Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har I och för sig inget problem med att en så gammal byter miljö. Men då ska det vara av en annan anledning än att man vill sälja. Avliva den hellre då.

Men jag fick t ex hem brorsans 30 plus shettis. Den hade akut förlorat sin kompis och mådde inte bra själv. Bror sökte sällskap men utan snabbt resultat. Ponnyn började utforska sin hembyggd. Så då fick den komma till mig (jag hade två hästar och eget stall och tom box). Sen fick den stanna hos mig just för att inte behöva flytta mer och få nya vänner. Men den tog flytten jättebra, verkade helt obekymrad.

Jag tänker också att det är noga med vad det är för häst, hur den tar omställningar och var den hamnar.
Känns ju som en helt annan grej med eran lösning.
 
Alltså. Att söka medskötare är en sak (även om man kan ha synpunkter på det också). Men den här typen av känsloargument är bara fula. När sen det jättehästlängtande barnet väl börjat jobba gratis, kommer det att vara försäkrat? Ha rimliga möjligheter att ge synpunkter? Få sluta utan att få höra att det inte älskar hästar?

Tycker att det snarast är ett sundhetstecken att det är svårt att hitta gratishjälpredor.

"Jag söker INTE medryttare, utan någon eller några som vill vara hjälpredor i stallet. Stalltjejer och/eller stallkillar alltså.
I dag verkar det inte finnats barn, unga eller vuxna som vill hänga i stallet och hjälpa till. Som älskar hästar och vill vara med hästar. I alla fall inte som de fanns för tre, fyra och fem decennier sedan.
Om det till äventyrs finns någon hästälskare därute, som förstår att hästar inte bara är ridning, och skulle älska att tillbringa tid i stallet så PM:a och presentera dig och beskriv vad du ser framför dig att du vill göra."
 
Alltså. Att söka medskötare är en sak (även om man kan ha synpunkter på det också). Men den här typen av känsloargument är bara fula. När sen det jättehästlängtande barnet väl börjat jobba gratis, kommer det att vara försäkrat? Ha rimliga möjligheter att ge synpunkter? Få sluta utan att få höra att det inte älskar hästar?

Tycker att det snarast är ett sundhetstecken att det är svårt att hitta gratishjälpredor.

"Jag söker INTE medryttare, utan någon eller några som vill vara hjälpredor i stallet. Stalltjejer och/eller stallkillar alltså.
I dag verkar det inte finnats barn, unga eller vuxna som vill hänga i stallet och hjälpa till. Som älskar hästar och vill vara med hästar. I alla fall inte som de fanns för tre, fyra och fem decennier sedan.
Om det till äventyrs finns någon hästälskare därute, som förstår att hästar inte bara är ridning, och skulle älska att tillbringa tid i stallet så PM:a och presentera dig och beskriv vad du ser framför dig att du vill göra."
Men herregud ta hand om dina djur själv känner jag eller sälj dom.
 
Har man verksamhet kan man ju få praktikanter etc gratis 🧐
Har de dessutom en funktionsnedsättning så kan man få betalt av att "ta emot" arbetare...

Jag vet inte, verksamheten kan vara nedlagd. Jag tycker oavsett att särskilt föräldrar ska vara vaksamma om barnen blir sugna på såna här upplägg. Vuxna får väl göra som de vill, men för hästälskande barn kommer längtan ofta i vägen för omdömet.
 
Alltså. Att söka medskötare är en sak (även om man kan ha synpunkter på det också). Men den här typen av känsloargument är bara fula. När sen det jättehästlängtande barnet väl börjat jobba gratis, kommer det att vara försäkrat? Ha rimliga möjligheter att ge synpunkter? Få sluta utan att få höra att det inte älskar hästar?

Tycker att det snarast är ett sundhetstecken att det är svårt att hitta gratishjälpredor.

"Jag söker INTE medryttare, utan någon eller några som vill vara hjälpredor i stallet. Stalltjejer och/eller stallkillar alltså.
I dag verkar det inte finnats barn, unga eller vuxna som vill hänga i stallet och hjälpa till. Som älskar hästar och vill vara med hästar. I alla fall inte som de fanns för tre, fyra och fem decennier sedan.
Om det till äventyrs finns någon hästälskare därute, som förstår att hästar inte bara är ridning, och skulle älska att tillbringa tid i stallet så PM:a och presentera dig och beskriv vad du ser framför dig att du vill göra."
Jag håller med om att det är ett sundhetstecken att inte få svar på sådana annonser. Samtidigt vet jag att jag aldrig hade överlevt barndomen om jag inte hade fått möjligheten att hänga runt hästar på diverse vis. Visst blev jag utnyttjad (mockade te x 20 boxar varje dag i något år i förhoppning att få rida, det fick jag aldrig. Jag var 10-11 år då) men att jag ens fick vara där på det där fina stuteriet och lära mig massor, att jag hade någonstans att ta vägen där jag var en gnutta välkommen och behövd i det helvete mitt liv var gav mig så enormt mycket positivt också. Jag var en igel på alla grannar (på någon mils radie) som hade hästar och hade jag inte fått hänga på alla de ställena hade mitt liv varit än värre än det var.

Man kan ju hoppas att barn som jag inte finns idag utan att de får annan hjälp men så är det tyvärr inte. Däremot ska man självklart inte bli utnyttjad eller bli anklagad om man väljer att inte komma dit mer. Hade annonsen istället utformats positivt hade jag tyckt att det var en fantastisk chans för många barn/unga som lever som jag gjorde eller bara vill vara i närheten av hästar.
 
Jag håller med om att det är ett sundhetstecken att inte få svar på sådana annonser. Samtidigt vet jag att jag aldrig hade överlevt barndomen om jag inte hade fått möjligheten att hänga runt hästar på diverse vis. Visst blev jag utnyttjad (mockade te x 20 boxar varje dag i något år i förhoppning att få rida, det fick jag aldrig. Jag var 10-11 år då) men att jag ens fick vara där på det där fina stuteriet och lära mig massor, att jag hade någonstans att ta vägen där jag var en gnutta välkommen och behövd i det helvete mitt liv var gav mig så enormt mycket positivt också. Jag var en igel på alla grannar (på någon mils radie) som hade hästar och hade jag inte fått hänga på alla de ställena hade mitt liv varit än värre än det var.

Man kan ju hoppas att barn som jag inte finns idag utan att de får annan hjälp men så är det tyvärr inte. Däremot ska man självklart inte bli utnyttjad eller bli anklagad om man väljer att inte komma dit mer. Hade annonsen istället utformats positivt hade jag tyckt att det var en fantastisk chans för många barn/unga som lever som jag gjorde eller bara vill vara i närheten av hästar.

Annonsen är väl skriven med fel andemening, skulle va annat om det stod typ att det finns hästar att gosa å pyssla med men ej ridning, under uppsikt av vuxen.
Jag har haft grannarna som älskat att vara hos mig och de har pysslat me hästarna men varit rädda för att rida, men de har istället sprungit runt å lekt me hunden, gjort kaninerna osv. Har snarare varit "extraförälder" än slavdrivare.
 
Jag håller med om att det är ett sundhetstecken att inte få svar på sådana annonser. Samtidigt vet jag att jag aldrig hade överlevt barndomen om jag inte hade fått möjligheten att hänga runt hästar på diverse vis. Visst blev jag utnyttjad (mockade te x 20 boxar varje dag i något år i förhoppning att få rida, det fick jag aldrig. Jag var 10-11 år då) men att jag ens fick vara där på det där fina stuteriet och lära mig massor, att jag hade någonstans att ta vägen där jag var en gnutta välkommen och behövd i det helvete mitt liv var gav mig så enormt mycket positivt också. Jag var en igel på alla grannar (på någon mils radie) som hade hästar och hade jag inte fått hänga på alla de ställena hade mitt liv varit än värre än det var.

Man kan ju hoppas att barn som jag inte finns idag utan att de får annan hjälp men så är det tyvärr inte. Däremot ska man självklart inte bli utnyttjad eller bli anklagad om man väljer att inte komma dit mer. Hade annonsen istället utformats positivt hade jag tyckt att det var en fantastisk chans för många barn/unga som lever som jag gjorde eller bara vill vara i närheten av hästar.

Jag förstår absolut hur du menar. Jag tycker bara att det är enorma varningsflaggor att formulera annonsen på det här viset. Man signalerar från början att "tar du inte den här chansen älskar du faktiskt inte hästar". Jag är rädd att de som nappar är barn vars föräldrar inte kan eller vill engagera sig i deras hästliv, och att de barnen får ett skyddsnät med stora hål i - och en fritidsaktivitet som är hårt villkorad till en utomstående vuxens fördel.
 
Nu har jag faktiskt pratat med annonsören. Hen blev upprörd när jag ifrågasatte avsikten, och jag blev rätt upprörd tillbaka. Men efter ett långt samtal sluter jag mig till att den här personen faktiskt inte är ute efter att utnyttja folk. Hen tog också till sig mina synpunkter på annonsen - och jag tror att hen förstår vilken makt man har som vuxen i hästvärlden.

Så kan det också gå.
 
Bortskänkes 30årigt sto till ett sista hem pga tidsbrist.

😭
Vet inte om en ska bli arg eller gråta..

Nästan alla kommentarer handlar dock om att ta sitt ansvar för en så gammal häst 🙏
man ska nog både bli arg och gråta...
Hos mig gäller att hästar som fyllt 20 år, som jag äger, har sitt sista hem hos mig. De ska inte behöva byta hem fler gånger, när de nått den åldern.
(Därför hade jag en 22-åring och en 32-åring som fick vandra tillsammans över regnbågsbron för ett par veckor sedan, efter en skön sista sommar... Det var dags för båda, av rent medicinska skäl.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 086
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp