Bukefalos 28 år!

Antal galoppsprång mellan....

O

odetteZ

Hej!
Jag är såå dålig på det där med galoppsprång.
Min häst:
är 152cm alltså liten häst och ganska normal galopp.
Jag undrar:
1. hur långt har man mellan en studs på ca 50cm?
2. hur långt har man mellan två räcken på ca 80cm om man ska ha 3 galoppsprång mellan dom?
3. hur långt har man mellan ett räcke (ca 60cm)och en oxer (ca 80-90cm) om man ska ha 2 galoppsprång mellan dom?
4. hur långt kan man ha mellan två räcken (ca 70-90cm) om man ska ha 5 galoppsprång mellan dom?

tacksam om jag kan få svar på frågorna :bow: , säg till om jag vimsat till det med en konstig text där uppe. :D
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

1. Ca 4 m skulle jag sätta där. Något mer.
2. 10,6 m skulle nog vara bra.
3. Ca 7 m
4. Ca17 m

Kom ihåg dessa mått kanske inte stämmer för alla. Prova dig fram, men på ett ungefär :)
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

1. Ca 4 m skulle jag sätta där. Något mer.
2. 10,6 m skulle nog vara bra.
3. Ca 7 m
4. Ca17 m

Kom ihåg dessa mått kanske inte stämmer för alla. Prova dig fram, men på ett ungefär :)

tackar det ska jag prova med :D
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

4m på studs?! :O Är inte det jättelångt? En vuxen hästs galoppsprång är väl på 3m? Alltså brukar man sätta studsen på 3m, och ytterligare 3m om man ska få plats med ett galoppsprång emellan.

Men jag kan ju ha fel ;) Men det är så jag lärt mig
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

Min häst är 159 och har väldigt korta galoppsprång, vi ligger strax under 3 m vid studs.
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

Kan tillägga att min häst e 153cm, är rätt storgalopperad och vi har 2,8-3m i studs.
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

jag va inne på samma tanke som dig med - vad är grejen med 4 m på studs? Vi brukar köra typ 2,5 m på stor ponny tror jag. :p
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

om din häst är stor galopperad skulle jag sätta 3m det är normalt och är rätt distans till studs. 7m har man till 1 galoppsprån med storhäst. mvh j:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Antal galoppsprång mellan....

själv har jag 6m om jag ska ha 1 glp språng mellan :)
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

men på studs har man inga galoppsprång emellan ju? bara landa och upp igen?
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

*kl*

studs = inget galoppsprång imellan, alltså ett halvt galoppsprång till landning & ett halvt till avsprång = ett "galoppsprångsavstånd" imellan.. tex om hästens galoppsprång är 3 m, så har man 3 m imellan ;)

om du fattar xD
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

1: 2,5-3,5m det beror på vad man vill uppnå.
2: ca 11m
3: ca 9m
4: 15m

Det är dom måtten jag har lärt mej och dom fungerar på mina hästar och mina hästar är från 139,5 i mankhöjd - ca 160cm i mankhöjd. Jag har lite kortare till c-ponnyn...
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

Jahaaa förlåt, läste slarvigt :idea:
 
Sv: Antal galoppsprång mellan....

Min häst är också 152 med normalgalopp, och går på lika galoppsprång som andra hästar. Vid lägre hinder(<1.10) och mindre ridbanor ska man dra ihop avståndet något.

Den "normala" avståndstabellen:
1. ca 3 m
2. 14 m
3. 10 m
4. 24.5

Sen på lägre hinder och mindre banor drar man ihop det något, ca en halvmeter brukar vara ganska ok:)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Jag raljerande om skallkungen och norrbottenspets i tråden om ovanliga raser. Så jag tog reda på mer. Trädskällarnas jaktprov är att...
Svar
12
· Visningar
1 864
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 827
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp