Anonyma kontantkort förbjuds

Rie

Trådstartare
Vad säger ni om det?
Av det lilla som stod i det h
jag läste så verkar det inte finnas några undantag. Det fick mig att tänka på de kvinnor, och andra, som försöker att ta sig ur ett miserabelt förhållande med misshandel och annat. Att de får det ännu svårare.
I övrigt så är det okej för mig, Att ta bort möjligheten för kriminella att kommunicera och att underlätta för polisen att bekämpa brottslighet.
 
Ytligare ett sätt att för storebror att se dej och vad du gör. Kriminella kommer bara hitta nya vägar och vi vanliga får svårare och svårare att inte bli övervakade.

Visst går att söka om hemligt nummer men är inte det som är grejen när du försöker komma ifrån ett förhållande men våldsam man. Grejen är att snabbt och smidigt kunna skaffa en telefon och kort som inte mannen vet om och inte går att spåra.
 
Ytligare ett sätt att för storebror att se dej och vad du gör. Kriminella kommer bara hitta nya vägar och vi vanliga får svårare och svårare att inte bli övervakade.

Visst går att söka om hemligt nummer men är inte det som är grejen när du försöker komma ifrån ett förhållande men våldsam man. Grejen är att snabbt och smidigt kunna skaffa en telefon och kort som inte mannen vet om och inte går att spåra.
Är det inte där kvinnojourer kommer in i bilden?
 
Jag har varit skeptisk till det sedan jag hörde om förslaget, men jag har inte läst det i detalj så jag vet inte om man resonerat om de problem det kan innebära.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att sammanställa och sprida personuppgifter på nätet idag, och litar helt enkelt inte på att privata affärsdrivna bolag ska lyckas med det, och konsekvenserna kan bli stora vid ett misstag.

Men behöver nog fundera mer på det, om det är värt att begränsningen för att försvåra grov brottslighet. Den skördar också liv. Om jag förstått det rätt så kommer kontantkorten finnas kvar, men operatören kommer att behöva registrera kundens personuppgifter och delge polisen dem vid vissa brottsmisstankar.
 
Är det inte där kvinnojourer kommer in i bilden?

Ja kvinnojourer etc bör kunna köpa in kontantkort som är registrerade på dem, som de kan dela ut.

Å andra sidan så bör även kriminella kunna göra detsamma, att de har någon målvakt som tjänar sig en hacka på att stå registrerade på korten. Så frågan är hur effektivt förbudet mot anonyma kontantkort blir...
 
Ja kvinnojourer etc bör kunna köpa in kontantkort som är registrerade på dem, som de kan dela ut.

Å andra sidan så bör även kriminella kunna göra detsamma, att de har någon målvakt som tjänar sig en hacka på att stå registrerade på korten. Så frågan är hur effektivt förbudet mot anonyma kontantkort blir...
Går även att köpa kontantkort utomlands och komma runt det den vägen.
Lättare för kriminella att göra det en för någon som är övervakad av sin man.
 
Man behöver inte ansöka om hemligt nummer, det är bara att be om det. Men man behöver byta telefon och nummer för att det ska bli effektivt.
 
Nej, men om någon har installerat något skit på den. Kan räcka med att lämna den utom synhåll väldigt kort tid, eller om man luras att göra det på andra vis. Så av säkerhetsskäl brukar man byta både och.
Ok, om någon fysiskt kan ha kommit åt den förstår jag. Tolkade det som att man behövde byta telefon om man behöver byta nummer och det har varken jag eller vän med skyddade personuppgifter gjort.
 
Som du ska kunna ringa utan att mannen vet om det eller kan spåra att kvinnan har gjort. Så telefon och numret måste finnas innan kvinnan ringer kvinnojourer.
Jag tror inte kvinnojourernas nummer syns på räkningen.
Iallafall så är det så med BRIS nummer.
Fast det kan ju finnas kvar i telefonen iofs, under senaste samtal.
 

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 136
Senast: Kilauea
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
54 716
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana: Jag har nu under snart 4 veckors...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 128
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp