Ansökan med videointervju

Jag vet inte om jag missat det i tråden men spinxx du skrev väl att jobbet gällde annorlunda säljmetoder - och jag blir så nyfiken på vad de är?

Det kan vara allt möjligt. Säljutvecklarna implementerar och testar nya metoder mest hela tiden. Vi har dessutom ett eget IT-team som bygger mjukvara och appar efter alla nya idéer vi kommer på. Därför är det liksom viktigt att man är öppensinnad och vågar ge sig in den impulsiva miljön vi befinner oss i.

Vi har som sagt märkt av att medarbetare med hög extrovert energi på arbetsplatsen ofta säljer mer. Medan de mer introverta och "lågenergiska"säljarna ofta gör färre men mer kvalitativa sälj. Gemensamt för de bägge säljtyperna är att bägge skall känna "shit vad coolt - det provar vi - kan bli kul" när en ny säljmetod, mjukvara, rutin eller regel införs med jämna mellanrum.
De säljare som uttryckt "Men jag känner mig bekväm med den lösning vi har idag" tenderar såklart att inte trivas hos oss.

Som många säljyrken som kräver "offensiv kundkontakt" så är omsättningen på personal hög. Endast stressen över provisionslön är för mycket för många.
Att vi har mestadels unga försäljare är därför rätt givet. De äldre säljarna ser inte jobbet som "sitt allt" utan har ofta familj och barn där hemma vilket hindrar dem från att sälja samma mängder som de yngre - som drivs av att slå rekord.
 
Jag tror, och tycker mig ana mellan raderna i somliga inlägg, att en del av det som känns konstigt eller oseriöst med videoansökan hänger ihop med hur arbetsgivaren definierar kompetensprofilen för just en sådan här tjänst och kanske inte så mycket med själva videofilmandet. De flesta av oss är vana vid att kunna peka på konkreta utbildningar och examina, och/eller dokumenterad relevant yrkeserfarenhet. Vid att många personliga egenskaper inte nödvändigtvis väger (eller bör väga) tungt, så länge som man är bra på sitt jobb. Och vana vid att ett jobb är något av ett urval traditionella och etablerade yrken med traditionella och lätt definierade och kvantifierade kompetenskrav. En arkivarie, statistiker eller verktygsmakare, bara som några trubbiga exempel, kanske inte nödvändigtvis behöver vara uttalat verbal eller utåtriktad utan kan vara fenomenal på sitt jobb ändå. En långhårig tatuerad man kan vara en grym narkosläkare. Någon med Asperger kan som bekant vara en utmärkt lokförare. Den uppfattningen har jag själv alltid haft och ofta argumenterat för.
Men när jobbet inte kräver någon särskild utbildning eller erfarenhet alls, medan just personliga egenskaper viktas av arbetsgivaren som helt avgörande för jobbet, då har den aldrig så välutbildade eller yrkeserfarna ju inte längre några relevanta meriter.
Jag kan föreställa mig att egenfilmade videoklipp kan vara väl så relevanta som första sållning för att sedan gå vidare till t ex gruppintervjuer och rollspel. Det känns inte så sannolikt för mig att någon som faktiskt är uttalat verbal, utåtriktad, kommunikativ, prestigelös, orädd etc (om det nu är egenskaper som eftersöks) tappar alla de förmågorna framför sin mobilkamera.
 
Intressant reflektion: 70% av de som skickat in videoansökan är kvalificerade och bjudna till intervju. Mycket högre siffra än om vi läst CV'n (även om antalet kandidater till intervju förmodligen hade varit jämförbart).

Hittills så har metoden alltså inte gett oss fler kvalificerade sökanden, utan bara sparat oss en massa tid och arbete. Jag är ju så intresserad av sånt här så det hade varit kul att få vara med på intervjuerna. Tyvärr har jag varken tid eller möjlighet att resa till lilla staden för att vara med och lyssna i utbildningssyfte.

Antalet ansökande är idag ok! Vi får se om vi behöver ändra något och få in fler om kvalitén på de sökande ändras.
 
Jag tror, och tycker mig ana mellan raderna i somliga inlägg, att en del av det som känns konstigt eller oseriöst med videoansökan hänger ihop med hur arbetsgivaren definierar kompetensprofilen för just en sådan här tjänst och kanske inte så mycket med själva videofilmandet. De flesta av oss är vana vid att kunna peka på konkreta utbildningar och examina, och/eller dokumenterad relevant yrkeserfarenhet. Vid att många personliga egenskaper inte nödvändigtvis väger (eller bör väga) tungt, så länge som man är bra på sitt jobb. Och vana vid att ett jobb är något av ett urval traditionella och etablerade yrken med traditionella och lätt definierade och kvantifierade kompetenskrav. En arkivarie, statistiker eller verktygsmakare, bara som några trubbiga exempel, kanske inte nödvändigtvis behöver vara uttalat verbal eller utåtriktad utan kan vara fenomenal på sitt jobb ändå. En långhårig tatuerad man kan vara en grym narkosläkare. Någon med Asperger kan som bekant vara en utmärkt lokförare. Den uppfattningen har jag själv alltid haft och ofta argumenterat för.
Men när jobbet inte kräver någon särskild utbildning eller erfarenhet alls, medan just personliga egenskaper viktas av arbetsgivaren som helt avgörande för jobbet, då har den aldrig så välutbildade eller yrkeserfarna ju inte längre några relevanta meriter.
Jag kan föreställa mig att egenfilmade videoklipp kan vara väl så relevanta som första sållning för att sedan gå vidare till t ex gruppintervjuer och rollspel. Det känns inte så sannolikt för mig att någon som faktiskt är uttalat verbal, utåtriktad, kommunikativ, prestigelös, orädd etc (om det nu är egenskaper som eftersöks) tappar alla de förmågorna framför sin mobilkamera.

Tack för utförligt och enligt mig mycket klokt inlägg. :bow:
 
Jag tycker det lyser igenom att de som är emot denna form av ansökningsprocess tror att det ska sållas ut "fula" personer. Och det tror inte jag.
Och att ifrågasätta att befintlig teknik används. Jättekonstigt.

Jag har läst så många kassa CV så det hade varit underbart att titta på en film först.
För många av dom kassa CV har dolt pärlor som inte gjort sig i skrift alls - speciellt inte när dom följt standardformulär 1A. Jag är flexibel, positiv och har lätt att samarbeta....

Speciellt då det gäller att svara på frågor så tycker jag det här alternativet verkar bra.

Men....
det hade ju varit hemskt om filmens frågor är standard 1A - Namn, Säg vad du gillar att göra på fritiden, Varför tror du att just du skulle passa för det här jobbet?
-Heeeej, jag heter Sven-Bella, jag gillar att umgås med min familj och min vandrande pinne och tycker jobbet som ni annonserar om verkar passa mig jäääättebra för jag är flexibel, positiv och har lätt att samarbeta.
Då kan man lika gärna läsa det personliga brevet.
 
Det kan vara allt möjligt. Säljutvecklarna implementerar och testar nya metoder mest hela tiden. Vi har dessutom ett eget IT-team som bygger mjukvara och appar efter alla nya idéer vi kommer på. Därför är det liksom viktigt att man är öppensinnad och vågar ge sig in den impulsiva miljön vi befinner oss i.

Vi har som sagt märkt av att medarbetare med hög extrovert energi på arbetsplatsen ofta säljer mer. Medan de mer introverta och "lågenergiska"säljarna ofta gör färre men mer kvalitativa sälj. Gemensamt för de bägge säljtyperna är att bägge skall känna "shit vad coolt - det provar vi - kan bli kul" när en ny säljmetod, mjukvara, rutin eller regel införs med jämna mellanrum.
De säljare som uttryckt "Men jag känner mig bekväm med den lösning vi har idag" tenderar såklart att inte trivas hos oss.

Som många säljyrken som kräver "offensiv kundkontakt" så är omsättningen på personal hög. Endast stressen över provisionslön är för mycket för många.
Att vi har mestadels unga försäljare är därför rätt givet. De äldre säljarna ser inte jobbet som "sitt allt" utan har ofta familj och barn där hemma vilket hindrar dem från att sälja samma mängder som de yngre - som drivs av att slå rekord.
Aha, jag fattar, tack för förklaringen!

”Offensiv kundkontakt”, det låter för mig som Mobilizera och liknande som många gånger varit nära att få mina Ica-kassar i skallen när de spärrat vägen för mig och frågat vem jag ringer med. ;):D
 
Känns oseriöst och något som används när man kanske rekryterar personal till någon billig populär "tonårsbar" på någon festö utomlands, hipp klädbutik för tonåringar/unga vuxna eller liknande där kunderna är liknande målgrupp som personalen, eller där personalen ses av kunderna som en cool klick.

Jag hade tänkt att man vill ha samma sökande som till ex paradise hotel ungefär.
och att utseendet är mycket viktigt.

Eller om nämnts tidigare en överentusiastisk ung HR avdelning, om det är något annat typ av arbete.
 
Känns oseriöst och något som används när man kanske rekryterar personal till någon billig populär "tonårsbar" på någon festö utomlands, hipp klädbutik för tonåringar/unga vuxna eller liknande där kunderna är liknande målgrupp som personalen, eller där personalen ses av kunderna som en cool klick.

Jag hade tänkt att man vill ha samma sökande som till ex paradise hotel ungefär.
och att utseendet är mycket viktigt.

Eller om nämnts tidigare en överentusiastisk ung HR avdelning, om det är något annat typ av arbete.

Intressant! Det bekräftar @luffs teori.

Det handlar inte alls om utseende.
Men precis som de yrkena/tv-programmen du nämner så har ju vi också 0 krav på erfarenhet.

Hur hade du velat ta in ansökningar för en tjänst som kräver 0 förkunskaper och erfarenhet men istället kräver en viss typ av personlighet?
 
Jag har läst så många kassa CV så det hade varit underbart att titta på en film först.
För många av dom kassa CV har dolt pärlor som inte gjort sig i skrift alls

Det där får jag inte att gå ihop alls. CV = lista på var man jobbat liksom, så är CV't kasst på papper är det lika kasst om någon sitter och rabblar det på film och hur ett CV kan "dölja pärlor som inte gör sig i skrift" är en lika stor gåta av samma anledning.

Att personliga brev kan dölja pärlor pga hur de uttrycker sig i skrift kan jag möjligen köpa, men att ett CV gör det? Nä.
 
Det kan vara allt möjligt. Säljutvecklarna implementerar och testar nya metoder mest hela tiden. Vi har dessutom ett eget IT-team som bygger mjukvara och appar efter alla nya idéer vi kommer på. Därför är det liksom viktigt att man är öppensinnad och vågar ge sig in den impulsiva miljön vi befinner oss i.

Vi har som sagt märkt av att medarbetare med hög extrovert energi på arbetsplatsen ofta säljer mer. Medan de mer introverta och "lågenergiska"säljarna ofta gör färre men mer kvalitativa sälj. Gemensamt för de bägge säljtyperna är att bägge skall känna "shit vad coolt - det provar vi - kan bli kul" när en ny säljmetod, mjukvara, rutin eller regel införs med jämna mellanrum.
De säljare som uttryckt "Men jag känner mig bekväm med den lösning vi har idag" tenderar såklart att inte trivas hos oss.

Som många säljyrken som kräver "offensiv kundkontakt" så är omsättningen på personal hög. Endast stressen över provisionslön är för mycket för många.
Att vi har mestadels unga försäljare är därför rätt givet. De äldre säljarna ser inte jobbet som "sitt allt" utan har ofta familj och barn där hemma vilket hindrar dem från att sälja samma mängder som de yngre - som drivs av att slå rekord.

Ni söker alltså typen av personer som lätt bränner ut sig. Jag är misstänksam mot arbetsplatser som inte ser hög personalomsättning som ett problem och att samtidigt se positivt på att folk saknar ett liv utanför jobbet bättrar inte på intrycket

Ja, jag tror att det finns fler som kan trivas med jobbet bland de som gillar egna video monologer, däremot är det inte något tecken på att de är innovativa, öppensinnade eller modiga. Modig är den som gör det den är rädd för, inte den som spelar in videomonologintervjuer.
 
Intressant! Det bekräftar @luffs teori.

Det handlar inte alls om utseende.
Men precis som de yrkena/tv-programmen du nämner så har ju vi också 0 krav på erfarenhet.

Hur hade du velat ta in ansökningar för en tjänst som kräver 0 förkunskaper och erfarenhet men istället kräver en viss typ av personlighet?
Jag tycker likadant som @Ainon , men jag tänkte inte alls tanken att utseendet skulle spela roll.
 
Nej har hade inte sökt. Men jag hade ändå inte trivts eller funkat på den arbetsplatsen låter det som.
Jag tycker dock inte att det är något fel med den ansökningsmetoden. För vissa är det säkert ett sätt de kommer fram mer på.
Dock tror jag inte man automatiskt får orädda personer som utmanar sig själva utan man får nog snarare de som är bekväma med att filma sig själva.
 
Vanliga ansökningar ger ju en klar fördel till människor som är bra på att uttrycka sig i skrift, så att testa videoansökningar för att kanske få in en annan typ av människor ser jag inte som något konstigt eller ett problem.
Att öppna upp för videoansökningar (också) är ju en jättebra idé när det gäller tjänster som inte ställer stort krav på skriftlig förmåga, borde prövas av fler. En skriven ansökan (personligt brev) begränsar ju också urvalet och kan ge t ex invandrare en nackdel.
 
@Lobelia

Självklart ser vi hög personalomsättning som ett problem.
Vi, tillsammans med många anda högavlönade säljyrken har ju det som en av våra största utmaningar.

Min personliga åsikt (inte att sammankopplas med bolagets) att det är en omöjlig ekvation att hitta många extremt drivna människor med en hälsosam syn på livet utanför jobbet till ett säljyrke av denna sorten.

Många drivs av pengar, och att tjäna mycket pengar. Är drivkraften tillräckligt stor så är detta människor som gör extremt bra säljsiffror för bolaget. Det blir en "win win" för bolaget som ökar omsättning och för säljaren som tjänar enorma summor pengar.
Problemet är ofta att dessa säljare har pengar som hobby. Eller extremt dyra hobbys, t.ex. samla på lyxbilar eller klockor och inte ser något värde i att ha en massa fritid utanför jobbet. Min teori är ju att den livsstilen inte fungerar i längden. Jag förstår dock att företagen ofta är beroende av denna typ av säljare, dels för dess egna säljsiffror men också för hur den enskilda individen kan inspirera och pusha andra säljare till att öka sina siffror.

Lösning? Tja.. Jag ser faktiskt ingen, men jag har heller inte satt mig in i det ordentligt. Ta du bort provisionslönen tappar du de säljare som drivs av pengar. Då behöver du som arbetsgivare anställa fler säljare för att inte minska omsättning, och det kostar också pengar att öka personalstyrkan.

Jag hade som sagt själv denna tjänsten i 2 år. Det var enda anledningen till att jag kunde köpa min tävlingshäst. Det gjorde det värt det för mig - i början. Men jag har för hög integritet och värderar min fritid högre än pengar (så länge jag har pengar nog till hästen). Det gjorde mig till en medelsäljare. Jag brände inte ut mig utan trivdes inte med att vara medel. Jag vill vara bäst på det jag gör.

Massa svammel, och det är ju inte detta tråden handlar om egentligen. Men där har du en inblick i det hela :)

Vi gjorde ett test i en av våra butiker, där all lön som alla säljare tjänade, fördelades ut på hela butikens personalstyrka. Det slutade med att ett fåtal säljare kämpade på och sålde lika mycket som tidigare medan några andra tog över "administrativa roller" som underlättade för de som sålde. Och en tredje grupp säljare backade tillbaka och blev oproduktiva. Så det var heller inte lösningen på problemet.
 
Jag tycker det lyser igenom att de som är emot denna form av ansökningsprocess tror att det ska sållas ut "fula" personer. Och det tror inte jag.
Och att ifrågasätta att befintlig teknik används. Jättekonstigt.

Jag har läst så många kassa CV så det hade varit underbart att titta på en film först.
För många av dom kassa CV har dolt pärlor som inte gjort sig i skrift alls - speciellt inte när dom följt standardformulär 1A. Jag är flexibel, positiv och har lätt att samarbeta....

Speciellt då det gäller att svara på frågor så tycker jag det här alternativet verkar bra.

Men....
det hade ju varit hemskt om filmens frågor är standard 1A - Namn, Säg vad du gillar att göra på fritiden, Varför tror du att just du skulle passa för det här jobbet?
-Heeeej, jag heter Sven-Bella, jag gillar att umgås med min familj och min vandrande pinne och tycker jobbet som ni annonserar om verkar passa mig jäääättebra för jag är flexibel, positiv och har lätt att samarbeta.
Då kan man lika gärna läsa det personliga brevet.
Jag tror inte att någon ifrågasätter att tekniken används. Bara att det är enda alternativen, som svar på frågan om vad vi tycker om förfarandet och om vi skulle kunna tänka oss att söka (varför/varför inte)
 
Många drivs av pengar, och att tjäna mycket pengar. Är drivkraften tillräckligt stor så är detta människor som gör extremt bra säljsiffror för bolaget. Det blir en "win win" för bolaget som ökar omsättning och för säljaren som tjänar enorma summor pengar.
Problemet är ofta att dessa säljare har pengar som hobby. Eller extremt dyra hobbys, t.ex. samla på lyxbilar eller klockor och inte ser något värde i att ha en massa fritid utanför jobbet. Min teori är ju att den livsstilen inte fungerar i längden. Jag förstår dock att företagen ofta är beroende av denna typ av säljare, dels för dess egna säljsiffror men också för hur den enskilda individen kan inspirera och pusha andra säljare till att öka sina siffror.

Alltså detta. Den där delen av säljvärlden är så cynisk. Jag har sett på nära håll vad det du kallar win-win kan medföra (sjukpension pga sönderstressat hjärta). Och har någon annan i min närhet som i år tog hem hela sin årsbudget i maj. Vilket gör mig orolig för att hen får en ännu större budget nästa år och måste jobba ännu mer.

Jag fattar inte hur någon kan vilja jobba i en sådan organisation överhuvudtaget.
 
Alltså detta. Den där delen av säljvärlden är så cynisk. Jag har sett på nära håll vad det du kallar win-win kan medföra (sjukpension pga sönderstressat hjärta). Och har någon annan i min närhet som i år tog hem hela sin årsbudget i maj. Vilket gör mig orolig för att hen får en ännu större budget nästa år och måste jobba ännu mer.

Jag fattar inte hur någon kan vilja jobba i en sådan organisation överhuvudtaget.

Verkligen detta. Min erfarenhet av denna typ av arbete är att denna ständiga "push" som människor utsätts för är ganska nedbrytande (samt att det där med "enorma summor pengar" verkligen aldrig stämmer, alternativt stämmer in på en eller två i hela säljlaget...). Jag hoppas att arbete med endast provision inte är tillåtet i framtiden.
 
Verkligen detta. Min erfarenhet av denna typ av arbete är att denna ständiga "push" som människor utsätts för är ganska nedbrytande (samt att det där med "enorma summor pengar" verkligen aldrig stämmer, alternativt stämmer in på en eller två i hela säljlaget...). Jag hoppas att arbete med endast provision inte är tillåtet i framtiden.
Att det dessutom i det här fallet inte anses kräva några som helst förkunskaper, bara rätt personlighet, gör det än mer tveksamt för mig. Förkunskaper/kompetens/erfarenhet kan ju ge ett yrkesmässigt skydd. Utan det - inget skydd alls.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 422
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 515
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 171
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp