"Ansluten utan internet" - vad är fel?

Fideli

Trådstartare
Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något abbonemang eller sim-kort till den, så den borde verkligen inte fungera om det inte finns wifi. Kollar live-sändningar så det är heller inte att det redan är nedladdat), på mobilen fungerar internet endast om jag kör via mobildata och chromecasten fungerar men får inte kontakt med vare sig mobil eller platta, men hittar rätt nätverk.
Har provat att dra ut alla sladdarna till routern och sätta i igen och även provat "reset". Innan reset så fick chromecast kontakt med plattan ibland, men efter har inte det fungerat heller.

Krånglet började när abbonemanget skrevs över på mig från tidigare hyresgäst, jag övertog även hennes router just för att krångla så lite som möjligt, men det hjälpte ju uppenbarligen inte... Jag vet att allt fungerade innan, eftersom vi har delat på internet via henner router i flera år, då vi hyrt varsin våning på huset, routern sitter fortfarande kvar i "hennes" uttag på övervåningen eftersom jag kommer flytta upp så snart renovering är klar. När vi pratade med Bahnhof om att skriva över abbonemanget sa de att det var ett gammalt abbonemang och att de nu skulle byta till ett nyare, med samma hastighet och lägre pris och det tyckte jag lät bra så jag sa ok till det. Kan krånglet bero på att det är någon uppdatering i abbonemanget som routern är för gammal för att klara av? Den är 4-5 år gammal. På dosan i väggen, som routern är kopplad till, så blinkar det gult, jag tror att det ska blinka grönt när att är ok, för det gör det hos en granne, men jag vet ju inte om det betyder att det är routern det är fel på eller dosan eller om det är kopplingen in i huset.

Har såklart även pratat med Bahnhof och de kan inte se att det skulle vara något fel från deras sida, det nya abbonemanget är aktiverat, det finns inga driftstörningar i området och vad de kan avläsa så går internetet hela vägen in i väggen hos mig. (Och eftersom plattan fungerar så måste det ju uppenbarligen finnas internet i huset.) Ska jag ringa igen och kräva att de gör en större felsökning? Eller ska jag prova att köpa en ny router? Eller har någon något annat förslag på vad jag kan prova för att få det att fungera? Jag har redan provat att tvinga alla enheter att "glömma" nätverket och sedan logga in igen.

Ja, just det, alla enheter är android, så det är inte så att plattan är en Ipad och att det är därför den fungerar när inte android-grejerna fungerar.
 
Jag har fått samma problem på min Androidtelefon. Kopplar ifrån wifi och slår på det igen till nästa gång jag ska använda internet. Då funkar det inte igen.
Misstänker sista uppdateringen av telefonen :cautious:
 
Jag har fått samma problem på min Androidtelefon. Kopplar ifrån wifi och slår på det igen till nästa gång jag ska använda internet. Då funkar det inte igen.
Misstänker sista uppdateringen av telefonen :cautious:
Det kan ju vara just telefonen som är problemet, men det verkar ju konstigt att det hände just exakt det datumet som internet-abonnemanget överläts. Och dessutom säger ju även Chromecasten att den är ansluten till ett nätverk utan internet. Surfplattan säger ibland att den är ansluten och har internet och ibland säger den också att den är ansluten utan internet, dock fungerar internet på den även när den säger att det inte finns...
Sedan är det ju det där med den blinkande gula lampan på boxen i väggen.
 
Det kan ju vara just telefonen som är problemet, men det verkar ju konstigt att det hände just exakt det datumet som internet-abonnemanget överläts. Och dessutom säger ju även Chromecasten att den är ansluten till ett nätverk utan internet. Surfplattan säger ibland att den är ansluten och har internet och ibland säger den också att den är ansluten utan internet, dock fungerar internet på den även när den säger att det inte finns...
Sedan är det ju det där med den blinkande gula lampan på boxen i väggen.
Dessutom har telefonen inga problem att ansluta till internet på andra nätverk, som tex på jobbet. Det är bara hemma som detta problem uppstår.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 663
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Lite snabbt. Har bredband hemma i huset men har precis köpt ett trådlöst internet eftersom jag ska flytta hemifrån snart. Startade...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp