Ansvar om häst skadar hund

Problematisk

Trådstartare
Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i rörelse i och i närheten av stallet, så jag vill veta vad som gäller OM nåt skulle hända. Båda mina hästar är normalt sett coola med hundar men jag gör förstås ändå vad jag kan för att alla ska vara säkra.
Men hursomhelst. Om min häst skadar en hund, vems är ansvaret för det då? Kan jag bli ersättningsskyldig för t.ex. veterinärvård? Kan det vara olika i olika situationer?
Exempel 1: En lös hund kommer in till mina hästar i hagen och någon av dem (medvetet eller av olycka) skadar hunden. Ligger det på mitt ansvar?
2: Min häst står på gången och en lös hund kommer in i stallet och fram till hästen, Min häst skadar hunden, mitt ansvar eller ej? Spelar det nån roll om jag är hos hästen eller om jag t.ex. är några meter bort och hämtar något?
3: Jag är ute och rider/tömkör/promenerar min häst och en lös hund springer fram. Min häst skadar hunden. Mitt ansvar?

Samt även omvänt (det här har jag dock varit med om, men det gick som tur var bra med alla den gången och hästen stannade hos mig). Om en lös hund kommer fram när jag rider och min häst blir skrämd. Jag ramlar av och jag och/eller hästen blir skadad, eller hästen drar iväg och orsakar skada på tredje person eller annans ägodel. Kan allt det gå på hundägarens ansvar, eller är allt hästen eventuellt orsakar mitt ansvar, eller vad gäller?
 
Alla dina exempel gäller lös hund och det är strikt hundägaransvar på alla dom exemplen där hundens skada.
Sista när det gäller annans egendom eller skada på person så brukar iaf inte hästägare bli vållande men jag skulle ta ansvar om en person vart skadad om inte hundägaren gör det. Om någon vart skadat på grund av min häst så skulle jag inte kunna skita i det.
 
Jag kan inte det juridiska med min gissning är att hästägaren bara kan anses skyldig vid extrem oaktsamhet. Vad det skulle vara vet jag inte.

I det sista scenariot skulle däremot hundägaren kunna bli ersättningsskyldig om du eller din häst skadas pga att hunden skrämt hästen.
 
Som skrivet innan säger juridiken i alla tre fallen att det är hundägaren som har ansvaret. Aldrig hästägaren.
För att hästägaren juridiskt ska bli ansvarig för vad en lös häst ställer till med krävs det att är lös på grund av oaktsamhet. Det är det ju inte om en hund skrämmer hästen så slänger av ryttaren.
Det krävs rätt mycket för att det ska bli det, enda exemplet jag vet var en knäppgök som bodde några kilometer från mig. Den personen hade väldigt undermåliga staket till alla sina djur. Trots flera påpekande från olika instanser hävdade personen att djuren inte behövde stängsel. Dom ville vara fria och dom höll sig hemma. Vilket alla andra inser att dom inte gjorde.
Behöver jag säga att den personen har djurförbud idag.

I juridiken räknas hästar ofta på samma sätt som vilda djur. Det gör att en ansvarsfull hästägare inte blir ersättningsskyldig för vad hästen gör om den kommer lös. Den jämställs med typ en älg, vem ersätter skador som en älg gör? Jo det gör eventuella försäkringar som den har som äger det som skadats.
Däremot kan hundägaren bli skyldig att ersätta det hästen skadar om det är hunden som skrämt hästen gäller även skador på hästen.
Så juridiskt kan du vara lugn när det gäller lösa hundar i din närhet. Moraliskt hur man själv känner och är en helt annan sak och upp till en själv.
 
Strikt hundägaransvar gäller. Som hästägare kan du bli ersättningsskyldig vid slarv och där slarvet kan bevisas. Har du t ex undermåliga staket och dina hästar gång på gång går ut ur hagen kan du bli ersättningsskyldig den dag de orsakar en olycka. Det räknas inte som slarv att en häst blir skrämd och kommer lös. Är orsaken till att hästen blev rädd en hund så är det strikt hundägaransvar som gäller och hundägaren blir ersättningsskyldig.
 
Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i rörelse i och i närheten av stallet, så jag vill veta vad som gäller OM nåt skulle hända. Båda mina hästar är normalt sett coola med hundar men jag gör förstås ändå vad jag kan för att alla ska vara säkra.
Men hursomhelst. Om min häst skadar en hund, vems är ansvaret för det då? Kan jag bli ersättningsskyldig för t.ex. veterinärvård? Kan det vara olika i olika situationer?
Exempel 1: En lös hund kommer in till mina hästar i hagen och någon av dem (medvetet eller av olycka) skadar hunden. Ligger det på mitt ansvar?
2: Min häst står på gången och en lös hund kommer in i stallet och fram till hästen, Min häst skadar hunden, mitt ansvar eller ej? Spelar det nån roll om jag är hos hästen eller om jag t.ex. är några meter bort och hämtar något?
3: Jag är ute och rider/tömkör/promenerar min häst och en lös hund springer fram. Min häst skadar hunden. Mitt ansvar?

Samt även omvänt (det här har jag dock varit med om, men det gick som tur var bra med alla den gången och hästen stannade hos mig). Om en lös hund kommer fram när jag rider och min häst blir skrämd. Jag ramlar av och jag och/eller hästen blir skadad, eller hästen drar iväg och orsakar skada på tredje person eller annans ägodel. Kan allt det gå på hundägarens ansvar, eller är allt hästen eventuellt orsakar mitt ansvar, eller vad gäller?
Det enkla svaret är nej, nej, nej och ja (dock lite osäker på tredje persons ägodelar). Hundägarens ansvar är väldigt långtgående. Skadeståndsrättsliga regler gäller, vilket lite grovt innebär att man agerat vårdslöst/oaktsamt om man inte haft tillräcklig uppsikt och kontroll på hunden. Fanns dock ett rättsfall för ett antal år sedan där en kvinna som drev hundpensionat ville ha skadestånd sedan en inackorderad hund dragit iväg med henne så att hon brutit handleden. Hon fick inget skadestånd (HD-fall). De bedömde fallet enligt kontraktsrättsliga regler och inte enligt lagen om tillsyn av hundar och katter. Så det finns ju gränser för vad man kan lasta hundägaren för.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 625
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 802
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp