Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ungefär som när säljare talar om att en häst (ofta av det mindre slaget) är en perfekt juniorhäst, eller liknande. Vad nu juniorer har mer gemensamt än sin ålder? Och varför passar hästen inte till en vuxen person som vill ha en liten häst?

Vad är der för fel på att beskriva hästen, dess beteende och behov noggrant och låta köparen avgöra om det passar?
 
Varför säljer vissa sin hästar som dom haft hela deras liv när dom går i pension?? Typ 27 år. Kan ju förstå om man hamnar i en ekonomisk knipa men många man ser har ju flera andrs hästar som dom brukar..
De vill väl inte avliva eller va me när hästen dör..... annars vet jag inte. Gillar inte riktigt den typen av annonser.
 
Ungefär som när säljare talar om att en häst (ofta av det mindre slaget) är en perfekt juniorhäst, eller liknande. Vad nu juniorer har mer gemensamt än sin ålder? Och varför passar hästen inte till en vuxen person som vill ha en liten häst?

Vad är der för fel på att beskriva hästen, dess beteende och behov noggrant och låta köparen avgöra om det passar?
Jag kan ändå förstå det till viss del. Ofta är det juniorer som kanske köper sin första storhäst och går upp från ponny, och ska lära sig att rida byten tex. En bra juniorhäst har goda gångarter men kanske inte så stora att den blir "svår", har lätt för byten och är generellt en ganska okomplicerad häst om du frågar mig. Den ska liksom kunna prestera bra i MsvB, men är kanske inget ämne för GP egentligen (även om många juniorhästar på den allra högsta nivån säkert skulle kunna gå hela vägen). Sen finns det såklart individuella variationer på både häst och ryttare, precis som du skriver.
 
Ungefär som när säljare talar om att en häst (ofta av det mindre slaget) är en perfekt juniorhäst, eller liknande. Vad nu juniorer har mer gemensamt än sin ålder? Och varför passar hästen inte till en vuxen person som vill ha en liten häst?

Vad är der för fel på att beskriva hästen, dess beteende och behov noggrant och låta köparen avgöra om det passar?

Jag tänker att det är lite läromästar-tanke? Jag tycker det är sunt att yngre ryttare ska ha rutinerade och inte för svåra hästar. Sedan kan den ju passa fler än juniorer såklart.
 
Jag tänker att det är lite läromästar-tanke? Jag tycker det är sunt att yngre ryttare ska ha rutinerade och inte för svåra hästar. Sedan kan den ju passa fler än juniorer såklart.
Är det inte bättre att annonsera ut den som läromästare istället, om det är läromästare den är, och låta köparen avgöra om det är vad man söker?
 
Är det inte bättre att annonsera ut den som läromästare istället, om det är läromästare den är, och låta köparen avgöra om det är vad man söker?

Ja, det hade ju varit en bättre benämning kanske. Men jag tolkar juniorhäst som just läromästare.
 
Jag tolkar nog en juniorhäst som en lite vassare version av läromästare. Typ sportsmodellen som passar för tävlingsbanan typ ^^
Håller med här. Tycker att de hästar som annonseras ut som juniorhäst när det gäller hoppning ofta har väldigt mycket fart i sig och ser inte alltid helt enkla ut. Har fått den uppfattningen att många säljare tänker att ponnyryttare som går över till stor häst vill ha en häst med ”ponnyfart”. Samtidigt som jag ibland undrar om den säljs som juniorhäst för att ingen klok vuxen människa vågar rida den 😂
Dressyrhästarna som annonseras ut som juniorhäst tycker jag mer passar in på läromästare, men som är lite vassare och känsligare än vad gemene man klarar av.
En juniorhäst är för mig en häst som kräver en duktig ryttare med känsla och kan gå större klasser, men kanske inte alltid räcker hela vägen till GP.
 
Såg just en annons där en fin 6-årig Holsteinervalack säljs billigt pga lösa benbitar. Benbitarna går att operera bort men ägaren vill ut och träna och tävla ”nu nu nu” och har inte tid att vänta. Är inte hästen såld innan sista januari så kommer den att avlivas. Får man ens göra så?! Eller får och får... Men godkänner försäkringsbolaget en avlivning bara för att ägaren inte har tid att operera hästen?!
Vad händer med nästa häst som denne människa skaffar, avlivas den oxå så fort den får en skada som innebär någon veckas vila? Jag får ont i magen av att läsa annonsen 😫
 
Såg just en annons där en fin 6-årig Holsteinervalack säljs billigt pga lösa benbitar. Benbitarna går att operera bort men ägaren vill ut och träna och tävla ”nu nu nu” och har inte tid att vänta. Är inte hästen såld innan sista januari så kommer den att avlivas. Får man ens göra så?! Eller får och får... Men godkänner försäkringsbolaget en avlivning bara för att ägaren inte har tid att operera hästen?!
Vad händer med nästa häst som denne människa skaffar, avlivas den oxå så fort den får en skada som innebär någon veckas vila? Jag får ont i magen av att läsa annonsen 😫
Det som antagligen händer är att ägaren inte får ut på försäkringen. Så vida inte ägaren "lyckas" få den utdömd.
Annars får man avliva "bäst man vill", men ja man kan tycka att den borde fått sin operation. Den ska väl vara både en vanlig operation och inte allt för dyr. :)
 
Det som antagligen händer är att ägaren inte får ut på försäkringen. Så vida inte ägaren "lyckas" få den utdömd.
Annars får man avliva "bäst man vill", men ja man kan tycka att den borde fått sin operation. Den ska väl vara både en vanlig operation och inte allt för dyr. :)
Ja plocka ut benbitar görs ju hela tiden och bör inte vara en särskilt komplicerad operation. Och bör inte vara särskilt lång konvalescens efteråt heller om allt går som det ska.
Jag personligen förstår inte hur man kan avliva en häst pga att man som ägare inte har tid att vänta några veckor med att få rida hästen. Sånt ingår när man väljer att skaffa häst.
 
Såg just en annons där en fin 6-årig Holsteinervalack säljs billigt pga lösa benbitar. Benbitarna går att operera bort men ägaren vill ut och träna och tävla ”nu nu nu” och har inte tid att vänta. Är inte hästen såld innan sista januari så kommer den att avlivas. Får man ens göra så?! Eller får och får... Men godkänner försäkringsbolaget en avlivning bara för att ägaren inte har tid att operera hästen?!
Vad händer med nästa häst som denne människa skaffar, avlivas den oxå så fort den får en skada som innebär någon veckas vila? Jag får ont i magen av att läsa annonsen 😫
Nu får man väl endå inte tävla, passar väl relativt bra med en konvalecent nu om någon gång. Förstår faktiskt inte hur man ens kan tänka tanken att ta bort för en sådan sak utan att testa.
 
Det som antagligen händer är att ägaren inte får ut på försäkringen. Så vida inte ägaren "lyckas" få den utdömd.
Annars får man avliva "bäst man vill", men ja man kan tycka att den borde fått sin operation. Den ska väl vara både en vanlig operation och inte allt för dyr. :)

Är det inte ett lustigt resonemang även rent ekonomiskt, att avliva för lösa benbitar och då garanterat få noll kronor bara för att slippa kostnaden för op? Det lär väl vara billigare med op än en ny häst.

Emotionellt tycker jag likt du @Kristall10 att det är rätt hemskt. Jag är inte för att man ska bekosta veterinära vansinnesprojekt för att försöka rädda/återställa hästar till varje pris men att avliva en operabel ung häst pronto för att man inte pallar vänta med att tävla är rätt känslokallt alltså. Tävlingssäsongen är ju inte ens igång förrän tidigast i sommar troligen..
 
Såg just en annons där en fin 6-årig Holsteinervalack säljs billigt pga lösa benbitar. Benbitarna går att operera bort men ägaren vill ut och träna och tävla ”nu nu nu” och har inte tid att vänta. Är inte hästen såld innan sista januari så kommer den att avlivas. Får man ens göra så?! Eller får och får... Men godkänner försäkringsbolaget en avlivning bara för att ägaren inte har tid att operera hästen?!
Vad händer med nästa häst som denne människa skaffar, avlivas den oxå så fort den får en skada som innebär någon veckas vila? Jag får ont i magen av att läsa annonsen 😫
Tänker att den personen ska inte ha några hästar alls, någonsin:mad:
 
Är det inte ett lustigt resonemang även rent ekonomiskt, att avliva för lösa benbitar och då garanterat få noll kronor bara för att slippa kostnaden för op? Det lär väl vara billigare med op än en ny häst.

Emotionellt tycker jag likt du @Kristall10 att det är rätt hemskt. Jag är inte för att man ska bekosta veterinära vansinnesprojekt för att försöka rädda/återställa hästar till varje pris men att avliva en operabel ung häst pronto för att man inte pallar vänta med att tävla är rätt känslokallt alltså. Tävlingssäsongen är ju inte ens igång förrän tidigast i sommar troligen..
Vad jag förstår utifrån annonsen så är inte kostnaden för en operation problemet utan tiden till dess att hästen är ridbar igen. Väldigt känslokallt och jag hoppas att människan tänker annorlunda kring ev framtida skadade hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 086
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp