Anpassa tillbaka livet till häst?

Jag förstår vad du menar. Gällande det ekonomiska handlar det för min del att jag nu 40 år gammal med heltidsjobb har vant mig vid vissa saker. Jag var nöjd som student eller på deltidsjobb med skitlön. För min del handlar det om att vänja sig vid något annat och att fundera på hir jag vill leva. Vill jag ha häst eller shoppa kläder eller resa? Vad vill jag prioritera?

Sen handlar det för mig om att jag idag har mindre energi än för 40 år sedan. Det tar jag igen genom att prioritera och det jag prioriterar väljer jag också att köpa in tjänster för.

Ja så känner jag också. Det är liksom inte aktuellt att flytta till sämre lägenhet eller sluta gå på restaurang för att minska kostnaderna.
Och håller med om energin.. eller om det kanske var så att jag har fler saker i livet nu som tar energi.
Jag jobbar tex ganska mycket och har ett jobb jag blir oerhört trött av.

Men jag vill ju gärna få ihop allt :)

Jag hade inget långt uppehåll men funderade lite över ett år för om jag verkligen ville ha häst, med allt vad det innebär.
Efter det kom jag fram till att jag vill ha det men på ett annat sätt en innan :)

Har valt en mer hobbyridningshäst, billig i inköp, ung men jag har inga tävlingsambitioner.
Sen har jag valt att ha henne på lösdrift där jag inte behöver åka ut varje dag!

Var livrädd då hästen jag hade innan uppehållet skadade sig ganska ofta och var ganska dyr i drift. Stod i ett stall där det var mycket tjaffs och stalljourer som tog upp både min tid och ork. Men det har funkat jättebra med min nya och jag är väldigt glad att jag köpte häst igen :)

Det jag vill ha sagt är att fundera på HUR du vill ha häst, vad du vill få ut av det
Ja det är nog viktigt! Jag behöver inte ha någon superhäst men vill garanterat göra en satsning liksom på min egen nivå.
Det var att rida i skogen och ha häst mer lättsamt som tog död på min motivation sist, så det är annat jag vill ha :)
 
Beroende på var du bor lär det inte vara svårt att hitta medryttare till en fin hobbyhäst.
Men var lite kräsen, bättra att vänta en månadeller två än att byta medryttare varannan månad.

Det finns fullt av ''oss'' fina ryttare med känsla men som bara vill skogsrida, så kan ju medryttaren göra det om det inte är roligt för dig. Win-win :D
 
Ja dyrare stallhyra med mer service skulle vara ett måste!

Förr hade jag enkelt prioriterat som du, men nu när jag har mer saker i livet som jag gärna lägger både tid och pengar på så blir det svårare..
Jag orkar dessutom inte med ett fullbokat liv. Vila för egen del är ett måste om jag ska må bra!

Tack för dina tankar!

Såg att någon skrivit om lösdrift, det har jag och jag skulle aldrig i livet byta tillbaka till box. Om jag hade boxhästar skulle jag förmodligen inte ha tid och framför allt inte lust att ha tre. Nej, allt som är tråkigt kring hästarna ska vara så enkelt som möjligt tycker jag.

Om du funderar på egen häst igen tycker jag absolut att du ska se efter vad det finns för lösdriftsalternativ, på en sådan kanske det dessutom är enklare att köpa till tjänster. För mig tar det inte mycket mer tid att se över tre hästar än två så det skulle jag inte ta mycket extra betalt för. Det är inget problem att ha en tävlingshäst på lösdrift så tveka inte av den anledningen.
 
Åh, känner igen mig! Går här hemma och hästnet-knarkar och velar fram och tillbaka - häst eller inte häst? Inget stall på rimligt avstånd erbjuder helservice mer än ridskolan i stan och där vill jag inte ha häst (och har inte råd till det heller). Saknar ridningen och pysslet men har egentligen fullt upp med familj, jobb och livet i allmänhet.
 
Såg att någon skrivit om lösdrift, det har jag och jag skulle aldrig i livet byta tillbaka till box. Om jag hade boxhästar skulle jag förmodligen inte ha tid och framför allt inte lust att ha tre. Nej, allt som är tråkigt kring hästarna ska vara så enkelt som möjligt tycker jag.

Om du funderar på egen häst igen tycker jag absolut att du ska se efter vad det finns för lösdriftsalternativ, på en sådan kanske det dessutom är enklare att köpa till tjänster. För mig tar det inte mycket mer tid att se över tre hästar än två så det skulle jag inte ta mycket extra betalt för. Det är inget problem att ha en tävlingshäst på lösdrift så tveka inte av den anledningen.
Jag tycker inte att typ mockning osv tar så mycket tid egentligen, och sålänge det går att köpa till vid behov är det nog lugnt.
Enda jag inte vill ha är en massa tidskrävande jourer.

Jag är som sagt osäker på om det finns någon lösdrift nära mig där de dessutom har bra träningsmöjligheter.. känns lättare att hitta vanligt stall :)
 
Jag har likadana tankar som du. Sålde ju min häst 2008 för att jag inte hade tid. Ja, eller råd heller för den delen, student med småbarn som jag var. Nu när dottern är äldre och totalt hästtokig så har jag funderat på egen häst igen men precis som du så fattar jag inte hur jag ska ha råd eller tid med det?
Nu bor ju jag i Sthlm men det känns som att det är mycket, mycket dyrare att ha häst idag än för typ 10 år sedan. Att priset gått upp en del är ju naturligt men inte till det dubbla liksom. Sambon kallsvettas bara jag nämner hästköp :angel:
Sen har vi ju då tiden. Heltidsjobb, barn, hundar, träning tar upp all tid redan nu. Hur ska man få in en häst också?

Mitt resonemang är som så att när mina hundar är borta och barnen ännu äldre så kommer det frigöra både tid och pengar och istället för ny hund så får det nog bli häst då :idea:. Men vi får se, jag hinner nog fundera och ändr amig många gånger innan dess :p:cool:
 
Jag jobbar full tid och pluggar full tid, har två hundar (aktiva) och två hästar (men en än pensionär). Nu har jag inte haft uppehåll, men jag har testat massa olika sätt att ha häst, det som passar mig och hästarna bäst är lösdrift (egen) i samarbete med andra och betesdrift när det är säsong för det. Naturlig hästhållning kanske man skulle kunna kalla det, trots att nästan alla hästarna rids medelhårt-hårt för ridhästar funkar det väldigt bra.

Fördelen med lösdrift eller helinackordering är att jag inte behöver åka ut när det inte är min stalldag. Jag gör det nästan alltid ändå, men vissa dagar måste jag åka hem och göra uppgift till skolan eller har hundkurs. Eftersom mina ändå går ute 24/7 får jag inte heller dåligt samvete för att de står inne och hänger. Jag rider ca 5 dagar i veckan oavsett.

Jag kallar stalltiden för min terapi och har svårt att se hur jag skulle klara mig utan. Det är ju en rutin att jag har mellanmål på jobbet och sen sticker direkt till stallet, jag vet precis hur lång tid allting tar och kan sköta det på 20 minuter eller gå och dra där en hel dag.
 
Jag jobbar full tid och pluggar full tid, har två hundar (aktiva) och två hästar (men en än pensionär). Nu har jag inte haft uppehåll, men jag har testat massa olika sätt att ha häst, det som passar mig och hästarna bäst är lösdrift (egen) i samarbete med andra och betesdrift när det är säsong för det. Naturlig hästhållning kanske man skulle kunna kalla det, trots att nästan alla hästarna rids medelhårt-hårt för ridhästar funkar det väldigt bra.

Fördelen med lösdrift eller helinackordering är att jag inte behöver åka ut när det inte är min stalldag. Jag gör det nästan alltid ändå, men vissa dagar måste jag åka hem och göra uppgift till skolan eller har hundkurs. Eftersom mina ändå går ute 24/7 får jag inte heller dåligt samvete för att de står inne och hänger. Jag rider ca 5 dagar i veckan oavsett.

Jag kallar stalltiden för min terapi och har svårt att se hur jag skulle klara mig utan. Det är ju en rutin att jag har mellanmål på jobbet och sen sticker direkt till stallet, jag vet precis hur lång tid allting tar och kan sköta det på 20 minuter eller gå och dra där en hel dag.
Jag hade gått in i väggen efter några veckor i ditt liv :D

Lösdrift känns som sagt svårt, det finns i mina trakter men jag vet inget ställe där det också finns ridhus.
Men helinackordering antingen alltid eller på deltid känns som ett måste!
 
Jag förstår precis vad du menar! ;)
Jag tog en paus från hästar för ca 3-4 år sedan, helt och hållet. Började träna på gym, bytte jobb, skaffade ett deltidsjobb utöver mitt heltidsjobb.
I höstas bestämde jag mig för att trappa ner gymträningen och börja med hästar igen.

Nu försöker jag få ihop livet mellan hus, make, ett heltidsjobb, ett deltidsjobb, två hästar som jag rider 3-4 ggr i veckan + att jag försöker gymträna 3 pass i veckan.
Ett tips = tänk till INNAN. Det är så lätt att hamna med alldeles för mkt i knäet.
 
Jag förstår precis vad du menar! ;)
Jag tog en paus från hästar för ca 3-4 år sedan, helt och hållet. Började träna på gym, bytte jobb, skaffade ett deltidsjobb utöver mitt heltidsjobb.
I höstas bestämde jag mig för att trappa ner gymträningen och börja med hästar igen.

Nu försöker jag få ihop livet mellan hus, make, ett heltidsjobb, ett deltidsjobb, två hästar som jag rider 3-4 ggr i veckan + att jag försöker gymträna 3 pass i veckan.
Ett tips = tänk till INNAN. Det är så lätt att hamna med alldeles för mkt i knäet.
Ja det är väl lite därför jag startade den här tråden. Och därför jag har trappat upp lite i taget.
Vill verkligen inte stå där sen och inse att livet brakade ihop..
 
Jag hade gått in i väggen efter några veckor i ditt liv :D

Lösdrift känns som sagt svårt, det finns i mina trakter men jag vet inget ställe där det också finns ridhus.
Men helinackordering antingen alltid eller på deltid känns som ett måste!
Nädå, man vänjer sig ;)
 
Jag har inte varit utan häst på 23 år (sen jag var 5 år alltså) så jag kanske är helt fel person att svara men delar ändå med mig om hur jag har det :)

Jag jobbar heltid, har två hästar (en som rids 4-5 dagar i veckan och tränas riktigt och en unghäst som är under utbildning), en brukshund, två barn på 5 och 2 år, gård, två katter, en kanin och en gubbe :D

Jag har turen att även de andra i familjen gillar att pyssla med hästarna och rida så vi umgås mycket tillsammans ihop med hästarna och slår därmed en hög flugor i samma smäll. Hästarna får motion, ungarna får pyssla och rida, jag och gubben får rida, hunden får massa aktivering och motion automatiskt. Vi har även hästarna hemma på egna gården, på lösdrift, och det är det bästa sättet jag provat hittills att ha häst på! De har inte fri tillgång till grovfoder utan fodras 3 eller 4 ggr per dygn. Har just nu en inackordering också och hon har full service, alltså sköter vi hennes häst helt och hållet också.

För övrigt så styrketränar jag 3 dagar i veckan och konditionstränar 2 dagar + massa hundpromenader givetvis. Detta gör jag hemma och behöver alltså inte åka iväg och vara beroende av att gubben är hemma hos barnen utan jag kan träna när dom är med eller när dom sover. Ett gäng hantlar, gummiband och en löpband så klarar jag mig länge.

Har kontorsjobb och hemmakontor. Utnyttjar därmed ofta min lunchrast till att rida eller träna för att ha kvällen fri till familjen och annat som ska göras. Vi renoverar och bygger lite här och där också :p Hade jag haft kvar mitt gamla jobb hade jag nog inte kunnat träna så mycket som jag gör utan fått dra ner till 2-3 dagar istället för 5 då jag alltid prioriterar ridningen före träning.

Hunden är en Hovawart och kräver ju sitt. Men hon är främst en aktiv sällskap/träningskompis så jag springer inte på brukshundsklubben med henne någonting. Vi kör på egen trixträning och vardagslydnad här hemma plus att vi spårar så ofta vi kan. Hon är mer eller mindre alltid med när vi rider och får använda både kropp och knopp då för att ha koll på vad vi gör för något.

Lycka till och hoppas du finner ett sätt som passar dig för att kunna ha häst :)
 
Ja det är väl lite därför jag startade den här tråden. Och därför jag har trappat upp lite i taget.
Vill verkligen inte stå där sen och inse att livet brakade ihop..
Jag tycker det är sunt att tänka så. Jag vet också att jag måste begränsa mig och inte boka in för många saker som är roliga.
Dvs i början tycker man det är jätteroligt med en häst, heltidsjobb, intressen och vill vara i stallet flera timmar varje dag. Men jag vet att jag då kan behöva bromsa mig och planera en kväll då och då där jag inte har något planerat. För min kropp behöver återhämtning och jag behöver mer vila idag än för tio år sedan.

Sen tänker jag att detta är ett problem många av oss har idag. Det finns så mkt roligt man kan göra!
Jag tycker mitt jobb är kul. Jag skulle vilja ha häst och katt. Sen vill jag gärna ha en relation. Och hinna vara barnvakt åt min systerns barn och hinna träffa min mamma. Sen vill jag träffa vänner lite då och då. Sen vill jag hålla på med mina fritidsintressen såsom sjunga och spela och skjuta bågskytte och hantverk. Jag skulle gärna gå några utbildningar inom detta och bli duktigare. Sen kan jag komma på säkert 50 olika fritidsintressen jag skulle vilja hålla på med- jag skulle vilja lära mig att hoppa trampolin, kendo, jag skulle vilja läsa mer etc. Jag skulle vilja lära mig mer om odling och fixa i ordning altanen. Jag skulle vilja resa och gärna bo utomlands ett tag. Lära mig några språk tex japanska och bli bättre på spanska. Jag skulle vilja fjällvindra och resa inom Sverige.

Och då har jag insett att man kan inte göra allt. Man får välja. Många av oss har så mkt möjligheter. Vi är så priviligierade. Och då blir utmaningen att begränsa sig.
Jag brukar göra listor och fundera vad jag helst vill göra. Säga att jag får ha ett antal hobbyer just nu.
 
Jag tror du ska utgå från att du måste lägga 2 timmar varje dag på hästen. Minus en timme på vilodagen. Om du känner att du inte är beredd att lägga den tiden tycker jag att du kan försöka hitta en trevlig medryttarhäst istället. Som du kanske får låna och rida någon träning med? :)
 
För mig går all form av kollektivt/jourer bort direkt. Orkar inte med alla krånglande människor och ta hand om andras hästar. Jag har mycket, mycket mer fritid utanför stallet sen jag flyttade till eget stall nära hemmet (vi pratar flera timmar) trots att jag gör allt själv, jämfört med när jag stod i kollektivstall med lång restid.

Jobbar för tillfället ungefär 120%, fördelat på 60% i en butik med oregelbundna arbetstider/helger och 50% på ett 8-17-jobb. Kommer efter midsommar jobba 50% även i butiken. Jobbar jag i butiken vardagar tar jag det mesta av stallet/ridningen innan jobbet, efter på helgerna (då är jag hemma senast halv fyra). Rider kvällstid de övriga dagarna. Packar mycket höpåsar dagar med mer tid för att slippa det alla dagar, fyller vatten på kvällen innan för att slippa stå med det på morgonen.

Bor nära ena jobbet, men har 25 minuters bilresa till det andra. Hästen vilar en-två gånger i veckan. Shettisen har en medryttare, men de rider bara (=gör inget annat).

Jag tror mycket blir vad det gör det till. Jag prioriterar att få vara ifred i stallet, därav vill jag ha eget, men fullservice kan absolut vara ett bra alternativ till dig?
 
Jag tror du ska utgå från att du måste lägga 2 timmar varje dag på hästen. Minus en timme på vilodagen. Om du känner att du inte är beredd att lägga den tiden tycker jag att du kan försöka hitta en trevlig medryttarhäst istället. Som du kanske får låna och rida någon träning med? :)
Jag har redan medryttarhäst.
Har haft egen häst i många år så rätt bra koll på hur mkt tid det tar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp