ansa manen- tips?

lizan

Trådstartare
Moderator
hur gör ni som har hästar som inte gillar att få manen ryckt men som ändå vill ha en lättknoppad man?

ska ev tävla snart och manen är alldeles för lång för att få till snygga knoppar men hästen HATAR att få manen ryckt.

jag har inte knoppat på länge och har alltid varit hopplöst dålig på att knoppa icke ryckt man. så ge mig era tips på hur ni gör! :p
 
Sv: ansa manen- tips?

Om det är kortheten du är orolig över så ta en sax, är det tjockleken så får man vara lite grym :D.
På min får jag ta lite grann i taget. Ibland när jag sitter uppe och skrittar kan jag dra några tofsar eller så går jag ner till boxen med jämna mellanrum och rycker bort lite innan han blir allt för upprörd. I värsta fall om du har bråttom får du väl bremsa. Lycka till :D
 
Sv: ansa manen- tips?

bremsa gör jag inte, då går jag hellre utan knoppar eller med fula sådana.

just nu är det mest längden, men även lite tjocklek.

men att knoppa avklippt man är ju helt hopplöst, tar skitlång tid och svårt att få snygga knoppar.


men jag vet att folk använt tex sax, sen tunnsax på topparna, och att det finns kammar som skär ur det hela som vissa säger är bra?
 
Sv: ansa manen- tips?

Testa trimkniv, blir lite av en kompromiss mellan metoderna.
Om/när du rycker, gör det på en väl uppvärmd häst. Rötterna lossnar lättare då och det gör inte lika ont.

(Säger en som alltid tar till saxen, men borde rycka eftersom killens man är tjock som på en ardenner.)
 
Sv: ansa manen- tips?

tycker inte det blir bra att knoppa efter trimkniv, bättre än sax men inte mycket. :p (ja jag är kräsen när det kommer till knoppning :D )

spelar ingen roll på henne om man gör det varm eller kall, lika sur blir hon! :p men tunnsax borde väl fungera?
 
Sv: ansa manen- tips?

Blir det någon skillnad mellan tunnsax och trimkniv verkligen? Har inte provat själv, men det låter som ungefär samma resultat.

Det är svårt med otämjda manar! :smirk:
 
Sv: ansa manen- tips?

Jag tycker det blir stor skillnad mellan trimkniv och ryckning. Det håret som trimmats av blir mer märkbart vid trimning än ryckning, vilket gör det svårt att knoppa!

Knoppa lite i taget, gör det efter ridningen och ryck RAKT UPP. Att få bra kvalité och form på manen för knoppning kan ta över ett år. Så ge inte upp. :angel:
 
Sv: ansa manen- tips?

delvis KL

Hur gör ni som har en häst som har manen söndertuggad på sina ställen av kärvänliga hagkompisar?

Löshår? :o
 
Sv: ansa manen- tips?

ta en vecka där du rycker manen lite varje dag. ta inte för stora tofsar utan bara några strån. Det brukar vara när man ska dra av för mycket de flesta hästar tycker det är obehagligt.
jag rekomenderar att INTE använda dig at urtunningssax, då det pajar manen helt (tycker jag av egen erfarenhet).
I värsta fall kan du göra som jag gjorde (av misstag), stubba manen så slipper du både knoppar och rycka den :D
Lycka till på tävlingen! :bump:
 
Sv: ansa manen- tips?

Men stubbman är ju fint :angel:
Har man en häst vars man växer fort gör det ju inte så mycket att ha det en vinter :D
 
Sv: ansa manen- tips?

Ja du, för flera år sedan fick ponnyn sin man söndertuggad av kompisen. Jag ryckte av resten av manen lika mycket, så hon hade knappt någon man kvar alls. Men det var bästa lösningen, blev jämt och bra när det växte ut igen och kompisen slutade. ;) Lite småknepigt att knoppa dock, men det gick.
 
Sv: ansa manen- tips?

Jag tycker det blir stor skillnad mellan trimkniv och ryckning. Det håret som trimmats av blir mer märkbart vid trimning än ryckning, vilket gör det svårt att knoppa!

Knoppa lite i taget, gör det efter ridningen och ryck RAKT UPP. Att få bra kvalité och form på manen för knoppning kan ta över ett år. Så ge inte upp. :angel:

Du kan få komma och rycka min, det låter som du har talang för detta! ;)
Varning för dundertjock man bara... :crazy:
Själv är jag helt enkelt för slö!

(I mitt tidigare inlägg jämförde jag tunnsax och trimkniv, det är de jag inte tror skiljer så mkt i resultat.)
 
Sv: ansa manen- tips?

Jag har faktiskt anlitats i mellan åt för att rycka manar. :o Folk har alltså betalat för detta.. Obegripligt, jag tycker det är mysigt att stå och pilla.. så länge hästen uppskattar det. :idea:

Nu mer räcker tyvärr inte tiden till mer än för min egens ryckande.

Nu: Till verkstaden och fjäska till mig däck. :angel:
 
Sv: ansa manen- tips?

Har du nått tips för oss där manen inte går att rycka. Gränsen på min skrot är att borsta med piggborste allt efter det är nono. :crazy:
 
Sv: ansa manen- tips?

hjälper inte på henne varken att rycka rakt upp eller efter ridning. eller jo det blir kanske marginellt bättre. men inte tillräckligt...


till andra:
det är inte min häst så stubba går bort (eller det hade gått bort ändå, fyfan vad ful hon hade blivit i stubb :D ).
sen så rider jag henne bara 2 gånger i veckan i regel, så att rycka lite varje dag i en vecka går bort det med. :p

får väl se hur det går. det BLIR ju knoppar av manen hon har nu också, bara inte så snygga. däremot spelar det nog ingen roll hur fula knopppar man gör, finns alltid flera som har värre tycker jag. :angel:
 
Sv: ansa manen- tips?

har du provat urtunningssax då?

en tjej på ridskolan fick i uppdrag att gå över alla hästarnas manar, dom som tävlades i dressyr ansades av sina tävlingsryttare så att dom fick det som dom vill ha det vid knoppning, men dom andra ansades efter häst så att säga. dom som är superkänsliga gick hon på med sax och sen urtunningssax, och det blev iaf rätt snyggt, men om det var lättknoppat vet jag inte!
 
Sv: ansa manen- tips?

Jag har flätat hår som är utunnat med sådan sax och det var inte nått jag vill göra om. Hästman är ju inte precis enklare att hantera så jag har inte försökt faktist :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 405
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 407
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
389
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp