Anonymisera nuvarande arbetsgivare på sitt CV?

Badtz Maru

Trådstartare
Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt läge om det skulle komma ut att jag letar nytt jobb om jag inte får det, utan behöver vara kvar ett tag till.

Jag bor i en medelstor stad men med småstadsmentalitet, jag är inflyttad sedan många år tillbaka men slås av att alla känner banne mig alla. Six degrees of separation är snarare one… Detta innebär att många företag när de rekryterar inte bryr sig om att fråga referenserna som den sökande anger utan de ringer helt enkelt sin kompis på samma företag och frågar om den sökande, jag har sett det på nära håll när mina arbetsgivare genom åren gjort så när vi sökt nya kollegor.

Jag är inte orolig för vad ”inofficiella referenser” hos min nuvarande arbetsgivare kommer säga om mig, men vill som sagt inte att det kommer ut att jag funderar på att sluta, iaf inte tidigt i rekryteringsprocessen.

Jag kan enkelt beskriva min nuvarande tjänst utan att avslöja var jag arbetar. Jag har ett ganska vanligt namn så jag är inte så Googlingsbar. Men hur stor risk är det att det anses misstänksamt att jag inte vill ange nuvarande arbetsgivare utan bara beskriva tjänsten? Jag har varit där i sex år så det är iaf inte en kort anställning.
 
Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt läge om det skulle komma ut att jag letar nytt jobb om jag inte får det, utan behöver vara kvar ett tag till.

Jag bor i en medelstor stad men med småstadsmentalitet, jag är inflyttad sedan många år tillbaka men slås av att alla känner banne mig alla. Six degrees of separation är snarare one… Detta innebär att många företag när de rekryterar inte bryr sig om att fråga referenserna som den sökande anger utan de ringer helt enkelt sin kompis på samma företag och frågar om den sökande, jag har sett det på nära håll när mina arbetsgivare genom åren gjort så när vi sökt nya kollegor.

Jag är inte orolig för vad ”inofficiella referenser” hos min nuvarande arbetsgivare kommer säga om mig, men vill som sagt inte att det kommer ut att jag funderar på att sluta, iaf inte tidigt i rekryteringsprocessen.

Jag kan enkelt beskriva min nuvarande tjänst utan att avslöja var jag arbetar. Jag har ett ganska vanligt namn så jag är inte så Googlingsbar. Men hur stor risk är det att det anses misstänksamt att jag inte vill ange nuvarande arbetsgivare utan bara beskriva tjänsten? Jag har varit där i sex år så det är iaf inte en kort anställning.
Jag tänker att man inte behöver skicka ett traditionellt CV med lista över anställningar för att söka jobb - fast det beror såklart också på yrke och bransch. Skriv ett överskådligt brev istället, så kan ni ta detaljer med förklaringar live på möte - och då kanske det hela är tillräckligt kvalificerat för att du tänker att det spelar mindre roll?
 
Tar emot ganska många ansökningar på mitt jobb. Jag hade nog valt bort dig ganska snabbt och undrat varför du inte angivit nuvarande arbetsgivare.
Håller med, skulle också tycka att det såg väldigt konstigt ut.
Däremot så är det rätt vanligt att någon skriver i sitt personliga brev att de trivs väldigt bra på sitt nuvarande jobb men kan vara öppna för rätt möjlighet om de vill söka nya jobb men vara lite diskreta med det.


Jag skulle snarare tro att en rekryterare på en liten ort kanske redan vet eller anar var man jobbar om det är inom samma bransch så varför dölja det?
 
Spontant låter det som en grej som skulle kunna få en bortvald tidigt i processen.

Jag personligen struntar i om min arbetsgivare får reda på att jag söker jobb. Man är ju inte livegen, bara anställd.

Tar emot ganska många ansökningar på mitt jobb. Jag hade nog valt bort dig ganska snabbt och undrat varför du inte angivit nuvarande arbetsgivare.
Jo, vet ju egentligen innerst inne att det ser skumt ut och jag vill inte hamna i papperskorgen direkt. :(
 
Att de ringer nuvarande arbetsgivare för referenstagning och att nuvarande arbetsgivare reagerar negativt på det och därmed omöjliggör att jobba kvar? TS skrev att något sånt var en oro i alla fall.
Fast hur realistiskt är det? Jag har aldrig varit med om negativa konsekvenser pga att man söker jobb. Jag söker jobb jag tycker verkar spännande och vet att mina chefer och uppdragsgivare vet, men ingenting negativt har nånsin hänt. Sen är det såklart olika från jobb till jobb, men jag undrar om inte rädslan är överdriven? Inte som att de kan ge en sparken för att man sökt jobb.
 
Att de ringer nuvarande arbetsgivare för referenstagning och att nuvarande arbetsgivare reagerar negativt på det och därmed omöjliggör att jobba kvar? TS skrev att något sånt var en oro i alla fall.
Ja, dels det då vi har ett gäng chefer och en HR-avdelning som lämnar mycket i övrigt att önska (min närmsta chef är dock bra men hen ska sluta) och sedan är vi gravt underbemannade på avdelningen och jag vill inte stressa upp mina närmsta kollegor i onödan om det inte blir av.
 
Ja, dels det då vi har ett gäng chefer och en HR-avdelning som lämnar mycket i övrigt att önska (min närmsta chef är dock bra men hen ska sluta) och sedan är vi gravt underbemannade på avdelningen och jag vill inte stressa upp mina närmsta kollegor i onödan om det inte blir av.
Du låter väldigt lojal och det är ju jättefint att du bryr dig om dina kollegor, men det är klart att du ska söka dig bort från en mindre bra arbetsplats.
 
Fast hur realistiskt är det? Jag har aldrig varit med om negativa konsekvenser pga att man söker jobb. Jag söker jobb jag tycker verkar spännande och vet att mina chefer och uppdragsgivare vet, men ingenting negativt har nånsin hänt. Sen är det såklart olika från jobb till jobb, men jag undrar om inte rädslan är överdriven? Inte som att de kan ge en sparken för att man sökt jobb.
Jag kan lätt tänka mig att vetskapen om att någon aktivt söker andra jobb kan starkt begränsa utvecklingsmöjligheterna på nuvarande jobb - chefen/företaget kan välja att satsa på dem som de tänker stannar längre.

Sen är det oseriöst av rekryterande företag att ta referenser utan att de är angivna av sökanden - men risken finns.

(Jag är hårt präglad av en bransch där det tar flera år att komma upp i kunskap och bidrag och där anställda stannar länge på varje anställning. 10+ år är inget ovanligt.)
 
Jag kan lätt tänka mig att vetskapen om att någon aktivt söker andra jobb kan starkt begränsa utvecklingsmöjligheterna på nuvarande jobb - chefen/företaget kan välja att satsa på dem som de tänker stannar längre.

Sen är det oseriöst av rekryterande företag att ta referenser utan att de är angivna av sökanden - men risken finns.

(Jag är hårt präglad av en bransch där det tar flera år att komma upp i kunskap och bidrag och där anställda stannar länge på varje anställning. 10+ år är inget ovanligt.)
Visst kan det vara så, eller tvärtom, att man får högre lön eller mer spännande arbetsuppgifter pga att de är rädda att man lämnar. Men oavsett, om man är på ett jobb där man inte trivs eller mår bra, så är det kanske värt att ge sig själv möjligheten till en bättre vardag mot att begränsade utvecklingsmöjligheter en tid.
 
Fast hur realistiskt är det? Jag har aldrig varit med om negativa konsekvenser pga att man söker jobb.
Fast det är precis det här jag sett på nära håll. Hos nuvarande arbetsgivare sökte vi en ny kollega till mig. En partner till en tidigare kollega till mig sökte tjänsten. Den sökande skrev sin dåvarande AG i CVt men hade ingen referens angiven på det företaget utan hen hade andra bra referenser. Hen var en av topp tre kandidater som var med i slutet och då ringer min då TF chef till sin kompis på den sökandes företag och jag vet inte vad som sas men den sökande blev iaf inte vald, faktum är att ingen tillsattes alls.

Genom min tidigare kollega fick jag veta att hens partners kollega som var inofficiell referens skvallrade till chefen, plötsligt fick hens partner/ den sökande orimligt mycket arbetsuppgifter, gick in i väggen och valde att säga upp sig.
 
Visst kan det vara så, eller tvärtom, att man får högre lön eller mer spännande arbetsuppgifter pga att de är rädda att man lämnar. Men oavsett, om man är på ett jobb där man inte trivs eller mår bra, så är det kanske värt att ge sig själv möjligheten till en bättre vardag mot att begränsade utvecklingsmöjligheter en tid.
Som chef skulle jag bli besviken på om det där med trivsel eller måendet inte hade tagits upp alls med mig, innan det kommer referenstagningar utifrån. Som jag för övrigt aldrig ställer upp på för personal som jag vill ha kvar. Det är en lojalitets- och intressekonflikt som inte funkar.

Å andra sidan borde chefen sett och aktivt tagit upp det också om det funnits i bilden ett tag.

Jag tycker absolut inte att man ska avstå att söka andra jobb om man känner att nuvarande inte är riktigt bra för en själv. Och i grunden, om man har kommit fram till det, ska man nog inte stanna alls om inte något drastiskt ändras. Och då kan jobbsökandet kanske väcka nuvarande chef som du är inne på.

Inte alldeles lätt, men var och en måste i första hand ta hand om sin egen situation .
 
Jag har varit med om att bli tillsagd att inte lägga energi på en anställd då den sökt annat jobb.
Jag klargjorde för min chef att jag inte kommer behandla personal annorlunda för att de söker jobb.

Jag har även sökt jobb där jag sagt att man under inga omständigheter får kontakta min nuvarande arbetsgivare och att det gick bra att kontakta mig om förklaring krävdes.
Då jag kunde lämna flertal andra referenser var det inga problem och när jag förklarade omständigheterna förstod man varför och jag fick jobbet jag sökte utan att arbetsgivaren kontaktades. När jag sa upp mig fick jag en utskällning och chefen pratade inte med mig under min uppsägningstid.

Det finns en hel del individer som varken borde driva företag eller hantera personal.
 
Jag hade i värsta fall skrivit en notis i ansökan och önskat diskretion. Men helst sagt det när man får möjligheten att prata. Att någon tar inofficiella referenser efter att enbart läst en ansökan känns inte jättetroligt, så förhoppningsvis hinner man kanske prata som ett första steg och slipper skriva nåt i ansökan.

Men jag tror du får vara lite försiktig. Det är ju inte helt bra att framstå som harig. Om jag vore i din sits, och om det känns möjligt, hade jag struntat i det. Du är fri, du vet ditt värde och din kompetens. Om nuvarande eller kommande arbetsgivare inte kan hantera det seriöst så är det deras problem.
 
Beroende på bransch så tycker inte jag det är konstigt. Jag vet vissa företag i min bransch där man inte får uppge att man haft uppdrag där utan får beskriva sin roll men inte nämna deras namn.

I ditt fall hade jag utelämnat namnet och skrivit
Nuvarande Anställning och beskrivit din nuvarande roll.
 
Fast hur realistiskt är det? Jag har aldrig varit med om negativa konsekvenser pga att man söker jobb. Jag söker jobb jag tycker verkar spännande och vet att mina chefer och uppdragsgivare vet, men ingenting negativt har nånsin hänt. Sen är det såklart olika från jobb till jobb, men jag undrar om inte rädslan är överdriven? Inte som att de kan ge en sparken för att man sökt jobb.
Det har jag. Lång historia kort så försökte de degradera mig utan att blanda in facket. Det slutade med att jag blev uppsagd p.g.a. "arbetsbrist."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp