Annorlunda humör /persolighetsförändrad?

FJ_

Trådstartare
Mitt sto, 11 år är väldigt snäll och har varit väldigt snäll att borsta, förutom lite tjurig när man spänner sadelgjorden.
Sedan i höstas så har både jag och mina medryttare upplevt att hon är sur när man borstar. Kan försöka bita eller till och med ibland förska sparka. Detta har hon inte gjort innan så vi undrar om det är något med hennes humör? Hormoner?
Vid ett tillfälle så rusade hon på hennes hagkompis som stod långt ifrån och solade helt oskyldigt i ett annat hörn av hagen. Hon sparkade med bakbenen och var arg, pep som ett sto. Men kanske bara var en egångshändelse..
Kan man behandla med nån ört för att utesluta diverse olika teorier? Vad tror ni?
Hon är fin att rida och köra. inga andar konstigheter.
 
Mitt sto, 11 år är väldigt snäll och har varit väldigt snäll att borsta, förutom lite tjurig när man spänner sadelgjorden.
Sedan i höstas så har både jag och mina medryttare upplevt att hon är sur när man borstar. Kan försöka bita eller till och med ibland förska sparka. Detta har hon inte gjort innan så vi undrar om det är något med hennes humör? Hormoner?
Vid ett tillfälle så rusade hon på hennes hagkompis som stod långt ifrån och solade helt oskyldigt i ett annat hörn av hagen. Hon sparkade med bakbenen och var arg, pep som ett sto. Men kanske bara var en egångshändelse..
Kan man behandla med nån ört för att utesluta diverse olika teorier? Vad tror ni?
Hon är fin att rida och köra. inga andar konstigheter.
Vänd dig till din veterinär. Många hästar ändras när dom har ont.
 
Mitt sto, 11 år är väldigt snäll och har varit väldigt snäll att borsta, förutom lite tjurig när man spänner sadelgjorden.
Sedan i höstas så har både jag och mina medryttare upplevt att hon är sur när man borstar. Kan försöka bita eller till och med ibland förska sparka. Detta har hon inte gjort innan så vi undrar om det är något med hennes humör? Hormoner?
Vid ett tillfälle så rusade hon på hennes hagkompis som stod långt ifrån och solade helt oskyldigt i ett annat hörn av hagen. Hon sparkade med bakbenen och var arg, pep som ett sto. Men kanske bara var en egångshändelse..
Kan man behandla med nån ört för att utesluta diverse olika teorier? Vad tror ni?
Hon är fin att rida och köra. inga andar konstigheter.
Jag hade börjat med att utesluta smärta. Veterinärundersökning steg 1.
 
Vad kollar dom upp då? Är ju en djungel detta
Exakt, det är därför det är bra att vända sig till en veterinär. De har kunskap att kunna se och bedöma din häst ur olika perspektiv. Kunna utesluta faktorer för att ringa in de mest troliga och djupdyka i dessa.

Om din häst har haft ett förändrat beteende sedan i höstas och det kvarstår så tänker jag att det är hög tid att undersöka orsaken.
 
Det beror ju på vad du berättar för veterinären. Ska jag gissa så kanske dom börjar med en hältutredning.
Precis. Och hon är inte halt och har aldrig varit. Har haft henne i 6 år och känner henne väl. Har pratat med min veterinär också. Skrev här för jag tänkte om man skulle kunna göra nåt annat utöver det
 
Precis. Och hon är inte halt och har aldrig varit. Har haft henne i 6 år och känner henne väl. Har pratat med min veterinär också. Skrev här för jag tänkte om man skulle kunna göra nåt annat utöver det
Det tror jag tyvärr inte ett dugg på att hon aldrig varit halt 😅
Du kan be din veterinär att kolla efter cystor i underlivet. Det kan förändra ston.
 
Precis. Och hon är inte halt och har aldrig varit. Har haft henne i 6 år och känner henne väl. Har pratat med min veterinär också. Skrev här för jag tänkte om man skulle kunna göra nåt annat utöver det
Vad säger veterinären när du pratar med hen?
 
Precis. Och hon är inte halt och har aldrig varit. Har haft henne i 6 år och känner henne väl. Har pratat med min veterinär också. Skrev här för jag tänkte om man skulle kunna göra nåt annat utöver det
Min häst hade inte heller varit halt när hon började bråka. Hältutredning gjorde och hon hade liksidiga skador båda fram. När hon bedövades i ena och böjdes i det andra var hon väldigt halt. Liksidiga hältor är svåra att känna men kan (som med min) ge spänningar på andra ställen också. Hästar visar att de har ont på olika sätt, vissa visar aldrig hälta även om de har väldigt ont. Jag tycker att en hältutredning kan vara ett bra första steg, är det inte något där har nog veterinären någon plan.
 
Vad säger veterinären när du pratar med hen?
Om jag får gissa så behöver TS brainstorma för att överhuvudtaget veta vad h*n ska säga till en veterinär. Symptomen är ju diffusa så det är inte uppenbart var man ska börja.

Till TS jag tycker det låter som något varjsing med fortplantningsorganen som tex cystor som någon föreslog tidigare. Hittar man inget där kan skulle jag tycka det var rimligt att titta vidare efter hälta men för mig hade inte hälta varit förstahandsalternativet. Hamnar man på hälturedning ska man vid så diffusa fall, enligt mig, åka till klinik som är känd för att vara mycket bra på konstiga hältor för annars blir det lätt att "den visar inget på böjprov ge metacam i 2 veckor och se om det blir bättre".
 
Smärta någonstans som inte syns som hälta, tex i nacken, ryggen, leden, osv. Tumörer i hjärnan eller buken. Magsår. Finns massor som en veterinär vid en första undersökning kan utreda och utesluta.

Hormon problem kommer ju inte plötsligt efter 6 år och håller i sig i flera månader, om det inte är hormon problem pga en tumör i livmodern/äggstockarna. Så örter är pengar i sjön.
 
  • Gilla
Reactions: FJ_
Hon hade stora blodmasken i våras och avmaskades för det. Har levern tagit stryk kanske? Det ser man på blodprov isåfall va?
 
Det tror jag tyvärr inte ett dugg på att hon aldrig varit halt 😅
Du kan be din veterinär att kolla efter cystor i underlivet. Det kan förändra ston.
Haha vad memar du med det? Finns ju hästar som håller också. Nej hon har aldrig varit halt.
 
Mitt sto, 11 år är väldigt snäll och har varit väldigt snäll att borsta, förutom lite tjurig när man spänner sadelgjorden.
Sedan i höstas så har både jag och mina medryttare upplevt att hon är sur när man borstar. Kan försöka bita eller till och med ibland förska sparka. Detta har hon inte gjort innan så vi undrar om det är något med hennes humör? Hormoner?
Vid ett tillfälle så rusade hon på hennes hagkompis som stod långt ifrån och solade helt oskyldigt i ett annat hörn av hagen. Hon sparkade med bakbenen och var arg, pep som ett sto. Men kanske bara var en egångshändelse..
Kan man behandla med nån ört för att utesluta diverse olika teorier? Vad tror ni?
Hon är fin att rida och köra. inga andar konstigheter.
"Hej veterinären, min häst har förändrats i beteende. Exempelvis gör hon så här och så här, och så har hon aldrig gjort förr. Vad tror du, är det läge för en undersökning?"

Det är jättesvårt att veta vad det kan bero på. Man kan som hästägare bli lite insnöad på ett visst problem och ha svårt att tänka att det kan vara något annat. Då kan det vara en fördel med en veterinär, som ju inte känner hästen, ser den dagligen och (som man kan hästägare kan göra) rationaliserar bort problem som dagsform, stoighet, pälssättning etc etc.

Hältutredning är jättevanligt att börja med även om hästen inte uppvisar hälta. Är det inte det, kanske veterinären i den processen ser andra saker som är värda att gå vidare med.

Behandla inte med örter på måfå.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 716
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 354
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp