Anonym på facebook?

Exile

Trådstartare
Jag har kommit på att det skulle vara behändigt med facebook för att kunna vara med i lokala köp/sälj-grupper samt eventuellt hålla kontakt med ett par släktingar.

Eftersom jag dock har en rätt stor bekantskapskrets online som jag vill hålla helt separat från mitt "irl-liv" så är jag dock rätt mån om att jag inte ska kunna letas upp via sociala medier. Alltså inga bilder på mig, ingen personlig info, vilka jag jobbar med osv.

Går det att vara "anonym" där ingen som inte är min vän kan se något jag postar, vilka vänner jag har osv?
 
Jag har kommit på att det skulle vara behändigt med facebook för att kunna vara med i lokala köp/sälj-grupper samt eventuellt hålla kontakt med ett par släktingar.

Eftersom jag dock har en rätt stor bekantskapskrets online som jag vill hålla helt separat från mitt "irl-liv" så är jag dock rätt mån om att jag inte ska kunna letas upp via sociala medier. Alltså inga bilder på mig, ingen personlig info, vilka jag jobbar med osv.

Går det att vara "anonym" där ingen som inte är min vän kan se något jag postar, vilka vänner jag har osv?
Jag har funderat på samma sak! Testade med mitt namn, då kom kollegor upp, troligtvis för att jag lagt in deras telefonnummer.

Jag skulle vilja ha Facebook utan mitt riktiga namn!
 
Vill folk verkligen snoka kan de givetvis hitta mig genom gemensamma vänner och min familj (som jag också har som vänner)... jag tror att jag har registrerat min gymnasieskola under utbildning också och jag fick en gång en invit till någon slags återträffsgrupp, men vill en inte ha kontakt är det ju bara att neka eventuell vänförfrågan och hålla sina poster till "friends only". :)

Sedan är jag inte jätteanonym, där står var jag bor och jag postar bilder på både trädgård och hundar och de flesta av mina poster är publika, men det är ett val. Jag blir ändå inte besvärad av någon jag inte vill ha kontakt med.
 
Jag har kommit på att det skulle vara behändigt med facebook för att kunna vara med i lokala köp/sälj-grupper samt eventuellt hålla kontakt med ett par släktingar.

Eftersom jag dock har en rätt stor bekantskapskrets online som jag vill hålla helt separat från mitt "irl-liv" så är jag dock rätt mån om att jag inte ska kunna letas upp via sociala medier. Alltså inga bilder på mig, ingen personlig info, vilka jag jobbar med osv.

Går det att vara "anonym" där ingen som inte är min vän kan se något jag postar, vilka vänner jag har osv?

Det går utmärkt, folk gör så hela tiden. Du kan ha vilket namn som helst, du kan ställa in att ingen kan se vem du är vän med, du kan välja att inte ha telefon listad etc etc.
 
Jag ska inte säga att det inte går, MEN kolla upp ordentligt med alla inställningar osv.

För nåt år sedan var jag med på ett community och hade inte mitt riktiga namn, en nyskapad mail för just det syftet, aldrig lagt upp nån bild på mig, min familj, mina djur etc på det communityt, om jag minns rätt uppgav jag inte ens "rätt" bostadsort. Ändå var det en person som hittade mig (med alla mina personuppgifter) på facebook och visste att jag var jag från det communityt. HUR han gjorde det har jag ingen aning om, jag trodde inte det skulle gå, men tydligen gick det ändå.
 
Problemet med att inte ha sitt riktiga namn och ingen information om syftet är köp- och sälj är väl dock att risken är stor att folk inte tar en som en seriös köpare/säljare. Det är ju lite av en trygghet när det kommer till just Facebooks köp-/säljsidor, att folk är lätta att "kolla upp". Personligen skulle jag i alla fall bli rejält skeptiskt om jag fick telefonnummer/adress till någon med ett annat namn än den jag kontaktat på Facebook.
 
Problemet med att inte ha sitt riktiga namn och ingen information om syftet är köp- och sälj är väl dock att risken är stor att folk inte tar en som en seriös köpare/säljare. Det är ju lite av en trygghet när det kommer till just Facebooks köp-/säljsidor, att folk är lätta att "kolla upp". Personligen skulle jag i alla fall bli rejält skeptiskt om jag fick telefonnummer/adress till någon med ett annat namn än den jag kontaktat på Facebook.
Och...
I vissa grupper blir man inte ens insläppt om man har ett anonymt konto.
 
Problemet med att inte ha sitt riktiga namn och ingen information om syftet är köp- och sälj är väl dock att risken är stor att folk inte tar en som en seriös köpare/säljare. Det är ju lite av en trygghet när det kommer till just Facebooks köp-/säljsidor, att folk är lätta att "kolla upp". Personligen skulle jag i alla fall bli rejält skeptiskt om jag fick telefonnummer/adress till någon med ett annat namn än den jag kontaktat på Facebook.

Fast adress och telefonnummer hittar man ju inte på facebook hur som helst. Eller brukar du kolla upp telefonnumret/adressen säljaren gett dig för att se om det stämmer med namnet på något sätt?

Lite kl.
Personligen brukar jag skriva under mina PM med mitt riktiga förnamn, men det är hittils ingen som frågat eller reagerat när jag inte gjort det trots att det är ganska uppenbart att mitt användarnamn inte är mitt riktiga. :)
 
Problemet med att inte ha sitt riktiga namn och ingen information om syftet är köp- och sälj är väl dock att risken är stor att folk inte tar en som en seriös köpare/säljare. Det är ju lite av en trygghet när det kommer till just Facebooks köp-/säljsidor, att folk är lätta att "kolla upp". Personligen skulle jag i alla fall bli rejält skeptiskt om jag fick telefonnummer/adress till någon med ett annat namn än den jag kontaktat på Facebook.

instämmer. Jag tänkte det ang köp och sälj utifrån TS post. Men det är ju mer om någon väljer att totalt ha en helt tom profil . Jag valde att svara på det mer grundläggande ang frågorna.
 
Fast adress och telefonnummer hittar man ju inte på facebook hur som helst. Eller brukar du kolla upp telefonnumret/adressen säljaren gett dig för att se om det stämmer med namnet på något sätt?

Lite kl.
Personligen brukar jag skriva under mina PM med mitt riktiga förnamn, men det är hittils ingen som frågat eller reagerat när jag inte gjort det trots att det är ganska uppenbart att mitt användarnamn inte är mitt riktiga. :)

Dessutom betyder ju inte ”köp och sälj” på FB att några betaltransaktioner sker digitalt så det viktiga är ju kontakten via pm och uppgörelsen där med namn, kontakt etc.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är också med i några privata grupper och vill av samma orsak som TS vara strikt privat på FB. Lägger aldrig ut ngt där jag kan kännas igen. Jag skapade en e-postadress som jag bara har på facebook och registrerade mig med min katts namn och mitt efternamn. Efter ett tag Ifrågasatte Facebook om jag verkligen heter så och krävde att jag skulle styrka min identitet genom att visa kopia av id- handling. Hotade med att stänga mitt konto. Då ändrade jag till mitt andranamn. Så nu har jag mitt riktiga namn ... fast inte det jag använder! Det funkar utmärkt. De jag vill ska veta vem jag är berättar jag det för!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är också med i några privata grupper och vill av samma orsak som TS vara strikt privat på FB. Lägger aldrig ut ngt där jag kan kännas igen. Jag skapade en e-postadress som jag bara har på facebook och registrerade mig med min katts namn och mitt efternamn. Efter ett tag Ifrågasatte Facebook om jag verkligen heter så och krävde att jag skulle styrka min identitet genom att visa kopia av id- handling. Hotade med att stänga mitt konto. Då ändrade jag till mitt andranamn. Så nu har jag mitt riktiga namn ... fast inte det jag använder! Det funkar utmärkt. De jag vill ska veta vem jag är berättar jag det för!

Hur i allsin dar skulle du kunna styrka din identitet med en kopia av IDhandling hade de tänkt?
 
Går det att vara "anonym" där ingen som inte är min vän kan se något jag postar, vilka vänner jag har osv?
Du bestämmer själv vilka inställningar du vill ha. Många av mina vänner har sin vänlista avstängd helt, så jag kan inte se vilka mina vänner är vänner med. Några jag känner har Facebook som inte är sökbar, så söker man på deras namn hittar man ingenting, men de kan söka på dig och lägga till dig som vän.

Sen kan du även stänga av vänförfrågningar så att det inte går att skicka vänförfrågningar till dig, bara du kan fråga andra.

Du kan också rangordna dina vänner i nära vänner, vänner och bekanta och när du lägger upp någonting kan du bestämma vilka som ska se inlägget. Jag har automatiskt att alla vänner kan se mina inlägg. Ibland ändrar jag till att vänners vänner också kan se, beroende på om det är någonting jag vill ska spridas, tex att jag vill köpa någonting eller sälja.

Facebook har väldigt bra inställningar för hur anonym man vill vara.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 792
Senast: Barbabelle
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 626
Senast: Jeps
·
Relationer Hur går man vidare efter sexuella trakasserier? När folk man trodde var ens vänner visar sin rätta sida. När andra vänner vänder en...
Svar
6
· Visningar
786
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp