Bukefalos 28 år!

Anpassa selen

hanna_shetland

Trådstartare
Nu har jag hunnit använda min fina sele ett par gånger och är väldigt nöjd men eftersom jag inte är speciellt kunnig inom körning så behöver jag er hjälp! :p

Jag har minskat, gjort fler hål och passat in selen så som jag TROR är bra men finns det några riktlinjer eller mått man kan förlita sig på?

Bakselen är det jag är mest osäker på, någon som vill förklara? Jag vet inte riktigt hur jag ska fästa den så vid körningen i dag fick den faktiskt ligga kvar i stallet eftersom jag inte var riktigt säker på om den var rätt anpassad/fäst :o
 
Sv: Anpassa selen

finns det fästen på skakeln för bakselen (alltså en extra ögla på skakeln längre mot vagnen)? då fäster du alltså remmen på bakselen runt denna ögla/skakeln, det kan hända att man får linda den ett par varv runt då det ofta är en lång rem. när hästen står i drag ska du få in en stående hand mellan bakselen och hästens rumpa.

jag lägger in en bild här på hur det ser ut när min shettis är förspänd, hoppas att det syns någorlunda iaf. sedan har jag för mig att kuskringen.nu har bra bilder på en häst med baksele -kolla "om körning" eller liknande.

frostytrav2.jpg
 
Sv: Anpassa selen

Hej Hanna!

Skickar en bild på en absolut korrekt selning ur den hollänska kursliteraturen för en-bet.Som riktlinje kan du använda: En baksele ska ligga en handsbredd under "sittbensknölen" och under ryggremmen ska du få en knuten hand (på höjden). När vagnen är fastspänd ska du kunna styra vagnen ca 1/2-1 dm bakåt innan selen tar fast mot rumpan.
För-b kunde inte infoga bilden. Kan jag maila den till dig?
Kan någon tala om för mej hur man infogar en bild här?
 
Sv: Anpassa selen

Det som slog mig i dag var hur mycket jag fick korta och göra hål i! Däckeln och gjordarna passar fint. Bröstan är way to big för att inte tala om draglinorna! I bröstan går det att göra fler hål men draglinorna får jag nog lämna in till någon som kan sy i tjockt läder och korta av dem.

Finns två öglor och en "pinne" (heter säkert något fint i körkretsar :p )

Det är väl den bakre som är till bakselen antar jag, måste nog korta av/byta till kortare remmar där också så det går hyfsat snabbt och smidigt att fästa den. Hingst och ung = begränsad stillhet :D

Här är en bild på vagnen, tagen från Roslagsvagnars hemsida (tror tom att det är min vagn som är på bilden, tyckte han sa något om det när vi köpte den):
elton_055.JPG

Öglorna syns väldigt dåligt men om man tittar noga så ser man.
Tack för hjälpen :bow:
 
Sv: Anpassa selen

Hur är det med draglinor? Finns det något "mått" på hur långa dom ska vara i förhållande det skaklarna? Och hur högt upp ska skaklarna vara? Det går att reglera höjden lite på selen.
 
Sv: Anpassa selen

Måttet på draglinorna utgår från slutet på bröstan +10 cm och ner till svängeln. Skaklar är så olika byggda så det enda mått man vill ha på dem är minst 50 cm från svängeln-has.

Skaklarna ska helst sitta ÖVER magens bredaste ställe, då får man mest rörelsefrihet. Variationer finns på olika selar, rockarder, vagnar och hästar :)

/J
 
Sv: Anpassa selen

Nu är jag lite fräck och frågar lite jag med, förhoppningsvis kan ju fler ha nytta av mina funderingar. :angel:

Har ju köpt en parmaratonsele och en extra däckel som ska vara anpassad för enbet. Men nu när vi testade den på hästen (ej körde) igår så blev vi lite förvirrade, så vad tror ni förutom att bakselen inte har kommit ännu (ja lugn jag tänker inte roa mig utan ;) )


Här är den med pardäckeln. Bröstan behöver höjas upp lite fram va?
men i övrigt stämmer det med alla remmarna någorlunda tycker jag.

PICT0023L.jpg


Här sitter den med enbetsdäckeln, nu är bröstan i lite bättre höjd tror jag?
däremot så blir det ju här ingenstans att fästa något mellan bröstan och däckeln som det är med pardäckeln, eller behövs inte det i det här läget? + att med enbetsdäckeln och denna brösta dså blir det 3 gjordar, 2 från däckeln och en från bröstan, eh hjälp :o ?

PICT0018L.jpg


PICT0017L.jpg


Vi ska visserligen prata med damen vi köpt den från i kväll, men lite nyfiken är jag allt ändå vad ni tror.
 
Sv: Anpassa selen

Hm, det är svårare än man tror att passa ut den så den verkligen sitter bra. Går att höja upp skaklarna ett hål till, ska göra det plus höja bröstan (göra fler hål) så återkommer jag med bilder.

Tack för hjälpen.
 
Sv: Anpassa selen

hej hej går det att komma emellan här med en fråga? nu när det pratas om bakselar...

såhär e läget..
selen är storlek cob....bröstan e lagom lång för hans bog e så bred men gjordne skulle kunna vara i ponny eftersom han inte e så bred där....han är islandshäst.
men vilken storlek ska jag välja på bakselen från lillhästen? vet någon om dom e stora lr små i str?...vad rekomenderar ni och varför?
här kommer en bild på hur han ser ut om det kan hjälpa nåt.

4272733.jpg


han e dock rätt fet här men rumpan e ju endå den samma lr?. hur är fästet till svanskappan på den bakselen?

tack på förhand. :banana:
 
Sv: Anpassa selen

De är stora i strl, de är gjorda för att kunna användas med loksele/skitsele. Jag har en full och den är för stor för mitt vbl :)

/jenny
 
Sv: Anpassa selen

Så söt kan ju bara en släkting till min pålle vara :love:
 
Sv: Anpassa selen

hanna_shetland skrev:
Nu har jag hunnit använda min fina sele ett par gånger och är väldigt nöjd men eftersom jag inte är speciellt kunnig inom körning så behöver jag er hjälp! :p

Jag har minskat, gjort fler hål och passat in selen så som jag TROR är bra men finns det några riktlinjer eller mått man kan förlita sig på?

Bakselen är det jag är mest osäker på, någon som vill förklara? Jag vet inte riktigt hur jag ska fästa den så vid körningen i dag fick den faktiskt ligga kvar i stallet eftersom jag inte var riktigt säker på om den var rätt anpassad/fäst :o

Är det int dumt att köra om du int kan sela? Kompis.
 
Sv: Anpassa selen

hanna_shetland skrev:
Nu har jag hunnit använda min fina sele ett par gånger och är väldigt nöjd men eftersom jag inte är speciellt kunnig inom körning så behöver jag er hjälp! :p

Jag har minskat, gjort fler hål och passat in selen så som jag TROR är bra men finns det några riktlinjer eller mått man kan förlita sig på?

Bakselen är det jag är mest osäker på, någon som vill förklara? Jag vet inte riktigt hur jag ska fästa den så vid körningen i dag fick den faktiskt ligga kvar i stallet eftersom jag inte var riktigt säker på om den var rätt anpassad/fäst :o

Är det int dumt att köra om du int kan sela? Om du måste köra så kan du väl köra hästen i transporten. Kompis
 
Sv: Anpassa selen

fasen nu börjar jag tröttna på dina taskiga inlägg!
skärp dig, för fan!

hon kanske håller på att lära sig köra, och då är det en jättebra idé att lära sig korta
och hålla på med selen själv!
 
Sv: Anpassa selen

Hej!

Till: nillabjorn:
För att få in en bild måste den vara upplagd på en hemsida eller liknande. Mypix.se är väldigt bra och där kan man ladda upp bilder från datorn!
Sedan håller du pilen på bilden och trycker på vänster musknapp. Då kommer det upp en meny och om det inte redan står "kopiera bildadress" trycker du på egenskaper där du kopierar adressen manuellt.
Sen skriver du in
så ska det fungera!


skogstomten:
Är det två olika bröstor eller ändrar man på remmar så att bröstan passar par resp. enbet?
Ang. bröstan: två fingrar över bogspetsen och presis under luftstrupen är tillpassningen vad jag vet!
Men det är antagligen när hästen rör sig/sänker halsen. Det kan ändra sig något när hästen står still och/eller håller huvudet högt. Brukar vara så att man spänner bröstan så att den passar när man är i stallet. Sen när man är ute och kör kan bröstan hammna lite långt ner.


Gullan86:
Man ska helst välja en baksele med korta remmar för det är bättre att fästa bakselen i vagnen! Men har man inga ringar på skaklarna och inte heller kan få dit några så måste man ju fästa bakselen i selen

Mvh Lisa
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 563
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 130
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp