Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg just en annons där en fin 6-årig Holsteinervalack säljs billigt pga lösa benbitar. Benbitarna går att operera bort men ägaren vill ut och träna och tävla ”nu nu nu” och har inte tid att vänta. Är inte hästen såld innan sista januari så kommer den att avlivas. Får man ens göra så?! Eller får och får... Men godkänner försäkringsbolaget en avlivning bara för att ägaren inte har tid att operera hästen?!
Vad händer med nästa häst som denne människa skaffar, avlivas den oxå så fort den får en skada som innebär någon veckas vila? Jag får ont i magen av att läsa annonsen 😫
Jag gissar att det kan vara en person som tror att avlivning betyder att hen får ut livvärdet. Endel förstår inte hur en försäkring fungerar. I övrigt tycker jag att en sådan person bör hålla sig till döda ting och inte pyssla med något som lever alls.
 
Jag gissar att det kan vara en person som tror att avlivning betyder att hen får ut livvärdet. Endel förstår inte hur en försäkring fungerar. I övrigt tycker jag att en sådan person bör hålla sig till döda ting och inte pyssla med något som lever alls.
Ja, fast samtidigt så har hen ute hästen till salu för 25000. Och min uppfattning utifrån det lilla som går att utläsa i annonsen är att hästen i alla fall bör vara värd minst det dubbla och antagligen mer. Så det enda som verkar spela roll för den här människan är att få rida och träna omgående. I annonsen står det (urklipp från annonsen) ”...man vill ha honom som ridhäst så behöver man operera bort det och jag vill inte vänta jag vill ut och träna nu nu nu så därför slumpar jag bort honom , är han inte såld innan den sista så kommer vi ta bort honom men jag vill verkligen ge honom en chans”
Jag hoppas verkligen att ingen veterinär går med på att döma ut hästen i alla fall så de får försäkringspengar. Samtidigt undrar jag vad Agria säger om saken när hen i en annons på internet erkänner att hen tar bort hösten pga att hen inte vill vänta? Om det skulle komma fram vid ett ev försäkringsärende....
 
Ja, fast samtidigt så har hen ute hästen till salu för 25000. Och min uppfattning utifrån det lilla som går att utläsa i annonsen är att hästen i alla fall bör vara värd minst det dubbla och antagligen mer. Så det enda som verkar spela roll för den här människan är att få rida och träna omgående. I annonsen står det (urklipp från annonsen) ”...man vill ha honom som ridhäst så behöver man operera bort det och jag vill inte vänta jag vill ut och träna nu nu nu så därför slumpar jag bort honom , är han inte såld innan den sista så kommer vi ta bort honom men jag vill verkligen ge honom en chans”
Jag hoppas verkligen att ingen veterinär går med på att döma ut hästen i alla fall så de får försäkringspengar. Samtidigt undrar jag vad Agria säger om saken när hen i en annons på internet erkänner att hen tar bort hösten pga att hen inte vill vänta? Om det skulle komma fram vid ett ev försäkringsärende....
eller också vet säljaren att med ett hot om avlivning i annonsen kommer hen inte behöva avliva.
Jag hatar verkligen såna annonser. "måste säljas nu, annars avlivning". Risken är att personer som inte är lämpliga som djurägare köper enbart för att rädda liv.
 
eller också vet säljaren att med ett hot om avlivning i annonsen kommer hen inte behöva avliva.
Jag hatar verkligen såna annonser. "måste säljas nu, annars avlivning". Risken är att personer som inte är lämpliga som djurägare köper enbart för att rädda liv.
Det är mycket möjligt, men just den hästen skulle jag tro är lättsåld endå. Fel oavsett.
 
Det är mycket möjligt, men just den hästen skulle jag tro är lättsåld endå. Fel oavsett.
En häst som måste opereras för att kunna ridas är nog inte lättsåld. Hur många köper en häst som de vet att de kommer behöva bekosta operation på, lägga tiden för konvalescens och sedan hoppas på att det blir bra? Då ska det vara en jäkligt bra häst till ett extremt fördelaktigt pris.
 
Vad jag förstår utifrån annonsen så är inte kostnaden för en operation problemet utan tiden till dess att hästen är ridbar igen. Väldigt känslokallt och jag hoppas att människan tänker annorlunda kring ev framtida skadade hästar.

Det är ungefär 8 v innan man får rida igen.. Otålig människa.
.

Jag är så luttrad så jag tror snarare hästen har rejäla besvär av benbitarna och det är osäkert om den blir bra ens med op...
 
En häst som måste opereras för att kunna ridas är nog inte lättsåld. Hur många köper en häst som de vet att de kommer behöva bekosta operation på, lägga tiden för konvalescens och sedan hoppas på att det blir bra? Då ska det vara en jäkligt bra häst till ett extremt fördelaktigt pris.
Med det priset är den nog det även om den behöver en operation med tillhörande konvalecens. Under förutsättning att den inte är värre än vad jag får för uppfattning om den.
 
Med det priset är den nog det även om den behöver en operation med tillhörande konvalecens. Under förutsättning att den inte är värre än vad jag får för uppfattning om den.
Jag tycker nog inte att 25 är så extremt billigt för en 6-årig import som inte ens verkar vara inriden/utbildad?
Jag antar att hästen är halt, annars hade ju nuvarande ägare kunnat utbilda den och se om benbitarna stör eller ej. I annonsen står det bara att den har haft en galla men det låter inte så troligt.

Att det är en import innebär ju i det här fallet att den garanterat har fått reservationer på försäkringen utifrån de lösa benbitarna.
 
En häst som måste opereras för att kunna ridas är nog inte lättsåld. Hur många köper en häst som de vet att de kommer behöva bekosta operation på, lägga tiden för konvalescens och sedan hoppas på att det blir bra? Då ska det vara en jäkligt bra häst till ett extremt fördelaktigt pris.
Vår familj sålde en häst med lös benbit som se nya äg tog bort. De hade lånat hästen ett tag, ville köpa honom fast hann vid bes visade sig ha en lös benbit
 
Ja plocka ut benbitar görs ju hela tiden och bör inte vara en särskilt komplicerad operation. Och bör inte vara särskilt lång konvalescens efteråt heller om allt går som det ska.
Jag personligen förstår inte hur man kan avliva en häst pga att man som ägare inte har tid att vänta några veckor med att få rida hästen. Sånt ingår när man väljer att skaffa häst.

Det kanske är dålig prognos även vid borttag av dem? Ibland upptäcker man ju ej benbitar förrän man fått viss annan påverkan på hästen, typ inflammationer och artros. Annars tycker jag också att det är ett konstigt resonemang, men tänkte att det är så osäker prognos och handlar om så lågt belopp att vet. är villig att döma ut. Tittade själv på hästen och tänkte att jag kunnat chansa på något sånt beroende på hur plåtarna ser ut.
 
Ja, fast samtidigt så har hen ute hästen till salu för 25000. Och min uppfattning utifrån det lilla som går att utläsa i annonsen är att hästen i alla fall bör vara värd minst det dubbla och antagligen mer. Så det enda som verkar spela roll för den här människan är att få rida och träna omgående. I annonsen står det (urklipp från annonsen) ”...man vill ha honom som ridhäst så behöver man operera bort det och jag vill inte vänta jag vill ut och träna nu nu nu så därför slumpar jag bort honom , är han inte såld innan den sista så kommer vi ta bort honom men jag vill verkligen ge honom en chans”
Jag hoppas verkligen att ingen veterinär går med på att döma ut hästen i alla fall så de får försäkringspengar. Samtidigt undrar jag vad Agria säger om saken när hen i en annons på internet erkänner att hen tar bort hösten pga att hen inte vill vänta? Om det skulle komma fram vid ett ev försäkringsärende....
Vill man tävla nu nu nu, så är det ett ypperligt tillfälle nu, att öva på tålamodet.

Ryttaren lär bli ganska ensam i tävlingsstass till juni, 2021.

:angel:
 
Ungefär som när säljare talar om att en häst (ofta av det mindre slaget) är en perfekt juniorhäst, eller liknande. Vad nu juniorer har mer gemensamt än sin ålder? Och varför passar hästen inte till en vuxen person som vill ha en liten häst?

Vad är der för fel på att beskriva hästen, dess beteende och behov noggrant och låta köparen avgöra om det passar?
Jag tror att många tänker att de kan ta mer betalt om de säljer den som juniorhäst än som läromästare. För som juniorhäst lockar man helt andra köpare, som troligen är beredda att betala mer, än om du säljer en läromästare :)
 
Såg just en annons där en fin 6-årig Holsteinervalack säljs billigt pga lösa benbitar. Benbitarna går att operera bort men ägaren vill ut och träna och tävla ”nu nu nu” och har inte tid att vänta. Är inte hästen såld innan sista januari så kommer den att avlivas. Får man ens göra så?! Eller får och får... Men godkänner försäkringsbolaget en avlivning bara för att ägaren inte har tid att operera hästen?!
Vad händer med nästa häst som denne människa skaffar, avlivas den oxå så fort den får en skada som innebär någon veckas vila? Jag får ont i magen av att läsa annonsen 😫
"Ut och träna nu nu nu" står det visserligen, men säljaren kan förstås ha tagit bort "och tävla" efter påpekanden.

Men ja, en mycket märklig annons. Utöver otåligheten hos ryttaren är det anmärkningsvärt att det inte står ett ord om hur hästen är som individ, förutom att den trivs på lösdrift. Det är jättesvårt att tro att det enbart är lösa benbitar med god prognos efter operation som är problemet.

Å andra sidan finns i mitt stall ett helt gäng med hästägare som inte alls rider sina hästar, utan promenerar, pysslar osv. Om den här hästen är supertrevlig i hantering kanske en sån ägare, med tålamod och intresse för rehab, kan vara intresserad. Men det står som sagt absolut 0 om hästens egenskaper i annonsen.
 
"Ut och träna nu nu nu" står det visserligen, men säljaren kan förstås ha tagit bort "och tävla" efter påpekanden.

Men ja, en mycket märklig annons. Utöver otåligheten hos ryttaren är det anmärkningsvärt att det inte står ett ord om hur hästen är som individ, förutom att den trivs på lösdrift. Det är jättesvårt att tro att det enbart är lösa benbitar med god prognos efter operation som är problemet.

Å andra sidan finns i mitt stall ett helt gäng med hästägare som inte alls rider sina hästar, utan promenerar, pysslar osv. Om den här hästen är supertrevlig i hantering kanske en sån ägare, med tålamod och intresse för rehab, kan vara intresserad. Men det står som sagt absolut 0 om hästens egenskaper i annonsen.
Det var nog jag som tolkade in mer än vad som stod i annonsen. Men jag håller med om att det är märkligt att man som säljare inte lägger ner tid på att skriva en utförligare annons och lägga till en bättre bild. Vill man få sin häst såld så snabbt så underlättar det antagligen en hel del med en välskriven annons som berättar mer om vad det är för häst det handlar om.
 
Såg också annonsen, väldigt fin häst av det lilla man ser :love: Men konstig annons, undrar hur länge den har varit i Sverige? Varför röntgades den inte vid köp? Om man verkligen vill ha en framtida tävlingshäst så borde man väl röntga innan.
 
Såg också annonsen, väldigt fin häst av det lilla man ser :love: Men konstig annons, undrar hur länge den har varit i Sverige? Varför röntgades den inte vid köp? Om man verkligen vill ha en framtida tävlingshäst så borde man väl röntga innan.
Den var kanske inte så dyr? Inte så vanligt att röntga billigare hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 083
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp