Ansvar vid betäckning

via

Trådstartare
Med tanke på den tråd som nyligen var uppe, med ett sto som skadats vid betäckning, undrar jag:
Ni som har hingstar som betäcker naturligt, har ni en speciell ansvarsförsäkring för detta, eller ser ni till att stoet är försäkrat, eller vad gäller?
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Dels så har vi hingsten högt försäkrad och i en avels försäkring. Då gäller skador mm som orsakars av stoet. Sedan så har vi en försäkring på gården med.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Eventuella skador på stoet då, täcker gårdens försäkring det menar du?
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Jag har kontrakt där stoägaren skriver under att betäckning sker på egen risk. Sen får de bestämma själv huruvida de ska handbetäckas eller fribetäckas.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Vi har också kontrakt på att man lämnar stoet på egen risk på naturlig betäckning. Vi betäcker alltid vid hand.
Man får även skriva under om vi ska seminera stoet. det är ju inte heller helt riskfritt att ultraljuda.
Jag hörde om ett sto som i veckans betäcktes naturligt och hon hade ingen riktig brunst utan tog emot stoet och han perforerade henne, vet inget om utgången! Stoet åkte till djursjukhus.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Rodde skrev:
Vi har också kontrakt på att man lämnar stoet på egen risk på naturlig betäckning. Vi betäcker alltid vid hand.

Vi har samma rutin och regel.
Står i kontraktet att stoet lämnas på ägarens egen risk.

AM
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Skriver också i kontraktet att det är på egen risk.

Hingsten har en speciell avelsförsäkring som täcker om HAN skulle bli skadad vid betäckning.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Ja, till viss del. Inte om vi har agerat på ett felaktigt eller oförsiktigt sätt.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

* knapplån *
Tack alla som svarat. Det verkar som att de flesta alltså garderar sig via kontrakten.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Vilket försäkringsbolag har du? Jag har försökt att teckna en försäkring men då skulle hingsten ha 25 ston per sässong vilket man inte kan garantera!
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Nafayette skrev:
Vi har samma rutin och regel.
Står i kontraktet att stoet lämnas på ägarens egen risk.

AM

Hej! Sitter och tänker på detta med "stoägarens egen risk". Vad innefattar detta? Jag kan ju förstå att det är otroligt viktigt för hingsthållaren att verkligen kontrollera att stoet är försäkrat ordentligt. Egen risk borde då omfatta allt som försäkringen täcker antar jag och då är det ju skador och ev sjukdomar mm som kan förknippas med den tid stoet är hos hingsten samt själva förfarandet vid betäckningen.

Men skulle ändå vilja veta lite mer exakt vad som står bakom "stoägarens egen risk". Har aldrig hört talas om någon sto som blivit skadat eller något fall där det har förekommit tvister osv men däremot annat såsom att hingsten åker bort några dagar precis under pågående betäckning=inget föl förståss.

Sedan hur ska man veta om ens sto blir betäckt när hon är hos hingst? Även fast det skickas in språngrullar mm så kan ju de vara falska. Kanske är helt fel tråd för dessa frågor, det handlar ju mycket om ansvar och förtroende detta stoägare och hingsthållare emellan.

Ja..lite funderingar bara..
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Om stoet brunstar vid ankomst så brukar vi försöka betäcka henne när ägaren är med.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Welsh skrev:
Om stoet brunstar vid ankomst så brukar vi försöka betäcka henne när ägaren är med.

Ja det är ju kanonbra men ofta vill inte hingsthållarna att stoägaren är med. Kanske kan tyckas lite obehagligt för de som inte "vart med" tidigare eller att det kan tyckas se ut som att stoet görs illa eller liknande.
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Hihi, många gånger åker kameran fram:o så sent som i fredags så fotade KickiJs sambo när vi betäckte ett sto med hingsten de har på foder.;)
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Welsh skrev:
Hihi, många gånger åker kameran fram:o så sent som i fredags så fotade KickiJs sambo när vi betäckte ett sto med hingsten de har på foder.;)

Hehe..jadu..var själv med stoet och skulle hälsa på hingst i närheten och hade hela stallets barnaskara samlad runtomkring plus att hagen var i anslutning till en allmän lanthandel...pust...

Jag sade till hingsthållare att fasen ta inte ut hingsten nu men det var för sent...hingsten kom och han var ju verkligen till sig i trasorna...på första parkett satt barn och ungdomar och såg hur han närmade sig stoet vårt ( vi var endast där för att se om hon kommit i brunst ordentligt skall tilläggas ) och slängde fram en dase som var lika stor som stoets framben...och då tog vi stoet därifrån. Till och med jag blev chockad..och de stackrarna som tittade på hade ju mardrömmar efteråt..det var ju tur att vi inte skulle gå hela vägen men det de fick se var tillräckligt....pss...hade kameran med jag också :o
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Då vi har hingst hemma så mina barn sett ett antal gånger när han betäcker stona och de tycker inte det är något konstigt alls med det *ler* i början fnittrades och skrattades men nu är det helt naturligt för dem , det blir ju vad man gör det till ..
Gör inte jag en så stor affär av det så gör inte barnen det heller..
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Vi brukar skoja om att våra stalltjejer kommer få en chock den dagen de skaffar sig en pojkvän,,,,,är den inte större än så:p

Här hjälper mina tjejer till och håller i stona, yngsta är 9 år och hon höll sitt eget sto förra året vid betäckning. Har hört de äldre stalltjejerna 12-14 diskutera att den ena hingsten är mer utrustad än den andra och deras teknik när de närmar sig stona. Avelsproffs i unga år;)
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Hejsan!
Skulle vara intressant om det finns något som heter "på egen risk" på juridikspråk. Och om det håller i en ev tvist, om det pga hingsthållarens hantering gått tokigt, gäller det rättsligt! -någon juridik-kunnig?
Som företagare har man ju oftast en ansvarsförsäkring, vilken borde omfatta såna här saker. Men det kan jag kolla upp. Vet att vi svenskar är fantastiska på att vara dåligt försäkrade i alla fall!

Och självklart förutsätter jag att hingsthållarna verkligen betäcker stona, det är ju deras mål, -att få avkommor, annars kunde dom ju lika gärna ta fram tången;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ansvar vid betäckning

Welsh skrev:
Vi brukar skoja om att våra stalltjejer kommer få en chock den dagen de skaffar sig en pojkvän,,,,,är den inte större än så:p

Här hjälper mina tjejer till och håller i stona, yngsta är 9 år och hon höll sitt eget sto förra året vid betäckning. Har hört de äldre stalltjejerna 12-14 diskutera att den ena hingsten är mer utrustad än den andra och deras teknik när de närmar sig stona. Avelsproffs i unga år;)

:rofl: :rofl: :rofl:
Duktiga små tjejer du har ;) Vid tillfället som jag berättade om var en liten 3-åring närvarande. Hans kommentar av det hela var lite annorlunda, han sade: "Titta, titta...hästarna bråkar..."
Det är ju bra om man förklarar för de små så de inte får uppfattningen av att just hästarna bråkar...
 
Sv: Ansvar vid betäckning

Hihi... Grannens tre barn var med oss i Epus hage i går kväll, de är 4, 6 och 7 år (tror jag...). Just precis när vi var där så var det "dags", ett treårigt sto som var väldigt villig men så fort han hoppade upp så snurrade hon runt, precis som om hon ville se vad som hände "där bak". Hon snurrade runt med Epus hängandes på mitten. Den minsta ungen utbrast "vilka cirkushästar, precis som på TV". Äh, dom ska ju para sig, sa 6-åringen!

Han hade med andra ord sett Epus arbeta förut :rofl:

Kan ju tillägga att jag fick hålla i stoet så det blev gjort ordentligt men då gick vi bakom en enbuske, kan tänka mig vad ämnet skulle bli vid middagsbordet hos grannen annars :p
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 100
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp