Antal kullar på samma hona.

A

adore

Hur många kullar tycker ni, som kan uppfödning, att man kan ta på en och samma hona under hennes liv??
 
Beror ju lite på... I en stor ras kanske man skulle "byta" hona oftare, i en ras där det är riktigt svårt att få tag på honor kanske man måste använda dem fler gånger, och istället försöka para dem med extrem planering vad det gäller val av hane...

Generellt 5-6 kullar kanske, jag är inte direkt förtjust över att behöva ha honan på p-piller hur länge som helst, och räknar med en kull om året, om allt går som det ska, eftersom iaf våra mindre honor faller ur en del när de diar.

Sedan tycker jag det är en pensionerad avelskatts rättighet att leva ett långt och kärleksfylls liv som kastrat, och jag omplacerar hellre än behåller katten, om jag hittar ett riktigt bra hem. (Varför? Jag tror katten mår bättre i en något mindre kattfamilj, där den kan få mer uppmärksamhet från sina människor. En seriös uppfödare MÅSTE ju skaffa nya katter med jämna mellanrum. Men vissa gamla honor trivs ju utmärkt bland massa katter, och blir underbara "mormödrar")
 
Ok, jag har ju min hona som är tre år nu och hon kommer att få sin tredje kull snart. Har funderat på att ta en kull till efter men vet inte om det är så snällt mot katten. Självklart kommer det inte bli än på länge.
Hon ser ut att trivas så himla bra att vara med kattungar. :love:
Hon ser så harmonisk ut och ligger mest och myser.
Dessvärre tappar hon en hel del päls vid själva löpet och parningen men den börjar på att komma tillbaka nu.
Skulle jag inte ta en till kull så skulle jag låta kastrera henne och spara henne här. Hon har redan haft två ägare innan mej så hon är värd att få stanna om hon trivs.
Hanen hon är parad med nu har importerade föräldrar från Nya Zeeland så det är nytt blod för rasen i Sverige och det är bra!!
 
Tycker som Sassy att 5-6 kullar är rimligt. Om honan går i avel när hon är ett år och man tar en kull per år så hinner hon ju bli 7-8 år när man pensionerar henne och längre än så vill man ju oftast inte ha dem på p-piller.
 
Då skulle jag kunna ta en till kull utan att känna att jag utnyttjar katten...
 
Låter spännande... själv väntar jag ju på en hona med pappa nyimporterad från usa, och finsk mamma, men det dröjer... De bor ju mer än hundra mil ifrån varandra, svårt att tajma löpen då...
 
Ja, det är rolit och spännande.

Låter lite väl långt med 100mil!! Men vad gör man inte??
Min hona som lätt blir stressad i nya miljöer fick bara åka tåg i 10 mil (1 timma), mellanlanda hemma hos min mamma där hon varit många gånger och sendan åka bil ett par kilometer till hanen.
Det var lagom långt och smidigt!! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Tjatter Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 425
Senast: Flixon
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
232
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp