Bukefalos 28 år!

Anonyma nick - tankar

Anna

Trådstartare
Obs: Inte relaterat till eventuellt aktuellt anonymt nick!

Jag satt och tänkte på det här med anonyma nick här på Buke, eller på annat forum eller medium, förut idag. Jag har själv aldrig haft något anonymt nick, så jag blir nyfiken.

Om ni har / har haft / skulle ha ett dylikt, har ni / skulle ni då / ha ansträngt / anstränga er för att förändra hur ni uttrycker er i skrift? (Ja, kaotisk mening som förmodligen är helt fel men jag blir fartblind ;))

När jag läste på Buke på min gamla telefon, där jag inte kunde se vänsterlisten med nicken och avatarerna, kunde jag oftast identifiera vem som skrivit inlägget utifrån skrivsätt och språk. Detta då i trådar där jag känner till deltagarna någorlunda, hade jag läst i Fälttävlan eller Avel hade jag förmodligen varit ganska lost.

Som sagt, inte relaterat till något konkret utan bara en allmän fundering och undran.
 
Om jag skulle skaffat ett anonymt nick hade jag förmodligen tänkt på att uttrycka mig annorlunda. Nu är jag iof rätt så anonym här redan ändå. :)
 
Jag har aldrig haft något anonymt nick och har väl heller inte stenkoll på alla användare. Men jag har aldrig lyckats lista ut vem som skrivit vad beroende på skrivsätt. Visst kan jag koppla vissa sätt att skriva på med vissa användare men inte alls på den nivån att jag någonsin skulle kunna plocka ut den personens text ur en hög av anonyma texter.
 
Detta är mitt anonyma nick, som fick bli mitt vanliga istället. Så nu är väl det andra mitt anonyma nick :p

Det är inte lönt att jag skaffar ett anonym nick här. Dom flesta vet vad jag har för problem så dom skulle veta att det var jag som skrev om jag hade velat prata om något anonymt.
Men visst, en gång skaffade jag ett till anonym här men det är högst troligt ingen som listade ut vem jag var eftersom skrivandet inte liknade mitt. Och var det någon som gjorde det - Grattis!
 
Tror de flesta människor inte är medvetna om hur enkelt det är att se när samma människa skrivit olika saker, har tillbringat några månader med en rolig människa som körde med ca 10 olika facebook konto i olika namn och hon trodde på fullt allvar att man inte såg att det var samma människa som skrev och hon inser än idag inte att jag känner till alla de olika och ser direkt när hon nu har startat ytterligare nya. Jag har mest haft fullt upp med att försöka fatta varför hon gör det, ett totalt mysterium för mig att man orkar hålla på med alla olika jag hinner för sjutton knappt med att vara tillräckligt social med ett. Hon kör fullt ut hela diskussioner mellan sina egna och liknande och man sitter bara som ett frågetecken och virrar på huvudet.

Iom att jag vet hur enkelt jag själv ser när andra kör med anonyma har jag aldrig ens funderat på att göra det, eller jag gjorde faktiskt ett försök att köra med ett nytt nick på ett helt annat forum (är lat och använder samma nästan överallt) och tänkte då på det, vilket jag orkade göra i typ 2 inlägg, sen blev det jaja alla som känner mig på andra forum kommer se direkt att det är jag även om jag har fel nicknamn.
 
Obs: Inte relaterat till eventuellt aktuellt anonymt nick!

Jag satt och tänkte på det här med anonyma nick här på Buke, eller på annat forum eller medium, förut idag. Jag har själv aldrig haft något anonymt nick, så jag blir nyfiken.

Om ni har / har haft / skulle ha ett dylikt, har ni / skulle ni då / ha ansträngt / anstränga er för att förändra hur ni uttrycker er i skrift? (Ja, kaotisk mening som förmodligen är helt fel men jag blir fartblind ;))

När jag läste på Buke på min gamla telefon, där jag inte kunde se vänsterlisten med nicken och avatarerna, kunde jag oftast identifiera vem som skrivit inlägget utifrån skrivsätt och språk. Detta då i trådar där jag känner till deltagarna någorlunda, hade jag läst i Fälttävlan eller Avel hade jag förmodligen varit ganska lost.

Som sagt, inte relaterat till något konkret utan bara en allmän fundering och undran.
Jag har aldrig använt anonymt nick och har inte identifierat någon med ett. Är nog inte här tillräckligt ofta för att känna igen olika människors sätt att skriva. Tänker bara att om någon vill vara anonym, så kan den få vara det.
 
Om jag skulle skaffat ett anonymt nick hade jag förmodligen tänkt på att uttrycka mig annorlunda. Nu är jag iof rätt så anonym här redan ändå. :)
Skriv ju istället för juh så känner ingen igen dig ;)

KL

Det händer att jag känner igen dubbelnick på skrivsättet - om jag anar något jämför jag med det vanliga nicket och ser om uppgifter i dem stämmer. En sådan tog jag på sättet att skriva, diagnoser samt namnet på ett barn.

Men jag har inte alltid rätt i mina aningar.

Skulle jag själv seriöst behöva ett dubbelnick skulle jag använda annan stil än min vanliga. Men poängen med det skulle gå förlorad eftersom moderatorerna sedan några år kan se IP-nummer
 
Jag tror jag vetat vilka det har varit ibland men... Jag tänker att om någon vill vara anonym kan de ju få vara det. Jag har inte gått vidare och kollat exakt vad folk skrivit etc . Jag är inte så nyfiken att jag måste veta vem som döljer sig bakom varje inlägg.
 
Det händer att jag känner igen dubbelnick på skrivsättet - om jag anar något jämför jag med det vanliga nicket och ser om uppgifter i dem stämmer. En sådan tog jag på sättet att skriva, diagnoser samt namnet på ett barn.

Varför, vad är meningen med det?

*kl

Jag älskar text men har inte alls tillräckligt med koll på alla användare att jag känner igen skrivsätt. På rak arm kan jag komma på en som jag känner igen direkt här på forumet utan att se dennes nick.
 
Att koppla ihop ett anonymt nick med det vanliga nicket här på buke kan nog de flesta vana bukefalister göra. Sättet att skriva är en anledning till det. Är man inte särskilt hemlig av sig under sitt vanliga nick går det lätt att ta reda på namn osv.

En viktig anledning till anonymt nick kan vara att andra, utanför bukfalos, inte ska kunna koppla ihop det som skrivs under anonymt nick till en person. Det anonyma som skrivs blir helt frånkopplat annan information som givits.
 
Jag bryr mig faktiskt inte om att moderaterna vet att det är mitt anonyma nick. Det är jag redan medveten om. Jag vill bara inte att den tråden ska kunna spåras tillbaka till mig och man kollar på min sida eller söker här på buke, precis som @Sissa skrev.

Det finns folk jag känner här privat, från stallet, gamla klasskamrater m.m. och dom behöver inte veta just dom sakerna jag valt att skriva anonymt om. Jag är öppen i min blogg här, så för nyfikna som känner mig finns det gott om att läsa i bloggen om dom känner för det.
 
Jag minns någon som skrev en tråd under anonymt nick angående något "ofarligt", typ nytt jobb eller nåt. När allt gick vägen avslutade hen tråden med att skriva med sitt vanliga nick, typ "nu kan jag ju avslöja att det var jag". Jag reagerade på det eftersom jag såg att det anonyma nicket hade typ 38 poster eller nåt, dvs var inte skapad enkom för den tråden. När jag sen klickar upp ett par trådar som anonyma nicket skrivit i så ser jag att den konsekvent hållit med sig själv i trådar som den skapat med sitt vanliga nick.

Avd. Osmart beteende på nätet.
 
Jag minns någon som skrev en tråd under anonymt nick angående något "ofarligt", typ nytt jobb eller nåt. När allt gick vägen avslutade hen tråden med att skriva med sitt vanliga nick, typ "nu kan jag ju avslöja att det var jag". Jag reagerade på det eftersom jag såg att det anonyma nicket hade typ 38 poster eller nåt, dvs var inte skapad enkom för den tråden. När jag sen klickar upp ett par trådar som anonyma nicket skrivit i så ser jag att den konsekvent hållit med sig själv i trådar som den skapat med sitt vanliga nick.

Avd. Osmart beteende på nätet.

Men underbart :rofl:
 
Skulle jag själv seriöst behöva ett dubbelnick skulle jag använda annan stil än min vanliga. Men poängen med det skulle gå förlorad eftersom moderatorerna sedan några år kan se IP-nummer

För mig personligen skulle det inte göra något om moderatorerna ser vilket IP-nummer det "anonyma" nicket har.
Då en anledningen till anonymt nick kan vara för att du vill ställa en fråga, som du inte vill att dom som känner dig personligen behöver veta att just du ställt den frågan på grund av att det eventuellt skulle kunna skapa skvaller/konflikter t ex.

Finns nog fler anledningar till varför en del väljer anonymt nick.
 
Obs: Inte relaterat till eventuellt aktuellt anonymt nick!

Jag satt och tänkte på det här med anonyma nick här på Buke, eller på annat forum eller medium, förut idag. Jag har själv aldrig haft något anonymt nick, så jag blir nyfiken.

Om ni har / har haft / skulle ha ett dylikt, har ni / skulle ni då / ha ansträngt / anstränga er för att förändra hur ni uttrycker er i skrift? (Ja, kaotisk mening som förmodligen är helt fel men jag blir fartblind ;))

När jag läste på Buke på min gamla telefon, där jag inte kunde se vänsterlisten med nicken och avatarerna, kunde jag oftast identifiera vem som skrivit inlägget utifrån skrivsätt och språk. Detta då i trådar där jag känner till deltagarna någorlunda, hade jag läst i Fälttävlan eller Avel hade jag förmodligen varit ganska lost.

Som sagt, inte relaterat till något konkret utan bara en allmän fundering och undran.

Ja, det hade jag.
Jag har ett utpräglat sätt att uttrycka mig och om jag hade velat vara helt anonym så hade jag verkligen tänkt på hur jag formulerar mig, både "melodi" och ordval.

Nu är jag ganska etablerad på Buke, och jag tänker mig ofta för.
Jag gillar funktionen för nya forumet när det går att visa profil och historik enbart för medlemmar eller för följare. Förut när det var helt öppet kändes det ibland lite obekvämt.
 
För mig personligen skulle det inte göra något om moderatorerna ser vilket IP-nummer det "anonyma" nicket har.
Då en anledningen till anonymt nick kan vara för att du vill ställa en fråga, som du inte vill att dom som känner dig personligen behöver veta att just du ställt den frågan på grund av att det eventuellt skulle kunna skapa skvaller/konflikter t ex.

Finns nog fler anledningar till varför en del väljer anonymt nick.

Ja, det gör det absolut! Jag tänkte mig mer andranick för sådana där pinsamma situationer när någon t ex skapar ett nick för att hålla med sig själv.

Om jag själv skulle skapa ett andranick för att jag var för generad att skriva under mitt vanliga, då skulle det nog inte göra mig något att moderatorerna såg det. Men sådana som skapar andranick för att jävlas med någon - dem är jag glad över att moderatorerna kan identifiera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp