Ansvar för ofött barn

En orosanmälan är redan gjord av polisen i samband med det senaste omhändertagandet när hon var kraftigt berusad och ägnade sig åt skadegörelse. Efter den incidenten har hon vad jag har förstått lugnat sig något, men inte slutat helt.

Nej jag är medveten om att man kan ha ett tungt missbruk utan att det syns, men misstänker att det är svårare att få hjälp då. A-lagare har ju misslyckats med att dölja missbruket och därför tror jag fördomsfullt att de har lättare att få hjälp om de söker.
Jag tror tvärtom. A-lagare har bränt så många chanser att de har svårt att få hjälp. När det finns barn med i bilden är det mycket enklare att få vård men tvångsvård är i stort sett omöjligt. Om hon tar emot hjälp och skriver in sig på behandling så kan hon när som helst (när suget blir för stort...) skriva ut sig. Så höll min fd vän på och hon fick många chanser pga barnen. Till slut kan hon få besöksförbud till barnen om hon inte sköter besöken med dem, dvs dyker upp nykter när hon ska.
 
Jo absolut, men då anser vi bara olika :) och det är ju sådant som händer.

Men ok, vi låtsas att jag också tycker det är en bra idé, hur ska man lösa det lagligt?

Jag har jättesvårt att se hur den lagen skulle se ut helt ärligt. Ska det stå alkohol och knark eller förbjudna substanser? Ska det även gälla självskadebeteenden? Hur skiljer man ut aktiva försök att skada fostret från usla vanor? Dvs det ska väl fortfarande vara ok att försöka ta fostret av daga? Så om mamman dricker sig asplakat en fredag så blir det LVM. Om pappan dricker sig asplakat en fredag och kör mamman hem så blir det LVM för vem? honom? henne för hon åkte med? (att åka med en rattfyllerist måste ju vara lika om inte mer risk för fostret) Om hon kör upp en galge i mumindalen för att döda fostret är det ok, men om hon gör det som självskadebeteende är det inte det osv? Verkar krångligt.

Där det nu står i lagen att man kan få LVM om man riskerar att allvarligt skada någon i ens omgivkingnpga missbruk så kunde man väl lagt till "eller foster efter vecka xx"

Men det skulle ju se riktigt illa ut enl mig!!

Just rädslan för tvångsåtgärder är enl min erfarenhet av vänner o bekanta den största anledningen till att vägra vård mot missbruk. Jag tror på att ta bort LVM och avkriminalisera om än inte innehav så åtminstone att vara påverkad av narkotika.
Inte för att underlätta missbruk utan för att underlätta vård.

Kanske är detta OT men inte bara. Jag tror ändå att detta med ev tvångsåtgärder är en central del i att hon nekar hjälp. Om jag får spekulera.

Vet att TS sa att det var lönlöst att kommunicera men jag tror ändå att det måste gå att komma nånstans. Även om det inte leder till 100% nykterhet finns det ju bättre o sämre scenarion..
 
Då kanske du inte vet att LVM betyder tvångsvård? Alltså ej frivilligt. De använder förhoppningsvis inte våld så länge patienten lyder. Men försöker patienten komma undan vården använder de våld. Så mkt våld som krävs för att hålla kvar personen.
Blir personen högljudd eller våldsam (även självförsvar av den egna fysiska zonen) kommer våldet trappas upp.

Så fort du förespråkar tvångsvård accepterar du även våld mot missbrukaren/patienten.

Annars är det vanlig vård.

Du måste tänka på sista utvägen. Vill du tvinga nån till drogtest måste du tänka på hur du gör om personen vägrar?
De tvingar aldrig på någon vård som inte vill ha det. Inte förrän det är fara för personens liv gör de det. Självskadebeteende kan ge tvångsvård.
 
De tvingar aldrig på någon vård som inte vill ha det. Inte förrän det är fara för personens liv gör de det. Självskadebeteende kan ge tvångsvård.
Menar du att de aldrig tvingar någon till vård?

Eller menar du att de tvingar folk till vård vid risk för allvarlig skada på egen eller annans person?

Du skriver bägge grejerna i samma inlägg så det blir svårt att fatta hur du tänker..
 
Vet att TS sa att det var lönlöst att kommunicera men jag tror ändå att det måste gå att komma nånstans. Även om det inte leder till 100% nykterhet finns det ju bättre o sämre scenarion..
Jo exakt och ibland kan kommunikation nå fram även om det inte verkar så. Även om personen säger att den inte lyssnar kan det ju öppna för funderingar.
 
Jag har själv blivit ombedd att lämna drogtest.

Jag vägrade. De var 4 pers som höll ner mig på båren. Sjuksköterskan blev så nervös att hon stack mig 4 gånger innan hon fick nog med blod. Sa till stackars männskan "var det detta du utbildade dig till sjuksköterska för att göra??" Taskigt känner jag nu i efterhand. Men hon begick ett övergrepp!!

Jag gjorde ej våldsamt motstånd, jag bara vägrade samarbeta av princip. De behövde inte vara 4 eftersom jag inte slogs men de ville väl vara på den säkra sidan.

Testet var negativt, vilket jag visste hela tiden.

Jag har varit med om ett och annat men det är nog den absolut största fysiska kränkningen jag varit med om.

När män tafsat på mig vet jag iaf att alla jag bryr mig om är på min sida. Men att ligga där och veta att flera personer som jag älskar stödjer den ordning som satte mig i den situationen, det gjorde ont!
 
Om missbruket är så allvarligt att kvinnan riskerar att skada sig själv så är det ju för att skydda kvinnan man ber rätten om ett omhändertagande med stöd av LVM. Om man sedan har baktankar om att skydda fostret är ju det en sak men det är väl inte lagstiftarens syfte och inte så lagen är skriven idag (eftersom fostret inte har "egen status").
Precis
 
Menar du att de aldrig tvingar någon till vård?

Eller menar du att de tvingar folk till vård vid risk för allvarlig skada på egen eller annans person?

Du skriver bägge grejerna i samma inlägg så det blir svårt att fatta hur du tänker..
De tvingar ingen till vård förrän det är risk för tex självmord. Inte ens risk att skada barnen ger tvångsvård utan endast omhändertagande av barnen. Det är mycket mycket hög ribba för tvångsvård.
inte heller kriminalitet resulterar i tvångsvård förrän man döms till det i domstol. Snatteri och att slå sin partner är inte tillräckligt för tvångsvård förrän en domstol säger så.
det är nästan omöjligt att råka ut för tvångsvård utan domstol. Om man till slut riskerar det så är det bara att säga att man samtycker till vård så skrivs man in på frivillig basis och kan därmed skriva ut sig när man känner för det, vilket ofta är en vecka senare, när de blivit avgiftade, fått mat i magen och mår bättre. Då går de hem och så börjar det om.
 
Alltså, det här måste ju vara en av de märkligaste trådarna just nu? :confused: Den eventuella fadern har ju såklart gjort ett misstag men jag kan inte utläsa någonstans att han skulle vilja tving någon till abort eller tvångsvård? Oavsett var det ju inte det som efterfrågades utan råd om vad man kan göra i situationen.

Hade det varit en vän till TS som varit gravid men fortsatte missbruka, vad hade TS fått för råd om hur man kan stötta vännen då?

Hur som helst måste ju graviditeten var ganska långt gången om det syns så tydligt, har kvinnan något skyddsnät runt sig? Lever hon i förnekelse? Måste ju var jättejobbigt att var gravid med ett andra barn när man inte kan ta hand om det första, vad finns det för hjälp att få med att bearbeta det? Kan vännen erbjud sig att följa med på mödravårdskontroller och till förlossningen oavsett om det är hans barn eller ej?
Skyddsnätet består av vänner, någon familj finns inte i Sverige vad jag vet. Jag tror inte hon förnekar graviditeten, vännen får höra genom barnet att hen ska bli storasyskon. Däremot är hon verkligen ointresserad av att prata om det, och jag kan väl tycka att det är lite slapphänt av vännen att låta henne slippa undan. Men det kanske inte funkar att vara bestämd med henne, vad vet jag?

Naturligtvis följer min vän med på allt som han får lov att vara med på. Vilket är noll än så länge, men jag hoppas verkligen att han åtminstone får vara med på förlossningen.
 
Nu har jag inte lusläst hela tråden, men frågan om ett fosters rättigheter berör ju även abort.

@Milosari hemskt jobbig situation för din vän, och jag hoppas att allt kommer gå bra för dem. Jag hade ju också en vän som gjorde en kvinna gravid för några år sedan och det var lite samma diskussion här på Buke då, oansvarig som sprutar här och var utan tanke på konsekvens. Jag tänker att det här med sex, graviditet, relation och barn som kan fara illa är oerhört komplext och svårt på alla sätt. Som sagt, hoppas verkligen det kommer att lösa sig för dem, för allas skull.
 
Naturligtvis följer min vän med på allt som han får lov att vara med på. Vilket är noll än så länge, men jag hoppas verkligen att han åtminstone får vara med på förlossningen.
Det kanske inte är han som är pappan? Hon kanske var med fler män under samma period? Hon kanske gjorde abort med deras gemensamma barn och blev gravid på nytt med en annan?
 
Skyddsnätet består av vänner, någon familj finns inte i Sverige vad jag vet. Jag tror inte hon förnekar graviditeten, vännen får höra genom barnet att hen ska bli storasyskon. Däremot är hon verkligen ointresserad av att prata om det, och jag kan väl tycka att det är lite slapphänt av vännen att låta henne slippa undan. Men det kanske inte funkar att vara bestämd med henne, vad vet jag?

Naturligtvis följer min vän med på allt som han får lov att vara med på. Vilket är noll än så länge, men jag hoppas verkligen att han åtminstone får vara med på förlossningen.
När jag var gravid vet jag att jag reagerade på att det var mycket information, broshyrer osv om att hjälp finns för att sluta röka. Information om hjälp att sluta med alkohol var lika med 0. Gissningsvis kan det vara svårare att komma över tröskeln att be om hjälp då.
(Jag röker inte så det var inte därför jag fick info. Dricker knappt heller så hade ingen anledning att rota vidare).
 
När jag var gravid vet jag att jag reagerade på att det var mycket information, broshyrer osv om att hjälp finns för att sluta röka. Information om hjälp att sluta med alkohol var lika med 0. Gissningsvis kan det vara svårare att komma över tröskeln att be om hjälp då.
(Jag röker inte så det var inte därför jag fick info. Dricker knappt heller så hade ingen anledning att rota vidare).

Ja, det kan nog vara olika. Nu är det iofs länge sedan jag var gravid (dotter i övre tonåren nu), men då var det många ganska ingående och inte så lite närgångna frågor kring både tobak, alkohol och andra droger, samt ett enskilt samtal med barnmorska (alltså utan pappan) som jag förstod hade till syfte att fånga upp eventuell misshandel i hemmet. Bra på ett sätt (om man lyckas "rädda" någon på det sättet), men jag upplevde det som jobbigt att behöva "försvara mig" (som jag upplevde det) trots att jag inte hade några sådana problem.
 
Ja, det kan nog vara olika. Nu är det iofs länge sedan jag var gravid (dotter i övre tonåren nu), men då var det många ganska ingående och inte så lite närgångna frågor kring både tobak, alkohol och andra droger, samt ett enskilt samtal med barnmorska (alltså utan pappan) som jag förstod hade till syfte att fånga upp eventuell misshandel i hemmet. Bra på ett sätt (om man lyckas "rädda" någon på det sättet), men jag upplevde det som jobbigt att behöva "försvara mig" (som jag upplevde det) trots att jag inte hade några sådana problem.
Jag fick nåt standardformulär om alkoholkonsumtion (säkert rökning och kanske andra droger också). Sen massa information om hjälp att sluta röka (trots att jag inte röker/rökte). Det är ju så mycket mer socialt accepterat att vara beroende av nikotin än alkohol, kanske är det därför men borde väl isf vara tvärtom. Men du har en poäng, hade enkäten visat mer på riskbeteende hade jag kanske fått mer info.
Det enskilda samtalet hade jag också.
 
Jag fick nåt standardformulär om alkoholkonsumtion (säkert rökning och kanske andra droger också). Sen massa information om hjälp att sluta röka (trots att jag inte röker/rökte). Det är ju så mycket mer socialt accepterat att vara beroende av nikotin än alkohol, kanske är det därför men borde väl isf vara tvärtom. Men du har en poäng, hade enkäten visat mer på riskbeteende hade jag kanske fått mer info.
Det enskilda samtalet hade jag också.
Jag hade inget enskilt samtal så det är nog olika.
 
Jag hade inget enskilt samtal så det är nog olika.
Jag hade heller inget enskilt samtal. Däremot fick jag veta i efterhand att de hade lite extra koll på mig just eftersom barnets pappa alltid var med. Det sågs tydligen som en varningsflagg. Det är ju bra, men det var ju aldrig någon som frågade mig om det.
 
Jag hade heller inget enskilt samtal. Däremot fick jag veta i efterhand att de hade lite extra koll på mig just eftersom barnets pappa alltid var med. Det sågs tydligen som en varningsflagg. Det är ju bra, men det var ju aldrig någon som frågade mig om det.

Lite märkligt ändå att inte be om ett enskilt möte i såfall tycker jag! Man kan ju också tänka att det är trevligt med en engagerad blivande far.
 
Lite märkligt ändå att inte be om ett enskilt möte i såfall tycker jag! Man kan ju också tänka att det är trevligt med en engagerad blivande far.

Ja, när jag var gravid för ett år sedan fattade jag det som standard (det var det definitivt på den MVC jag gick på i alla fall, så jag fick intrycket att det var så överallt) med ett möte med bara den gravida. Maken var med på de flesta besöken, och vid ett bad barnmorskan honom helt sonika att gå ut en stund och så drog hon de där frågorna :)

Jättebra tycker jag :up:

Men mötena är ju på intet sätt obligatoriska att gå på, det är ju liksom inte anmälningspliktigt att var gravid, så tyvärr är det väl svårt att fånga upp alla.
 
Bra på ett sätt (om man lyckas "rädda" någon på det sättet), men jag upplevde det som jobbigt att behöva "försvara mig" (som jag upplevde det) trots att jag inte hade några sådana problem.
Misshandel kanske de fångar upp för de kvinnorna går på sådana möten. Men det är nog väldigt sällan riktiga missbrukare går på mötena på MVC. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 462
Senast: nejlica
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp