Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min stora invändning här är att det ofta handlar om sadlar i lägre prisklass som legat på hästar i lägre prisklass. Och i väldigt många fall har sadlarna en bomvidd som man nästan på förhand, utan att ha sett varken sadel eller häst, kan säga att sadeln inte har "legat bra på" hästen ifråga. (normal bomvidd på en nordsvensk, för att ta ett exempel) Dvs en stor kunskapsbrist.
Det står inte heller att sadeln legat bra på utan bara att den "legat på"...

Och, jag hade ett tag, samtidigt, två renrasiga engelska fullblod, där den ena såg ut som en skrangelben och den andra som en trimmad köttbulle. Det handlar inte enbart om kallblod...
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.
Menar du att du vet att normal bomvidd utan att du sett häst eller sadel inte passar nordsvensk men att på fullblod kan man ha olika sadlar?
Eller menar du att det är vanligare med normal bomvidd på alla hästar i lägre prisklass och hästägare med lägre kunskap ?:confused:
 
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.
Menar du att du vet att normal bomvidd utan att du sett häst eller sadel inte passar nordsvensk men att på fullblod kan man ha olika sadlar?
Eller menar du att det är vanligare med normal bomvidd på alla hästar i lägre prisklass och hästägare med lägre kunskap ?:confused:
Jag menar att
1. Alldeles för många hästar går runt med för smala sadlar. Generellt, ju billigare hästar desto sämre sadlar. Och lika generellt är det ofta bland dessa hästägarna man hittar kunskapsluckor. (Även om min åsikt dessutom är att dagens hästägare i allmänhet har alldeles för dålig grundläggande hästkunskap, men det är en annan fråga som kanske ska diskuteras någon annanstans)
2. Jag har hittills aldrig sett en nordsvensk eller annat kallblod som kan ha en sadel med normal bomvidd.
3. Min uppfattning är att det är få hästar som ens kan ha normal bomvidd, oavsett ras. Kanske har jag fel där och det är okej i så fall. Men senaste hästen jag själv hade som använde normal bomvidd såldes 1998. Och möjligen (förmodligen) var min kunskap då för dålig för att helt avgöra hur bra sadeln egentligen passade. Den kanske hade mått.bättre med en vid bom? (Det var en Passiersadel, som anses vara mer förlåtande vad gäller bomvidden, tack vare de korta bombenen)
4. Inte ens det skrangliga fullblodet vi hade var smal nog för normal bomvidd.
5. Att säljare skriver i annons att sadeln legat på en häst av viss ras säger inget alls, varken om hur sadeln legat på hästen eller om den passar på en annan häst av samma ras. Vilken häst som använt sadeln senast är för mig helt irrelevant. Tala hellre om sadelns storlek, bomvidd och form.
 
Jag menar att
1. Alldeles för många hästar går runt med för smala sadlar. Generellt, ju billigare hästar desto sämre sadlar. Och lika generellt är det ofta bland dessa hästägarna man hittar kunskapsluckor. (Även om min åsikt dessutom är att dagens hästägare i allmänhet har alldeles för dålig grundläggande hästkunskap, men det är en annan fråga som kanske ska diskuteras någon annanstans)
2. Jag har hittills aldrig sett en nordsvensk eller annat kallblod som kan ha en sadel med normal bomvidd.
3. Min uppfattning är att det är få hästar som ens kan ha normal bomvidd, oavsett ras. Kanske har jag fel där och det är okej i så fall. Men senaste hästen jag själv hade som använde normal bomvidd såldes 1998. Och möjligen (förmodligen) var min kunskap då för dålig för att helt avgöra hur bra sadeln egentligen passade. Den kanske hade mått.bättre med en vid bom? (Det var en Passiersadel, som anses vara mer förlåtande vad gäller bomvidden, tack vare de korta bombenen)
4. Inte ens det skrangliga fullblodet vi hade var smal nog för normal bomvidd.
5. Att säljare skriver i annons att sadeln legat på en häst av viss ras säger inget alls, varken om hur sadeln legat på hästen eller om den passar på en annan häst av samma ras. Vilken häst som använt sadeln senast är för mig helt irrelevant. Tala hellre om sadelns storlek, bomvidd och form.

Som kuriosa, vår ena fjording har normal Bomvidd. Den andra hade inte men gick ner till rätt hull och fick överraskande både kortare ryggpå täckena (dvs mindre fet hals som inte tog så mycket täcke) och normalvidd på bomvidd. Han fick manke också.
 
Svarade på en annons där en säkerhetsväst säljes. I annonsen står det ”säljes för xxx kr plus ev frakt, eller bud”
Jag skriver och frågar om västen finns kvar och lägger ett bud. Annonsen har legat ute ett tag.
Får då till svar att säljaren vill ha det pris som står i annonsen...🙄
 
Svarade på en annons där en säkerhetsväst säljes. I annonsen står det ”säljes för xxx kr plus ev frakt, eller bud”
Jag skriver och frågar om västen finns kvar och lägger ett bud. Annonsen har legat ute ett tag.
Får då till svar att säljaren vill ha det pris som står i annonsen...🙄
Kanske hade hoppats att folk skulle lägga högre bud än utgångspriset. 🙄 Om jag själv ska sälja något gör jag omvänt, lägger högre pris än det jag egentligen tänkt så det finns lite prutmån.
 
Svarade på en annons där en säkerhetsväst säljes. I annonsen står det ”säljes för xxx kr plus ev frakt, eller bud”
Jag skriver och frågar om västen finns kvar och lägger ett bud. Annonsen har legat ute ett tag.
Får då till svar att säljaren vill ha det pris som står i annonsen...🙄

Så stod det i annonsen på ponnyn vi köpte, ”priset kan diskuteras” eller motsvarande. Men när prisfråga kom upp så var det tvärstopp ändå 😂
Kanske detta som innebär ”bra pris till rätt hem” men att vi inte var ”rätt hem” helt enkelt och fick betala fullpris 😅🙈🤷🏼‍♀️

Ibland tror jag att jag är för snäll när jag säljer grejer, har alltid prutmån eller bjuder på frakten (om inte 10st svarat i om 20 min såklart) för jag resonerar ju som att när det hänger kvar hemma, så fick jag inte en krona för det.
 
Vid jul såg jag en annons på en sadel med stora mögelangrepp. Säljaren "ovetande".
Hoppas köparen visste vad den köpte.
Och nu såg jag en sidepull som också såg ut att vara möglig.

Jag har aldrig tidigare sett annonser på möglig utrustning men nu två på kort tid. Undrar om denna blöta höst gått hårt åt folks utrustning?
 
Vid jul såg jag en annons på en sadel med stora mögelangrepp. Säljaren "ovetande".
Hoppas köparen visste vad den köpte.
Och nu såg jag en sidepull som också såg ut att vara möglig.

Jag har aldrig tidigare sett annonser på möglig utrustning men nu två på kort tid. Undrar om denna blöta höst gått hårt åt folks utrustning?
Tror jag såg den med sadeln, den hade någon kommenterat att den var möglig men säljer som du sa "visste inget".
 
Vid jul såg jag en annons på en sadel med stora mögelangrepp. Säljaren "ovetande".
Hoppas köparen visste vad den köpte.
Och nu såg jag en sidepull som också såg ut att vara möglig.

Jag har aldrig tidigare sett annonser på möglig utrustning men nu två på kort tid. Undrar om denna blöta höst gått hårt åt folks utrustning?

Men så konstigt. Putsar folk inte sin utrustning innan de lägger ut annons på den? 😯
 
Jag kan reagera lite att en säljare av en ponny/häst skriver långa rader i annonsen om hur köparen ska vara. Är ju såklart man vill veta att hästen kommer till ett bra hem. Men vissa vill ju styra upp hästens liv jättemkt. "Säljes till någon som vill visa upp honom som hingst, han vill senare synas på tävlingsbanorna, köparen får inte kastrera" osv. Är det någon som vill köpa en häst för en vacker peng med massa krav på sig?

(Vill förtydliga att självklart vill man veta hur ens häst får det och man får ju sälja till bäst lämpade när man fått ett hum om de som är intresserade)
 
Jag kan reagera lite att en säljare av en ponny/häst skriver långa rader i annonsen om hur köparen ska vara. Är ju såklart man vill veta att hästen kommer till ett bra hem. Men vissa vill ju styra upp hästens liv jättemkt. "Säljes till någon som vill visa upp honom som hingst, han vill senare synas på tävlingsbanorna, köparen får inte kastrera" osv. Är det någon som vill köpa en häst för en vacker peng med massa krav på sig?

(Vill förtydliga att självklart vill man veta hur ens häst får det och man får ju sälja till bäst lämpade när man fått ett hum om de som är intresserade)
Säljare får ställa vilka krav de vill tycker jag. 🤷 Det finns inget som säger att köparen måste följa kraven ändå. Jag har tex önskat att en av mina hästar gärna ska tränas och tävlas - för att undvika att hon skulle bli en skogsmulle som gick 2 gånger i veckan, då hon är alldeles för arbetssam för det. I slutändan struntar jag fullständigt i om hon tränas/tävlas, men hon måste få arbeta.

Jag skulle inte sålt min andra häst till någon som hade hästarna ute typ 9-14, hon hade blivit knäpp.

"Tack vare" mina krav har bägge hästarna hamnat på riktigt bra ställen.
 
Jag kan reagera lite att en säljare av en ponny/häst skriver långa rader i annonsen om hur köparen ska vara. Är ju såklart man vill veta att hästen kommer till ett bra hem. Men vissa vill ju styra upp hästens liv jättemkt. "Säljes till någon som vill visa upp honom som hingst, han vill senare synas på tävlingsbanorna, köparen får inte kastrera" osv. Är det någon som vill köpa en häst för en vacker peng med massa krav på sig?

(Vill förtydliga att självklart vill man veta hur ens häst får det och man får ju sälja till bäst lämpade när man fått ett hum om de som är intresserade)

Jag undrar alltid hur de människorna tänker kring att köparen inte alls har några skyldigheter att följa de kraven och kan ju även sälja hästen till någon annan om ett halvår. Att uttrycka vad hästen behöver för att må bra, i ett senare skede i säljprocessen, tycker jag är helt ok.
 
Säljare får ställa vilka krav de vill tycker jag. 🤷 Det finns inget som säger att köparen måste följa kraven ändå. Jag har tex önskat att en av mina hästar gärna ska tränas och tävlas - för att undvika att hon skulle bli en skogsmulle som gick 2 gånger i veckan, då hon är alldeles för arbetssam för det. I slutändan struntar jag fullständigt i om hon tränas/tävlas, men hon måste få arbeta.

Jag skulle inte sålt min andra häst till någon som hade hästarna ute typ 9-14, hon hade blivit knäpp.

"Tack vare" mina krav har bägge hästarna hamnat på riktigt bra ställen.
Ja absolut det förstår jag till 100% självklart att man vill styra upp åt sin häst.
Men det kan ju bli lite väl mkt av detta hos vissa menar jag. Läste någon där man inte fick kastrera och det var bara info om krav på köparen. Min reaktion blev bara OJ denhär hästen får jag problem med förra ägaren om jag köper... var nog snarare så jag menade...
 
Jag undrar alltid hur de människorna tänker kring att köparen inte alls har några skyldigheter att följa de kraven och kan ju även sälja hästen till någon annan om ett halvår. Att uttrycka vad hästen behöver för att må bra, i ett senare skede i säljprocessen, tycker jag är helt ok.
Ja men det var inte så jag menade. Självklart är man mån om vart hästen hamnar och vill ha de bästa åt den men det finns ett fåtal annonser där det bara är en enda lång kravlista på köparen om nästan precis allt och när man ringer upp så får man bara höra vad man får och inte får. Om nästan precis allting... tänker speciellt på en annons men den har legat ute läääänge... undrar varför?
 
Ja men det var inte så jag menade. Självklart är man mån om vart hästen hamnar och vill ha de bästa åt den men det finns ett fåtal annonser där det bara är en enda lång kravlista på köparen om nästan precis allt och när man ringer upp så får man bara höra vad man får och inte får. Om nästan precis allting... tänker speciellt på en annons men den har legat ute läääänge... undrar varför?

Jag invände alltså inte emot vad du skrev.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 082
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp