Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
En familj som säljer ponnyn pga ryttaren inte sköter sina läxor.

Jag blir illa berörd. Måhända att denna familj provat allt, men att lämna ut sin uppfostringsmetod publikt känns integritetskränkande.

Hur känner sig dottern, och en ev köpare?

Hur tänker sig föräldern att detta skall sluta? Motivation till skolarbete, kommer den öka nu?

Känns som en desperat och sorglig situation utan vinnare.

:cry:
Fy fan rent ut sagt :cry: Så vidrigt illa gjort mot barnet. Undrar om de tror att de ska få någon köpare med den annonsen? Min första tanke är att när man står där och ska betala hästen så ändrar de sig för då har det nedbrutna barnet "lärt sig en läxa" och hästen behöver inte säljas. Det är iallafall ingen annons jag hade svarat på.
 
Fy fan rent ut sagt :cry: Så vidrigt illa gjort mot barnet. Undrar om de tror att de ska få någon köpare med den annonsen? Min första tanke är att när man står där och ska betala hästen så ändrar de sig för då har det nedbrutna barnet "lärt sig en läxa" och hästen behöver inte säljas. Det är iallafall ingen annons jag hade svarat på.
De skall nog visa barnet att ni är annonsen utlagd, se vad vi kan göra! En maktdemonstration.

Men hade det varit mina föräldrar så hade förtroendet för dem efter detta varit totalt raserat.

When you have lost everything, there's nothing to lose.

Det är en farlig väg. :cry:
 
De skall nog visa barnet att ni är annonsen utlagd, se vad vi kan göra! En maktdemonstration.

Men hade det varit mina föräldrar så hade förtroendet för dem efter detta varit totalt raserat.

When you have lost everything, there's nothing to lose.

Det är en farlig väg. :cry:
Ja det är ju tydligt! Svaga fula människor som gör vad de kan för att knäcka sitt barn. Det är så jag mår illa.

Jag tror inte de här föräldrarna har sitt barns förtroende nu heller. Barnet försöker nog mest svänga runt tillräckligt snabbt i tillvaron för att inte drabbas av deras behov av att hävda sin makt och hen kommer tyvärr alltid att förlora. Det borde anmälas till socialen faktiskt. Inte för att ha häst är någon sorts rättighet utan för att det föräldrarna gör är psykisk misshandel.
 
En familj som säljer ponnyn pga ryttaren inte sköter sina läxor.

Jag blir illa berörd. Måhända att denna familj provat allt, men att lämna ut sin uppfostringsmetod publikt känns integritetskränkande.

Hur känner sig dottern, och en ev köpare?

Hur tänker sig föräldern att detta skall sluta? Motivation till skolarbete, kommer den öka nu?

Känns som en desperat och sorglig situation utan vinnare.

:cry:
För mig som ponnyförälder känns det här som en maktstrategi från föräldrarna, ponnyn är troligen inte ens till salu (ingen mail och inget telefonnummer säger mig att det är så). Jävligt pissigt gjort, hade aldrig svarat på en sådan annons.
 
Storhäst till salu där jag tog ut ett stycke:

"har ingen direkt skadehistorik, (men haft hovböld och lymfangit tidigare)"

Hästen var också ömfotad av sig och måste skos med sulor med vissa veckors mellanrum.
 
Jag tycker det är intressant hur begreppet ”mor och dotterhäst” används i hästannonser. Tycker begreppet har blivit mer och mer vanligt men för mig säger det egentligen ingenting.
En förälder och ett barn som delar häst kan ju vara allt i från skogsmullar som mest skrittar på långa turer över stock och sten till renodlade tävlingsryttre.
Varför inte i stället beskriva hästens egenskaper i stället för att använda begreppet ”mor och dotterhäst”?
 
Jag tycker det är intressant hur begreppet ”mor och dotterhäst” används i hästannonser. Tycker begreppet har blivit mer och mer vanligt men för mig säger det egentligen ingenting.
En förälder och ett barn som delar häst kan ju vara allt i från skogsmullar som mest skrittar på långa turer över stock och sten till renodlade tävlingsryttre.
Varför inte i stället beskriva hästens egenskaper i stället för att använda begreppet ”mor och dotterhäst”?
Jag förstår ändå det, för när man säljer häst är det sjukt många som frågar om den passar som det. :angel:
 
Jag tycker det är intressant hur begreppet ”mor och dotterhäst” används i hästannonser. Tycker begreppet har blivit mer och mer vanligt men för mig säger det egentligen ingenting.
En förälder och ett barn som delar häst kan ju vara allt i från skogsmullar som mest skrittar på långa turer över stock och sten till renodlade tävlingsryttre.
Varför inte i stället beskriva hästens egenskaper i stället för att använda begreppet ”mor och dotterhäst”?
Jag stör mig orimligt mycket på detta begrepp måste jag erkänna 🙈 Som förälder till en pojke som rider blir det lite tröttsamt att sporten i Sverige på många sätt är väldigt tjej/kvinnotillvänd. I hur vi uttrycker oss bland annat.
 
En häst är till salu för ca 130000kr och står för närvarande utomlands. Annonsbilden visar en trevlig häst, men filmerna är något av det pixligaste jag sett på länge. Man ser inte så mycket av hästen och krävs mycket välvilja för att se det som bra annonsfilmer. Jag fick ont i huvudet efter tio sekunder O_o
 
Jag tolkar det som en häst som är tillräckligt trygg för barn att rida självständigt på men också rolig för en mer rutinerad ryttare! Inte så mycket inriktning på gren eller ambitioner utan temperament
Mor- och dotterhäst indikerar väl att hästen är allsidig?

Den kan ridas av den försiktigare parten, såväl som den mer rutinerade utan problem.

Men jag hade nog hellre sett att man beskrev att hästen passar både vuxna och ungdomar som rider på minst (valfritt uttryckt) nivå.

Då hade man också sluppit att koda det hela med könsaspekt.
 
Mor- och dotterhäst indikerar väl att hästen är allsidig?

Den kan ridas av den försiktigare parten, såväl som den mer rutinerade utan problem.

Men jag hade nog hellre sett att man beskrev att hästen passar både vuxna och ungdomar som rider på minst (valfritt uttryckt) nivå.

Då hade man också sluppit att koda det hela med könsaspekt.
Ja, det finns ju så många bättre ord som beskriver hur hästen här.

Min fundering kring detta grundar sig i en annons där det står att det är önskvärt att hästen säljs som mor och dotter häst. Hästen har en del skadehistorik men ska inte vara besvärad av det längre. Står inget om att den inte ska ridas hårt, tävla osv.
De hästar jag vet om som har delats av mor och dotter har tävlats av dottern och mamman har ridit hästen de dagar när dottern inte kan. Så där har det inte funkat med någon häst som ska ta det lite lugnare tex. Mammorna har även varit på en nivå så de klarat av att rida lite halvgalna hästar. Mammorna har skött skogsridningen och döttrarna hopp/dressyrträningen.
 
Angående mor- och dotterhäst så måste jag säga att det är precis sånt här jag stör mig på generellt i svenska hästvärlden. Extremt vaga termer som en bara antas kunna cirkulerar i överflöd. Kanske är det bara jag som mest ridit utomlands som tar den utländska jargongen för given och blir förvirrad av den svenska, men jag verkar ju trots allt inte vara ensam om att bli förvirrad av vag terminologi. Varför kan folk inte bara skriva ut tydligt vad hästen klarar och inte (typ "känslig för skänkeln, trafiksäker" istället för "kräver van ryttare, snäll")? Kände likadant när jag testade olika svenska tränare ett tag, hittade aldrig någon som jag tyckte var tydlig i språket utan det var väldigt generella råd som "mer framåt" - men det kanske betyder något mer speciellt inom svenska hästvärlden som jag aldrig lärt mig som kommer utifrån?

Förlåt för lite OT, mod får gärna bryta ut om det anses behövligt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 086
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp