ansa eller inte ansa hovskägget..

jag brukar ta bort det lilla han har :o
skulle alldrig göra det om jag hade en Nordsvensk,isis el liknande ras,
dom passar i sina hovskägg :D
 
Eftersom jag har arabiska fullblod och de oftast har så gott som obefintligt hovskägg så klipper jag bort det yttepyttelilla de har. En arabhäst klär i mitt tycke inte i hovskägg, så den ynkatofsen de ibland får åker bort.

Men däremot på rasen som skall ha hovskägg och har ymmigt sådant så skall det lika natruligt stanna kvar. Som på min mini-shettisvalack....Där är det en styggelse attta bort det.

En annan sak, som inte har med hovskägg direkt att göra men ändock samma område - Lika mycket styggelse är det att klippa man, pannlugg och svans på en arabhäst. De får inte klippas och inte ryckas utan skall vara naturligt lång. Att man sedan väljer att klippa i nacken allt från 1-2 cm till 10-15-20 cm är en smaksak. Jag tycker dock att oklippt nacke förutom 1-2 cm är fult på araber och har min hingst klippt c:a 12 cm bara för att han varit detta innan. Helst skulle jag vilja låta det växa ut helt, men då han har en lite för kort hals så ser den för grov ut om han inte hade varit klippt....
 
En annan ansning som JAG har VÄLDIGT svårt för att acceptera är när man klipper/rycker bort känselspröten från nosen på hästen! :devil:
Jag klipper gärna bort skägget under hakan, då det mest stör den vackra huvudkonturen och dessutom samlar isklumpar på vintern (dryg dm skägg på shettisar är ingen höjdare vintertid, kan jag säja... dessutom ÄR den ansningen tilåten på utställningsshettisarna :)) Men känselhåren SKA vara kvar, anser jag!
 
Håller med!! Ser många hästar som är RAKADE på mulen... :crazy: Dom behöver ju sina känselshår, det blir ju det samma som att klippa av dom på hunden eller katten! :eek:
 
Jag klipper bort det. Blir lättare att hålla rent eftersom pållens hovskägg är alldeles för glest för att fylla någon annan funktion än som förvaringsplats för lera, sand och is.

Dessutom tycker jag det är snyggare så än en liten fjantig tofs. :smirk:
 
Absolut inte! Det är ju inte bara där för att det är. Det finns ju faktiskt en mening med det och det är ju att det ska skydda ifrån mugg mm.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk studie har frågat hästägare när och varför de anser att deras häst är gammal samt hur de anpassar sig till hästens...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 798
Senast: peperoni2
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen bildades den ideella föreningen Fälttävlans hästägarklubb, FHK. Ordförande Fredrik Bergendorff och Björn Beckman anser att man...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I tisdag möttes norska Marianne Ihlang av flera sår på hästen Eowyn. Hon ser inga andra alternativ än att det har varit rovdjur i...
Svar
7
· Visningar
642
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp