Ansvar vid betäckning

Sv: Ansvar vid betäckning

hanna_shetland skrev:
Hihi... Grannens tre barn var med oss i Epus hage i går kväll, de är 4, 6 och 7 år (tror jag...). Just precis när vi var där så var det "dags", ett treårigt sto som var väldigt villig men så fort han hoppade upp så snurrade hon runt, precis som om hon ville se vad som hände "där bak". Hon snurrade runt med Epus hängandes på mitten. Den minsta ungen utbrast "vilka cirkushästar, precis som på TV". Äh, dom ska ju para sig, sa 6-åringen!

Han hade med andra ord sett Epus arbeta förut :rofl:

Kan ju tillägga att jag fick hålla i stoet så det blev gjort ordentligt men då gick vi bakom en enbuske, kan tänka mig vad ämnet skulle bli vid middagsbordet hos grannen annars :p

:rofl: Ha, ha, ha!! Ja de är för gulliga småbarnen...och grannen hade du ju kunnat bjuda in sen på middag ;)
 
Sv: Ansvar vid betäckning

monkan skrev:
Hejsan!
Skulle vara intressant om det finns något som heter "på egen risk" på juridikspråk. Och om det håller i en ev tvist, om det pga hingsthållarens hantering gått tokigt, gäller det rättsligt! -någon juridik-kunnig?
Som företagare har man ju oftast en ansvarsförsäkring, vilken borde omfatta såna här saker. Men det kan jag kolla upp. Vet att vi svenskar är fantastiska på att vara dåligt försäkrade i alla fall!

Ja, det undrar jag också. Vad innebär egentligen "på egen risk".
Om jag lämnar ett sto för beteckning förutsätter jag att hon blir väl omhänder tagen och får en muntlig rapport om vad som har "hänt" under tiden hon har varit hos hingsten.
Vem skall stå för skador på stoet? Det behöver inte nödvändigtvis vara beteckningskador, hon kan få andra skador, tex i hagen.
Kan jag som stoägare kräva ersättning från hingsthållaren om mitt sto blivit skadat i deras vård?
Vore intressant att få någon juridik-kunnigs synpunkt på detta.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Vad jag förstår så betyder just "på egen risk" att man lämnar stoet på egen risk och får stå för ev. skador själv. Du har väl stoet försäkrat?
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Mia_R skrev:
Vad jag förstår så betyder just "på egen risk" att man lämnar stoet på egen risk och får stå för ev. skador själv. Du har väl stoet försäkrat?
Lånar knapp...

Jag vet att det förekommit att en hingst har varit registrerad för att betäcka via semin ( trots att det inte funnits någon fantom ) och att man sedan tagit ut stona tillsammans med hingsten bakom knuten och låtit den sk. " semineringen" äga rum där :o

Helen
 
Sv: Ansvar vid betäckning

clownen skrev:
Lånar knapp...

Jag vet att det förekommit att en hingst har varit registrerad för att betäcka via semin ( trots att det inte funnits någon fantom ) och att man sedan tagit ut stona tillsammans med hingsten bakom knuten och låtit den sk. " semineringen" äga rum där :o

Helen
Naturlig semin istället för TAI och allt vad det nu heter:idea:
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Givetvis har jag stoet försäkrat.
Men det innebär ju ändå en del kostnader för dig som djurägare om du får en skadat häst.
Självrisk, medicin, resor, förlorad arbetsinkomst mm.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Kräver du ersättning av andra om ditt sto skadas på vanligt bete?
Som hingsthållare kan man se till att ha bra staket, bra marker samt stallplan som inte är fulla av skräp.


Som sto ägare ska man ta sig en titt på stationen och se att de har allt i ordning i hagar och stallplan. Om man sen väljer att släppa sitt sto med flera andra hästar så får man nog stå för ev skador själv. Skillnad är nog om hingsthållaren släpepr ihop ditt sto bakom ryggen på dig.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Gunnars skrev:
Givetvis har jag stoet försäkrat.
Men det innebär ju ändå en del kostnader för dig som djurägare om du får en skadat häst.
Självrisk, medicin, resor, förlorad arbetsinkomst mm.
Det innebär även en hel del extra arbete om man som hingsthållare har ett bet sto som skadar sig.
Förra året hade jag ett sto i en platt hage utan saker att göra illa sig på, som fick en mindre artärblödning. Upptäcktes vid 23 tiden vid sista tilltitten. Den natten stod jag i stallet fram till 05 med veterinär i telefonen, fick sedan ringa och sjukanmäla mig till jobbet då jag inte fick sömn den natten. Detta är ju inga utgifter man kan skriva upp på räkning till stoägare. Det som hade skadat stoet så pass illa var piggen på stoets grimma. Hon hade kliat sig mot benet och skurit sig på piggen. VEMS FEL ÄR DET? Det ligger nog i allas intresse att hålla stona i bra skick och utan skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Ansvar vid betäckning

Det innebär alltid risker med att ha levande djur. Du har ju häst på egen risk även där om du har eget stall? Skriver du under att du lämnar ett sto på egen risk kan jag inte förstå hur du ska få det till någons annans ansvar om du godkänt uppstallning, ev. hagar och seminering/betäckning med avsedd hingst.

Skillnaden är som Welsh säger ifall stationen gör ngt som ni inte har kommit överens om, exvis släppt ihop med andra ston om ni kommit överens om egen hage.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Welsh skrev:
Kräver du ersättning av andra om ditt sto skadas på vanligt bete?
Som hingsthållare kan man se till att ha bra staket, bra marker samt stallplan som inte är fulla av skräp.

Det är ju just ansvaret som är intressant i den här tråden.

Det är ju skillnad om jag har min häst på bete i en hage som jag tex har lånat. Lämnar men ett sto på beteckning så har man ju lämnat över ansvaret åt en utomstående person/företagare. I den här tråden handlar det ju om hingsthållare och de driver ju oftast ett företag eller hur?

Lämnar man bort ett djur till en proffessionell person förutsätter man väl att de inte handlar ansvarslöst, men hur vet du det?

När det gäller var skadan sker så menar jag att det inte bara är beteckningsskador som kan uppkomma utan det kan se på andra ställen, i boxen, vid in och utsläpp, i hagar, under behandling mm.

Det borde väl ligga i varje företagares intresse att ha en ansvarsförsäkring.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Welsh skrev:
Det innebär även en hel del extra arbete om man som hingsthållare har ett bet sto som skadar sig.
Förra året hade jag ett sto i en platt hage utan saker att göra illa sig på, som fick en mindre artärblödning. Upptäcktes vid 23 tiden vid sista tilltitten. Den natten stod jag i stallet fram till 05 med veterinär i telefonen, fick sedan ringa och sjukanmäla mig till jobbet då jag inte fick sömn den natten. Detta är ju inga utgifter man kan skriva upp på räkning till stoägare. Det som hade skadat stoet så pass illa var piggen på stoets grimma. Hon hade kliat sig mot benet och skurit sig på piggen. VEMS FEL ÄR DET? Det ligger nog i allas intresse att hålla stona i bra skick och utan skador.

Det förstår jag att det kan innebära extrajobb för dig som hingsthållare men det måste väl ingå i kalkylen.

En olycka är ju svår att förutse och det kan bli väldigt oturligt. Men frågan i tråden är ju det juridiska ansvaret. Det är ju väldigt lätt att säga "på egen risk" men jag tror många inte vet vad det innebär juridiskt.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Mia_R skrev:
Det innebär alltid risker med att ha levande djur. Du har ju häst på egen risk även där om du har eget stall? Skriver du under att du lämnar ett sto på egen risk kan jag inte förstå hur du ska få det till någons annans ansvar om du godkänt uppstallning, ev. hagar och seminering/betäckning med avsedd hingst.

Nu har ju jag personligen aldrig skrivit på någon avtal om "egen risk" men det verkar ju som det är den allmänna uppfattningen att det är på det viset om du lämnar bort ett sto på beteckning.

Det är inte lätt att reda ut vems ansvaret är men menar du att det är stoägaren som får skylla sig själv om stoet skadar sig vid beteckning även fast ägaren inte är med vid det tillfället. Den som betecker måste väl ända ta sitt ansvar att allt går rätt till. Och om det inte går rätt till.... vem bär ansvaret?
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Gunnars skrev:
Nu har ju jag personligen aldrig skrivit på någon avtal om "egen risk" men det verkar ju som det är den allmänna uppfattningen att det är på det viset om du lämnar bort ett sto på beteckning.

Det är inte lätt att reda ut vems ansvaret är men menar du att det är stoägaren som får skylla sig själv om stoet skadar sig vid beteckning även fast ägaren inte är med vid det tillfället. Den som betecker måste väl ända ta sitt ansvar att allt går rätt till. Och om det inte går rätt till.... vem bär ansvaret?

Det behövs att vi får tag i en jurist som kan reda ut begreppet "på egen risk". Kanske det överhuvudtaget inte finns något som heter så? Är det någon enskild person kanske som hittat på det utrycket? Undrar om jag på måndag ska ringa mitt försäkringsbolag och försöka få fram innebörden i detta. Då jag tycker utrycket är aningen "luddigt" och kan tolkas olika från person till person.

Ska börja redan nu och maila lite personer ( både hingsthållare och stoägare ) och försöka få lite mer info om detta.

Sen har vi ju en annan sak som nästan går hand i hand med det vi just nu pratar om och det är "hingstägarens ansvar gentemot stoägare". Där finns det mycket att diskutera. Vi har pratat lite om detta i en annan tråd men jag tar upp det igen här.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Det är ju skillnad om jag har min häst på bete i en hage som jag tex har lånat. Lämnar men ett sto på beteckning så har man ju lämnat över ansvaret åt en utomstående person/företagare. I den här tråden handlar det ju om hingsthållare och de driver ju oftast ett företag eller hur?

Lämnar man bort ett djur till en proffessionell person förutsätter man väl att de inte handlar ansvarslöst, men hur vet du det?
Många är vi hingsthållare som INTE har företag. Däremot så vill även vi som har hingst men inte företag ha ett gott rykte. Om vi missköter era ston så får vi inga ston året därpå, alltså så förutsetter jag att vi inte handlar ansvarslöst. När det gäller ston som gör illa sig under betäckningstiden så är det enda rätta att göra att ringa veterinär. Mer än så kan vi inte göra. Se till att ha era ston försäkrade! Om någon skulle kräva att jag tog hela juridiska ansvaret så skulle dennes sto få stå inne hela dagarna i box för inte skulle jag våga släppa ut detta stoet i en ensam hage.....

ANg beteshage så är det många som hyr in sina hästar på bete. Vems är ansvaret då? Vems är ansvaret om du hyr in din häst i ett stall?
Det förstår jag att det kan innebära extrajobb för dig som hingsthållare men det måste väl ingå i kalkylen
Nej det ingår inte i kalkylen att man står med skadat sto 6 timmar under en natt.
Givetvis har jag stoet försäkrat.
Men det innebär ju ändå en del kostnader för dig som djurägare om du får en skadat häst.
Självrisk, medicin, resor, förlorad arbetsinkomst mm
.Det om något måste alltid finnas med i en kalkyl/i bakhuvudet att man kan råka ut för. Det är ditt sto och ditt ansvar! Det är du som har valt att låta betäcka stoet och det är DU som valt att lämna stoet hos hingsthållaren. Du har möjligheten att åka över med stoet för betäckning och sedan komma tillbaka varannandag under brunsten. Det är ingen som tvingar dig att lämna ifrån sig ditt sto.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Eftersom olyckor alltid kan hända så finns alltid en risk vid betäckning. Väljer man att betäcka är man förhoppningsvis även medveten om att har man maximal otur kan stoet skadas, å andra sidan vad är det som säger att hon inte vrickar sig i hagen? Själva skadan behöver ju inte vara en betäckningsskada! Vill du inte skriva under några avtal om att du lämnar stoet på egen risk så är du ju naturligtvis inte tvingad till det heller, lika lite som stationen är skyldig att ta emot ditt sto utan ingånget avtal. I avtal mellan station och stoägare finns det även inskrivet att veterinär kommer att kallas ut på stoägarens bekostnad om behov föreligger. :smirk:

Jag har haft mina ston hos erkänt duktiga stationer där bla de hanterar hästar för miljonbelopp och är mkt erfarna. Jag har "ändå" fått skriva under på avtal där det bland annat står att jag lämnar sto, alternativt sto med föl, på egen risk.

Som Welsh skriver, igen, du kan alltid välja att åka emellan och behålla stoet hemma om du inte vill lämna henne kvar. Då får du naturligtvis kalkylera med risken att det händer en olycka under transport istället.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Jag har aldrig påstått att jag lämnat mitt sto till beteckning överhuvud taget!

Det är ansvarsfrågan som är intressant.

Jag förutsätter att hingsthållare har ett avtal med stoägarna. Det är alltid en fördel i tvistefrågor.

Det hade varit mycket intressantare om det varit någon juridisk kunnig person som sagt sin åsikt nu blir det bara en massa halvt personliga "påhopp" och påståenden som inte har med sakfrågan att göra.

Det är inte vad gör, vad som händer eller har hänt med min häst som jag diskuterar utan vad "på egen risk", innebär rent juridiskt.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Var har jag hoppat på dig eller skrivit att du sysslar med avel? :confused: Jag skriver vad som står i avtalen, vad "egen risk" innebär trots att du inte verkar ta till dig det oavsett om det är jag eller hingstägaren Welsh som säger det. Ber så helst mkt om ursäkt ifall du tar illa vid dig av att jag skrev "du" istället för "man". :cool:

Kan ju vara en fördel att du har ett avtal eller har läst ett när du diskuterar. :D Men eftersom jag tydligen sysslar med "halvpåhopp" och är helt juridiskt okunnig så får jag tacka för mig i den här diskussionen, så kan du ju fortsätta spekulera i vad "på eget ansvar" innebär. Ett tips om jag nu ska bli personlig, testa med att slå upp termen. :angel:
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Jag har haft ston på betäckning som fått kolik och som har fått ett blodkärl spräckt vid naturlig betäckning, detta har inget med oförsiktighet att göra utan oturen, kanske ett känsligt sto etc. Skulle jag som hingstägare stå för alla kostnader på stoet skulle jag omedelbart sluta med hingsthållning.
Jag ser till att stoet mår bra och sköts på ett exemplariskt vis. Kostnaderna för medicin o veterinär fick stoägarna stå för, räkningen skickades direkt till stoägaren. Vi ombesörjde allt, sprutade stoet med antibiotika etc varje dag. Kolikstoet gick vi med i timmar! Alltså vi tar han om andras ston som de vore våra egna, men vi kan inte hindra att vissa skador uppstår alla gånger! Det finns ston som dör vid ultraljud skulle det vara seminstationens fel, det finns en ansvarig veterinär.
Jag vet ston o föl som på andra seminstationer fått abortvirus etc. Jag vet föl som har dött på hingststationer! Att lämna bort sto och föl på betäckning innebär alltid en risk, den risken får man själv ta. Men man ska alltid ställa kravet att stoet ska skötas på ett korrekt sätt och man ska naturligtvis undvika alla tänkbara faror.
Inatt hade jag ett sto som lyckats ta sig ur en av våra hingsthagar utan att staketet var trasigt??? Det är ruskigt med el på repen men hon stod i en av hagarnas gångar och flirtade med en valack!!!
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Vi är i alla fall två som tycker juridiken är intressant!

Det här kan väl anses som behandling(!) och förvaring av djur, så konsumenttjänstlagen gäller väl inte? Då blir det väl i stället köplag/konsumentköplag som ska tillämpas?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 130
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp