Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men sluta.. Hon som säljer hjälmen är vettig, att ens (egentligen inte ridintresserade) sambo köper en bra hjälm och kanske hade tänkt rida mer än vad det blev, är väl inget konstigt.
Lika så priset på hjälmen, vad spelar det för roll? Kan man köpa en hjälm som passar bra och som man tycker är snygg, varför kan man inte få göra det utan att folk spekulerar och gör narr på buke :confused:
Fast det var väl inget allvarligt menat, bara lite kul.
 
Men sluta.. Hon som säljer hjälmen är vettig, att ens (egentligen inte ridintresserade) sambo köper en bra hjälm och kanske hade tänkt rida mer än vad det blev, är väl inget konstigt.
Lika så priset på hjälmen, vad spelar det för roll? Kan man köpa en hjälm som passar bra och som man tycker är snygg, varför kan man inte få göra det utan att folk spekulerar och gör narr på buke :confused:

Jag har ingen aning om vem säljaren är och det spelar ingen roll (sedan skulle jag själv aldrig varken sälja eller köpa begagnade hjälmar men det är en annan fråga). Att man fnissar lite åt att någon prylnisse köpt asdyr utrustning som sedan inte kom till användning är väl rätt harmlöst?
 
Någon försöker sälja en häst för 850 000 med hjälp av röntgenplåtar från 2019. En häst som dessutom inte finns på vare sig blup eller tdb, så den går inte att kolla upp alls.

Såg att säljaren försökte sälja en annan häst med plåtar från 2018...

Beror såklart på hur de formulerat sig, nu har ju inte jag sett annonserna, men det är väl inte konstigt att man skriver att hästen är röntgad UA för x antal år sen? Det behöver ju inte betyda att man inte gör en ny röntgen vid besiktning tex. Jag tänker att det är bra att skriva att hästen är röntgad tidigare om den är det, för då får man koll på det redan när man läser annonsen som köpare, och kan bestämma sig för om man kan tänka sig ev fynd som finns om hästen inte är UA. Var den inte UA för 2 år sen lär den inte vara det nu heller liksom.
 
Beror såklart på hur de formulerat sig, nu har ju inte jag sett annonserna, men det är väl inte konstigt att man skriver att hästen är röntgad UA för x antal år sen? Det behöver ju inte betyda att man inte gör en ny röntgen vid besiktning tex. Jag tänker att det är bra att skriva att hästen är röntgad tidigare om den är det, för då får man koll på det redan när man läser annonsen som köpare, och kan bestämma sig för om man kan tänka sig ev fynd som finns om hästen inte är UA. Var den inte UA för 2 år sen lär den inte vara det nu heller liksom.
På två år kan det ha hunnit hända oändligt mycket. Jag kan tänka mig upp till ett halvår gamla bilder som intressanta som försäljningsargument men inte två år gamla.
 
På två år kan det ha hunnit hända oändligt mycket. Jag kan tänka mig upp till ett halvår gamla bilder som intressanta som försäljningsargument men inte två år gamla.

Ja, absolut, det håller jag med om. Men jag tycker inte att det är konstigt att skriva att hästen är röntgad för två år sen heller. Det är ju inget som säger att man inte gör en ny röntgen. Alltså tycker inte jag att det är fel att skriva "röntgad UA 2019". Om formuleringen däremot var i stil med att "hen är UA på röntgen, röntgad ben och rygg 2019" är det ju lite småskumt för då vet man ju inte att den fortfarande är UA.
 
Ja, absolut, det håller jag med om. Men jag tycker inte att det är konstigt att skriva att hästen är röntgad för två år sen heller. Det är ju inget som säger att man inte gör en ny röntgen. Alltså tycker inte jag att det är fel att skriva "röntgad UA 2019". Om formuleringen däremot var i stil med att "hen är UA på röntgen, röntgad ben och rygg 2019" är det ju lite småskumt för då vet man ju inte att den fortfarande är UA.
Komplett set röntgen från 2019 inkl nacke o rygg, utan anmärkning, finns tillgänglig.

För mig är detta ett oerhört märkligt försäljningsargument, där man använder så gamla plåtar som argument för att hästen är ua. Om man bortser från priset skulle detta kunna få mig att välja bort hästen eftersom jag inte vet om säljaren försöker invagga spekulanter i trygghet om hästens hälsa alternativt inte inser hur lite de plåtarna betyder flera år senare.
 
Komplett set röntgen från 2019 inkl nacke o rygg, utan anmärkning, finns tillgänglig.

För mig är detta ett oerhört märkligt försäljningsargument, där man använder så gamla plåtar som argument för att hästen är ua. Om man bortser från priset skulle detta kunna få mig att välja bort hästen eftersom jag inte vet om säljaren försöker invagga spekulanter i trygghet om hästens hälsa alternativt inte inser hur lite de plåtarna betyder flera år senare.
Men är det verkligen så konstigt? Då vet man ju iaf att det inte finns medfödda defekter. Man kan låta sin egen veterinär granska de äldre plåtarna och sen komplettera med nya enligt vad man nu önskar.
 
Men är det verkligen så konstigt? Då vet man ju iaf att det inte finns medfödda defekter. Man kan låta sin egen veterinär granska de äldre plåtarna och sen komplettera med nya enligt vad man nu önskar.
Det kan ju hända så oerhört mycket på två år. Frakturer, pålagringar och annat.
 
Ja, och som försäljningsinfo så fyller det ju ngn funktion ändå. Gamla plåtar ger ju info om lösa benbitar, cystor, hur kotor i ryggen ser ut osv osv. Det känns väldigt relevant även om man också vill komplettera.
Ytterst marginellt och i detta fall ska ju plåtarna vara ua så då får man inte den infon.
 
Jag förstår nog inte? Om plåtarna är ua = det finns inga lösa benbitar, avstånd mellan kotor i rygg ser normalt ut, finns inga cystor osv.
Du tycker att flera år gamla plåtar är värdefulla eftersom de kan ge information om skador. Dessa gamla plåtar uppges vara ua, alltså ger de inte den informationen.
 
Jag fattar fortfarande inte vad du menar🧐
Jag menar att gamla plåtar kan ge info kring medfödda defekter, förutsatt såklart att man får tillgång till plåtarna.
Jag fattar inte heller. Jag tänker att ju mer info som går att få vid ett hästköp, desto bättre. Det är nog få människor som köper en häst för 850' utan att ta nya plåtar men att det finns två år gamla UA-plåtar är ju knappast någon nackdel.
 
Jag fattar fortfarande inte vad du menar🧐
Jag menar att gamla plåtar kan ge info kring (frånvaron av) medfödda defekter, förutsatt såklart att man får tillgång till plåtarna.
Och jag fattar inte vad du menar, medfödda defekter javisst men hästen kan ju ha skadat sig i hagen dagen efter att den röntgats.
 
Komplett set röntgen från 2019 inkl nacke o rygg, utan anmärkning, finns tillgänglig.

För mig är detta ett oerhört märkligt försäljningsargument, där man använder så gamla plåtar som argument för att hästen är ua. Om man bortser från priset skulle detta kunna få mig att välja bort hästen eftersom jag inte vet om säljaren försöker invagga spekulanter i trygghet om hästens hälsa alternativt inte inser hur lite de plåtarna betyder flera år senare.

Det är väl inte konstigt eller fel alls att nämna att det finns gamla plåtar att titta på? Jag menar, det är ju bara bra för säljaren också för då kan en köpare och dennes veterinär kolla på plåtarna innan de ens bestämmer om det är lönt att provrida. Sen gör man såklart en ny röntgen vid besiktning då.

Ja, det kan hända massor på 2-3 år men sannolikheten att den ska ha medfödda defekter är ju väldigt mycket lägre om det inte har synts nåt på de gamla röntgenbilderna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 087
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp