Ansvar för ofött barn

Milosari

Trådstartare
Jag har en vän som ska bli pappa, säger en kvinna. Han säger att det inte alls är omöjligt (dvs de hade oskyddat sex vid tidpunkten hon säger att hon blev gravid), de har ett barn sedan tidigare men hade separerat pga mammans oförmåga att ta ansvar. Hon drack för mycket, alldeles för mycket, och ansvaret för barnet hamnade hos pappan. Drickandet lugnade ner sig och hon började få ordning på sitt liv. Nu dricker hon igen, så pass att hon vid minst ett tillfälle har spenderat natten i fyllecell och polisen gjorde en orosanmälan. I samband denna har det framkommit att hon dricker mycket i princip alltid. Hon har sagt till vännen att hon har gjort abort (efter att hon först sagt att han skulle bli pappa), men ser lite för gravid ut. Vännen vill göra vad han kan för att skydda sitt ofödda barn, men har ju inga rättigheter. Finns det NÅGOT man kan göra? Hur farligt är det för barnet? Jag får upp hemska bilder på FAS-barn, men det kanske är väldigt ovanligt?
 
Jag har en vän som ska bli pappa, säger en kvinna. Han säger att det inte alls är omöjligt (dvs de hade oskyddat sex vid tidpunkten hon säger att hon blev gravid), de har ett barn sedan tidigare men hade separerat pga mammans oförmåga att ta ansvar. Hon drack för mycket, alldeles för mycket, och ansvaret för barnet hamnade hos pappan. Drickandet lugnade ner sig och hon började få ordning på sitt liv. Nu dricker hon igen, så pass att hon vid minst ett tillfälle har spenderat natten i fyllecell och polisen gjorde en orosanmälan. I samband denna har det framkommit att hon dricker mycket i princip alltid. Hon har sagt till vännen att hon har gjort abort (efter att hon först sagt att han skulle bli pappa), men ser lite för gravid ut. Vännen vill göra vad han kan för att skydda sitt ofödda barn, men har ju inga rättigheter. Finns det NÅGOT man kan göra? Hur farligt är det för barnet? Jag får upp hemska bilder på FAS-barn, men det kanske är väldigt ovanligt?

Jag tänker att man får koncentrera sig på att skydda det barn som finns. Det blir ganska svårt att kombinera skydd av ofödda barn ihop med människors rätt till sina egna kroppar. Om det inte funkar att prata, be, erbjuda förmedling av hjälp.
 
Jag tänker att man får koncentrera sig på att skydda det barn som finns. Det blir ganska svårt att kombinera skydd av ofödda barn ihop med människors rätt till sina egna kroppar. Om det inte funkar att prata, be, erbjuda förmedling av hjälp.
Barnet som finns far inte illa utan bor med sin pappa och hälsar på mamman ibland (endast dagtid). Visst är det en omöjlig kombo, det ska långt till innan tvångsvård är möjligt och ett litet alkoholmissbruk kan väl aldrig vara orsak nog? Det fungerar inte att prata tyvärr, men det kanske ger mer tyngd om myndigheterna trycker på. Hur ser det ut med risken att bli av med vårdnaden? Påverkar det om man har varit så pass oansvarig under graviditeten? (Det är ingen tonåring vi pratar om utan en vuxen kvinna i 40-årsåldern). Hur ser möjligheterna ut till behandling om man inte kan betala för sig? Och hur pass alkoholiserad måste man vara? Det är en bra bit kvar till A-laget om man säger så.
 
En ororanmälan kan väl ändå vara på plats? Kvinnan kanske redan har en kontakt inom det sociala iom föregående problematik.

Dessutom, överkonsumtion av alkohol har mycket lite med A-lagare att göra. Att ha det som referenspunkt blir väldigt fel
 
Ett ofött barn saknar juridisk status då det inte har något personnummer och alltså inte finns. Man kan inte göra en orosanmälan på ett barn som inte finns. Finns det anledning kan man göra en på barnet som redan existerar.

Uppfyller kvinnan inte kriterierna för LVM är det enda man kan göra är att försöka motivera henne till att ta emot hjälp. Mannen som eventuellt är pappa till barnet saknar möjlighet att agera innan faderskapet är fastställt. Parter i ett faderskapsärende är barnet, mamman och den av henne utpekade fadern.
 
Ett ofött barn saknar juridisk status då det inte har något personnummer och alltså inte finns. Man kan inte göra en orosanmälan på ett barn som inte finns. Finns det anledning kan man göra en på barnet som redan existerar.

Uppfyller kvinnan inte kriterierna för LVM är det enda man kan göra är att försöka motivera henne till att ta emot hjälp. Mannen som eventuellt är pappa till barnet saknar möjlighet att agera innan faderskapet är fastställt. Parter i ett faderskapsärende är barnet, mamman och den av henne utpekade fadern.
Vet du hur stora riskerna för fostret är vid regelbundet drickande? Skiljer sig kriterierna för LVM beroende på om man är gravid eller ej? Eller man tar inte hänsyn till vilken "nytta" vården kan göra annat än för den egna individen?
 
En ororanmälan kan väl ändå vara på plats? Kvinnan kanske redan har en kontakt inom det sociala iom föregående problematik.

Dessutom, överkonsumtion av alkohol har mycket lite med A-lagare att göra. Att ha det som referenspunkt blir väldigt fel
En orosanmälan är redan gjord av polisen i samband med det senaste omhändertagandet när hon var kraftigt berusad och ägnade sig åt skadegörelse. Efter den incidenten har hon vad jag har förstått lugnat sig något, men inte slutat helt.

Nej jag är medveten om att man kan ha ett tungt missbruk utan att det syns, men misstänker att det är svårare att få hjälp då. A-lagare har ju misslyckats med att dölja missbruket och därför tror jag fördomsfullt att de har lättare att få hjälp om de söker.
 
Vet du hur stora riskerna för fostret är vid regelbundet drickande? Skiljer sig kriterierna för LVM beroende på om man är gravid eller ej? Eller man tar inte hänsyn till vilken "nytta" vården kan göra annat än för den egna individen?

Jag har aldrig jobbat med missbruk så det vågar jag inte svara på. Jag har jobbat med barn och med familjerätt.
 
Vet du hur stora riskerna för fostret är vid regelbundet drickande? Skiljer sig kriterierna för LVM beroende på om man är gravid eller ej? Eller man tar inte hänsyn till vilken "nytta" vården kan göra annat än för den egna individen?

(Tvångs)Vård enl LVM kan ges om man riskerar att allvarligt skada andra men barnet är ju inte ”andra” så länge det inte är fött, så det är inte skyddat av lagen utan mammans personliga integritet smäller högre.

https://www.socialstyrelsen.se/glob...ikelkatalog/ovrigt/2007-107-19_2007107191.pdf

(jag vet inte om det finns någon nyare, hade den här i datorn).
 
Jag har lite svårt att greppa hur man inte skulle kunna skydda barnet i magen? Jag menar, abort efter en viss vecka är ju olagligt utan socialstyrelsens godkännande. Hur kan det vara det om fostret helt saknar rättigheter?
 
Vet du hur stora riskerna för fostret är vid regelbundet drickande? Skiljer sig kriterierna för LVM beroende på om man är gravid eller ej? Eller man tar inte hänsyn till vilken "nytta" vården kan göra annat än för den egna individen?

Beslut om tvångsvård enligt LVM fattas av förvaltningsrätten oberoende av om kvinnan är gravid eller ej. Det är alltså samma "kriterier" som skall uppfyllas oavsett om kvinnan väntar barn.

Ett foster/ofött barn saknar juridisk status, och kan därför inte omfattas av närståendeskyddet som benämns i LVM. Om det finns risk för att det redan födda barnet eller annan närstående far illa relaterat till kvinnans missbruk, omfattas dessa av närståendeskyddet.
Beslut om tvångsvård enligt LVM baseras enskilt på det behov som kan uppvisas hos individen under utredning av socialnämnden.

Min erfarenhet är dock att en graviditet ofta har betydelse för hur en kvinna med missbruk vårdas. Inte allt för sällan bedöms pågående missbruk under graviditet vara ett tecken på hur allvarligt och vårdkrävande missbruket faktiskt är, även i relation till psykisk ohälsa.
 
Jag vet att I finland följs mamman upp via hälsovården inför förlossning om hon har missbruksproblem (täta blodprovskoller) och förlossningen bör ju på förhand veta om att barnet kan vara utsatt.

Jag antar att det är via socialen det anmäls. Men är väldigt osäker. Den egna barnmorskan bör ha information om fallet.

Är graviditeten känd hos soc? @Milosari
 
En orosanmälan är redan gjord av polisen i samband med det senaste omhändertagandet när hon var kraftigt berusad och ägnade sig åt skadegörelse. Efter den incidenten har hon vad jag har förstått lugnat sig något, men inte slutat helt.

Nej jag är medveten om att man kan ha ett tungt missbruk utan att det syns, men misstänker att det är svårare att få hjälp då. A-lagare har ju misslyckats med att dölja missbruket och därför tror jag fördomsfullt att de har lättare att få hjälp om de söker.
Vill personen som dricker ha hjälp så finns det, men det är just det med att vilja.
 
Jag har istället svårt att se hur man skulle kunna ta sig rätten att bestämma över en kvinnas kropp, i syfte att skydda ett ofött barn.
Det gör man ju redan, eftersom abort är olagligt efter en viss vecka. Det jag tänker på är hur det inte verkar konsekvent alls.
 
Jag tycker inte att det är detsamma, att inte erbjuda ett visst ingrepp efter en viss vecka, som att tvångsvårda någon efter en viss vecka.
Jag skulle hellre se att man fick göra abort när helst man ville faktiskt. Men det är en otroligt komplicerad fråga detta. Inte ens hälften så okomplicerat som jag skulle vilja att den var, tyvärr.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 517
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 439
Senast: nejlica
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp