Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vilken kort c-ponny! Min på 135 hade 125 och var inte speciellt lång...
Väldigt OT men tycker inte hon är speciellt kort, snarare rätt proportionerlig. Dock är hon bara 4 så hon kan ju komma att växa lite till, men i så fall blir hon D-ponny. Den förra c-ponnyn vi hade hade även hon 115 i täcken, nuvarande ponny har tex ärvt två täcken av den. Mina D-ponnysar på ca 145 i mkh hade 125 i täcken. Och mina två halvblod hade båda 155/160 i täcken, den ena är 164 i mkh och den andra var 176. Så det varierar väldigt beroende på häst.
 

Bifogade filer

  • 2EA20E00-A202-4DA4-B129-928FDC122842.jpeg
    2EA20E00-A202-4DA4-B129-928FDC122842.jpeg
    479,1 KB · Visningar: 69
Vad är detta för försäljning?

:confused:

"Just nu pågår inridning. Är longerad. Hängd på. Sutten på. Löshoppad.
Något efter i växt."

Jag har aldrig sett ett sådant utlåtande förut.

Hästen är enl uppgift 155 cm och skall bli 165 cm.

Hur kan man veta det? Och "efter i växt"? Nog för att hästar har lite olika faser av tillväxt, men visst brukar en 2,5- årig vara ganska nära sin höjd som vuxen?

Om en ettåring är ca 90 proc av sin fulla höjd, tänker jag....
 
Vad är detta för försäljning?

:confused:

"Just nu pågår inridning. Är longerad. Hängd på. Sutten på. Löshoppad.
Något efter i växt."

Jag har aldrig sett ett sådant utlåtande förut.

Hästen är enl uppgift 155 cm och skall bli 165 cm.

Hur kan man veta det? Och "efter i växt"? Nog för att hästar har lite olika faser av tillväxt, men visst brukar en 2,5- årig vara ganska nära sin höjd som vuxen?

Om en ettåring är ca 90 proc av sin fulla höjd, tänker jag....
Den lär ju inte växa 10cm till och om den nu skulle vara så efter i växten så är det nog inte lämpligt att sitta på den heller.

/Shaggy som haft en mycket sen unghäst som satts in efter 3 års ålder och nej han växte inte nämnvärt så sent.
 
Tjaaaa... kolla på dressyrtävlingar på hög nivå. Inga små hästar där, inte! :) Och att större hästar specifikt kräver "mer ben" köper jag inte. Det handlar om teknik rent generellt och hur välriden hästen är. :)
Små och små men kring 165 finns ju bland de topprankade även om de flesta är kring 170.
 
Det är nog bara lite annorlunda formulerat, många växer mkt efter 2.5 ålder. Haft ett par som vuxit mkt som mest 8 cm efter 3-årsfesten
Den andra hästen i stallet var som 2,5åring ca 1,57-1,58. Idag är han 9 och ca 1,70. Min egen var nästan färdig på treårs. Hon växte 1,5 cm till. Sen växte hon på längd och bredd istället
 
+ @prinsessfeminist

Och jag har haft en fullblodshäst som växte 5 cm mellan 6 och 8 års ålder (och den hade inte ens startat). 🙂
Javisst! Jag förstår att det kan se olika ut. Jag bara funderar på hur man "vet" att hästen är efter i tillväxt.

Det är väl snarast att man konstaterar det i efterhand?

Jag har även reflekterat över hur en del skriver "växer ännu" på sexåringar. Hur vet man det, innan efteråt, liksom.? 🤔
 
Javisst! Jag förstår att det kan se olika ut. Jag bara funderar på hur man "vet" att hästen är efter i tillväxt.

Det är väl snarast att man konstaterar det i efterhand?

Jag har även reflekterat över hur en del skriver "växer ännu" på sexåringar. Hur vet man det, innan efteråt, liksom.? 🤔
En unghäst i mitt stall röntgades i nackkotorna, då såg man att han inte var färdigvuxen. De hade inte vuxit ihop ännu.
En clydesdale, så tar tid på sig att växa..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 083
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp