Anställa sommarjobbare - hur gör man?

Leoni

Trådstartare
Jag har lite sommarpyssel på gården som jag inte så sugen på att göra själv men som hade varit fint att låta någon sommarjobbssugen ungdom ta hand om. Typ plantering, målning, trädgårdsskötsel osv. Men jag gissar att det finns en massa regler jag då borde känna till. Typ hur länge dom får jobba, med vad, lämplig lön, försäkringar osv. Var hittar man sådan info? Några andra tips och fallgropar jag bör tänka på?
 
Jag har lite sommarpyssel på gården som jag inte så sugen på att göra själv men som hade varit fint att låta någon sommarjobbssugen ungdom ta hand om. Typ plantering, målning, trädgårdsskötsel osv. Men jag gissar att det finns en massa regler jag då borde känna till. Typ hur länge dom får jobba, med vad, lämplig lön, försäkringar osv. Var hittar man sådan info? Några andra tips och fallgropar jag bör tänka på?

Ring Arbetsförmedlingens lina för arbetsgivare, de har stenkoll 0771-508 508.
 
Kolla med kommunen, de brukar väl ofta erbjuda sommarjobb för unga som slutat nian, jag sommarjobbade med att klippa gräs när jag var 15. Fick 35kr i timmen haha, tyckte att det var fett mkt pengar då.

De kanske är intresserade av en arbetsplats till tänker jag, så sköter de allt med anställning, lön och avtal osv.
 
Har företag men inga anställda, jobben är inte för företaget utan mer sysslor för mig som privatperson

Om det handlar tjänster för dig privat kan du ju kika på att anlita någon från ett företag som erbjuder hushållsnära tjänster.
Förut gjorde de mycket reklam för något företag som skickade ut en pensionär för typ trädgårdsarbete och liknande.
Googla lite kanske.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 190
Senast: zassoo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
2 797
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp