Bewildered

Trådstartare
Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;))

Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och tränaransvar, jag kan ju bara prata ur egen synvinkel baserat på de träningshästar jag haft, de jobb jag haft, samt det fåtalet gånger då jag varit kund hos någon.

Jag är ju en kritisk, cynisk bitterf***a, som en del av er vet.. fast ganska glad ändå, men det jag sitter och funderar på just nu är vilket ansvar man har som hästägare när man sänder sin häst till träning hos någon.

Låt oss ponera att jag vill ha min häst utbildad inför tävlingssäsongen, alltså sänder jag iväg min häst till tränare för 1 månads tillridning.

Vad förväntar jag mig som kund hos tränaren? Jo, att min häst utvecklas.
Är jag då, som kund, verkligen kapabel till att se att min häst har påbörjat en långsam utvecklingskurva och är nöjd med det, samt är villig att fortsätta träna tillsammans med min häst för tränare - eller är jag en sådan kund som vill ha en häst "elit" efter en månad? Där jag ska kunna "yihagiddyupandgo" utan vidare utbildning av mig själv?

Om jag som kund tillhör sistnämnda kategorin så undrar jag hur jag tänker. Det är allmänt känt att för att få "dunderresultat" på en månad krävs, i de flesta fall - quickfixes, och quickfixes eller att pressa en häst över dess kapacitet/norm leder i många fall till fler problem i långa loppet. Oavsett om det handlar om ovilja eller skador.

Våra tränare är ju inte magiker, de är människor de med, precis som våra hästar är individer. Alltså..

Det ansvar JAG har som kund anser JAG (min högst personliga åsikt) vara följande;

Jag skall
1) Hälsa på min häst REGELBUNDET hos tränaren, för att rida den själv, ta lektioner och se utvecklingen.
2) Kontrollera att min häst får det jag betalar för - dvs pedagogisk och bra utbildning som vi Båda (då vi ju är ett team) kan tillgodogöra oss.
3) Se till att tränaren förstår att jag är fullkomligt medveten om att några enorma framsteg inte görs på en månad - och att det heller inte är ett krav från min sida.
4) Se till att JAG som ryttare förstår Vad varje övning, varje grundsten i hästens utbildning, är bra för, vad man vill uppnå, och Hur den utförs korrekt.
5) Ha en Öppen, rättfram dialog med min tränare - även när jag "bara" är lektionsryttar för denne.
6) ALLTID vara välkommen, oavsett om jag kommer oanmäld eller ej.
7) Ha en så pass fungerande relation till tränaren att jag som ägare kan ifrågasätta sådant som jag inte förstår/ogillar.

Alltså är det Kundens Ansvar, så som varandes hästägare, att se till Sin hästs bästa och vara kunnig nog för att se Vad hästen behöver. Samt frågvis nog för att utveckla mitt eget kunnande.

Tränaransvaret då?

Jag lägger mkt ansvar på hästägaren, att skicka häst till tränare innebär inte per automatik att mitt ansvar för min häst magiskt försvinner. Det är fortfarande MIN häst. Men tränaren har ett ansvar den med

A) Att se till hästens förutsättningar och arbeta på ett pedagogiskt och korrekt vis med häst samt ryttare
B) Att ha en proffesionell samt rak dialog med hästägaren där jag som tränare Måste upplysa hästägaren om det är något jag anser negativt.
C) Att oavsett allmänna omständigheter kunna bibehålla ett yrkesmannamässigt beteende där häst och kund skall komma först
D) Jag skall hålla mitt stall öppet, när som och hur som, för mina kunder och vara serviceminded nog för att välkomna dom med öppna armar även när de kommer oanmält.
E) Hästens välbefinnande skall ALLTID sättas före prestation. Alltid.
F) Jag bör uppmuntra mina kunder att rida lektioner för mig, på sin häst, regelbundet underträningstiden hos mig - för att de skall kunna utvecklas som par och för att kunden skall kunna matcha upp de positiva förändringar träningen (förhoppningsvis) ger i hästen.

Så vad betyder alltså det jag skrivit nu?
JO
Tränaren är just det TRÄNARE och erbjuder en tjänst - men precis som man som förälder fortfarande är ansvarig för sitt barns väl och ve i skolan är Ägaren ANSVARIG att se till att hästens behov uppfylls och att den tjänst man betalat för utförs på ett vettigt vis.

Alltså är jag så hemsk att jag anser att KUNDEN, dvs hästägaren i det här fallet, har Huvudansvaret för sin häst. För att kunden sänder iväg sin häst på utbildning där den själv inte kan uppnå målen, då krävs det även regelbunden träning utav ryttaren för att de pengarna inte skall vara bortkastade. Kunden Bör ha så pass mycket hästvett att man inser Hur mkt/litet man kan utveckla en häst under x antal månader. Och har inte kunden det hästvettet (så kan man ju diskutera huruvida kunden ska ha häst eller ej) så är det upp till tränaren att göra ägaren införstådd med Vad man kan lära hästen, Hur, samt Varför detär på ett visst vis.

Inte sant?

..eller kan man dumpa sin häst hos tränare i en månad och förvänta sig att den skall gå som Futurityhästarna? ..och sen gnälla över att den fått en överbelastningsskada? inte utbilda sig själv i samband med hästens utbildning.. samt beskylla tränaren för att ha förstört hästen för att den utvecklats på ett vis under tiden träningen varit igång som gör att jag, som fortfarande är på ruta ett emedan hästen är på ruta fyra, inte längre klarar av att rida den "som vanligt"?

(SNÄLLA! Håll personangrepp BORTA, för det här är en tråd som är generell - vad anser NI vara hästägare vs tränaransvar? Det är alltså INTE välkommet med "min häst var hos tränare och kom hem siochså!" Låt det här vara en diskutionstråd gällande just, tränare i allmänhet, kunder i allmänhet och ANSVAR i synnerhet... Tack, snälla)
 
Sv: Ansvar...

Du lämnade inte mycket till diskution... ;)
Hur bra skrivet som helst, håller med till hundra procent! :bow:
Var det på detta viset (från båda håll) skulle många (nästan alla) problem och missförstånd kunna undvikas.
Tyvärr finns det alltför många hästägare med orealistiska krav, och allt för många tränare som kanske inte är fullt så duktiga som dom tror... :D
 
Sv: Ansvar...

:rofl::rofl: jag kanske ska sadla om helt och bara syssla med att analysera och dissikera vad som går fel i relationer och kommunikationen människa-människa ist för det jag gör just nu :angel:

Nej men visst verkar det väldigt enkelt och logiskt, om man lägger upp det som jag gjort här - men uppenbarligen verkar ju "tränare" och "kunder" tänka annorlunda...

Det finns säkert nån som vill diskutera emot.. kanske. Eventuellt.. men det jag liksom funderar på är hur man tänker, både som "tränare" (av den typen jag nämnde i Raymonds tråd som magiskt blivit tränare efter en period i USA) och som kund när man bara "släpper ansvaret" och inte kollar upp ordentligt.

Nu kanske jag är bitter och cynisk i överkant.. men jag tar inte emot kunder som tror att allt är klappat och klart på en månad, lika lite som jag skickar iväg min häst till en tränare.

Fick ett telefonsamtal för lite sedan där en man ville ha sin arab inriden, araben i fråga var ett sto på 11 år som aldrig sett en sadel Och han ville ha den inriden på en månad... ska ärligt erkänna att jag var så hemskt att jag sa mitt månadspris MEN upplyste honom om att hon skulle komma att behöva betydligt mer än en månad.. Visst sjutton kan jag få en häst "inriden" på en månad, dvs ridbar i skritt, trav, galopp, stanna, höger-vänster men det betyder inte att jag gör det. I synnerhet inte mot ett så gammalt sto. Konstigt nog så går hästen kvar där nere i södern, och är fortfarande inte inriden av någon.. för att det skulle gå FORT. :cool: Tack men Nej tack, så pengak*t är jag inte.
 
Sv: Ansvar...

Jag läste inte hela texten, mina egna tankar svävade iväg till mina få lektioner nu i vintras.
Jag tog sammanlagt tre lektioner (sen fick hästen fångkänningar och träningen ligger på is) med ca 3-4 veckors mellanrum. Jag tränar inte för tävling och har väl egentligen inga ambitioner alls förutom att lära mej och min häst nåt nytt och utvecklas psykiskt och fysiskt.
Vi började med att träna ryggning, för den var enligt tränarn "fruktansvärd och obefintlig". Han är underbart rättfram min tränare! Vi fick tips, vi tragglade en timme ungefär och fick hemläxa att rygga några steg ordentligt varje dag. Nästa lektion ryggade vi supersnyggt!
Då blev läxan sidepass, för att få upp rörlighet och skänkelsvar från min kära ponny. Sidepassade i rutor på alla möjliga olika sätt och vis, jag jobbade mer än hästen. Tränade lite hemma och kom tillbaka ett par veckor senare.
Red denna gång för tränarns fru, hon hade inte sett var vi började och när jag berättade hur otroligt mycket vi utvecklats trodde hon knappt på mej!

Tre lektioner. Hemma har jag lullat runt i skogen som vanligt, bara lagt till lite disciplin från min sida.
Jag märkte otroligt stor skillnad, men tränarn upplevde inte alls lika stor förändring. Min omgivning märkte knappt heller av den.

Jag vet inte vad jag är ute efter med det här inlägget, men det var vad som ploppade upp i mitt huvud. Jag saknar träningarna!
 
Sv: Ansvar...

När jag lämnar mina barn till skola eller dagis så har de faktiskt ansvaret, om än inte huvudansvaret för barnet i sig. Jag måste kunna lämna mitt barn på dagis eller i den skolpliktiga skolan och lita på att personalen hanterar de situationer som kommer upp.
Och de skall kontakta vårdnadshavare om situationen kräver det, tex skada. Som förälder tillkommer det inte mig att göra oanmälda kontroller eller leta potentiella skadekällor på dagis gården.
Naturligtvis påtalar jag för personalen om jag skulle upptäcka något, men det är inte min sak att aktivt söka problem eller fel.
Givetvis håller man som förälder en dialog med berörd personal om man upptäcker att ens barn inte verkar må bra eller trivas.


Så kommer vi då till hästen så anser jag faktiskt att jag skall kunna lämna en häst för inridning och grundskolning hos en tränare i tex 3 månader. Har jag inte tid att rida in den själv så lär jag knappast ha tid att kontrollera tränaren stup i kvarten.
Jag anser mig kunna rida tillräckligt hyfsat för att kunna rida hästen när den kommer hem utan att ha fått lektioner av tränaren.

Jag förväntar mig inte att hästen skall kunna mer än det mest grundläggande men samtidigt så anser jag att jag faktist betalat för en tjänst.
I den tjänsten ingår (förutom själva inridningen) att hästen skall fodras, skötas, verkas och hanteras som vilken normal hantering som helst. In och ut i hage, en avborstning med viskan om dagen, hovkratsning. Såna grejjer.

Detta skall jag faktiskt kunna förutsätta att tränaren sköter. Jag skall inte behöva åka på plats varje vecka för att kontrollera. Jag skall kunna lita på att tränaren rider eller som i detta fall tränar hästen för inridning regelbundet, om än med någon dags vila ibland så hästen hinner tänka litet och smälta arbetet.

Jag skall oxå kunna lita på att tränaren tar kontakt med mig om något händer med hästen. Och att tränaren inte står och ljuger mig rätt upp i fejset om jag ringer för att förhöra mig om hur det går och hur hästen mår.

Visst kan jag följa upp med besök men det är sjukt att det skall behöva göras.

Mitt problem är att jag inte vågar lita på att det finns några seriösa tränare. Ständigt hör jag att den gör si, den gör så. Sen har jag sett ett och annat som jag inte vill se på min häst i alla fall.

//Waern
 
Sv: Ansvar...

Detta håller jag med om..

De som jag sett mest som gör att jag inte vill lämna bort min häst till träning är att det är inte alltid tränaren som rider hästn utan elev/praktikant/anstäld. Jag kan förstå att tränaren kan rida hästen x antal gånger i vecka och att sedan tex praktikanten motionerar hästen resten av dagarna. Men hos vissa tränare kan de nästan vara tvärt om...
 
Sv: Ansvar...

Ja, Det är ju så det Borde vara! Och som jag skrev, jag är ju en cynisk bitterf***a, det sticker jag inte under stol med.. men precis som jag pratar med mitt imaginära barn (eftersom jag inte har ett) varje dag om hur det varit i skolan och vad det gjort så anser Jag att det är mitt ansvar gentemot min häst att kontrollera att den utbildas så som den bör. Och även om lärarna "borde" ta sitt ansvar i skolan vet vi allihopa att även De brister, det samma gäller förskolepedagoger - hade alla de som "borde ha" ansvaret över våra barn verkligen Tagit sitt ansvar hade mängden IG;n, mobbning, ätstörningar, självdesteuktivitet, fysisk som psykisk misshandel, skolkning osv minskat märkligt. Precis som om kund samt tränare "uppfyller" ovan nämnda lista så skulle många av skräckhistorierna vi hör/ser/känner till inom hästeriet minskas lika drastiskt.

Problemet som jag ser i sverige idag är att alltför många anser sig vara experter, och bra nog, som du skrev i ditt fall "skicklig nog att" rida din häst efter tre månaders proffsträning utan att ta några lektioner. Det anser sig många vara, men där är jag så fräck att jag ifrågasätter det. På tre månaders pedagogisk, proffesionell träning hinner det hända Otroligt mycket med en häst och om man inte rider hästen hos tränaren - hur vet Du exakt vad den lärt sig, hur den lärt sig det samma och hur den fungerar i nuläget.

Alla ryttare rider olika och teknikerna mellan de olika westerntränarna i sverige skiljer sig väldigt mycket åt, precis som jag pratar på ett sätt med min hund pratar jag annorlunda med en annan hund, eller häst, eller människa. Saker som fungerar för Mig fungerar inte per automatik för en annan ryttare. Jag har ju arbetat med hästar sedan jag var 18 år och varit i såväl välkända westernstall som i travstallar och på turridningar, har ridit en hel del spännande individer och haft med väldigt många pållar att göra.. men jag är Inte den felfria, perfekta ryttaren som efter att ha haft min häst hos proffs i tre månader helt enkelt kan plocka upp där proffset avslutat träningen och fortsätta på den banan utan att ta lektioner.

Att utbilda hästen men inte sig själv innebär i min värld att man under x antal månader kan "åka" på vad tränaren lärt in i hästen men att det successivt kommer vattnas ur och tappa i kvalité.

Jag litar absolut inte så blint på någon att jag lämnar min häst oövervakad av mig i tre månader, men så har jag ju - precis som du - sett en hel del skit genom åren. Jag har även sett hur det kan barka rakt åt h*lvete rent ut sagt när träningen bara läggs på hästen och ryttaren i fråga inte tar lektioner, hästen är aldrig bättre än ryttaren som sitter på den, så att skicka iväg sin häst på tillridning utan att utbilda sig själv samtidigt (i synnerhet som många tränare låter lektioner på den egna hästen ingå i träningspriset) är att kasta pengarna i sjön.

Glad att det kom lite fler tankar i tråden! Mata på med mer folks! :) Sånt här är Nyttigt!! :) :bow:
 
Sv: Ansvar...

Just i detta exempel talade jag om en ren inridning och grundskolning. Där vet jag att jag har kunskap att möta den hemvändande unghästen då jag redan ridit in ett antal, anledningen till ett ev bortlämnande vore den egna tidsbristen.

Dock (om man skulle våga) att lämna en häst för vidareutbildning/tillridning ger genast ett annat problem, en häst som har bättre kunskap än jag själv och i det läget så bör jag som ryttare/hästägare utbilda mig. Kanske inte bara på min egen häst utan på flera.
Enligt min erfarenhet så är hästen väldigt lättlärd och människan svårlärd. Det som hästen lär sig på 5 turer behöver jag som människa repetera säkert 50.

Så det klokaste valet är att skynda långsamt och rida många lektioner på en redan skolad häst/hästar för att lära sig själv. Finner man sedan en tränare man litar på som man vågar anförtro sin häst åt så är det bra. Men man behöver även träning tillsammans.


Vad gäller att lämna sin häst för tillridning utan att utbilda sig själv så är det många som gör det, som jag uppfattar det. Man har helt enkelt tillräckligt med pengar för att lösa problemet att man vill ha så många rosetter som möjligt utan att behöva nöta hela vintern för att få dem.


Och vad gäller skola och dagis så spelar det inte så stor roll om de gör sitt yttersta om det inte fungerar i hemmiljön. Är barnet inte sett hemma så tar det sig i uttryck på det vis du beskriver. Oavsett skola och barnomsorg tar ansvar, vilket de faktiskt oftast gör.


Fortfarande, oavsett allt som skrivits så är mitt problem att jag inte vågar lämna min häst till någon. Jag vill kunna förutsätta att jag skall kunna lita till min tränare och att denne är professionell nog att sköta sitt uppdrag.
Precis som att jag sköter mitt jobb varje dag utan att chefen behöver stå och övervaka mig. Bara för att jag tex kan komma och gå som jag vill betyder det inte att jag gör det.

Frihet under ansvar.

//Waern
 
Sv: Ansvar...

Bew! Du borde utforma kontrakt, där alla dessa punkter ingår. Helt själv skrivna saker.:bow::bow: Du är så klok.
Tränarna är ju till för att plocka fram det hästen redan kan helt naturligt. Det är ju under ryttare som hästen blir hämmad. Vi måste ju begripa att vi påverkar o inverkar våra hästar under ryttare. Ett citat: Tränaren frågade mig vilken som var hästens svåra sida.( Hästen har ingen vänster eller högerhänthet, men jag har.) Jag svarade -hästen har ingen svår sida men jag är hopplöst högerhänt. Vi måste jobba med oss själva för att begripa vår oliksidiga åverkan på våra hästar. Hästen kommer till tränare för att ägaren har problem med vänstergalopp. Tränaren märker ingenting för denne har inga problem. Ja gott folk lite svamell. Kontentan vi ryttare /ägare måste tränas i att inte hämma våra hästar i deras naturliga rörelsemönster. Kan ju säg att jag har svårt med v galopp. Tävlade i reining på låg nivå. Helt otroligt jag hade konstant fel galopp o gjorde tom byten. Haha stackars häst. Jag måste lära mig hur det känns i min kropp när jag har förvändgalopp det kallas det i den högre dressyren:angel:
 
Sv: Ansvar...

Älskar dina funderingar och tankar! Det du tar upp är klart värt att diskutera och jag följer tråden intresserat. För mig är det självklart att ha huvudansvaret och vara med hela vägen och jag lämnar inte över "allt" till någon även om så vederbörande är världsbäst på sin sak. In fact: Jag rider in och tränar mina hästar själv med tränarstöd...Nu har jag så pass lång erfarenhet att jag kan sålla bland tränarna och rider för de som jag känner ger mig och hästen något. Mina förväntningar är väl rätt höga men med utgång från var hästen är samt även jag, om vi "talar" samma språk eller om vi är på kollisionskurs (har en sån erfarenhet ;))... Tyvärr har inte alla människor förmågan att se sina egna begränsningar utan kräver mer än de klarar av och att få dom att förstå att det ska ta lite längre tid är inte alltid så lätt. Då bugar jag mig för t.ex. ditt beslut att inte ta emot en häst där man förväntar sig snabba resultat...men även här har vi ju tränare som inte är lika i tanken...

I grund och botten ser jag till vilken respekt en tränare visar hästen och jag ser hellre ett ärligt långt perspektiv än quick fix.
 
Sv: Ansvar...

Vi menar i grund och botten samma sak, bara det att jag diskuterat utifrån ett lite annat perspektiv..

Visst Ska man kunna lämna sin häst, precis som sitt barn, till vem som helst som skall vara "professionell", men i dagsläget så fungerar det inte så. Det är lite en utopi, en vacker tanke och något att eftersträva.

Hästar är otroligt lättlärda! Det är bara det att det är lättare att lära in en sak än att lära om det, ex. alla "fula ovanor" våra hästar har - de flesta är på något vis inlärt, oavsiktligt, men ändock inlärt. Ex. en sådan sak som en häst som tar galoppombytet fram som därför inte gör ett rent byte, att lära om det så att den byter galoppen Bak först ställer högre krav på ryttaren än att lära in galoppombytet ifrån grunden. (ehum, anser Jag då va.. åter igen, personliga åsikter och perspektiv) En av mina gamla chefer sa alltid att en ryttare behöver göra något MINST 30 ggr väldigt nära inpå för att förstå och lära sig det emedan en häst kan lära sig samma sak på fem minuter.
Lite som Paxan (dvs. min allra käraste moder är jag rädd *fniss*) sa, det ryttarna behöver lära sig är att inte inverka Negativt på hästen, de flesta hämningar/spänningar/låsningar går att härleda till ryttaren, precis som de flesta ridproblem egentligen sitter i ryttaren. Vi kan ta mig som ett exempel, jag är blind på ena ögat och lutar huvudet lätt åt sidan när jag rider (omedvetet, jag Vet att jag gör det MEN det är något jag alltid gjort, jag till och med Sjunger med huvudet lätt på sned, troligen för att få så stort synfält som möjligt) vilket gör att jag har Väldigt lätt för att tappa ena axeln. Det är något jag Alltid måste arbeta på, att sitta RAKT med kroppen. Eftersom jag alltid gör det har ju min kropp utvecklats på ett sådant vis att jag är balanserad ändå - men däremot kan det då och då ställa till bekymmer i ridningen, eller för den delen när jag handlar :rofl: Eftersom jag är medveten om min snedhet kan jag arbeta på den - men hur många ryttare är medvetna om att de är sneda i kroppen och lär sig parera upp det vid ridningen? En sådan sak kan lätt leda till en häst med en märkbart svagare sida, vilket i sin tur leder till problem i ridningen. ..osvosvosv.. nu glider jag från ämnet igen!

Visst förväntar man sig att proffs skall vara just PROFFS och sätta det de arbetar med Främst. Hästens väl och ve framför allt, men, som med allting annat där prestige och resultat (eftersom vi inte har enorma prissummor här så kan jag ju inte säga något om pengar..) blandas in glöms hästen som individ lätt bort och de snabba målen/snabba resltaten blir det som är väsentligt för att synas - att hästen sen kanske inte är ridbar när den blir äldre, eller om den "får betala priset" redan innan den hinner bli "äldre" det är en bagatell.. för vad är två förstörda hästar i jämförelse med två som tävlar på hög nivå (under något år..)

Jag väntar fortfarande, och kommer väl få vänta ett bra tag, på att få se en 30 årig quarterhingst som tävlats på MKT hög nivå FORTFARANDE vara fräsch och redo för att gå uppvisningar i Urbinos anda.


Rajja;

Tackar, glad att nån känner att dom får ut något av mina funderingar sådana de nu är.. vet att det kan vara lite halvknepigt att hänga med på hur jag menar många gånger. Men jo, att lägga en stabil och bra grund är ett arbete som tar TID. Kanske är två saker som krävs i Sverige idag;
Samma tankesätt inom westernridningen som det en gång var i dressyren - att en häst är på sin topp vid 15 års åldern... och inte vid 5-6.
SAMT
Westernridskolor/utbildningar som kan plocka upp och utbilda de uppkommande, nya ryttarna... det är få möjligheter man har att rida en "läromästare" i western idag, få tränare håller sig med lektionshästar... vilket innebär att man som blivande westernryttare är så illa tvungen att köpa hästen Själv. Och hur många läromästare finns det att köpa för en peng som är vettig? 120 000 är inte direkt ett vettigt pris för en "nybörjare" för att de ska få en häst som kan grunderna stabilt och som kan hjälpa dom förstå. Utan folk köper en yngre förmåga, som de pysslar med för att sedan skicka iväg på inridning hos någon.. och rider därefter på clinics "då och då" om ni ursäktar uttrycket..

Paxan; Mja, alltså.. några kontrakt vette f*n, men det finns nog en överhängande risk att det kommer dyka upp "regelskyltar" med texter som; Det är aldrig hästens fel att den inte förstår
Har du en dålig dag - spring en runda istället
Alla kan prata med hästar - men det krävs en riktig hästmänniska för att förstå svaret.... :idea:

Det som BORDE sammanlänka oss ryttare, oavsett stadie, kvalité, hästras, sadel, ålder osvosvosv är ju respekten och kärleken för hästen som djur och individ. Samt ödmjukheten att i första hand söka svaret på problemet hos oss själva! Det är så lätt att skylla på hästen, för att söka sina egna fel är besvärligt, då måste man ju erkänna att man har något fel och inte är perfekt.. (och vi vet ju alla att vi är perfekta, inte sant? :angel:)

Personligen gör jag något så fult som att ta en rökpaus när jag känner att det tar stopp.. en micropaus i träningen där jag kan tänka igen vad Sjutton jag gjorde, vad som hände, varför och Hur jag ska kunna uppnå mitt mål på ett vis som INTE gör att jag och häst hamnar i en fight (där det oftast är JAG som ryttare som är den utlösande faktorn), Varför reagerade hästen som den gjorde, hur satt jag, vad gjorde jag med skänklarna, med händerna, gav jag dubbla signaler, var jag otydlig, skall jag kanske backa några steg tillbaka i utbildningen och gå igenom det där nere. Hur gör jag det lättare för hästen att genomföra det "dumma jag" begär? Och hur tusan begärde jag det till att börja med?
 
Sv: Ansvar...

Lite svamell. Det är som sagt viktigt att se helheten i det man gör när man gör med sin häst. Jag har en ny adept på gården, som jag tänker värva till westernridningens fromma. En tjej på 13 år , som ridit på rs i några teminer. (Har man ridit typ 3 år på rs , kan låte som man borde veta vad man håller på med....men du har max ridit 90 gånger.) Av en ridlärare som har som merit att kunna hoppa 1 m för att komma in på ridlärarutb. Till saken, min adept har problem med att rida rakt fram. Vi jobbar i skritt o med koner. Hästen är mjuk o lyhörd , men du måste vara konstant medveten på vad du gör, annars så hittar han på något annat. Hon har svårt att styra honom med kroppspråk, hon kan använda tygeltagen som viss gaidning, men de funkar inte heller. Så hon får begrunda o stanna upp o fundera på vad hon gör för fel. Hästar gör aldrig fel han gör bara vad han tror förväntas av honom. Jag hoppar upp o vill visa vad man kan med bara vikthjälper. Sätter mig på tyglarna o rider honom på volten i trav o ökar o minksar volten . Vill bara säga det här att vi måste ha kropp, själ o hjärta. Medvetenhet att dina brister är din begränsning. Vojne vojne vad svammel det blev:grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp