Anonyma kontantkort förbjuds

Jag tror inte kvinnojourernas nummer syns på räkningen.
Iallafall så är det så med BRIS nummer.
Fast det kan ju finnas kvar i telefonen iofs, under senaste samtal.
Inget nummer synd på min räkning så det hoppas jag det inte gör på en nummer som kvinnojourens eller BRIS.

Kontrollerande män ha större koll än så.
 
Hur är det tänkt med registreringen? Tänker på alla som inte har svenskt personnummer också.
Jag är svensk, men Anonymt kontantkort var det enda jag kunde köpa när jag flyttade till Sverige efter många år utomlands.
 
Hur är det tänkt med registreringen? Tänker på alla som inte har svenskt personnummer också.
Jag är svensk, men Anonymt kontantkort var det enda jag kunde köpa när jag flyttade till Sverige efter många år utomlands.
Där tror jag inte det blir så stor skillnad. Kontantkorten kommer finnas kvar men det måste registreras. Den som säljer det måste lägga in det i en databas.
 
Där tror jag inte det blir så stor skillnad. Kontantkorten kommer finnas kvar men det måste registreras. Den som säljer det måste lägga in det i en databas.
Men en databas fungerar med någon form av unik identifikation på objektet som registrerats - när det gäller människor i Sverige normalt personnumret
 
Att ta bort möjligheten för kriminella att kommunicera och att underlätta för polisen att bekämpa brottslighet.
Jag har tyvärr svårt att se hur krav på registrering av personuppgifter skall kunna hjälpa polisen särskilt mycket. Den stora utmaningen i bevisning kring telefonsamtal och chattar är ju inte vem som äger telefonen utan vem som faktiskt skrivit, eller sagt, vad.
 
Ytligare ett sätt att för storebror att se dej och vad du gör. Kriminella kommer bara hitta nya vägar och vi vanliga får svårare och svårare att inte bli övervakade.

Visst går att söka om hemligt nummer men är inte det som är grejen när du försöker komma ifrån ett förhållande men våldsam man. Grejen är att snabbt och smidigt kunna skaffa en telefon och kort som inte mannen vet om och inte går att spåra.

Å andra sidan blir det svårare för de som av olika anledningar trakasserar folk via telefon men inte går att spåra pga anonyma kontantkort. T.ex. knäpp fd man som vill trakassera sitt ex för att hon lämnade honom.
 
Jag har tyvärr svårt att se hur krav på registrering av personuppgifter skall kunna hjälpa polisen särskilt mycket. Den stora utmaningen i bevisning kring telefonsamtal och chattar är ju inte vem som äger telefonen utan vem som faktiskt skrivit, eller sagt, vad.
Nej, det är inte min erfarenhet. Kan man knyta ett nummer till en viss person så är mycket vunnet. Åtminstone i relationsärenden och dylikt. I ärenden där en person mottar stora mängder sms från okänt nummer till exempel skulle det absolut göra skillnad om man vet vem abonnemanget står på. Hävdar personen då att hen inte skrivit meddelandena så måste hen komma med en hyfsat rimlig förklaring till vem som nyttjar telefonen, i vilken omfattning och på vilket sätt. Min erfarenhet är att tingsrätten sällan köper halvkassa förklaringar i de lägena utan går på nån sorts rimlighet bara.

Gällande vem som sagt vad är det en annan fråga. Finns det inte inspelat eller vittne till vad som sagts på telefon så är det svårare, oavsett om telefonen kan knytas till en viss person eller ej. Därmed inte sagt att det är omöjligt om det finns annan stark stödbevisning.
 
Nej, det är inte min erfarenhet. Kan man knyta ett nummer till en viss person så är mycket vunnet. Åtminstone i relationsärenden och dylikt. I ärenden där en person mottar stora mängder sms från okänt nummer till exempel skulle det absolut göra skillnad om man vet vem abonnemanget står på. Hävdar personen då att hen inte skrivit meddelandena så måste hen komma med en hyfsat rimlig förklaring till vem som nyttjar telefonen, i vilken omfattning och på vilket sätt. Min erfarenhet är att tingsrätten sällan köper halvkassa förklaringar i de lägena utan går på nån sorts rimlighet bara.

Gällande vem som sagt vad är det en annan fråga. Finns det inte inspelat eller vittne till vad som sagts på telefon så är det svårare, oavsett om telefonen kan knytas till en viss person eller ej. Därmed inte sagt att det är omöjligt om det finns annan stark stödbevisning.

Precis!

Nummer 070123456789 skickar en mängd sms eller skriver otroligt kränkande/hotfulla/whatever sms. Den utsatte säger att numret tillhör hens ex. Numret är tillhörande ett oregistrerat kontantkort. Exet säger sig inte ha en aniiing om det hela och det är absolut inte exets nummer och inte exet som skickat smsen.

För att komma vidare där behöver man i princip göra en husrannsakan hos exet och hitta simkortet eller en telefon med de skickade meddelandena på.

Om man istället enkelt kan se att nummer 070123456789 tillhör Exet Xson så behöver denne komma med en väldigt bra förklaring till det hela. Sannolikt drar exet sig då till minnes att hen lånat ut simkortet till en vän hen glömt namnet på, tappat simkortet eller att det stulits. Men då måste det vara sannolikt att den okände vännen/upphittaren/tjuven skulle vilja trakassera den utsatte. Där faller det oftast som ett korthus.

Att yrkeskriminella inom organiserad brottslighet kommer runda reglerna är givet, men förtar inte nyttan av det i den stora mängd ärenden där det inte är yrkeskriminella.

Kvinnojourer och socialtjänst borde kunna ha simkort registrerade på dem ja. Det förekommer redan i viss omfattning.
 

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 136
Senast: Kilauea
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
54 706
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En sak som i alla fall är helt fantastisk är att: min sömn har hittat tillbaks till mig!!! :banana: Jag har nu under snart 4 veckors...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 128
Senast: Jenka
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp