Ansvar/skyldighet när häst skadar annan häst?

lakrits

Trådstartare
Det har funnits trådar om vem som är skyldig till vad när det gäller hästar och trafik osv.....

Men vem blir skyldig/ansvarig om någon annans häst skadar sin egens häst?(min)

Vid ridning, hage, stall, transport osv?
 
Sv: Ansvar/skyldighet när häst skadar annan häst?

Enligt en mycket gammal lag är ägaren till den häst som skadar en annan skyldig att ersätta (dessutom dubelt om man vet att hästen skadat andra hästar förut). Men om denna lag tillämpas i praktiken vet jag inte. Den är som sagt, mycket gammal.
 
Sv: Ansvar/skyldighet när häst skadar annan häst?

Den där lagen har refererats till tidigare... men ingen kan svara på frågan: VILKEN LAG ÅSYFTAS??? Snälla svara om du vet... jag är oerhört intresserad!
 
Sv: Ansvar/skyldighet när häst skadar annan häst?

Den tillämpades för några år sedan, då min häst sparkade en annan häst i hagen. Mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen, alltså) betalade ut 25000:- till den andra hästens ägare.

Vilken lag det handlar om minns jag inte, men man kan eventuellt hitta det om man söker på "Strikt hästägaransvar" i gamla trådar. (Hinner tyvärr inte göra det själv just nu)

Immer
 
Sv: Ansvar/skyldighet när häst skadar annan häst?

Den fanns återgiven i en gammal tråd. Finns under den gamla beteslagen tror jag. Men eftersom den är så pass gammal tror jag inte den finns i lagboken, men eftersom den inte heller är upphävd så gäller den vad jag har föstått fortfarande. Uppenbarligen förresten (se Immers svar)!
 
Sv: Ansvar/skyldighet när häst skadar annan häst?

*kl*

Jag var lite nyfiken på det där hur det fungerar.

För det är ju inte sällan det händer "olyckor" där en annan häst skadar en annan i transport, hage, stall osv.

Finns det någon gräns kostnadsmässigt sett där man tar till den här "lagen"?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 446
Senast: Sootie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 576
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp