Anställningsintervju - fråga efter lön?

Jag hade absolut frågat och tycker @Tranan hade ett bra förslag på hur man kan uttrycka sig!

Generellt tycker jag det är himla trist att arbetsgivare inte är mer "transparent" (kommer inte på något bra svenskt ord) när det kommer till lön. Helst ska det framgå redan i annonsen tycker jag - kanske inte en exakt lön, men åtminstone ett spann. SÅ trött på arbetsannonser som avslutas med "competitive salary" eller liknande, det kan ju betyda vad som helst! Den här reklamen från ett rekryteringsföretag summerar det ganska bra tycker jag:

Visa bifogad fil 84361

Transparent funkar fint på svenska också :)

OnT
Lön brukar komma upp, och jag nämner ett spann som känns rimligt för mig.
 
Jag var på intervju för en controllertjänsy på min kommun för några år sen och eftersom dom inte nämt lönen frågade jag om det på slutet. Fick till svar att dom aldrig pratade om löner på arbetsintervjun och dom lär faktiskt lite chockade över att jag ens tog upp frågan.

Efter det har jag blivit lite fegare med att fråga om löneläget. Jag har senaste månaden varit på två intervjuer på en myndighet och ingen av gångerna har lönen nämnts och jag har inte frågat.

Jag tycker egentligen det är bra ta upp frågan på första intervjun för att slippa lägga tid och energi på något som sedan inte är intressant men jag har blivit lite osäker på om det är fel av mig.
 
Jag vette tusan om jag ens tagit en intervju om jag inte vetat vad lonespannet lag pa.

Forstar att det ar ett omrade dar det kan vara kansligt att pressa, speciellt om man ar i stort behov av ett nytt jobb, men tycker absolut att det ska vara norm att fraga typ "For att forsakra mig om att vi delar samma uppfattning om vad detta jobbet ar vart och att rekryteringsprocessen ar en bra anvandning av bada var tid, sa vill jag bekrafta vilket lonespann ni har satt for denna rollen?"
 
Jag var på intervju för en controllertjänsy på min kommun för några år sen och eftersom dom inte nämt lönen frågade jag om det på slutet. Fick till svar att dom aldrig pratade om löner på arbetsintervjun och dom lär faktiskt lite chockade över att jag ens tog upp frågan.

Efter det har jag blivit lite fegare med att fråga om löneläget. Jag har senaste månaden varit på två intervjuer på en myndighet och ingen av gångerna har lönen nämnts och jag har inte frågat.

Jag tycker egentligen det är bra ta upp frågan på första intervjun för att slippa lägga tid och energi på något som sedan inte är intressant men jag har blivit lite osäker på om det är fel av mig.
Vi tar alltid upp det på första intervjun. För att spara allas tid om matchen ändå inte går att nå. Det har hänt ett par gånger.
 
Jag kommer att ta upp det i framtiden, jag vill inte gå ner i lön. Kan leva bekvämt på det jag tjänar - och det är mycket värt :)
 
Samtliga arbetsgivare jag varit i kontakt med de senaste tjugo åren typ har jag haft flera samtal med, och inte pratat lön på första träffen. Den har mer gått ut på att kolla vilka de är och presentera mig själv. Har intresse uppstått så har AG frågat mig om löneanspråk innan möte nummer två. Jo, en gång fick jag besked vid första samtalet att jag fick disponera 70% av det som konsultbolaget kunde debitera för mig till lön/utbildning/pension osv. Samt att jag var garanterad en grundlön om jag satt på bänken, men den var sjukt låg. Ska jag ta en konsulttjänst och riskera kunna mista mitt uppdrag av diverse skäl jag inte rår över, som att kund behöver spara och därför kapar bort ett gäng konsulter så vill jag ha samma betalning även mellan uppdrag. Så jag tänkte "HELL no", log vänligt och tänker inte söka mig dit om det inte är katastrof på gång.
 
Karriärbloggaren Penelope Trunk skriver bra om detta.

https://blog.penelopetrunk.com/2008/02/19/the-answer-to-the-toughest-interview-question/

Hon tipsar som du säger om att man ska bolla tillbaka frågan, och inte ge sig.

What salary range are you looking for?
“Let’s talk about the job requirements and expectations first, so I can get a sense of what you need.”

What did you make at your last job?
“This position is not exactly the same as my last job. So let’s discuss what my responsibilities would be here and then determine a fair salary for this job.”

What are you expecting to make in terms of salary?
“I am interested in finding a job that is a good fit for me. I’m sure whatever salary you’re paying is consistent with the rest of the market.”

I need to know what salary you want in order to make you an offer. Can you tell me a range?
“I’d appreciate it if you could make me an offer based on whatever you have budgeted for this position and we can go from there.”

Why don’t you want to give your salary requirements?
“I think you have a good idea of what this position is worth to your company, and that’s important information for me to know.”
Jag har börjat följa den typen av tips senaste månaderna. Inte helt ovanligt att de försöker få en att komma med ett anspråk flera gånger i rad, så att konversationen blir smått bisarr i alla artigt formulerade frågor och duckanden. Men värt det! Hade jag sagt ett anspråk så hade jag samtliga gånger "gissat" i alla fall 5000 för lågt i relation till var deras tänkta spann ens började. Kan varmt rekommenderas. :)
 
För mig har frågan kommit upp när jag blivit erbjuden tjänsten. En gång har frågan kommit upp tidigare och det var vid en för-intervju med en statlig myndighet. De gjorde en mindre intervju på telefon inför en ”riktig” och de lyfte själva lönefrågan. Jag var jätteintresserad av tjänsten i sig, men skulle behöva gå ner för mycket i lön så tackade för mig - och valde att inte göra nästa intervju.
 
Jag har börjat följa den typen av tips senaste månaderna. Inte helt ovanligt att de försöker få en att komma med ett anspråk flera gånger i rad, så att konversationen blir smått bisarr i alla artigt formulerade frågor och duckanden. Men värt det! Hade jag sagt ett anspråk så hade jag samtliga gånger "gissat" i alla fall 5000 för lågt i relation till var deras tänkta spann ens började. Kan varmt rekommenderas. :)

Bra gjort!! De senaste gångerna jag har sökt jobb har jag inte ens fått frågan utan har bara blivit erbjuden en lön som jag tackat ja till.
 
Förra gången jag bytte jobb så bad de minst en gång om ett löneanspråk utan att presentera sina förmåner. Jag svarade att jag inte kunde ge ett löneanspråk utan veta deras förmåner.

Lönen är ju bara en del av ersättningen man får för sitt arbete, semesterdagar, friskvårdsbidrag, pension osv. spelar också roll. Jag förväntar mig inte att ett stort bolag ska förhandla om förmåner utan där får man ett paket. Men om de inte specificerar paket, kan jag inte specificera ett löneanspråk.

Jag behövde göra en uppställning av de förmåner jag hade och en uppställning av det nya företagets förmåner och jämföra så jag inte av misstag fick ett sämre deal när jag bytte jobb.
 
Senaste intervjuerna jag varit på har de alltid frågat om löneanspråk på första intervjun. Om företaget inte hade tagit upp det på intervjun så hade jag inte frågat om det förrän längre fram i processen.

Var på intervju för inte så längesen, tog reda på ett lite statistik innan intervjun men jag kände inte att jag var bekväm med att ge ett löneanspråk då lönespannet låg mellan 30-40000 i lön vilket är betydligt mycket mer än vad jag har idag. Jag vände på frågan och bad om ett ungefärligt löneerbjudande men fick frågan om vad jag har för lön idag tillbaka. Det kändes inte seriöst.
 
Var på intervju i december där hon lyfte frågan om vad jag tänkt mig i lön. Då det är ett helt nytt yrke så hade jag ställt frågan på fb och fick ungefär vad det låg på, men jag valde faktiskt att svara att vi kan diskutera det i nästa skede. Jag ville ha jobbet mer än vad jag ville ha en hög lön, så jag blev erbjuden lite lägre än vad jag tänkt mig. Men det var andra fördelar jag ville ha med jobbet så jag tackade ja.
 
Jag avstod intervju alls när ett företag försökte rekrytera mig och vägrade ens nämna löneläge vid inledande kontakt. Varför ska jag lägga massa tid och engagemang på att göra mig tillgänglig för dem utan att ens veta om det är i nivå med vad jag redan tjänar på mina arbetstimmar idag?

De tog upp arbetskläder som en löneförmån, i ett yrke där man är på flera olika arbetsplatser och varje plats alltid tillhandahåller kläder. Det ingav inte så stort förtroende.
 
Är det bu eller bä att fråga efter lön under en intervju? Eller bör man vänta tills man blir erbjuden tjänsten?

När tar ni upp lönefrågan?
Mitt råd är att själv ha tänkt ut i förväg vilket löneläge du ska lägga dig på. Du vill verkligen ha jobbet för du inser vilka fördelar det kan ge dig i framtiden = beredd att gå in lågt, för att få en fot in. Du kvalificerar dig i kraven som är angivet i tjänstebeskrivningen = du tar reda på löneläget och plussar på ett par tusen i ditt motkrav för i det här läget är det ALLTID ALLTID ag som SKA komma med första budet.
När jag varit på intervju har jag varje gång fått frågan om vilken lön jag tänker mig, om det inte är så att de har kollektivavtal som styrt exakt vilken lön som ges. Själv hade jag önskat att arbetsgivaren/rekryteraren kunde säga något om lönen först, för om det är inom en branch/företag som jag inte jobbat inom förut så känns det jättesvårt att veta vad som är en rimlig lön.
Men du måste alltid själv först ha tänkt på vad en tjänst är värd för dig. I alla lägen är min åsikt att det är arbetsgivaren som ALLTID tar upp lön. En eventuell ag som frågar vad man tänkt sig i lön eller ännu värre -vill veta vad du har i dagsläget är en skitarbetsgivare!!
Kommer lönefråga upp är motfråga direkt -Ja vad bra att frågan kom upp så här tidigt, hur är företagets policy vad gäller rättvis lönesättning? (för det är det viktigaste av allt för mig:rolleyes:)
Vi tar alltid upp det på första intervjun. För att spara allas tid om matchen ändå inte går att nå. Det har hänt ett par gånger.
Då förmodar jag att du som seriös arbetsgivare kommer med första budet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 669
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Om intervjuare efter en intervju har gjorts och referenser ringts upp frågar efter ens löneanspråk, kan det innebära att man är deras...
Svar
13
· Visningar
987
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 164
Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp