Anonym Facebook?

Gramse

Trådstartare
Jag tillhör den lilla skara människor som inte skaffat facebook då jag är rätt anonym av mig och inte har något behov av låtsaskompisar eller att se vad mina riktiga kompisar sysslar med. Men nu skulle jag behöva ett konto för att kunna använda mig av en annonssida som går genom facebook, går det starta en anonym profil för att använda enbart för det syftet? Går det ändå snoka fram vem jag är även om jag använder falskt namn tex? Mod får gärna flytta till hem och hobby i stället om det kanske är där tråden hör hemma.
 
Jag tillhör den lilla skara människor som inte skaffat facebook då jag är rätt anonym av mig och inte har något behov av låtsaskompisar eller att se vad mina riktiga kompisar sysslar med. Men nu skulle jag behöva ett konto för att kunna använda mig av en annonssida som går genom facebook, går det starta en anonym profil för att använda enbart för det syftet? Går det ändå snoka fram vem jag är även om jag använder falskt namn tex? Mod får gärna flytta till hem och hobby i stället om det kanske är där tråden hör hemma.

Det bör absolut gå. Min kompis under studietiden hade ett "fejkkonto" hon använde på Facebook ibland för att snoka runt.

Dock tror jag att det kan bli svårt att sälja/köpa saker om profilen är helt anonym. Jag skulle i alla fall vara väldigt misstänksam mot en sådan profil när det handlar om pengar/varor som ska byta ägare.
 
Du avgör själv hur anonym och sökbar du ska vara. Utan riktigt namn, en profilbild med dig själv på, ort eller annat får man nog vara någon typ av hacker för att ta reda på vem du är. Varför skulle någon ens orka göra sig sånt besvär för en facebook om man inte är en väldigt speciell person ;)

Dock kanske man inte helt blir tagen som ärlig om man iaf inte har ett någrolunda vettigt namn.
Jag har iofs mitt namn på fb. Men har samma namn som 33 tjejer till i Sverige. Nu är jag inte döhemlig så min bostadsort och ett par saker till är offentliga men vem jag är vän med, mina fotoalbum och allt jag skriver är helt osynligt för alla andra utom mina vänner.
 
Facebooks regler säger att man inte får använda falskt namn så om nån anmäler ditt fejkkonto blir det stängt. Vet en som använde sitt smeknamn och det kontot blev borttaget av facebook.
 
Ok, tänkte att det säkert är lite knepigt att ordna anonymt konto.. Och klart tänkte inte på att man kan verka skum om det inte finns några uppgifter utlagda vid försäljning.
 
Ok, tänkte att det säkert är lite knepigt att ordna anonymt konto.. Och klart tänkte inte på att man kan verka skum om det inte finns några uppgifter utlagda vid försäljning.
Värt att veta är att det florerar mängder med spam-nissar som vill gå med i grupper på facebook. De är rätt lätta att känna igen - brukar vara nyregisterade, med en profilbild och en omslagsbild, oftast inga vänner. Inga kommentarer eller "tumme upp" på fotona. Inga inlägg med text. Och antingen ingen beskrivning alls eller också finns det info om boendeort och att de samma dag började både i grundskolan, på ortens universitet, började jobba på ortens kommun och helst också är pensionärer...
De som är gruppadmin lär sig känna igen detta och slutar släppa in misstänkta fejsbokare i sina grupper.

Vill du verka seriös behöver du ha en trovärdig profil. Gärna foton på dina husdjur, med kommentarer till. Och helst några vänner (som även de har seriösa profiler) som kan hjälpa till att skriva några kommentarer som ligger offentligt.

SEN kan du lägga allt du skriver - om du skriver något alls - som dolt för andra än dina vänner.
 
Det är jättevanligt att man är anonym på Facebook, mer eller mindre. Vissa har helt påhittade namn och vissa har någon form av variant på det egna namnet. Det är inte tillåtet och kontot kan bli avstängt, men jag tänker att det inte är så stor risk.
 
Jag tillhör den lilla skara människor som inte skaffat facebook då jag är rätt anonym av mig och inte har något behov av låtsaskompisar eller att se vad mina riktiga kompisar sysslar med. Men nu skulle jag behöva ett konto för att kunna använda mig av en annonssida som går genom facebook, går det starta en anonym profil för att använda enbart för det syftet? Går det ändå snoka fram vem jag är även om jag använder falskt namn tex? Mod får gärna flytta till hem och hobby i stället om det kanske är där tråden hör hemma.
Men du kan väl ha en äkta profil. Om du inte vill ha vänner på den så lägg inte till några? Ingen kan lägga till dig om du inte tackar ja. Ingen ser din profil om du inte öppnar den. Du verkar ha rätt så liten koll på Facebooks funktioner. Och vem har låtsaskompisar på Facebook? Obegriplig kommentar.
 
Helt anonyma konton brukar inte ens släppas in i grupper, framförallt inte köp- och säljgrupper. Därför är det klokt att inte ha ett helt anonymt konto. Däremot, du väljer ju själv vad du vill att folk ska se utifrån och vilka du har som vänner osv. Jag själv har även ställt in det så att folk inte kan få fram mig genom att söka på mitt namn och använder inte mitt riktiga efternamn heller. Utöver det så har jag valt att bara ha facebook som en hundsida och skriver därför ingen direkt personlig info om mig själv. Vill jag inte att någon ska hitta mig så kan de alltså få det lite knepigt, men det är lätt för de som sköter grupper osv att se att det finns en riktig person bakom min profil.
 
Jag har ett par vänner som pga sina jobb inte vill kunna vara sökbara för allmänheten. De har påhittade namn och lägger bara upp foton på sina djur. Dessutom har de inställt så att vara deras vänner kan se uppdateringar. Det tycker jag är ganska anonymt.
 
Ok, låter som en bra idé att köra påhittat efternamn då tex. Så bara närmaste vännerna vet vem jag är utan att för den sakens skull kunna bli hittad av folk jag inte vill ha att göra med. Får fundera vidare på det här.. Tack alla för svar!
 
Men du kan väl ha en äkta profil. Om du inte vill ha vänner på den så lägg inte till några? Ingen kan lägga till dig om du inte tackar ja. Ingen ser din profil om du inte öppnar den. Du verkar ha rätt så liten koll på Facebooks funktioner. Och vem har låtsaskompisar på Facebook? Obegriplig kommentar.
Japp fördomsfull kommentar om låtsaskompisar, sorry för det. Stämmer att jag har dålig koll, därför jag hör mig för här.
 
Japp fördomsfull kommentar om låtsaskompisar, sorry för det. Stämmer att jag har dålig koll, därför jag hör mig för här.

Vad är det du inte vill att andra ska få veta om dig på fb? Du väljer ju själv vilken information du vill lägga ut, så det kan du enkelt styra. Du behöver ju inte ha ett foto på dig själv, t ex.
 
Ja jo visst går det vara anonym (skippa att ha vänner etc) men risken finns att du anmäls som fejkkonto eller ingen vill sälja/köpa av dig osv att kontot misstänks finnas där med dåliga avsikter... För DET är vanligt förekommande :p
 
Jag är på fb som jag är i verkliga livet. Dvs jag har inga problem med att säga vad jag heter, ha en profilbild eller säga på vilken ort jag bor. Däremot så all privat info som arbete, vänner, bilder och statusuppdateringar är bara synligt för godkända vänner.
 
Ok, låter som en bra idé att köra påhittat efternamn då tex. Så bara närmaste vännerna vet vem jag är utan att för den sakens skull kunna bli hittad av folk jag inte vill ha att göra med. Får fundera vidare på det här.. Tack alla för svar!
Det är också ganska vanligt att kalla sig Förnamn Mellannamn (Kajsa Johanna) istället för Förnamn Efternamn (Kajsa Svensson) på FB. Kan vara en variant som inte förvirrar så mkt!
 
Ok, låter som en bra idé att köra påhittat efternamn då tex. Så bara närmaste vännerna vet vem jag är utan att för den sakens skull kunna bli hittad av folk jag inte vill ha att göra med. Får fundera vidare på det här.. Tack alla för svar!
Men det är ju inte så att folk får se eller kontakta dig bara för att du har facebook. Vill man så kan man ha sin sida helt låst så att det inte ens går att skicka ett meddelande om man inte skickar vänförfrågan först. Det enda som inte är anonymt vad jag vet är väl profilbilden. Resten syns inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 136
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 109
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 554
Senast: gul_zebra
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp