DarkInNight

Trådstartare
Jag har en åttaåring som börjat i tvåan.
Igår hände det en incident på lunchrasten så att barnen kom försent in till lektionen.

Det fanns ingen vuxen kvar ute på skolgården där de var när incidenter hände, och den vikarierande läraren hade startat lektionen utan att de tre barnen var där.
I efterhand har jag fått veta att läraren räknat barnen som kom in.

Jag blir ledsen och orolig eftersom ingen vuxen sett att barnen var kvar ute, och att ingen saknat dem i klassrummet.
Är det enbart barnets ansvar att komma in i tid även om den blir utsatt för bråkig klasskamrat? Har inte skolan något ansvar över att veta vart mitt barn är under skoltid? 😔
 
Jag har en åttaåring som börjat i tvåan.
Igår hände det en incident på lunchrasten så att barnen kom försent in till lektionen.

Det fanns ingen vuxen kvar ute på skolgården där de var när incidenter hände, och den vikarierande läraren hade startat lektionen utan att de tre barnen var där.
I efterhand har jag fått veta att läraren räknat barnen som kom in.

Jag blir ledsen och orolig eftersom ingen vuxen sett att barnen var kvar ute, och att ingen saknat dem i klassrummet.
Är det enbart barnets ansvar att komma in i tid även om den blir utsatt för bråkig klasskamrat? Har inte skolan något ansvar över att veta vart mitt barn är under skoltid? 😔
Vi skrev ungefär liknande en gång i ett mail kopierat till rektor, studierektor och lärare.
Då får man veta skolans policy :D (vilket absolut inte då var att göra på det viset som läraren gjort (vilket var att inte meddela föräldrar om en händelse då barnet råkat illa ut eftersom läraren ansåg att det enbart var ett problem för barnet som orsakade skadan, inte för barnet som fick skadan.).

Tricket var att rektor var tvungen att faktiskt svara på frågorna så man fick en klar bild av vad de borde gjort i situationen, istället bara för att få ett försvarstal av något slag. Och just att det är ärliga frågor. Även fråga det man tror man har svaret på.

Så kopiera din text och maila rektor och lärare så får du svar :) (Det är jätteviktigt att maila hela bunten så de vet att flera har fått mailet med den ärliga frågan man har.)

Det kan ju vara så att det absolut är skolans policy att tycka att det ska vara så, vem vet.
 
Senast ändrad:
Jag har en åttaåring som börjat i tvåan.
Igår hände det en incident på lunchrasten så att barnen kom försent in till lektionen.

Det fanns ingen vuxen kvar ute på skolgården där de var när incidenter hände, och den vikarierande läraren hade startat lektionen utan att de tre barnen var där.
I efterhand har jag fått veta att läraren räknat barnen som kom in.

Jag blir ledsen och orolig eftersom ingen vuxen sett att barnen var kvar ute, och att ingen saknat dem i klassrummet.
Är det enbart barnets ansvar att komma in i tid även om den blir utsatt för bråkig klasskamrat? Har inte skolan något ansvar över att veta vart mitt barn är under skoltid? 😔
Jag tänker tvärtom, prata med den ordinarie läraren om det som har hänt och din oro. Blanda in rektor först när det känns nödvändigt. En anledning varför rektorer inte hinner med sina arbetsuppgifter är att de måste svara/läsa frågor som de inte skall behöva engagera sig i.

Jag tänker även att du som förälder kan påverka och då är en bra dialog med läraren en bra start, inte att direkt gå över huvudet och kontakta rektorn.
 
Jag tänker att det beror på hur allvarlig händelsen är. Om ett annat barn gått långt över gränsen för vad som är ok: t.ex. hotat eller slagit ens barn då skriver jag ett mail där jag förklarar situationen och att det inte är ok alls att detta pågår på skoltid och att jag förväntar mig att detta tas tag i omedelbart och hårt. Detta mail hade jag skickat till både läraren och rektorn.

Är det en händelse som är inte så allvarlig så skickar jag det bara till läraren.

Jo, skolan har ansvar för ditt barn under skoltid och har en skyldighet att se till att barnet kommer in efter rasten. Jag hade definitivt gått vidare med detta om mitt barn hade hindrats från att gå in när rasten är slut av en bråkig klasskamrat! Inte ok!
 
Jag tänker att det beror på hur allvarlig händelsen är. Om ett annat barn gått långt över gränsen för vad som är ok: t.ex. hotat eller slagit ens barn då skriver jag ett mail där jag förklarar situationen och att det inte är ok alls att detta pågår på skoltid och att jag förväntar mig att detta tas tag i omedelbart och hårt. Detta mail hade jag skickat till både läraren och rektorn.

Är det en händelse som är inte så allvarlig så skickar jag det bara till läraren.

Jo, skolan har ansvar för ditt barn under skoltid och har en skyldighet att se till att barnet kommer in efter rasten. Jag hade definitivt gått vidare med detta om mitt barn hade hindrats från att gå in när rasten är slut av en bråkig klasskamrat! Inte ok!
@animalasia
Ah jo ni har rätt i läraren men jag uppfattade incident som att någon slagit barnet och föräldern varit kontakt med läraren (vet att barnen räknats in osv) men frågor kvarstår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 786
Senast: nejlica
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 890
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 145
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp