Anstälningsavtal, uppsägningstid osv, hjälp!

parfymflaska

Trådstartare
Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag som kräver att man är student (= har annan huvudsaklig syselsättning). Jag har haft avtal med dels 23/3 - 22/9 2016 och nu 31/1 -30/7 2017, i avtalet står det

Anställningsform
Studerande
Detta avtal är ett ramavtal som anger de villkor som ska gälla för det fall överenskommelse om anställning träffas mellan företaget och den enskilde. Anställning träffas när ett arbetspass har erbjudits och accepterats. Erbjudande om anställning sker per telefon, sms eller epost. Om erbjuden anställning accepteras ska detta meddelas på sätt och inom tid som anges i erbjudandet. Varje arbetstillfälle betraktas som en separat anställning och en ny överenskommelse om anställning träffas vid varje tillfälle. Preliminära pass används för att underlätta schemaläggningen, men innebär inte i sig en
överenskommelse om anställning. Mellan arbetstillfällen föreligger ingen anställning och tiden mellan anställningarna räknas heller inte som anställningstid. Den enskilde har ingen skyldighet att acceptera erbjudanden om anställning utan kan tacka nej vid varje tillfälle hon/han tillfrågas. Arbetsskyldighet föreligger endast när överenskommelse om anställning träffats.

Att vara student (ha annan huvudsaklig sysselsättning) är som sagt ett krav från bemanningsföretaget. Hela detta året har jag jobbat ganska mycket på ett företag där jag trivs bra och som har varit mycket nöjda med mig. Eftersom jag inte kommer att studera mer och därmed inte kommer kunna jobba via bemanningsföetaget mer har jag hört mig för och fått erbjudande om timanställning hos företaget där jag har jobbat.

Idag kontaktade jag min närmaste chef och undrade hur länge jag kan gå via dom iom att mina studier avslutas den 11 juni. Hen ringde upp och var rätt otrevlig och ifrågasättande, ville veta ifall jag skrivit på avtal med det andra företaget osv. Jag förklarade att jag funderade på att övergå till att jobba direkt hos det andra företaget när jag inte längre arbetade hos dom, varpå chefen fnys-skrattade till och ba "Ja riktigt så enkelt är det ju inte. Isf får vi ha ett annat avtal mellan oss och en annan anställningsform om du ska jobba där."

Nu känner jag mig ledsen och förvirrad. Jag vill inte skriva på något nytt avtal med bemanningsföetaget, jag vill jobba som timanställd på det andra företaget. Efter 11 juni FÅR jag enligt bemanningsföretagets egna regler inte längre gå via dom då jag inte ommer vara student längre.

För anställningen tillämpas villkoren i riksavtalet för bemanningsföretag mellan Bemanningsföretagen och samtliga arbetstagarförbund inom LO.

1. Får jag lov att ta anställning på det andra föetaget, som alltså är "kund" till bemanningsföretaget?
2. Har jag uppsägningstid? Enligt kollektivavtalet verkar det vara 1 månad då jag varit anställd mindre än 2 år?
3. Isf borde jag kunna säga upp mig nu och "bli fri" från bemanningsföretaget den siste juni istället för den siste juli? (Och ha en annan anställningsform 11- 30 juni). Och då 1 juli övergå till att jobba direkt hos det andra företaget?
...4. Eller måste jag jobba kvar på bemanningsföretaget till den siste juli fast i annan anställningsform?

Snälla hjälp, jag vill veta vad jag har för rättigheter och skyldigheter innan jag går in i en ny diskussion med bemanningsföretaget. :(
 
Vet att några bemaningsföretag har avtal med företagen dom har bemaning hos att det måste gått en viss tid från uppsägning tills det företaget du varit uthyrd till kan anställda dej.

Jobbade på ett sånt för över 10 år sedan så är inte hundra på om det förkommer idag men värt att ta reda på kanske.
 
Det som kan vara knepigt i detta fall är avtalet mellan bemanningsföretaget och kunden. Det är inte säkert att det tillåter dig byta så utan att kunden kanske behöver "köpa loss" dig. Jag vet att det var då när jag var konsult. Kolla i ditt avtal om det står något sånt och kolla med jobbet du vill jobba på ifall de gått med på något sånt villkor. En tidsbegränsad anställning behöver inte vara möjlig att kunna säga upp, men i ditt avtal har du ju rätt att säga nej til jobberbjudanden och är därför fri att ta annat jobb, fortfarande vara anställd på bemanningsföretaget, men tacka nej till de uppdrag som erbjuds.
 
Det som kan vara knepigt i detta fall är avtalet mellan bemanningsföretaget och kunden. Det är inte säkert att det tillåter dig byta så utan att kunden kanske behöver "köpa loss" dig. Jag vet att det var då när jag var konsult. Kolla i ditt avtal om det står något sånt och kolla med jobbet du vill jobba på ifall de gått med på något sånt villkor. En tidsbegränsad anställning behöver inte vara möjlig att kunna säga upp, men i ditt avtal har du ju rätt att säga nej til jobberbjudanden och är därför fri att ta annat jobb, fortfarande vara anställd på bemanningsföretaget, men tacka nej till de uppdrag som erbjuds.

Det är det vanliga i konsultavtal , så att inte kunder kan rekrytera bra konsulter kostnadsfritt.
 
Det enda som det företaget jag vill jobba hos har sagt är att de inte kan anställa mig förrän jag har slutat på bemanningsföretaget. Så att det skulle finnas en typ karenstid tror jag inte. Är det ens lagligt, att diktera var någon inte får jobba på det viset?

Jag har tänkt att jag ska maila dom, typ:

Hej! Då jag efter den 11 juni 2017 ej längre är student vill jag härmed säga upp mitt ramavtal med *Bemanningsföretag AB* och terminera min anställning hos densamme. Om 1 månads uppsägningstid avkrävs trots att jag inte längre kommer att ha en annan huvudsaklig sysselsättning kommer jag att betrakta avtalet som avslutat den 30 juni 2017.
Mvh Parfym Flaska

Vad tror ni?
 
Det enda som det företaget jag vill jobba hos har sagt är att de inte kan anställa mig förrän jag har slutat på bemanningsföretaget. Så att det skulle finnas en typ karenstid tror jag inte. Är det ens lagligt, att diktera var någon inte får jobba på det viset?

Jag har tänkt att jag ska maila dom, typ:

Hej! Då jag efter den 11 juni 2017 ej längre är student vill jag härmed säga upp mitt ramavtal med *Bemanningsföretag AB* och terminera min anställning hos densamme. Om 1 månads uppsägningstid avkrävs trots att jag inte längre kommer att ha en annan huvudsaklig sysselsättning kommer jag att betrakta avtalet som avslutat den 30 juni 2017.
Mvh Parfym Flaska

Vad tror ni?

Problemet är inte avtalet mellan dig och bemanningsföretaget, utan avtalet mellan kunden och bemanningsföretaget. Och ja, sådana avtal är vanliga och rimliga för konsulter:

Men det brukar också ganska ofta gå att komma överens om båda parter vill kompromissa.
 
Det är vanligt med konkurrensavtal osv i kontrakt. Dvs att man inte får börja i konkurrerande verksamheter inom en viss tid efter avslutad anställning.

I detta fall kanske inte bemanningsföretaget har det i ditt avtal, utan avtalet mellan bemanningsföretaget och företaget du vill jobba hos. Säkert därför du måste avsluta anställningen innan de kan skriva med dig.

Jag skulle testa att skicka så som du skrev och se vad det blir för respons, men var beredd på att du måste vara anställd tiden ut enligt kontraktet.
 
Med många bemanningsföretag är ett sådant övertagande reglerat i avtalet redan från början. Brukar handla om 1-3 heltidsmånadslöner i rekryteringsavgift.
 
Tidigare var min arbetskollega och jag anställda av ett bemanningsföretag. När 8 månader hade gått fick företaget jag jobbade hos utan kostnader köpa loss mig från bemanningsföretaget och jag är nu fast anställd av företaget.

Min kollega hade däremot, vilket var en miss från bemanningsföretag, fått ett jobberbjudade via bemanningsföretaget fast på en annan tjänst trots att han hade avtal på företaget där vi jobbade. Företaget vi jobbar för blev såklart förbannade på bemanningsföretaget som av misstag bjudit in honom på intervju för ett annat företag som de endast rekryterade till.

Hans avtal med företaget vi var placerade hos hade alltså inte tagit slut. Men i enlighet med kollektivavtalde hade han också 1 månads uppsägningstid då han jobbat mindre än två och. Sagt och gjort, han sade upp sig och fick börja på den andra tjänsten en månad senare. Nu blev han ju dock anställd av ett annat företag efter det. (Kuriosa: Det tog några månader och nu är kollegan åter på min arbetsplats igen, men anställd av företaget och inte bemanning) :p

Nu vet jag ju inte vad för avtal företaget jag jobbar hos har med bemanningsföretaget, men det som är sagt är att företaget kunde köpa loss oss kostnadsfritt efter 8 månader. Men, möjlighet till uppsägning borde du väl ha om de använder sig av kollektivavtal?

Vårt företag har tagit över ganska många konsulter på senare tid. Även konsulter som faktiskt inte jobbat i 8 månader än. Så omöjligt verkar det inte vara. Jag tänker också att om arbetsgivaren på företaget du ska bli anställd av säger att du bara behöver säga upp dig, så borde väl de ha koll? Det kan man tycka i alla fall:angel:
 
Det står absolut ingenting om någon "karenstid" för att bli anställd av bemanningsföretagets kunder i mitt avtal med dem. Kan inte hitta något sådant i kollektivavtalet heller. Och som @machafuko säger så behöver ju inte jag lägga mig i hur avtalen ser ut mellan de två företagen. Jag vet inte ifall något är annorlunda av att jag inte är anställd i den bemärkelsen av bemanningsföretaget, utan bara räknas som anställd då jag är ute på uppdrag. Jag har ingen skyldighet att jobba, de har ingen skyldighet att ge mig jobb. Typ så. Jag hade gärna pratat med en typ HR-avdelning men det verkar de inte ha, trots att det är ett stort bolag med massor av konsulter. Nåja, det ska väl ordna sig det här också. Jag mailar angående uppsägning ikväll och hoppas på det bästa.
 
Det står absolut ingenting om någon "karenstid" för att bli anställd av bemanningsföretagets kunder i mitt avtal med dem. Kan inte hitta något sådant i kollektivavtalet heller. Och som @machafuko säger så behöver ju inte jag lägga mig i hur avtalen ser ut mellan de två företagen. Jag vet inte ifall något är annorlunda av att jag inte är anställd i den bemärkelsen av bemanningsföretaget, utan bara räknas som anställd då jag är ute på uppdrag. Jag har ingen skyldighet att jobba, de har ingen skyldighet att ge mig jobb. Typ så. Jag hade gärna pratat med en typ HR-avdelning men det verkar de inte ha, trots att det är ett stort bolag med massor av konsulter. Nåja, det ska väl ordna sig det här också. Jag mailar angående uppsägning ikväll och hoppas på det bästa.

Det här är till exempel en väldigt vanlig skrivning i konsultavtal:

"
En part får inte utan den andra partens samtycke rekrytera person som är anställd eller varit anställd hos den andra parten innan sex månader har förflutit sedan den anställde slutade sin anställning.
Har anställningsförhållandet upphört på grund av uppsägning av arbetsgivaren gäller inte bestämmelsen i föregående stycke.
Den part som bryter mot denna bestämmelse är skyldig att betala ett vite på 200.000 kr till den andra parten.
"
Du behöver ju inte lägga dig i hur avtalet ser ut mellan företagen - men det är ju trots allt så att du är en del av det och kan orsaka nya arbetsgivaren stora extra kostnader eller juridiska problem - men det är såklart deras huvudbry att hålla koll på, vad de har avtalat. Men det kan definitivt spärra dig från att få tjänsten om de väljer att respektera ingångna avtal (om klausulen finns i deras gemensamma avtal).
 
@sjoberga Jag skulle tro att de inte har den klausulen, det är flera på arbetsplatsen som började som studenter via bemanningsföretaget och när de inte var studenter längre övergick till timanställning. Jag vet minst 4 stycken som gått den vägen.

Jag har formulerat om lite och kommer att maila bemanningsföretaget first thing imorgon bitti:

Hej!
Då jag avslutar mina studier den 11 juni 2017 och därefter inte längre är student, vill jag härmed säga upp mitt ramavtal med Bemanningsföretaget AB och avsluta min anställning.

Om Bemanningsföretaget AB i enlighet med riksavtalet för bemanningsföretag vill avkräva 14 dagars uppsägningstid, (trots att jag inte längre kommer att vara student,) kommer jag iom uppsägning idag den 1 juni 2017 att isf betrakta avtalet som uppsagt per den 15 juni 2017.

Om Bemanningsföretaget AB inte vill avkräva uppsägningstid önskar jag säga upp avtalet med omedelbar verkan.

Hälsningar, Parfym Flaska


Det riksavtalet jag länkat till löpte ut den 30/4, men har sett likadant ut de senaste tio åren ang. uppsägningstid 14 dagar och att "Arbetstagaren är oförhindrad att efter iakttagande av uppsägningstiden när som helst ta anställning hos beställaren."

Håll tummarna för mig och att jag inte får ett surt samtal från min (snart fd) chef imorgon :nailbiting:
 
Det står absolut ingenting om någon "karenstid" för att bli anställd av bemanningsföretagets kunder i mitt avtal med dem. Kan inte hitta något sådant i kollektivavtalet heller. Och som @machafuko säger så behöver ju inte jag lägga mig i hur avtalen ser ut mellan de två företagen. Jag vet inte ifall något är annorlunda av att jag inte är anställd i den bemärkelsen av bemanningsföretaget, utan bara räknas som anställd då jag är ute på uppdrag. Jag har ingen skyldighet att jobba, de har ingen skyldighet att ge mig jobb. Typ så. Jag hade gärna pratat med en typ HR-avdelning men det verkar de inte ha, trots att det är ett stort bolag med massor av konsulter. Nåja, det ska väl ordna sig det här också. Jag mailar angående uppsägning ikväll och hoppas på det bästa.
I såna fall står inte det i ditt avtal utan avtalet mellan kund och bemanningsföretag.
Det ät väldigt vanligt.
Det låter som du jobbar för det bemanningsföretag som jag var anställd för tidigare och jag blev överköpt av kundföretaget då de ville anställa mig.
Jag hade om jag varit du pratat med kundföretaget direkt och frågat vad de säger.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar. Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp