Ansökan med videointervju

spinxx

Trådstartare
Jag jobbar på ett medelstort företag som för första gången skall öppna en butik i en småstad.
I och med öppningen söker vi butikspersonal och vi driver en trafikmässigt lyckad annonskampanj för att få människorna i området att se platsannonsen.

Vi har medvetet valt att gå på video-ansökan eftersom det för oss visar att den som ansökt är modern och nytänkande, samtidigt som man vågar vara utanför sin comfort zone. Man kan alltså enbart söka genom att svara på 6 frågor och via en mycket enkel webb-app i telefon eller dator spela in sig själv när man svarar på frågorna. Man får göra om hur många gånger som helst.

Jag som kontaktperson har blivit överröst av förfrågningar av människor som är "mycket intresserade, men vill söka tjänsten via telefon eller CV istället" och jag har fått otaliga meddelanden i stil med "Kan jag söka på något annat sätt förutom video-intervjun?"
Vi har hittills bara fått en handfull ansökningar och vi behöver minst det dubbla.

Eftersom tjänsten är en säljande och utmanande butiks-tjänst där du förväntas vara bekväm med dig själv och vara orädd för att testa nya sälj-metoder så känns det helt klart inte troligt att någon som inte är bekväm eller modig nog för att svara på 6 klara frågor via video skall våga bemöta kunder på det sätt vi vill att de skall bemötas.
Jag är både förvånad och negativt överraskad över hur man tänker som sökande när man ber om att få söka på ett annat sätt - men jag är också ödmjuk till att jag kanske har missat någon viktig poäng?

Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar? Skulle ni kunna tänka er att söka en tjänst via video? Varför/varför inte? Och hur stor betydelse tror ni att det har var i landet man befinner sig, och vilken tjänst det handlar om?
 
Jag skulle inte kunna tänka mig att söka en tjänst via videoansökning såvida inte det var relevant för tjänsten, just nu kan jag inte komma särskilt många jobb där det faktiskt är relevant. Jag hade inte tyckt att mitt eventuella modernt och nytänk hade någon som helst bäring på en videoansökning eller modet att spela in. Jag hade inte tyckt det har att göra med om jag är bekväm med mig själv eller min förmåga att hantera kunder har nån som helst bäring på en video heller. Jag tycker faktiskt att det är rent fördomsfullt att tro att nytänk eller modern hänger ihop med huruvida man vill spela in en video eller inte. Samma sak med att kunna ta kunder - fördomsfullt tänk IMHO. Sorry för denna sågning, men hu alltså.

Däremot hade jag kunnat tänka mig en videointervju med en potentiell arbetsgivare om vi var på sån distans att ett möte IRL inte funkade, men jag hade föredragit telefon i så fall.
 
Intressant!
Varför?
Om det inte har nån som helst relevans för tjänsten så varför skulle jag? Jag tycker det är helt onödigt, jag ser absolut ingen vits med det. Ja kort sagt hade jag inte velat jobba på ett företag med det tänket att en videoansökning har ett egenvärde och fördomar om de som inte tycker det är ett bra sätt.

Dessutom stor skillnad på en videointervju där jag och en annan person pratar med varandra och att jag ska spela in mig själv till ett antal förutvalda frågor utan nån som helst interaktivetet.
 
Jag är på jobbet så kan inte ge ett längre svar nu.

Men jag älskar att bemöta kunder, servicetänk, försäljning osv men det har inget att göra med hur bekväm jag är framför en kamera där jag ska filma mig själv (jobbar själv mycket med kunder). Det är olika saker och såvidare jag inte sökte för ett jobb som krävde att jag spenderar mycket tid framför kameran så ser jag inte varför man riskerar att missa potentiella bra arbetssökande bara för att man kräver att man ska skicka in en videoansökan... :) (däremot kan man lämna det valfritt att ansöka hur man vill där videoansökningar ger plus poäng, då öppnar man mer upp för möjligheten att vara "modern och nytänkande" enligt mig)
 
Jag jobbar på ett medelstort företag som för första gången skall öppna en butik i en småstad.
I och med öppningen söker vi butikspersonal och vi driver en trafikmässigt lyckad annonskampanj för att få människorna i området att se platsannonsen.

Vi har medvetet valt att gå på video-ansökan eftersom det för oss visar att den som ansökt är modern och nytänkande, samtidigt som man vågar vara utanför sin comfort zone. Man kan alltså enbart söka genom att svara på 6 frågor och via en mycket enkel webb-app i telefon eller dator spela in sig själv när man svarar på frågorna. Man får göra om hur många gånger som helst.

Jag som kontaktperson har blivit överröst av förfrågningar av människor som är "mycket intresserade, men vill söka tjänsten via telefon eller CV istället" och jag har fått otaliga meddelanden i stil med "Kan jag söka på något annat sätt förutom video-intervjun?"
Vi har hittills bara fått en handfull ansökningar och vi behöver minst det dubbla.

Eftersom tjänsten är en säljande och utmanande butiks-tjänst där du förväntas vara bekväm med dig själv och vara orädd för att testa nya sälj-metoder så känns det helt klart inte troligt att någon som inte är bekväm eller modig nog för att svara på 6 klara frågor via video skall våga bemöta kunder på det sätt vi vill att de skall bemötas.
Jag är både förvånad och negativt överraskad över hur man tänker som sökande när man ber om att få söka på ett annat sätt - men jag är också ödmjuk till att jag kanske har missat någon viktig poäng?

Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar? Skulle ni kunna tänka er att söka en tjänst via video? Varför/varför inte? Och hur stor betydelse tror ni att det har var i landet man befinner sig, och vilken tjänst det handlar om?
Jag tror att de inte tycker att de får fram allt som de vill berätta om sig själva i videon. De kan också vara rädda för att ni sorterar ut på utseende, bakgrund etc. Helt enkelt att processen blir mindre förutsägbar och rättvis.
När jag läste rubriken så trodde jag att det handlade om INTERVJU via video/webcam. Men det här är ju inte en intervju, utan en ansökan där ni har betämt att alla skall göra på samma sätt (spela in svaret på några förbestämda frågor på video). Liknar det man kan få göra som talare inför konferenser ibland.
Uppenbart har ni fel om hur de som är intresserade av ER tänker. Jag tycker inte det verkar speciellt modernt och innovativt, snarare inskränkt att alla ska passa precis i er box och kanske t o m lite misskrediterande av er som arbetgivare. Uppmuntra till olika sätt att söka, men acceptera alla och misskreditera ingen som söker på konventionellt sätt.
Jag har erfarenhet av att intervjua via webcam (personer på andra sidan jordklotet), har betalat/fått betalt för att resa (även mellan länder) men skulle aldrig söka via video (är visserligen inte i den situationen att det skulle kunna vara aktuellt, men om jag tänker tillbaka, så intresserad/desperat har jag aldrig varit).

Jag har sett många ansökningar genom åren, i stora högar var det förr alltid några som valde färgat papper etc. Lätta att hitta i högen, men absolut inte någon betydelse i övrigt.
 
Om det inte har nån som helst relevans för tjänsten så varför skulle jag? Jag tycker det är helt onödigt,

För att det enligt arbetsgivaren har en viss relevans för tjänsten. Du är intresserad av en tjänst och vill ansöka. Ansökan sker enbart via videofrågor.
 
Jag jobbar på ett medelstort företag som för första gången skall öppna en butik i en småstad.
I och med öppningen söker vi butikspersonal och vi driver en trafikmässigt lyckad annonskampanj för att få människorna i området att se platsannonsen.

Vi har medvetet valt att gå på video-ansökan eftersom det för oss visar att den som ansökt är modern och nytänkande, samtidigt som man vågar vara utanför sin comfort zone. Man kan alltså enbart söka genom att svara på 6 frågor och via en mycket enkel webb-app i telefon eller dator spela in sig själv när man svarar på frågorna. Man får göra om hur många gånger som helst.

Jag som kontaktperson har blivit överröst av förfrågningar av människor som är "mycket intresserade, men vill söka tjänsten via telefon eller CV istället" och jag har fått otaliga meddelanden i stil med "Kan jag söka på något annat sätt förutom video-intervjun?"
Vi har hittills bara fått en handfull ansökningar och vi behöver minst det dubbla.

Eftersom tjänsten är en säljande och utmanande butiks-tjänst där du förväntas vara bekväm med dig själv och vara orädd för att testa nya sälj-metoder så känns det helt klart inte troligt att någon som inte är bekväm eller modig nog för att svara på 6 klara frågor via video skall våga bemöta kunder på det sätt vi vill att de skall bemötas.
Jag är både förvånad och negativt överraskad över hur man tänker som sökande när man ber om att få söka på ett annat sätt - men jag är också ödmjuk till att jag kanske har missat någon viktig poäng?

Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar? Skulle ni kunna tänka er att söka en tjänst via video? Varför/varför inte? Och hur stor betydelse tror ni att det har var i landet man befinner sig, och vilken tjänst det handlar om?
Nej. Söka via video - aldrig i livet!!

Är extremt obekväm med att se mig på bild och film vore rena katastrofen.

Jag är van att tala inför folk. Anlitas ibland som konferencier . Jag jobbar med människor och har ständigt bemötande och service som ledord i jobbet. Modig är jag. Men att filma mig - nix.

Jag har svårt att se mig själv som rädd förutmaningar. Snarare tvärtom! Mitt driv och mitt engagemang skulle inte komma fram i en video. Därtill är jag för obekväm inför kameran.

Min tvekan har inget med ort eller tjänst att göra. Det handlar om min känsla för kameror. Har aldrig tagit en selfie :D.
 
För att det enligt arbetsgivaren har en viss relevans för tjänsten. Du är intresserad av en tjänst och vill ansöka. Ansökan sker enbart via videofrågor.
Enligt arbetsgivaren?

Innebär tjänsten att frekvent uppträda inför kamera - ja.
Men hur man beter sig inför en kamera har ingen klar relevans med mod, bemötande, social kompetens och sevicekänsla att göra!

I så fall känns det som ni söker en bra skådespelare, inte en vettig medarbetare.
 
Jag har spelat in några filmer i informations/marknadsföringssyfte (förutom presentation till konferens). Otroligt svårt och man kan nästan inte se på det själv. Det andra tycker är bra tycker man själv är katastrof (samtidigt som man ser e del av sina kollegor som potentiella TV-stjärnor!) Jag är ändå van att prata med kunder och på stora konferenser, men det är ju LÄTT jämfört med när allt måste sitta som en smäck på ett par minuter och man inte kan upprepa etc!
De inom företaget ser ju alla försök till inspelningar, även de som inte går att använda, och vet hur svårt, och annorlunda det är. Chefen för vår globala marknadsföringsavdelning (företag med över 40 000 anställda i hela världen) berättade hur hon har sett personer som är utmärkta och vana talare som inte kunnat få fram något vettigt när de ska göra en video (specifikt, filmade tal på konferenser är ju ngt annat). Min egen erfarenhet är att bra coachning från någon som leder inspeliningen har stor betydelse. Och det har kanske inte alla era sökanden?

edit: Inte ens alla höga chefer på företaget har klarat att delta i (interna) videos, och de är verkligen inga tillbakadragna mesar. Jag håller med taten - det har mer med skådespeleri att göra än något annat. Och det kräver övning.
 
Senast ändrad:
Jag tror att de inte tycker att de får fram allt som de vill berätta om sig själva i videon. De kan också vara rädda för att ni sorterar ut på utseende, bakgrund etc. Helt enkelt att processen blir mindre förutsägbar och rättvis.
När jag läste rubriken så trodde jag att det handlade om INTERVJU via video/webcam. Men det här är ju inte en intervju, utan en ansökan där ni har betämt att alla skall göra på samma sätt (spela in svaret på några förbestämda frågor på video). Liknar det man kan få göra som talare inför konferenser ibland.
Uppenbart har ni fel om hur de som är intresserade av ER tänker. Jag tycker inte det verkar speciellt modernt och innovativt, snarare inskränkt att alla ska passa precis i er box och kanske t o m lite misskrediterande av er som arbetgivare. Uppmuntra till olika sätt att söka, men acceptera alla och misskreditera ingen som söker på konventionellt sätt.
Jag har erfarenhet av att intervjua via webcam (personer på andra sidan jordklotet), har betalat/fått betalt för att resa (även mellan länder) men skulle aldrig söka via video (är visserligen inte i den situationen att det skulle kunna vara aktuellt, men om jag tänker tillbaka, så intresserad/desperat har jag aldrig varit).

Jag har sett många ansökningar genom åren, i stora högar var det förr alltid några som valde färgat papper etc. Lätta att hitta i högen, men absolut inte någon betydelse i övrigt.

Åh såklart! Ser att jag formulerat mig fel i rubriken.

Nu är ju jag bara kontaktperson och inte ansvarig över hur ansökan/anställningen går till men jag förstår hur ledningen tänker.

Det är mycket CV'n som kommer in på daglig basis och vi har sedan fler år tillbaka kört på att vi anställer helt utan CV'n. Eftersom vår tjänst inte kräver tidigare erfarenheter utan snarare en viss typ av personlighet så är det svårt att hitta det via skrift.

Vi har uppmärksammats mycket medialt för våra olika och annorlunda rekryteringsprocesser där vi t.ex. låtit folk ansöka via ett webbformulär och sedan har betalat för kost och logi för de ansökande över en helg där de fått göra olika typer av personlighetstester, IQ-tester, logiska tester etc.
De har t.ex. fått lösa "omöjliga uppgifter" flera gånger om för att mätas i hur lång tid det tar innan de inser att allt de gör är helt i onödan - och då mäts de i hur de hanterar det (blir de arga för att de känner sig utnyttjade, eller tar de allt med en klackspark för att de inser att allt är ett test) Dessa tester har drivits av ett professionellt företag som tidigare arbetat med rekrytering för nationella insatsstyrkan, i samarbete med beteendevetare.
= Superintressant och ofta väldigt uppskattat med ett sånt personlighetstest där man oavsett om man får jobbet eller ej får ett grundligt feedback samtal efter avslutade tester.

Att vi inte kräver CV'n ser ju jag som något som talar emot att vi är inskränkta.
Det har medfört att många av våra bästa medarbetare kommer från lågavlönade jobb som har 0 relevans för vår bransch. Många har försökt att byta jobb i flera år men har misslyckats pga att arbetsgivarna alltid har efterfrågat tidigare erfarenheter.
Detta har också gjort att vi fått pris för att gynna integrationen i vår stad. - Något som bara är en bonus!
 
Är ni en så attraktiv arbetsgivare att ni kan ställa de kraven och ändå få tillräckligt antal intressanta sökanden - grattis!

Tack! Det verkar dock vara tydliga skillnader i stor och småstad.
När vi kört samma typ av ansökan i sthlm har konverteringsgraden varit mycket högre. Det kan såklart bero på många olika saker. Bl.a. att det är fler i Stockholm som känner till oss och som då kan tycka att det är värt en "obekväm" ansökan för att få arbeta här.
 
Åh såklart! Ser att jag formulerat mig fel i rubriken.

Nu är ju jag bara kontaktperson och inte ansvarig över hur ansökan/anställningen går till men jag förstår hur ledningen tänker.

Det är mycket CV'n som kommer in på daglig basis och vi har sedan fler år tillbaka kört på att vi anställer helt utan CV'n. Eftersom vår tjänst inte kräver tidigare erfarenheter utan snarare en viss typ av personlighet så är det svårt att hitta det via skrift.

Vi har uppmärksammats mycket medialt för våra olika och annorlunda rekryteringsprocesser där vi t.ex. låtit folk ansöka via ett webbformulär och sedan har betalat för kost och logi för de ansökande över en helg där de fått göra olika typer av personlighetstester, IQ-tester, logiska tester etc.
De har t.ex. fått lösa "omöjliga uppgifter" flera gånger om för att mätas i hur lång tid det tar innan de inser att allt de gör är helt i onödan - och då mäts de i hur de hanterar det (blir de arga för att de känner sig utnyttjade, eller tar de allt med en klackspark för att de inser att allt är ett test) Dessa tester har drivits av ett professionellt företag som tidigare arbetat med rekrytering för nationella insatsstyrkan, i samarbete med beteendevetare.
= Superintressant och ofta väldigt uppskattat med ett sånt personlighetstest där man oavsett om man får jobbet eller ej får ett grundligt feedback samtal efter avslutade tester.

Att vi inte kräver CV'n ser ju jag som något som talar emot att vi är inskränkta.
Det har medfört att många av våra bästa medarbetare kommer från lågavlönade jobb som har 0 relevans för vår bransch. Många har försökt att byta jobb i flera år men har misslyckats pga att arbetsgivarna alltid har efterfrågat tidigare erfarenheter.
Detta har också gjort att vi fått pris för att gynna integrationen i vår stad. - Något som bara är en bonus!
Låter bra! Men det kan ju också innebära att ni missar talanger som inte kommer till sin rätt på en video, eller personer som av olika anledningar (förvärvade) inte kommer till sin rätt förrän efter ett tag. Eller måste man presetera fullt/på ett visst sätt från dag ett? Jag har sett hur försiktiga/tillbakadrgna personer tar för sig mer och mer ju mer varma i kläderna de blir och kan bli mycket viktiga för verksmheten. Olika kunder föredrar också olika typer av säljare. Det mest gåpåiga kan vara negativt för många.
 
Tack! Det verkar dock vara tydliga skillnader i stor och småstad.
När vi kört samma typ av ansökan i sthlm har konverteringsgraden varit mycket högre. Det kan såklart bero på många olika saker. Bl.a. att det är fler i Stockholm som känner till oss och som då kan tycka att det är värt en "obekväm" ansökan för att få arbeta här.
Och helt enkelt fler människor totalt. Om 1% av befolkningen är desperat jobbsökande så är det fler personer.
 
Enligt arbetsgivaren?

Innebär tjänsten att frekvent uppträda inför kamera - ja.
Men hur man beter sig inför en kamera har ingen klar relevans med mod, bemötande, social kompetens och sevicekänsla att göra!

I så fall känns det som ni söker en bra skådespelare, inte en vettig medarbetare.

Ja, exempel: Om en arbetsgivare av egen erfarenhet vet att flygvärdinnor visat sig ha det lättare för telefonförsäljning än de ansökande som kommer från andra yrken, så har ju det en relevans för arbetsgivaren - även om det utåt sett inte har någon relevans för själva tjänsten.
 
Hur tänker ni kring videoansökningar?
Kul, annorlunda, modernt!
Skulle ni kunna tänka er att söka en tjänst via video?
Absolut.
Varför/varför inte?
Tycker det verkar smidigt :)
Och hur stor betydelse tror ni att det har var i landet man befinner sig, och vilken tjänst det handlar om? Tror inte det är så mycket plats eller tjänst som det är arbetssökandes ålder. Inom vilket åldersspann vill man helst rekrytera?
 
För att det enligt arbetsgivaren har en viss relevans för tjänsten. Du är intresserad av en tjänst och vill ansöka. Ansökan sker enbart via videofrågor.

På exakt vilket sätt har det relevans att man kan svara på videofrågor om det inte handlar om att vara skådespelare eller så.

Jag hade som sagt inte sökt för jag hade inte velat jobba på ett företag som tror sig kunna bedöma min kompetens och personlighet via en video.
 
Ja, exempel: Om en arbetsgivare av egen erfarenhet vet att flygvärdinnor visat sig ha det lättare för telefonförsäljning än de ansökande som kommer från andra yrken, så har ju det en relevans för arbetsgivaren - även om det utåt sett inte har någon relevans för själva tjänsten.

Så arbetsgivaren har bestämt sig för att det är relevant att kunna svara på frågor i en video? Och att de anser sig ha kompetens att kunna avgöra om en person är bra pga det? Ju mer du beskriver grejen desto gräsligare tycker jag att den är. Och att arbetsgivaren är ganska fördomsfull.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 424
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 515
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 171
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp