Bukefalos 28 år!

Annorlunda beteende vid hoppning

Turnar0und

Trådstartare
Jag har, för två veckor sen, fått hem min första häst. Jag hyr henne från ett stall som har hästarna på sommaren, och hyr ut dem på vintern. Förra vinterhalvåret hyrdes hon av en mindre ridskola, och jag hyrde henne av denna ridskola två dagar/v, så hästen i sig är inte ny för mig, däremot har vi nu bytt stall.

Förra vintern hopptränade vi en del. Till en början gick det knaggligt, så fort hon blev trött (dålig kondis) vägrade hon såklart, men med bättre kondis och mer muskler gick det bättre och bättre, och hon tyckte att det var riktigt roligt att hoppa! Stannade aldrig, utan hoppade hellre och rev. Ibland lite het, men bara att hon "sög tag" i hindret och hade framåtbjudning.

I somras har hon dragit vagn i princip varje dag, alltså skrittat och travat hela sommaren. Hon fick sin vila innan sommaren. Har dragit på samma sida hela sommaren, så därför helt sne! i kroppen, och väldigt stel.

Efter några dagar i det nya stallet red jag lite dressyr i paddocken. Hon var mycket stel, så red väldigt mycket lösgörande. Efter ett tag tog jag fram några cavalettibommar; hon blev genast mycket gladare och snabbt även mjuk i sidorna. Ställde då upp ett hinder och hoppade, hästen var helt sig själv och vi hoppade drygt 70-80 cm, max två hopp.

Några dagar senare tänkte jag rida i paddocken med inriktning hopp, till en början gick det mycket bra och hon var precis sig själv. Höjde till 60-70 cm, och då tog det bara tvärstopp? :confused: Var helt galen mellan hindrena, taktade och höll på, men väl framme vid hindret stannade hon bara. Gick på henne för jag trodde hon var dum och lat, hamnade med frambenen mellan en oxer och gick ner på framknä. Inte halt, hoppade några låga kryss väldigt motvilligt efter det.

Jag trodde det här berodde på att jag, undermedvetet, blev "osäker" när hon drog så att jag la i handbromsen och på det sättet fick henne att tappa självförtroendet, så jag tänkte inte mer på det.

Däremot ville jag idag löshoppa henne för att se att det inte satt några "ugglor" i huvudet på henne, jaghade ju planerat att hopptävla lite i vår. Hästen bara vägrar:confused: Hon hoppar dom lite lägre hindrena några gånger, men sen vill hon bara inte. Däremot springer hon som en toka fram till hindret! Jag känner inte igen henne, vad har hänt?! Saken är den att något måste vara fel, såhär brukar hon inte vara vid hoppning.

Jag har tänkt ut några möjliga orsaker:
- Dålig kondis/muskler Borde ej vara orsaken, då hon springer fram och sen inte hoppar!
- Har ont nånstans Men hon haltar inte
- Stel men borde inte vara så ovillig att hoppa? Longerade henne när jag reagerade på hur udda det var, och hon är verkligen stel. Tar inte ut steget med bakbenen i trav, utan struttar mest. Vad kan det tyda på?

Däremot upptäckte jag att hon är mycket varmare på länden än resten av ryggen, men hon ömmar ingenting.

Vad ska jag göra?!
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Ajaj,låter som att hon har ont. Men var?
Vet.besök är det enda rätta i en sånhär situation tyvärr,kan vara vad som helst,lycka till!
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Okej, några mer typiska symptom vid det?
För hon går ju somsagt bra, tror jag, vid annan ridning. Som ut eller dressyr.
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Precis, visst känns det så?
men samtidigt känns det dumt att blåsa i stora visslan ;) när hon kanske egentligen bara är stel och faktiskt inte orkar. Men hon borde orka hoppa mer än fyra fem språng, tycker jag nog.

Blir nog till att ringa veterinären, prata är ju aldrig fel!
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Har läst lite om kotledsinflammation nu, står att det kan uppkomma av för hårt underlag. Hon har kört på asfaltsvägar hela sommaren i princip :crazy:
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Dumt ? Nä, men hur smart som helst. Varför skulle det vara så stort att utesluta ett fel på en klinik ? Tänk om nu det är inflammation, och du har testat lite hemmakurer osv...och hästen blir sämre ? Är det inte då bättre att redan från start ta en genomgång på kliniken ?

Prata med veterinären i telefonen, varför ? Vad kan denne göra utan att sett hästen ? Och att ta ut en veterinär till stallet brukar heller inte löna sig när det gäller inflammationer.
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Det påminner väldigt om en av hästarna här. En lång och sorglig historia som jag inte tänker dra här. I varje fall, hästen hoppade glatt i början, började efter ett tag vägra. Ryttaren(s mamma) kollade sadel, rygg och skyllde på att hästen var dum i huvudet. Tills lut packade ägaren och jag in hästen i transporten, ner till sjukhuset. Japp, det var kotledsinflammation båda fram.

I hennes fall berodde det inte på hårt underlag, utan enformigt arbete. Hon "tålde" helt enkelt inte att gå på volter.

När vi gjorde återbesök någon vecka senare konstaterades det att hon dessutom hade spatt, så det blev ingen mer medryttare(s mamma) där. Nu rids hästen ute i skogen istället, på bana ibland, och hoppar med glädje! Inget högt eller avancerat givetvis, men lite småskutt tycker hon om.

Så om du är det minsta lilla osäker på vad som är fel, eller misstänker aldrig så lite att hästen har ont, åk till sjukhus och kolla! Det är till stor hjälp vare sig de hittar något eller inte. Hittar de, då kan man sluta sig till att hästen har ont. Hittar de inte, ja då vet man i alla fall att det inte är fysiskt...
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Eftersom du bara haft hästen i två veckor tycker jag att du ska prata med de som äger hästen. Troligen så har hästen blivit skadad under sommaren hos dem. Det kostar en del att ta hästen till en klinik, den kostnaden borde inte du behöva stå för om det är en skada som fanns på hästen redan när du fick hand om den. Ju snabbare ni kommer till en hästklinik, desto lättare är det att bevisa att hästen var skadad när den kom till dig, och desto snabbare blir den frisk.

Blev hästen besiktigad av veterinär vid överlämnandet?
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Nej dumt menar jag inte heller att det är, men däremot så känns det som att jag kan förstora upp det hela. Kanske är hon bara stel? typ. Det var därför jag tänkte kolla med er här först innan, för att se vad ni trodde!

För att få veterinärens åsikt om jag bara förstorar upp allting igen. Stallägaren tillexempel, hon tyckte att jag skulle låta det vara en vecka eller två, eftersom hon inte har akut ont. Kanske är hon bara trött på vädret? typ. Men jag har ingen lust att rida på en sjuk häst, så, again, jag tänkte att jag skulle kolla med buke + veterinär.
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Ja jag får ta och ringa ut till någon klinik! Låter så himla dumt att bara följa de andras råd att vänta, tänk om det verkligen är nåt? Usch nu är jag orolig, min älskling :(

Susanne: Nej hon blev ju inte det, dumt nog :o Eftersom vi hade haft henne året innan också, och hon bara varit borta 2½ månader. Men ja, det stämmer som du säger! Det viktigaste är ju att hon blir frisk, eller att utesluta att hon är sjuk.
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Kom just hem från stallet igen, och nu är det verkligen uppenbart att nåt är fel :(
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Har det hänt något mer idag??
 
Sv: Annorlunda beteende vid hoppning

Idag var hon väldigt varm i kotorna, och motvillig att gå (ser ut som att hon är stel i rumpan? Och "bucklan" vid länden finns fortfarande kvar, fast den är inte varm och hon ömmar inte.) men inte halt. Longerade dock inte, tyckte bara det var taskigt att skapa mer smärta. Rätt eller fel tänkt? Kanske hellre att man longerar å tar reda på om hon är halt, eller undviker det?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 393
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp