Anställningsintervju - fråga efter lön?

Sasse

Trådstartare
Är det bu eller bä att fråga efter lön under en intervju? Eller bör man vänta tills man blir erbjuden tjänsten?

När tar ni upp lönefrågan?
 
Det tycker jag man ska. Eller rättare sagt, jag brukar ge ett löneanspråk och de får svara på om det ligger inom rimliga ramar för vad de tänkt sig. Man kanske inte får veta exakt lön innan man blir erbjuden tjänsten, men på nåt sätt måste man ju stämma av att man är på samma spann.
 
Jag tycker att det bör diskuteras innan man får ett erbjudande, kan bli väldigt fel annars. Jag blev en gång, efter två intervjuer, diverse lämplighetstester etc. erbjuden en tjänst. Såg jättebra ut, förutom att lönen låg 6000:- under vad jag redan hade som grundlön (i mitt yrke tillkommer oftast bonus). Så det slutade ju liksom med ett magplask - jag kunde inte tänka mig att gå ner i lön för att få byta jobb (såklart!) och de kunde inte erbjuda särskilt mycket mer. Hade varit bättre för båda parter om vi hade tagit upp det mycket tidigare under processen!
 
Är det bu eller bä att fråga efter lön under en intervju? Eller bör man vänta tills man blir erbjuden tjänsten?

När tar ni upp lönefrågan?

Beror helt på vilken typ av jobb. Är det kollektivavtal eller fri lönesättning? Låglönejobb ger oftast inte utrymme för förhandling tyvärr....
 
Jag tänker att man kan fråga om det innan man söker tjänsten. Har själv gjort det någon gång, någon annan gång har jag blivit kontaktad av stället jag sökt jobb hos som berättat att deras löner ligger under min bransch. Jag var givetvis välkommen att gå vidare med ansökan men jag skulle få gå ner 15% i lön.

Annars har jag fått information om lön samtidigt som jag erbjudits tjänsten. Någon gång har man frågat vad jag har på dåvarande tjänsten.
 
När jag varit på intervju har jag varje gång fått frågan om vilken lön jag tänker mig, om det inte är så att de har kollektivavtal som styrt exakt vilken lön som ges. Själv hade jag önskat att arbetsgivaren/rekryteraren kunde säga något om lönen först, för om det är inom en branch/företag som jag inte jobbat inom förut så känns det jättesvårt att veta vad som är en rimlig lön.
 
När jag varit på intervju har jag varje gång fått frågan om vilken lön jag tänker mig, om det inte är så att de har kollektivavtal som styrt exakt vilken lön som ges. Själv hade jag önskat att arbetsgivaren/rekryteraren kunde säga något om lönen först, för om det är inom en branch/företag som jag inte jobbat inom förut så känns det jättesvårt att veta vad som är en rimlig lön.

Det lustiga är att man inte kan få läsa kollektivavtalet innan anställning, har varit så på alla jobb jag haft, de har sagt att det kan jag få om jag går med i rätt fackförbund, och det tycker jag är orimligt, ska jag byta fack för att få reda på villkoren på ett jobb jag är intresserad av så får man ju byta ganska många gånger....
 
Jag avhandlar lönefrågan i slutet av första intervjun om jag känner att det är ett jobb jag skulle kunna tänka mig. Är lönen för dålig och de inte har möjlighet att förhandla om det så vill jag inte ödsla tid på att komma på fler intervjuer. Känns det piss redan från början är det inte lönt att diskutera lön eftersom jag inte kommer tacka ja till jobbet oavsett.
 
Det lustiga är att man inte kan få läsa kollektivavtalet innan anställning, har varit så på alla jobb jag haft, de har sagt att det kan jag få om jag går med i rätt fackförbund, och det tycker jag är orimligt, ska jag byta fack för att få reda på villkoren på ett jobb jag är intresserad av så får man ju byta ganska många gånger....
Jag har varit facklig företrädare för min arbetsplats i många år och mitt namn och mail har då alltid stått med i annonsen. Så frågor om lön har ju kommit till mig (och inte till arbetsgivaren) av de som är intresserade. Sedan har de så klart kunnat förhandla exakt lön vid tillträde, men en ungefärlig nivå kan jag ge.

Nu är jag läkare så de som söker är ju redan med i mitt fackförbund eller inget alls. Men jag kan inte se att jag inte skulle svarat på frågan om det fanns ett annat fack och personen var med där om en anställning på mitt jobb mest troligt skulle innebära att de blev medlem i mitt fack.

Är det inte vanligt i andra branscher att facklig kontakt finns i annonsen?
 
Jag frågar vad de har tänkt för lön för tjänsten. Jag vill INTE säga först och blir faktiskt irriterad om jag får frågan tillbakabollad. Även de som jobbar med rekrytering rekommenderar, vad jag har läst, att få bolaget/arbetsgivaren att ange ett belopp först.
 
Jag har varit facklig företrädare för min arbetsplats i många år och mitt namn och mail har då alltid stått med i annonsen. Så frågor om lön har ju kommit till mig (och inte till arbetsgivaren) av de som är intresserade. Sedan har de så klart kunnat förhandla exakt lön vid tillträde, men en ungefärlig nivå kan jag ge.

Nu är jag läkare så de som söker är ju redan med i mitt fackförbund eller inget alls. Men jag kan inte se att jag inte skulle svarat på frågan om det fanns ett annat fack och personen var med där om en anställning på mitt jobb mest troligt skulle innebära att de blev medlem i mitt fack.

Är det inte vanligt i andra branscher att facklig kontakt finns i annonsen?
Å det låter ju jättebra! Inom min branch är det tyvärr inte vanligt. Jag är bolagsjurist och har tyvärr aldrig sett sådan information i en annons.
 
Jag hade absolut frågat och tycker @Tranan hade ett bra förslag på hur man kan uttrycka sig!

Generellt tycker jag det är himla trist att arbetsgivare inte är mer "transparent" (kommer inte på något bra svenskt ord) när det kommer till lön. Helst ska det framgå redan i annonsen tycker jag - kanske inte en exakt lön, men åtminstone ett spann. SÅ trött på arbetsannonser som avslutas med "competitive salary" eller liknande, det kan ju betyda vad som helst! Den här reklamen från ett rekryteringsföretag summerar det ganska bra tycker jag:

1642694730665.png
 
Det lustiga är att man inte kan få läsa kollektivavtalet innan anställning, har varit så på alla jobb jag haft, de har sagt att det kan jag få om jag går med i rätt fackförbund, och det tycker jag är orimligt, ska jag byta fack för att få reda på villkoren på ett jobb jag är intresserad av så får man ju byta ganska många gånger....
Får inte sånt att googla? De olika avtal jag tillhört har samtliga avtalen att kolla eller ladda ner på nätet.
 
Jag frågar vad de har tänkt för lön för tjänsten. Jag vill INTE säga först och blir faktiskt irriterad om jag får frågan tillbakabollad. Även de som jobbar med rekrytering rekommenderar, vad jag har läst, att få bolaget/arbetsgivaren att ange ett belopp först.

Karriärbloggaren Penelope Trunk skriver bra om detta.

https://blog.penelopetrunk.com/2008/02/19/the-answer-to-the-toughest-interview-question/

Hon tipsar som du säger om att man ska bolla tillbaka frågan, och inte ge sig.

What salary range are you looking for?
“Let’s talk about the job requirements and expectations first, so I can get a sense of what you need.”

What did you make at your last job?
“This position is not exactly the same as my last job. So let’s discuss what my responsibilities would be here and then determine a fair salary for this job.”

What are you expecting to make in terms of salary?
“I am interested in finding a job that is a good fit for me. I’m sure whatever salary you’re paying is consistent with the rest of the market.”

I need to know what salary you want in order to make you an offer. Can you tell me a range?
“I’d appreciate it if you could make me an offer based on whatever you have budgeted for this position and we can go from there.”

Why don’t you want to give your salary requirements?
“I think you have a good idea of what this position is worth to your company, and that’s important information for me to know.”
 
Jag hade absolut frågat och tycker @Tranan hade ett bra förslag på hur man kan uttrycka sig!

Generellt tycker jag det är himla trist att arbetsgivare inte är mer "transparent" (kommer inte på något bra svenskt ord) när det kommer till lön. Helst ska det framgå redan i annonsen tycker jag - kanske inte en exakt lön, men åtminstone ett spann. SÅ trött på arbetsannonser som avslutas med "competitive salary" eller liknande, det kan ju betyda vad som helst! Den här reklamen från ett rekryteringsföretag summerar det ganska bra tycker jag:

Visa bifogad fil 84361
Stämer bra, det var ett företag som har försökt rekrytera mig 3 gånger. och de pratar om sitt bra lönepaket och förmåner. och de erbjöd nu senast hälften av vad jag har idag. Jag sa inget mer utan bara sa att jag var klar med mötet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 672
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
711
Skola & Jobb Om intervjuare efter en intervju har gjorts och referenser ringts upp frågar efter ens löneanspråk, kan det innebära att man är deras...
Svar
13
· Visningar
987
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp