Jag förundras över vilken tilltro många har till vad som är bra tävlingsmeriter. Har två bekantas bekanta som har hästarna ute nu, den ena en ponny som man hävdar går stabilt upp till och med LA. Ponnyn har gjort en start i LA med 16 fel, några fler LBer, ingen felfri och några LCer, typ ett par felfria, i övrigt rivningar eller ute.
Stor häst, 16 år, går OCKSÅ stabila 90-95 ska upp en klass alldeles snart, tittar man på TDB har den gjort ingenting tidigare, de senaste två åren tre felfria 90 och två starter i 95, båda ute. Det kallar alltså ryttaren stabilt? 200 för den. Som hittat.
Tredje ponnyn en ganska fin ponny, runt 15, har hoppat msv med förr-förra ryttaren och ÄÄÄÄLSKAR att hoppa. När man går in på TDB har de två senaste ryttarna under de fyra senaste åren ridit LE och LD och varit ute 90 procent av gångerna. Jag har sett ponnyn då den finns i regionen, det ser ut att vara allt annat än att han älskar att hoppa kan jag säga.
Själv tycker jag att för att säga att en häst har stabila rundor i något ska den väl vara hyfsat felfri eller om det är riktigt höga klasser i alla fall alltid komma runt på något enstaka nedslag... Varför ljuger folk om något som de flesta köpare skulle kolla upp och är lätt att kolla på TDB? Ingen av dessa hästar indikerar att det är på träning hästarna går stabilt eller älskar att hoppa, utan det är hänvisat just till tävlingssammanhang. Jag förstår inte? Det är ju inte svårt att kolla upp att säljarna faktiskt ljuger om deras prestationer?
Instämmer i detta. Jag som letar häst nu blir så irriterad när jag kollar upp resultaten (om det ens går, beroende på hur tydlig annonsen är med namn, ålder, härstamning).
Just nu irriterar jag mig på att det ligger en fjordhäst ute till salu där den beskrivs som en superfin representant för rasen och så har den fått klass 2 på premiering, med 7 på rastyp.