Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lastbil krävs för transportera honom men det verkar ej spekulanter fatta. Nej du får inte köra 1 st Brunte med B-körkort.
Kan inte låta bli att reagera på det, det finns väl massor av B-kortslastbilar eller menar annonsören att de inte funkar heller?
Känns aningen omständigt om man får en häst och ska behöva anlita en transportör med fullstor lastbil bara för att få hem hästen.. inte för jag hade velat ha den hästen, hade nog varit bättre att avliva med tanke på åldern på hästen också (tog själv bort min häst när hon var 17 pga skador).
 
Kan inte låta bli att reagera på det, det finns väl massor av B-kortslastbilar eller menar annonsören att de inte funkar heller?
Känns aningen omständigt om man får en häst och ska behöva anlita en transportör med fullstor lastbil bara för att få hem hästen.. inte för jag hade velat ha den hästen, hade nog varit bättre att avliva med tanke på åldern på hästen också (tog själv bort min häst när hon var 17 pga skador).

Det fanns en bild också. Hästen såg ut att vara modell större. Typ stort kallblod.
 
Det är ju ändå ganska få som äger en b-korts lastbil och ganska få som väljer att hyra en sådan när de ska köra häst.
Nu var det inte det som jag påpekade när jag skrev kommentaren, syftade på annonsörens formulering.

Den här meningen (speciellt det fetade efteråt): " Lastbil krävs för transportera honom men det verkar ej spekulanter fatta. Nej du får inte köra 1 st Brunte med B-körkort."
Därav jag funderade på annonsören inte tänkt på B-korts lastbilar eller om de inte funkade heller.
 
Nu var det inte det som jag påpekade när jag skrev kommentaren, syftade på annonsörens formulering.

Den här meningen (speciellt det fetade efteråt): " Lastbil krävs för transportera honom men det verkar ej spekulanter fatta. Nej du får inte köra 1 st Brunte med B-körkort."
Därav jag funderade på annonsören inte tänkt på B-korts lastbilar eller om de inte funkade heller.
Jag gissar att annonsören inte tänkt på b-kortslastbil eftersom de är ovanliga hos gemene man.
 
Vi fortsätter väl här?

En annons på Hästnet nu,
En bild på en beteshage, fast det är en begagnad hästtransport "med skavanker" som säljes. Och man måste maila för att få telefonnumret till säljaren för det är inte hen som lagt in annonsen... Men orka... Känner jag då...l

En lååååååååååång text på Facebook, helt utan styckeindelning, som inleds med "efterlysning" men som går ut på att ägaren vill hitta nya hem till sina två hästar. Sälja? Oklart. Foder? Oklart. Ges bort? Oklart. Vad de kan? Också ganska oklart.

Tre fjärdedelar av den lååååååånga texten handlar om hästägarens känslor och mående. Självklart är det med sorg i hjärtat osv. Ändå inleds inlägget med "läs texten och begrunda noga om hästarna passar dig och dina framtidsplaner".

Hur ska man kunna begrunda det om man mest får veta hur ägaren mår? Vill man ens ta sig an hästar vars ägare uppenbart så himla ogärna vill skiljas från dem? Varför skriver man så här om man inte vill ha en miljon svar från folk som mest är lite allmänt nyfikna?
 
Såg en annons där ägaren vill låna ut hästen som sällskap ett par månader för den av någon anledning inte ska ridas på ett tag. Fodervärden ska ju då självklart stå för foder, hovvård osv under tiden den lånas ut. Men ägaren vill ha tillbaka den när den ska sättas igång (eventuellt kunde man kanske få ha kvar den ett tag till även under igångsättning). 😆
 
Slötittar på hästannonser och blir förvånad över att man inte skriver ut namn, stam och andra uppgifter som kan identifiera hästen när man vill sälja dyra hästar, nivå 200 - 300 000.
Jag tänker att man som spekulant vill ha möjlighet att kolla upp hästen för att avgöra om man vill kontakta annonsören eller inte.
 
Slötittar på hästannonser och blir förvånad över att man inte skriver ut namn, stam och andra uppgifter som kan identifiera hästen när man vill sälja dyra hästar, nivå 200 - 300 000.
Jag tänker att man som spekulant vill ha möjlighet att kolla upp hästen för att avgöra om man vill kontakta annonsören eller inte.
Just stam!Är det liksom ston som är till salu har den ju även ett värde som avelssto. När det kommer till valacker vill man veta för vissa hingst o stolinjer lämnar ju lite olika egenskaper. Så konstigt o utelämna en dån sak...
 
Just stam!Är det liksom ston som är till salu har den ju även ett värde som avelssto. När det kommer till valacker vill man veta för vissa hingst o stolinjer lämnar ju lite olika egenskaper. Så konstigt o utelämna en dån sak...

Precis! Har sett det på både ston och valacker.

Jag har också sett sådana annonsörer skriva att man inte ska svara på annonsen om man inte har stallplats ordnad etc, jag undrar verkligen över hur många svar en sån annons får?
 
Just stam!Är det liksom ston som är till salu har den ju även ett värde som avelssto. När det kommer till valacker vill man veta för vissa hingst o stolinjer lämnar ju lite olika egenskaper. Så konstigt o utelämna en dån sak...
De finns ju även de som säljer sin häst som avelssto utan att skriva ut stam. Men hästen är jätte snäll och skulle älska att få vara mamma...😏
 
Ännu bättre när det bara står "bra stam". Och inte ens ras.

Eller när det gäller avelsston "betäckt, fölar maj 2021" eller "kan fås betäckt".
Jaha, men med vadå??

Många gånger när jag forskat vidare efter stammen i sådana annonser har hästarna inte godkänd stam, är efter en mindre bra son till en väldigt bra hingst etc. Eller så är de inte rasrena.
 
Många gånger när jag forskat vidare efter stammen i sådana annonser har hästarna inte godkänd stam, är efter en mindre bra son till en väldigt bra hingst etc. Eller så är de inte rasrena.

Ja det känns ju som nåt är knas när det tex bara står bra stam. Annars skulle man ju skriva ut stammen. Hade jag en swb efter Totilas skulle jag ju inte skriva "bra stam" utan e: Totilas liksom..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 083
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp