ansvar vid tjuvparning

Prillan

Trådstartare
Hej
hur var det nu då med ansvar vid tjuvparning??

lös hanhund hoppar över stängsel och parar tik i lina?
vem ska betala sprutan anser ni??
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

jag personligen anser att det är hanhundsägaren eft hanhunden hoppade över stängslet och in på gården till tiken som några minuter satt ute..

fick själv betala en sån parning då min setter hoppade in en hundgård för över 20 år sen...
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Det är ju lite klurigt. Det är ju faktiskt båda ägarna som har brustit i sin uppsyn så därav anser jag att de nog bör dela.

Och sen att din hund hoppade in i en hundgård och parade, ja då tycker jag faktiskt att det var du som skulle betala.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

*klurar* ;)
men vad är det för skillnad egentligen på hundgårdsstängsel och stängsel för hundarna??
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Ett hundgårdsstängsel är väl oftast högre? Eller vad menade du för hundgård?
Där sätter man liksom ut sin hund i säkrare former än i en trädgård tycker jag.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Den som satt ut en löptik i lina utan uppsikt.
Vad trodde du?

Hur kan det vara så?

Jag ska väl kunna ha min hund i min trädgård/hundgård om jag så behagar även om jag sätter mig vid TVn en stund, utan att behöva stå för kostnad för att en annan hund kommer in i min hundgård och parar min hund? (nu har jag ingen tik iofs, men teoretiskt)
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

JAg tycker det är uppenbart hundägarens ansvar.
Visst, tiken var utan uppsyn men i lina och på sin egen gård.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Ett hundgårdsstängsel är väl oftast högre? Eller vad menade du för hundgård?
Där sätter man liksom ut sin hund i säkrare former än i en trädgård tycker jag.

iof är ju ett högre stängsel säkrare former
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Hur kan det vara så?

Jag ska väl kunna ha min hund i min trädgård/hundgård om jag så behagar även om jag sätter mig vid TVn en stund, utan att behöva stå för kostnad för att en annan hund kommer in i min hundgård och parar min hund? (nu har jag ingen tik iofs, men teoretiskt)
De gånger jag haft löptik så vakar jag över henne som en hök, skulle inte drömma om att ha henne utom synhåll om hon inte var ordentligt skyddad från ovälkommna hanar.
Om jag dkulle brista i tillsyn över min egen löptik så skulle jag inte drömma om att kräva någon annan på pengar.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Man ska väl för tusan kunna ha dem i sin egen trädgård? :crazy:

Likaså som ens ston ska kunna gå på min egen mark i mina hagar trots att det finns hingst en bit bort.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Det är ju lite klurigt. Det är ju faktiskt båda ägarna som har brustit i sin uppsyn så därav anser jag att de nog bör dela.

Tycker jag med. För ingen har gjort rätt då man bör ha en löpande tik under uppsikt för att undvika tjuvparning, samt att hanhundägaren borde haft kontroll på sin hund. Hade jag varit i den sitsen så hade jag framfört att vi delar på avgiften.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Jag har faktiskt hamnat i en sån situation för inte alls längesen och fick många tankar i huvudet.

Vid tillfället satt min löptik på lina på trappen, kanske 25-30 m från staketet som är gott och väl en meter högt. Jag var längre bort i trädgården men hade full koll på vad tiken hade för sig.

Då kommer det en medelålders man med en stor svart hanhund (såg ut som en märklig schäferkorsning av något slag) och tycker att hans hund ska få leka med mina, och skickar sin hane över staketet med ett ljudligt "Ja hopp in du!".

Hanhunden blir såklart överlycklig och kastar sig fram till min löptik som ju inte kommer undan eftersom hon är bunden. Lyckligtvis var hon inte mottaglig utan fick mest panikoch skrek i högan sky (hon är jävligt tuff annars och ingen man bråkar med så). Hundens husse tyckte "men de leker ju bara!" och förstod ingenting när jag vrålade att han skulle ta sin hund.

Följande kom jag att fundera på som ni kanske kan hjälpa mig att besvara:

1. Om karln medvetet skickar in sin hund över mitt staket till mina tikar, blir jag fortfarande ansvarig att betala spruta vid tjuvparning?

2. Jag hann inte fram till tiken innan hanen var där, hur god uppsikt måste man ha? Ska man stå på en meters avstånd?

3. Även om man står på en meters avstånd, vad f*n gör man när en stor svart jagvetintevad försöker våldta ens tik? Nu drog jag bort honom på rent adrenalin, men vad hade jag gjort om han visat tecken på aggressivitet?

4. Hade jag blivit ansvarig att betala för hannens skador om min tik bitit ifrån och skadat honom?

5.Vad är det för fel på folk som gör nåt så inihelvitte dumt?
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

I en sådan situation skulle jag polisanmäla hundens ägare, o om parning skett kräva ägaren på skadestånd samt naturligtvis kostnad för sprutan.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Man ska väl för tusan kunna ha dem i sin egen trädgård? :crazy:

Likaså som ens ston ska kunna gå på min egen mark i mina hagar trots att det finns hingst en bit bort.

Absolut!! Och ingen skulle nog resonera emot dig i hästexemplet så varför skulle det inte vara detsamma gällande hundar. Tik i sin EGEN trädgård, med staket = hanhundsägarens fel.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Enligt lagen så har man en strikt uppsiktsplikt på sin hund. Det har man inte på häst, så det exemplet tyckte jag var dåligt.

Men sitter en hund i en lina i ens egna inhägnade trädgård så tycker jag nog att hanhundsägaren ska få betala sprutan.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Enligt lagen så har man en strikt uppsiktsplikt på sin hund.

Har aldrig hört talas om den lagen. (Hur skulle det fungera med t ex jakthundar?) Däremot står det i lagen strikt ägaransvar. Viss skillnad blir det med den formuleringen.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Visst tycker man att hanhundens ägare ska betala.
Men jag har kollat upp detta och faktum är att man ska ha koll på sin tik, oavsett om den är i trädgården eller ej.
Kollade med juridikavdelningen på skk.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Man sätter inte ut sin löptik på lina i trädgården om man vet att det finns hanhundar i närheten. Vid en tjuvparning under sådana omständigheter betalar rimligen hanhundsägare och tikägare hälften var, eftersom båda brustit i tillsyn över sina hundar.
Som tikägare ska man se till att ens tik inte kan bli tjuvparad. Att bara tycka att tiken ska kunna sitta på lina i sin egen trädgård, är ju som att hävda att man ska kunna gå rakt ut i gatan vid ett övergångsställe, eftersom bilarna ska stanna. Rätt som det är så blir man påkörd av någon som inte hinner/har lust att stanna och så är olyckan ett faktum. Då spelar det knappast någon roll att du har rätten på din sida, skadan är ju skedd ändå! Bättre att se sig för innan man går över gatan, så att bilarna verkligen stannar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp