Anslutning till internet

Enya

Trådstartare
Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel var att USB-uttagen störde moderkortet.

Allt frid och fröjd, dator funkar prima.

MEN när jag skulle koppla in internet så funkade det först inte. Har bredband med nätverkskabel och trådmodem så ingen avancerad trådlös variant alltså. Först ville den inte alls ansluta, höll på jättelänge med att ansluta kabeln och ta bort och försöka igen. I evigheter. Så plötsligt är kabeln ansluten ( inget fel på uttaget alls) och till min glädje funkar internet. Perfekt!!

MEN jag får hela tiden upp en ruta om att jag måste ansluta, först var det till mammas mobila internet som jag har testat på min dator en gång i tiden. När jag tog bort det så finns två anslutningsmöjligheter, enligt en sida, varav den ena nog är kopplad till den porten där mitt gamla nätverkskort satt? Jag använder "anslutning till lokalt nätverk 2", som sagt som funkar perfekt!

Det står att jag ska ringa upp min anslutning, men jag ringer aldrig upp. När jag sedan testade så går det ju inte..... Den rutan kommer upp stup i kvarten!

Min hotmail bråkar. De har uppdaterat den eller något, så på lånedatorn har jag rätt utseende på mailen och kan ta emot och skicka mail. På den på min dator kan jag inte ta emot eller skicka mail alls. MSN visar att jag har 7 nya mail, men de finns inte när jag ska kolla. Där finns bara mail fram till den dag datorn dog för gott. Inga visas efter och inga går att ta emot.

För att göra det värre. Jag har mozilla, min lånedator har explorer. Jag funderade på om det är DÄR skillnaden ligger. Skulle ladda ner explorer och har förstått att man kan ha två webläsare. Men först ville datorn inte ta hem det, sedan tog den hem det men ville inte installera det pga att jag behövde uppdatera windows och det gick inte. Till slut har jag tagit hem explorer ( finns bara att hitta på kontrollpanelens ta bort/lägg till program) och uppdaterat windows, men fick upp en ruta att något tydligen inte funkade som det skulle. Installerat ska det tydligen vara, explorer också.... Men jag hittar inte det och det går inte att använda då. Likväl sitter jag alltså här med internet som funkar perfekt förutom den där jäkla rutan och med mozilla....

Kan något ha hänt med nätverkskortet? Några inställningar i min dator som blivit ändrade under de här månaderna?

HJÄLP!!! Ska ju använda min dator och inte lånedatorn:S
 
Sv: Anslutning till internet

ta bort de anslutningarna som inte används.

Kolla så din windows är verifierad annars går det inte att uppdatera.
 
Sv: Anslutning till internet

ta bort de anslutningarna som inte används.

Kolla så din windows är verifierad annars går det inte att uppdatera.

Efter mycket om och men och mycket installerande, hämta hem och försökande så fick jag till slut ett meddelande om att mitt windows inte går att uppdatera. Kunde jag inte få det beskedet från början?!

I dag slutade msn att funka så nu kan jag varken vara på msn och chatta med folk eller kolla min mail på normalt sätt. Funkar ju genom weben men hur kul är det? Varöfr har allt plötsligt ändrats? Har haft samma windows i 5 år utan problem.
 
Sv: Anslutning till internet

Hur ska jag veta det :confused:
Skriv till Microsoft och fråga :idea:

ÄR ditt windows verifierat?
Om inte gör det, annars går det inte att uppdatera och då kommer du få mer och mer problem.
 
Sv: Anslutning till internet

Hur ska jag veta det :confused:
Skriv till Microsoft och fråga :idea:

ÄR ditt windows verifierat?
Om inte gör det, annars går det inte att uppdatera och då kommer du få mer och mer problem.

Nej, luugn och fin:D Klart du inte kan veta det :) Jag skällde på min dator och inte dig:D

Det är nog inte verifierat. Kan det bli problem så där efter 5 år? Hur verifierar man det? Måste nog göra det för problem är det sista jag vill ha ju, mail är viktigt nu när jag ska plugga och msn är minst lika viktigt då det innehålla ALL kontakt med vänenr. Utan msn=ingen att prata mer med! Nånsin :cry:
 
Sv: Anslutning till internet

Vilket windows har du, då du skriver 5 år så gissar jag på windows 97

Sista IE kräveratt du ska ha servicepack 2 installerat för att funka, så där kanske du får ladda hem IE7 eller liknande
Du ska inte ha några problem att ha både Firefix& IE på samma dator

Prova ladda hem en lite äldre version av msn
Dvs ta inte he senaste
 
Sv: Anslutning till internet

Vilket windows har du, då du skriver 5 år så gissar jag på windows 97

Sista IE kräveratt du ska ha servicepack 2 installerat för att funka, så där kanske du får ladda hem IE7 eller liknande
Du ska inte ha några problem att ha både Firefix& IE på samma dator

Prova ladda hem en lite äldre version av msn
Dvs ta inte he senaste

Tack för svar!

Jag har windows XP.

IE7 funkar inte heller, varken 7 eller 8 funkar:o

Har testat äldre verision av msn men funkade inte heller. Men döm om förvåning då min syster klickade på reparera och fick det att funkar! Det har jag gjort mängder med gånger...... Sedan när vi skulle kolla min mail gick det inte. När hon skulle kolla sin så loggade den in automatiskt via weben istället.... NU skulle jag kolla min igen och då är det inga problem. Mailen funkar!

Jag är gråhårig!!!:mad: Begriper inte varför det är som det är, eller har varit som det varit.

Som "belöning" var min syster imponerad över att jag aldrig gjort en ominstallation och att den bevisligen är lite sliten, men ÄNDÅ snabb och trevlig! :D Jag har i vanliga fall aldrig några problem. Någonsin. Lite seg och slö, men den är igång alltid och en omstart och viruskoll så är den perfekt igen:love: inget mer har behövts!

Killen som lagade in dator såg ju att den är sliten och tycker att det snart är dags att se sig om efter nytt moderkort och allt det där viktiga som behövs. Han sa också att det inte ska vara särskilt svårt att få tag på och hamnar under 2000 kr. Tänka sig alla olyckskorpar som hävdat att det finns INGET att göra med min dator...... bara att slänga och köpa ny!

Det är bevisligen dyrare att köpa en ny dator....:cool:

JAg är glad, väldigt glad!:bump:
 
Sv: Anslutning till internet

Ursäkta men av någon obegriplig anlending läste jag "Min farfar dog i februari och sedan dess har den vägrat starta." och undrade vad tusan farfars död hade med anslutning till internet att göra? Och strax därpå vem tusan det är som kallar sin farfar för "den"? :confused:

Fråga mig inte hur jag fick "dator" till "farfar". Det kan bero på att jag inte ätit något idag...

:rofl:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har fiber hemma. Indragen med kabel från mina hyresvärdars hus, alltså inget eget. Används till att strama tv via chromecast, dator...
Svar
11
· Visningar
1 072
IT & mobiler Min dator har kraschat!! :eek: ... Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 785
Senast: Hejsan.
·
IT & mobiler Jag har hamnat i ett ekorrhjul när jag ska hjälpa min åldrige far att få ordning på hans iPad... Han fick den för tre år sen - inte...
2
Svar
26
· Visningar
1 403
Senast: Elementary
·
IT & mobiler Jag uppdaterade min dator till Windows 10 och efter uppdateringen kommer jag inte ut på nätet. Felsökaren säger att en nätverkskabel...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp