Ansvar som betesuthyrare?

bigganl

Trådstartare
Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte? Om ni orkar läsa vill jag gärna ha era reflektioner.
Det är nu 8:sommaren jag har häst på samma bete och det är en fantastisk hage för hästarna, vilket är orsaken till att jag vill ha dem där. Hagen är jättestor, kuperad med buskar, träd, skogsdelar och flera öppna fält. De har en sjö i hagen där de dricker och svalkar sig. Hagen är suverän. Det är dessutom naturbete vilket är bra för mina lättfödda hästar.
Problemet är att den som arrenderar marken (som jag betalar för betet) inte bryr sig speciellt mycket. Hon tar betalt och det är det enda hon gör bra. Har tidigare betalat 600 kr/månaden och då ingår ingen tillsyn. Det är betet, staket och el som ingår samt tillgång till boxar i stallet. Staketet är inget vidare och har blivit sämre och sämre för varje år.
De senaste åren har jag fått tjata lite och bett väldigt snällt för att få ha hästarna där. Hon har menat att det är så många hästar hon ska ha där så att det är svårt att få in flera. Dock visade det sig att förra sommaren gick mina två tillsammans med endast en annan häst i 5 veckor.
I år sa hon ok till alla tre hästar i mitt stall. (efter lite övertalning) Hon påpekade dock att i år höjer hon priset på betet. Vi gick till betet med hästarna i går kväll. Väntade till kvällen eftersom det var så otroligt varmt. Andra år har jag släppt till midsommar. Dock inte i år. Har ringt uthyraren upprepade gånger sista veckan för att tala om när vi släpper hästarna, men endast mobilsvar och hon har inte ringt tillbaka.
När vi kom fram ser vi att elbanden i staketet ligger på marken. Flera stolpar är helt lösa. Vi går till stallet med hästarna för att ställa in dem. Där är stallgången full med maskiner, huggkubbar, verktyg osv. Fick röja undan det och ställa in hästarna. Ut och laga hagen. Tråden låg på marken och hade legat länge eftersom den satt fast i all växtlighet. Ingen har alltså kollat hagen i år. (Trots att hon vet att jag i vanliga fall alltid släpper hästarna vid midsommar) vi var två personer som slet så svetten rann. Vi fick dra om staketet ända ner till sjän genom skogen. En rejäl sträcka minst sagt.
Strax före halv ett i natt kunde vi släppa hästarna i hagen. Inget bilbatteri fanns där (som avtalat) så det blev ingen el, men i det skick eltråden är så är det tveksamt om det blir ström i staketet i vilket fall.
Ringde upp henne idag igen och nu svarade hon äntligen.
Hon säger surt att hon inte är hemma just nu så hon kan inte göra något. Hon menar att det varit så mycket att göra så hon inte hunnit se över hagen.
På min fråga om varför hon inte ringt och sagt till mig svarar hon också att det varit för mycket att göra. Hon tillägger att eftersom vi nu lagat hagen så är väl allt bra.

Detta känns inget vidare. Hagen är i sig helt underbar och jag vill gärna att hästarna ska få gå där och njuta om somrarna, men samtidigt så känns det inte bra att hon som faktiskt tar betalt för betet, inte gör ett dugg för att hålla staket eller hage i bra skick. Hon vill bara ha pengar. Mer än förra året har jag inga planer på att betala eftersom jag fick sätta upp staket själv, men frågan är om det är värt allt strul?
Jag har blivit erbjuden två andra beten, men de är inte lika bra för hästarna så jag tvekar. Den ena är ett fält med mycket bete och vatten och tillsyn ingår. Ingen skog i hagen och min häst som inte gillar stark värme brukar stå hela dagarna inunder träden. Den andra hagen är mellanstor, har kraftigt bete, är inte kuperad, har lite träd, tillsyn ingår inte, med de som bor där menar att de tittar till hästarna ändå eftersom de ser hagen från huset (vilket kan underlätta lite) Den hagen är mycket välskött och har garanterat inte en dålig stolpe ens (hyperpedanter som äger den) De har inte haft beteshästar där tidigare och menade att så mycket som 500 i månaden skulle de inte ta.

Vad tycker ni? Ska jag stå på mig för den underbara i det närmaste perfekta hagen för hästarnas skull eller ska jag välja den sistnämda (som är den jag funderar på) istället och då veta att det är ordning och reda?
Jag är kluven....
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Jag vet vad jag hade gjort och det är att flytta hästarna och det fort! Jag vet att jag inte kan sova om nätterna om några stolpar inte sitter som de ska eller om tråden inte leder fram strömmen.

Hoppas att det löser sig för dig och dina hästar!
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Sådant här är alltid svårt, men om jag suttit i din sits hade jag valt den sistnämnda. Ordning och reda minimerar skaderisken! Jag tar hellre ett inte fullt idealt bete än illa skött stängsling som äventyrar säkerheten...
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Säkerheten på ett bete kommer alltid i första hand, sen får man ta att hagen inte alltid är en dröm hage.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Jag hade valt säkerhet, ordning och reda.

superdåligt att hon inte hört av sig, samtidigt hade jag om jag varit du ALDRIG räknat med att allt var ok utan att ha hört från henne och utan att själv varit där i förväg och gått igenom hagen och kollat både staket och övrig mark. Aldrig, oavsett vem som hyrde ut. Jag vill ha koll och ha sett med egna ögon att staket och marker är ok, inte förlita mig på andra.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Är hagen så överlägsen som du beskriver hade jag tagit olägenheten och hyrt marken (d v s betespriset idag), stängslat upp själv och ansvarat för det hela.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Jag hade valt säkerhet, ordning och reda.

superdåligt att hon inte hört av sig, samtidigt hade jag om jag varit du ALDRIG räknat med att allt var ok utan att ha hört från henne och utan att själv varit där i förväg och gått igenom hagen och kollat både staket och övrig mark. Aldrig, oavsett vem som hyrde ut. Jag vill ha koll och ha sett med egna ögon att staket och marker är ok, inte förlita mig på andra.

Hon sa till mig att det skulle gå hästar på betet från mitten av maj så därför fanns inga tvivel om att hagen skulle vara redo. Uppgjoprt var att jag skulle släppa mina hästar vid midsommar sin vanligt, men informationen att jag skulle vänta en vecka fick hon inte eftersom hon inte svarade.
Nu ska jag ju gå igenom hagen ordentligt och fixa staketet så att det blir bra, men det känns inte så roligt att göra detta när det enda hon tänker på är att få in sina pengar. Ska jag stängsla och ordna med ström själv så ok, men då vill jag ju inte betala lika mycket. En annan häst kommer om en vecka och då är det jag som fixat staketet åt den. (och andra om det kommer) Inte så roligt.
Jag ska åka och titta på den andra beteshagen om ett par dagar. Känner dem väl som har den så att det är minutiös ordning tvivlar jag inte på, men jag har inte sett hela hagen. En närmare titt kanske gör det lättare att välja.
Det jag helst vill är att hon som arrenderar "drömhagen" ska släppa den helt för då kan jag arrendera den själv och sätta upp det stängsel jag vill, men det blir nog bara ett önsketänkande. (men hoppas kan man ju alltid)
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Ja det är det som ligger närmast till hands, men det känns ju ändå inte helt bra att jag ska stängsla och sen kan hon ta dit andra hästar för att jag gjort det. Hon är inte min favorit om man säger så, men jag sväljer en hel del för hagens/hästarnas skull.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

tyvärr har hon ingen skyldighet att hyra ut till dig, är det 600:-/månad/häst eller totalt? Tycker du att det är för dyrt eller inte tycker om henne så är det också helt fritt för dig att flytta.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

ja jag förstår allt du säger och jag håller med dig ang. resonemang runt kostnader staket, el osv. dock spelar det ingen roll för min del om det gått hästar där sen tidigare jag hade ALDRIG släppt ut mina hästar i en hage jag inte själv gått runt ett varv och kollat staket och marker, aldrig. Det sitter i ryggmärgen på mig sen urminnes tider, jag vill ha koll på hur det ser ut och bedöma själv! Det som för andra ter sig som ok marker, staket kondition osv, är inte bibeln för mig, jag vill ha koll för eget bruk.

För mig personligen ser jag det också som obekant hur ngn som ska släppa sina hästar med andra hästar som redan går i hagen, inte på ngt sätt har kontakt med vare sig hagägaren om den har ngt sorts övergripande ansvar, eller de övriga hästägarna för att försäkra sig om att alla är på bana i samband med insläpp av nya hästar i hagen. Om det var jag och jag inte fått svar på mitt sms/meddelande hade jag ALDRIG knatat dit med hästarna utan återkoppling helt enkelt.

det bästa vore ju om du till varje pris vill behålla hagen, som du är inne på om du fick hyra hagen och se till den helt själv, med kostnads korrigering. Personligen hade jag aldrig utsatt mig för detta utefter det du beskriver, om hon då tar in andra hästar på din bekostnad osv osv.

Jag hade sett mig om efter ett annat, trevligare skött bete.
 
Senast ändrad:
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

tyvärr har hon ingen skyldighet att hyra ut till dig, är det 600:-/månad/häst eller totalt? Tycker du att det är för dyrt eller inte tycker om henne så är det också helt fritt för dig att flytta.

Nej, vårt avtal är att jag hyr platserna av henne. I detta ingår staket, el och själva betet. Att varken staket eller el finns på plats när jag kommer med hästarna tycker jag är väldigt illa eftersom vi kommit överens om det. Det känns ju inte roligt att betala för något som någon annan ska göra och ändå få göra arbetet själv.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

ja jag förstår allt du säger och jag håller med dig ang. resonemang runt kostnader staket, el osv. dock spelar det ingen roll för min del om det gått hästar där sen tidigare jag hade ALDRIG släppt ut mina hästar i en hage jag inte själv gått runt ett varv och kollat staket och marker, aldrig. Det sitter i ryggmärgen på mig sen urminnes tider, jag vill ha koll på hur det ser ut och bedöma själv! Det som för andra ter sig som ok marker, staket kondition osv, är inte bibeln för mig, jag vill ha koll för eget bruk.
Jag känner ju hagen utan och innan så jag vet vad det är för marker och hur det ser ut. Att staketet inte var uppe var ju en missräkning.
För mig personligen ser jag det också som obekant hur ngn som ska släppa sina hästar med andra hästar som redan går i hagen, inte på ngt sätt har kontakt med vare sig hagägaren om den har ngt sorts övergripande ansvar, eller de övriga hästägarna för att försäkra sig om att alla är på bana i samband med insläpp av nya hästar i hagen. Om det var jag och jag inte fått svar på mitt sms/meddelande hade jag ALDRIG knatat dit med hästarna utan återkoppling helt enkelt.
Vi har gjort så i flera år utan minsta problem. Det funkar bra för oss och hästarna så den biten är helt ok för oss alla hästägare. De som hyr ut betet har verksamhet och byter hästar ibland i hagen beroende på vilka de har i verksamheten för tillfället och vilka som ska ha några veckors vila. Detta är helk ok. Hagen är så stor att hästarna grupperar sig i flera flocker. Brukar vara 2-3 olika konstellationer.
det bästa vore ju om du till varje pris vill behålla hagen, som du är inne på om du fick hyra hagen och se till den helt själv, med kostnads korrigering.
Ja jag hoppas, men tror inte det är möjligt. Ska dock undersöka saken.
Personligen hade jag aldrig utsatt mig för detta utefter det du beskriver, om hon då tar in andra hästar på din bekostnad osv osv.
Detta är ju inte som det brukar utan just för i sommar. Det är anledningen till att jag skrev tråden. Vi har inte haft några problem i samband med betet tidigare.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

den som arrenderar marken (som jag betalar för betet)
Så det är inte hennes mark? Gå till ägaren direkt istället, då. Säg som det är, dina ambitioner om hur det ska skötas o erbjud dig att ta över arrendet. Eller köpa marken.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Det var 600 kr per häst i månaden tidigare. I år vet jag inte vad hon vill ha. Hon sa bara att hon skulle höja i sommar.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Säljer gör han inte. Det vet jag, men jag ska kolla upp om det finns möjlighet att ta över arrendet. (även om jag inte tror det)
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Den som hyr ut kan ju diktera o ändra villkoren år från år om man inte har skriftliga betesavtal.

sen förstår jag inte om du menar att du även ska ha tillgång till ett annat stall? Jag skulle vara glad att jag slapp gå hem igen om jag inte hade kollat först.

man kollar väl hagen innan man tar dit dem?

Jag har betalat mkt mer än du o ändå fått stå för allt- staketbygge, aggregat, batterier o självklart tillsynen.

Om hagen är så fin som du säger så får man nog ta att göra lite jobb.

Kostnaden är mindre än vad jag betalade för 25 år sen.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Det är troligen bara att gilla läget eller flytta. Arendatorn vill ju egentligen inte ens ha dig där och då är det svårt att ställa krav.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Den som hyr ut kan ju diktera o ändra villkoren år från år om man inte har skriftliga betesavtal.
Ettmuntligt avtal gäller ju också och det har vi.
sen förstår jag inte om du menar att du även ska ha tillgång till ett annat stall?
Jag menar att vid beteshagen finns en gammal ladugård som det är 3 boxar i. De boxarna får vi använda när vi hyr in oss på betet. Vissa som har sina hästar där rider under betestiden och då används stallet till att göra iordning hästarna, ta emot hovslagare osv. Om någon häst skulle bli skadad eller liknande är det ju bra att det finns några boxar dessutom.
Jag skulle vara glad att jag slapp gå hem igen om jag inte hade kollat först.man kollar väl hagen innan man tar dit dem?
Det här är åttonde sommaren jag har hästarna där. Jag har ingen anledning att misstro henne när hon säger att hästar ska gå där från maj eftersom det alltid varit så tidigare. Vi har ju gjort upp allt innan och därför blev jag så förvånad över att hon inte meddelat mig någonting. Att säga att det varit mycket att göra tycker jag är en lam ursäkt. Att ringa ett samtal tar inte många minuter.
Jag har betalat mkt mer än du o ändå fått stå för allt- staketbygge, aggregat, batterier o självklart tillsynen.
Det är ju inte kostnaden det handlar om utan att den som hyr ut plötsligt struntar i det ansvar som denne har.
Om hagen är så fin som du säger så får man nog ta att göra lite jobb.
Ja det är ju vad jag gjort också. Staketet är uppe och markägaren ordnar med el. (vilket han alltid gör, men nu hade hon inte sagt till om detta. Jag pratade med honom själv så det är ordnat. Han var också väldigt förvånad över att hon inte hört av sig till honom.
Anledningen till hennes svalare intresse är troligen att de nu arrenderar all tänkbar mark som finns där deras verksamhet är. Då har de inte något direkt behov av denna hage själva och då har väl intresset försvunnit också. De har inga egna hästar alls där i sommar utan ska bara ta emot andras där.
Jag tycker det är lite fräckt att strunta i ansvaret bara för att de inte använder den till sina egna hästar.
Nu går i alla fall hästarna där och njuter av sommaren.:)
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Det är troligen bara att gilla läget eller flytta. Arendatorn vill ju egentligen inte ens ha dig där och då är det svårt att ställa krav.

Ja hon sa det, men orsaken skulle varit att det var så många hästar som skulle gå där. Nu är det ju inga andra alls och hon är otroligt sugen på pengar i alla situationer så hon är nog glad att hästarna är där så det kommer in kulor;) Det kan vara så att hon trodde det skulle komma många hästar, men eftersom hon har en sällsynt bra förmåga att göra sig ovän med människor, kanske de helt enkelt valt ett annat ställe?
De krav jag kan ställa är ju det vi varit överens om. (och några andra krav har jag inte tänk ställa heller)
Jag ska vänta till ett bra tillfälle och prata både med arrendatorn och markägaren för att höra om det öht finns möjlighet att arrendera själv. (och ska som sagt kolla in alternativhagen till veckan)

KL
Tack alla för era synpunkter. Det är bra att få input från andra:laugh:
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Lägg fram det förmånligt till arrendatorn. D v s att du hyr hela, oavsett antal hästar så får hon in samma pengar varje år. Och slipper kostnaden för staket etc. Det brukar ta skruv om det är pengarna som är lockbetet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Twihard
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 555
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 224
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp