Antal dagmammor/förskolor under uppväxt

Hur många förskolor/dagmammor gick du på som liten?

  • 1-2

    Röster: 110 67,1%
  • 3-4

    Röster: 27 16,5%
  • 5-6

    Röster: 4 2,4%
  • 7-8

    Röster: 1 0,6%
  • 9+

    Röster: 1 0,6%
  • 0

    Röster: 21 12,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    164
Jag började hos en privat dagmamma, det blev snarast min extra familj under hela min uppväxt. Där var jag tills min lillasyster föddes, sen började vi båda på förskola, jag trivdes bra där. Andra terminen på lekis fick jag flytta till dagmamma för att gå sista terminen på lekis med de jag skulle gå i skolan med. Den dagmamman var inte så särskilt bra, jag trivdes på lekis, men ville inte vara hos dagmamman men var tvungen första åren i skolan också. Sen öppnade äntligen fritids på skolan och där stortrivdes jag. :)
 
Jag var hemma hos min mormor och morfar under dagarna fram tills att min bror (två år yngre) var gammal nog att börja på förskola. Då började vi samtidigt på samma förskola fast på varsin avdelning. Den skolan har från förskola upp till 9an så jag (och även min bror) gick där enda tills jag slutade 9an. Dock var det olika hus/skolgårdar för de olika åldrarna (förskola, förskoleklass, 1-5 och 6-9). Ett fritids under lågstadietiden och ett annat fritids under mellanstadietiden innan dess att jag var tillräckligt gammal för att få gå hem själv efter skolan. Jag trivdes alltid bra och vi hade en fin sammanhållning i klassen även om dynamiken såklart ändrades under årens gång. Ca halva klassen gick tillsammans årskurs 1-9, och vi var ett litet gäng som gick tillsammans enda sedan förskoletiden :)
 
Jag gick på två. Har inget minne av det första men hade tydligen en bästa kompis där och trivdes nog bra. Denna kompis gick jag sedan i samma klass och skola som ändå upp till 9an men vi umgicks aldrig i skolåldern.
När jag fick plats på dagiset som låg typ 100 meter hemifrån så fick jag börja där istället. Minns att jag trivdes bra där. Fick en ny bästa kompis som jag fortfarande umgås med idag :)
 
Minst 7 dagmammor, förmodligen fler som jag inte kommer ihåg. Men fick ju byta varje gång dom skulle gå på föräldraledighet, och många var i barnafödande ålder. Och så var det nya tillfälliga varje sommar, då den ordinare hade semester. Trivdes med vissa, d v s dom som ville leka med mig. Hatade att umgås med andra barn, så fanns det bara barn att umgås med. satt jag bara och väntade i timtal på att bli hämtad hem.
 
Jag gick på ett lekis, som det kallades då, i två år innan jag började skolan.
Bodde i en liten by och min årskull bestod av fem barn, tror det var därför vi gick två år, det normala annars var nog ett år.
Ser att någon skrev om fritids, det fanns inte där jag bodde så efter skolan gick man hem eller till en kompis.
Min mamma jobbade inte när jag var liten så hon var väl oftast hemma när jag kom hem från skolan.
 
@Lickety Tror du inte ”normalt” ändrar sig över tiden? Skulle du inte få ett helt svar om du ställde frågan: Ni som har barn i åldern 6-16 år, hur många förskolor/dagmammor har era barn gått hos innan de började förskoleklass?

Antalet som svarar noll borde vara ca 2% eller något sånt osv.
 
Var hos farmor och farfar tills jag fyllde 5 år för då blev det dags för dagis då jag skulle skolas in och vänja mig vid att tillhöra en större grupp innan skolan började.
 
Svaren blir tagna ur sitt sammanhang om man inte vet ålder på den svarande. Vad som var normalt ”då” är inte det normala nu.
 
Gick inte på förskola. Inte fritids heller.
En av mina föräldrar jobbade dagtid och en skift.
Jag var mest med den föräldern som arbetade skift men ibland körde det ihop sej och då var jag hos en granne ibland eller hos farmor och farfar tex.
Det här var på senare åttiotalet.

Att inte gått på förskola (eller fritids) skulle jag säga inte har påverkat mej öht.
 
@Lickety Tror du inte ”normalt” ändrar sig över tiden? Skulle du inte få ett helt svar om du ställde frågan: Ni som har barn i åldern 6-16 år, hur många förskolor/dagmammor har era barn gått hos innan de började förskoleklass?

Antalet som svarar noll borde vara ca 2% eller något sånt osv.
Svaren blir tagna ur sitt sammanhang om man inte vet ålder på den svarande. Vad som var normalt ”då” är inte det normala nu.
Jag är i denna tråden inte ute efter vad som är "normalt" nu, och frågar därför inte om hur barn har det nu.
Jag använder ordet främst för att man som barn ofta tror allt är normalt för att man inte har några andra referenspunkter. Oavsett hur många förskolor eller inga alls man gått på så kan man ju fundera kring frågan som vuxen och hur det påverkat utifrån sina egna och andras upplevelser.
 
Gick en period hos dagmamma innan jag började på förskolan.
Jag gick på 1 förskola, men gick nog på 2-3 avdelningar under samma dag då jag började så tidigt på morgonen. 🙂

I efterhand borde jag kanske fått byta förskola pga diverse anledningar men tror inte det "sågs på den tiden" ca 27 årsen. Eller fått mer hjälp där jag gick.
 
Nu när vi fått barn så börjar jag fundera över saker i min egen uppväxt, vilket nog många gör. Jag tror starkt på att man behöver syna sig själv och bearbeta sin egen ryggsäck för att bli en bättre förälder.
Ofta utgår man ju från att saker varit normala (vad nu det är?) tills man sätter sitt vuxna strålkastarljus på dem. Jag har starkt känt att jag inte ville sätta sonen i en förskola som han snart skulle byta från (garantiplats). Nu fick vi plats i rätt förskola och allt är frid och fröjd.
Men härom dagen började jag räkna efter hur många olika dagmammor/förskolor jag själv gått på. Eftersom jag inte vet vad som är "normalt" får ni gärna rösta. Jag är mest nyfiken på hur det sett ut för andra och hur ni tror det kan ha påverkat er?
Noll om man inte räknar lekis från fem år. Dit och hem tog man sig utan föräldrar, med några kompisar som man plockade upp på vägen.

Genpoolen har gått på en.
 
Jag och bror gick hos dagmamma och älskade det, jag har bara goda minnen därifrån.
Någon gång under lågstadiet blev det istället fritids efter skolan och jag tyckte det var fruktansvärt - runt första/andra klass fick jag lov att börja gå hem själv efter skolan istället.
Född tidigt åttiotal. :)
 
Jag var först med min mormor för att sedan börja på dagis och gå på samma tills jag började skolan.
Född tidigt 90tal
 
Jag tror det var tre. En dagmamma under en kort period, sedan en förskola något år och sedan bytte vi när vi flyttade så gick sedan på en och samma 4-6 år.
 
Jag gick på ett lekis, som det kallades då, i två år innan jag började skolan.
Bodde i en liten by och min årskull bestod av fem barn, tror det var därför vi gick två år, det normala annars var nog ett år.
Ser att någon skrev om fritids, det fanns inte där jag bodde så efter skolan gick man hem eller till en kompis.
Min mamma jobbade inte när jag var liten så hon var väl oftast hemma när jag kom hem från skolan.
Min mamma stred som ett djur för att få till en förskola och fritids i "vår lilla by" när jag växte upp var normen att mamman skulle vara hemma och kunde möjligtvis deltidsarbete när barnen var på lekis och skolan. Det var synd om oss stackars barn som hade två föräldrar som arbetade och var tvingade att vara hos dagmamma. :meh: Men när förskolan och fritids väl öppnade blev det snabbt fullt och fick lov att byggas ut inom två år.
 
Jag gick bara hos en dagmamma men för min del hade det varit bättre att byta, för det var inte bra alls. Jag spenderade mest tid i skamvrån i hallen för att jag inte åt (vilket jag hade enorma problem med som liten, och mina föräldrar hade sagt till henne att jag inte behövde äta något), eller för att hon tvingade mig att äta något som gjorde att jag spydde. Sen var jag även det lugna barnet så jag blev tillsagd att städa medan de andra barnen lekte, och de tyckte såklart att det var roligt att stöka ner så mycket som möjligt då :meh:
 
Jag gick hos en dagmamma, som inte var en så bra upplevelse. Även jag tillbringade mest tid i skamvrån och minns hur jag tvångsmatades. Dagmammans två egna söner mobbades/slog mig och tog överhuvudtaget upp all tid och plats. Anledningen till att denna dagmamman var just dagmamma var helt klart för att hon ville kunna vara hemma med sina egna barn, övriga dagbarn var helt oviktiga. Detta var tidigt åttiotal och det var stor platsbrist på alla förskolor. Så min mamma fick först ta tjänstledigt ett år och till slut säga upp sig, starta eget företag och jobba hemifrån för att förhindra att jag skulle slippa fortsätta gå till dagmamman. Så därefter var jag hemma och sysselsatte mig själv ett par år innan skolan ( dessutom enda barnet).
Skolstarten var en stor chock minns jag. Massa högljudda barn överallt som ville leka på ett sätt som jag inte förstod mig på. Jag hade behövt gå ett par år på en pedagogisk förskola ett par år innan skolan.
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 912
Senast: Angel
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 967
Senast: Pinus
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 241
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp