Annurlunda sjuka

Skjøldur

Trådstartare
Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men förloppet är inte som vanlig förkylning. Jag har ingen aning om vem som smittat mig men det måste ju finnas fler som har samma sak.

Dag 1. Ont i halsen om kvällen, lägger mig väldigt tidigt.
Dag 2. Känner mig dålig redan då jag vaknar. Efter ca 14 timmar i sängen masar jag mig upp och ätet lite frukost och dricker en kopp kaffe kl 10:30. Men en stund senare spyr jag upp alltihop. Tar tempen, 39.1 Dåsar på soffan. Försöker dricka vatten men spyr obönhörligt. Ingen diarré. Tempen ligger stabilt på 39 hela dagen. Vid midnatt gör jag vätskeersättning och tar den mkt långsamt, en sked i taget. Det gick bra. Somnar.
Dag 3. Temp 38.4 Har ont i svalget men kan dricka utan att spy.
Dag 4. Temp 37.8, mindre på kvällen. Kände mig utvilad om än inte direkt frisk och eftersom det var nyttårsafton och det dels kan vara svårt att få någon vikarie på nyttårsdagen, dels är 230 % då vilket innebär ca 2000 kr extra, så ringde jag till min chef och sa lite käckt - jag är på bättringsvägen, jag kan jobba imorgon. Sover in det nya året.
Dag 5. Tar Ipren och drar till jobbet. Orkade jobba.
Dag 6. Svalget värker hemskt, febern kommer tillbaks. Sjukskriver mig igen. Temp 38:6 om kvällen.
Dag 7-9. Ont i svalget, segt slem från körtlarna i munnen men inte i från halsen. Får röd tunga så att det gör ont att dricka till ex apelsinjouice, het soppa, stark sås. Det sprider sig till tandköttet så att det gör ont att borsta och jag småblöder från tandköttet. Men svalget blir långsamt bättre. Små febertoppar som knappt går över 38.
Dag 10. (Idag.) Jobbat igen. Torrhosta ungefär halva dagen, fortfarande ont i munnen. Jättetrött nu.
 
Jag blev sjuk sista november och jobbade inte igen förrän lucia. Hade någon variant av influensa, många får en långdragen variant med kräkning i början den här säsongen.
 
Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men förloppet är inte som vanlig förkylning. Jag har ingen aning om vem som smittat mig men det måste ju finnas fler som har samma sak.

Dag 1. Ont i halsen om kvällen, lägger mig väldigt tidigt.
Dag 2. Känner mig dålig redan då jag vaknar. Efter ca 14 timmar i sängen masar jag mig upp och ätet lite frukost och dricker en kopp kaffe kl 10:30. Men en stund senare spyr jag upp alltihop. Tar tempen, 39.1 Dåsar på soffan. Försöker dricka vatten men spyr obönhörligt. Ingen diarré. Tempen ligger stabilt på 39 hela dagen. Vid midnatt gör jag vätskeersättning och tar den mkt långsamt, en sked i taget. Det gick bra. Somnar.
Dag 3. Temp 38.4 Har ont i svalget men kan dricka utan att spy.
Dag 4. Temp 37.8, mindre på kvällen. Kände mig utvilad om än inte direkt frisk och eftersom det var nyttårsafton och det dels kan vara svårt att få någon vikarie på nyttårsdagen, dels är 230 % då vilket innebär ca 2000 kr extra, så ringde jag till min chef och sa lite käckt - jag är på bättringsvägen, jag kan jobba imorgon. Sover in det nya året.
Dag 5. Tar Ipren och drar till jobbet. Orkade jobba.
Dag 6. Svalget värker hemskt, febern kommer tillbaks. Sjukskriver mig igen. Temp 38:6 om kvällen.
Dag 7-9. Ont i svalget, segt slem från körtlarna i munnen men inte i från halsen. Får röd tunga så att det gör ont att dricka till ex apelsinjouice, het soppa, stark sås. Det sprider sig till tandköttet så att det gör ont att borsta och jag småblöder från tandköttet. Men svalget blir långsamt bättre. Små febertoppar som knappt går över 38.
Dag 10. (Idag.) Jobbat igen. Torrhosta ungefär halva dagen, fortfarande ont i munnen. Jättetrött nu.
Låter som scharlakansfeber tycker jag, jag hade likadant för ett par år sedan, gick över snabbt med penicillin.
 
Låter som scharlakansfeber tycker jag, jag hade likadant för ett par år sedan, gick över snabbt med penicillin.
Jag gick till doktorn i fredags. Hon tog ett halsprov som gav svagt utslag för staffylokoker. Hon tittade i halsen och sa att den och tungan visserligen var irriterade men att det inte såg ut som ett typiskt angrepp av staffar så hon menade att det var virus ändå. Hon skrev ut penicillin som jag får hämta ut om jag vill. Jag känner mig inte frisk men det går att härda ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 175
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Jag är medveten om att man skall vända sig till sjukvården för råd om hur man går vidare i sitt tillstånd. Men det är söndag...
Svar
9
· Visningar
1 444
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 112
Senast: Messy
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 777
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp