ansa eller inte ansa hovskägget..

Jag förstår inte varför man skulle klippa i hovskägget??! Kvinnan i mitt stall klipper det på sina hästar riktigt kort, vilket jag aldrig ens skulle komma på tanken att göra.

Eventuellt ansa det lite om det hade varit så långt att det släpade i marken och samlade en massa skit, så visst det beror ju på vilken typ av häst man har. Men på ett halvblod eller fullblod, nej absolut inte varken ansa eller klippa. Hovskägget skyddar ju karledens känsliga delar.

Förstår överhuvudtaget inte den här klipp-hysterin som råder :confused:
 
Beror helt på vad det är för häst man har, hurdant liv hästen lever och hur mycket hovskägg den har från början...

Halvblod och fullblod har sällan så mycket hovskägg att det har någon större skyddande funktion.
På mina halvblod ansar jag hovskägget när de ska "visa upp sig offentligt", dvs om de är i tävlingskondis och ute och tävlar mycket. Helt enkelt för att jag tytcker det ser mer välvårdat ut än en liten fjösig tofs som sticker ut nedanför senskyddskanten...

Mina shetlandsponnyer däremot skulle jag ALDRIG få för mig att ansa hovskägg på, för dels strider det mot rasbeskrivningen och är inte tillåtet på utsätllningsponnyer och dels för att det skulle se jättefånigt ut på dem, som av naturen HAR massor av hovskägg!
 
INTE!!!!
Kan inte se någon anledning till att göra det annat än att det skulle vara snyggt, o det tycker jag inte ens att det är så... :smirk:
 
Det åker bort :D
Han har bara en tuffs på att fyra så håret rycker :devil:
 
Här ryker det med. Hon har smala fulllblodsben och det är såååå fult med de fyra hårstråna som vill växa sig längre.

Bort med skiten!
 
Jag tycker faktiskt att det är lättare att hålla rent när det är klippt. Mitt lilla halvblod har dessutom inte så mycket att det skulle kunna skydda till nån reda.
 
Tjena!
Jag tycker inte man ska röra hovskägget.
Hästarna har inte fått det för intet.
Kanske jag har fel.
Men jag rör inte hovskägget.
Vattnet rinner av och man slipper mugg. :D
 
klipper alltid det, men så har hästarna knappt nåt heller... tycker det är lättare att hålla rent där då. Om jag hade en häst med mycket skulle jag inte klippa, men det beror helt på, hade den problem med mugg så kanske.
 
Rent smakmässigt så tycker jag bättre om hästar som har mycket hår! Gärna kallblod!

Tycker att det ser lite kalt ut med välklippta och välansade halvblod! :)

Men det är förstås en smaksak! :rofl:

Mvh Norrland :bump:
 
jag ansar inte för det behövs inte.
varför ska hon inte få ha hovskägget kvar?
det är ändå inte speciellt mycket.
 
Dom ser ut som rakade små mödisar. Fult tycker jag . Hästar ska se ut som hästar och inte som omgjorda små barbiedockor. :devil:
 
Tycker att det beror på hur mkt hovskägg hästen har från början.
På mitt halvblod klipper jag, det ser bara löjligt ut med de små stripiga stråna, och inte skyddar de heller...
På New Forsten låter jag det växa, hon har hyfsat rejält med hovskägg och det ser bra ut om det får vara kvar.
Var tvingad att klippa det när hon fick mugg dock, gick inte att hålla rent och torrt med allt hår....

bibban
 
Jag är en sån elak människa att jag helt enkelt tar klippmaskinen och klipper hela benen, ända ner till hoven :devil:
:smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk studie har frågat hästägare när och varför de anser att deras häst är gammal samt hur de anpassar sig till hästens...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 766
Senast: Fiorano
·
Trädgård & Växter Jag tänkte odla mer potatis i år och skulle vilja ha lite rekommendationer på sorter som är bra och välsmakande. En granne till mig...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 896
Senast: Mariax2
·
  • Artikel
Hästnyheter Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 187
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp