Anridning mot hindret

SofiaOfSweden

Trådstartare
Hur rider ni era hästar på en hoppbana? Låter ni hästen gå i form mellan hindrena för att mot hindret låta hästen få "komma upp" med huvudet? Eller har ni hästen i lätt form även mot hindret? Varför i så fall?

Det skulle vara intressant att få höra era åsikter om hur hästen ska ridas mot hindret och varför, då jag sett så många olika varianter av anridningar, både bra och dåliga.

Själv föredrar jag att rida min häst i form mellan hindrena eftersom att han blir mer lättkontrollerad och lyhörd/smidigare. Då han är av den hetlevrade typen som gärna kör upp huvudet och genar i alla svängar, allt för att vinna tid och komma i mål snabbt ;) Ett par galoppsprång före hindret så brukar jag låta honom "komma ur" formen så att han kan titta på hindret och själv avgöra hur han ska hoppa.
 
Sv: Anridning mot hindret

När vi hoppar är galoppen och bakbensaktiviteten a och o. Utan den kan jag lika gärna låta bli att hoppa. Var damen har huvudet bekymrar varken mig eller henne. Får hon se hindrena i tid och tillräcklig inramning så brukar det gå bra. :)

Mellan hindrena brukar jag ha lite lättare sits och galoppera på för att tjäna lite tid då hon inte är speciellt storgalopperad.
 
Sv: Anridning mot hindret

Det är nog olika.
Jag fokuserar inte så mkt på var hon har huvudet utan mer på hennes bakben. Hon blir väldigt lätt flack och jag försöker därför få in bakbenen så hon kommer upp mer och får en rund galopp. Det viktigaste på just henne är att hon är samlad innan hinderna och inte tar bettet. Ofta resulterar detta i att hon sänker huvudet men om hon inte gör det så är inte det ett problem så länge hon tänker uppåt o inte framåt.
Jag oroar mig inte för att hon inte ska se hindret för det gör hon endå då hon är väldigt taggad på just hoppning.

Jag är inte bäst på att beskriva men men.. :P
 
Sv: Anridning mot hindret

eftersom min häst gärna tar tag i bettet o dyker försöker jag rida jonom uppåt framåt, näsan ska upp upp, har även ett ordentligt tempo så dressyrgalopp o form kan jag bara glömma.
 
Sv: Anridning mot hindret

Bryr mig inte om var de har huvudet, bara de galoppera på i en bra galopp. Vill inte de ska korva ihop sig utan vill ha lite friare form mellan hindrena.
 
Sv: Anridning mot hindret

Jag håller med tidigare inlägg, det viktigaste är galoppen. Jag låter dock inte min häst gå ner i form, för då släpper han fokus på hindret och slutar jobba med det. Jag tror nog att min häst är ganska "normal", han går varken på tygeln eller extremt mycket upp med huvudet.
 
Sv: Anridning mot hindret

Jag håller med tidigare inlägg, det viktigaste är galoppen. Jag låter dock inte min häst gå ner i form, för då släpper han fokus på hindret och slutar jobba med det. Jag tror nog att min häst är ganska "normal", han går varken på tygeln eller extremt mycket upp med huvudet.

Håller med! En bra galopp som är framåtgripande med arbetande bakben är det viktigaste. Det kan man få även om hästen inte kröker fint på nacken. ;) Var huvudet är har ingen betydelse för oss.
Rider framåt och försöker hålla "bågen spänd" och en aktiv galopp mellan hindren. Jämna steg med en bra rytm...dam-dam-dam-dam är mitt mantra under ritten! :D

//Alice
 
Sv: Anridning mot hindret

Galoppen är viktigast, var huvudet är spelar mindre roll. Så länge det är kontrollerat tempo och en ordentlig galopp får han gå med huvudet nästan vart han vill, dock inte för lågt ner då han tappar rumpen och fokus lite grann. Han brukar ha huvudet rätt lagom, inte för högt och inte för lågt, och det passar både honom och mig bra, lite undantag är när det är titthinder, han är rätt tittig så huvudet uppe så att han ser hindret så brukar det med gå bra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Anridning mot hindret

Tycker som det flesta andra verka tycka. Det är galoppen som är det viktiga.
 
Sv: Anridning mot hindret

Hej!

Kan själv tycka att det är så olika från häst till häst, så jag har inget "rätt" sätt... Ponnyn fick alltid gå i form mellan hindren eftersom det var bästa sättet att få en riktigt aktiv galopp, annars blev han mest lång och oengagerad... Med hästen å andra sidan får man nästan lyfta upp huvudet för att han ska kunna galoppera på bästa sätt, dvs med aktiva, vägvinnande språng.
 
Sv: Anridning mot hindret

Så länge han har bakbenen med sig får han ha huvudet vart han vill typ ;)
Har en kompis som är besatt av att rida sin ponny i dressyrgalopp och i form mellan hindrena. Kaaaan ju vara därför de vägrar ut sig jämt.
 
Sv: Anridning mot hindret

Med en stark, rund avslappnad galopp får jag de mest optimala sprången. Med andra ord om hon går i form. Går hon i en sämre galopp inte riktigt i balans blir sprången där efter!
 
Sv: Anridning mot hindret

Mot hindret fokuserar jag bara på att hålla galoppen igång och att ha henne mellan hand och skänkel, rama in och visa hindret i tid.

mellan hindren vill jag gärna ha henne i form, men en ganska fri form, medans jag står i 2-punktssits.
 
Sv: Anridning mot hindret

eftersom min madame inte är så extremt snäll och just jämt så bryr jag mig inte ett dugg om vart hon har huvudet, jag kollar bara så vi har bra galopp. vilket hon oftast har och att vi kommer över hindret.. jag tycker absolut inte att det är så viktigt att ha hästen i form mellan hindrena, bara man har kontroll... men det är olika från häst till häst naturligtvis! min ponny har bra galopp med "swung" i och behöver inte gå i form för att hålla igång bakbenen, men hon får dock inte ha huvudet så lågt heller då hon redan är extremt lång i kroppen och då blir väldigt lång, slö och klumpig.. då vill jag inte att hon ska ha huvudet i näsan på mig heller utan i lagom nivå och det har hon automatiskt om jag inte håller på med henne och fösöker jobba och så...
jag står i trepunkt sist mellan hinden eller tvåpunkt men sätter mig ner när vi vänder upp mot det och bara har rak väg kvar så jag håller om ordentligt.. och är de kort mellan hindren så sitter jag....
jag koncentrerar mig bara på att komma rätt och få bra språng så huvudets position är av väldigt liten betydelse för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 742
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: Vitsippan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp