Ansvar som betesuthyrare?

Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Hej!

Jag tolkar ditt första inlägg som att arrendatorn blivit allt mindre intresserad av att ta emot dig och dina hästar år från år. Och att du behövt be henne för att få komma dit med dina hästar i år? Då är det nog svårt att få henne att dra nytt staket. Ett nytt staket runt bete i den storleken du beskriver, kostar många tusenlappar och det får hon knappast in på dina tre hästar. Så utifrån hennes synpunkt är det en ren förlustaffär att byta staketet i hagen. För att inte tala om arbetstiden.

Jag förstår att du är besviken över att stängslet inte var OK och att el saknas. Väldigt begriplit när det enligt avtal ska vara i ordning.
Vad gäller tillsyn av hästarna et c: det är inte självklart att beteshållaren ska stå för det, utan är nog upp till förhandling.
Priset får nog rimligen anses förhandlingsbart varje år.

Förstår att du är besviken och då bör du överväga att byta bete.
Inte troligt att du kan "ta över" arrendet då lagen knappast tillåter det. Däremot går det förstås att ta reda på när hennes aktuella arrende löper ut, och kontakta markägaren i god tid och flagga intresse för att själv arrendera, när nästa eventuella arrendeperiod startar.
 
Sv: Ansvar som betesuthyrare?

Hej!

Jag tolkar ditt första inlägg som att arrendatorn blivit allt mindre intresserad av att ta emot dig och dina hästar år från år. Och att du behövt be henne för att få komma dit med dina hästar i år? Då är det nog svårt att få henne att dra nytt staket. Ett nytt staket runt bete i den storleken du beskriver, kostar många tusenlappar och det får hon knappast in på dina tre hästar. Så utifrån hennes synpunkt är det en ren förlustaffär att byta staketet i hagen. För att inte tala om arbetstiden.

Jag förstår att du är besviken över att stängslet inte var OK och att el saknas. Väldigt begriplit när det enligt avtal ska vara i ordning.
Vad gäller tillsyn av hästarna et c: det är inte självklart att beteshållaren ska stå för det, utan är nog upp till förhandling.
Priset får nog rimligen anses förhandlingsbart varje år.

Förstår att du är besviken och då bör du överväga att byta bete.
Inte troligt att du kan "ta över" arrendet då lagen knappast tillåter det. Däremot går det förstås att ta reda på när hennes aktuella arrende löper ut, och kontakta markägaren i god tid och flagga intresse för att själv arrendera, när nästa eventuella arrendeperiod startar.

Tillsyn ingår inte. Den sköter vi själva varje år.
Hon har varit tveksam för att hon trott att det ska bli så mycket hästar där och att våra kanske inte får plats. Det ironiska är att just de två senaste åren har det ju varit betydligt mindre hästar där än tidigare. Detta beror på att de fått arrendera all mark som ligger intill deras anläggning. De har bete hemma åt alla sina hästar nu och har inte något behov av denna hage längre. Tror hon har hagen kvar eftersom hon inte är helt säker på om deras bete hemmavid räcker till alla hästar och då vill hon ha denna hage som back-up. Eftersom de ändå arrenderar den fortfarande och tar emot hästar på bete där, så har hon ju ändå ansvaret för att staket och el är ok. Synd att intresset för det svalat när det egna behovet inte längre finns.
Ska kontakta markägare och höra mig för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp