Antal Nordsvenska Brukshästar/Svenska varmblod (Halvblod)

Plantan

Trådstartare
Hej alla!

Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige?

Jag är mest nyfiken på Nordsvenska Brukshästar och Halvblod, Svenska Varmblod. Som inte är travare, alltså.

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga den här frågan, men jag provar här! Flytta gärna på den ifall den är fel! Tack!
 
Fast det funkar väl inte så med Blå Basen?

Antalet man får fram är väl inte "antal levande hästar" (population idag) av en viss ras, utan antalet hästar som är upplagda i Blå Basen, där det inte specifikt är registrerat att hästen är död? Eller kanske samtliga upplagda hästar i en viss ras?

Egentligen så vet ju inte ens registratorn för en viss ras, hur många hästar det finns i livet idag, eftersom "folk" är rätt dåliga på att meddela att en häst är avliden.

En häst som jag fött upp, avled mycket ung, i en tragisk olycka förra året, hos sin nya ägare. Den står som levande i Blå Basen.

Man kan ju tänka sig att de som skapat Blå Basen, bestämt att i statistiken för antal hästar, så antas det alltid att hästar är döda när de nått t.ex. 35 års ålder och därför så ingår de som är äldre än så inte i statistiken? Men borde inte det anges i så fall?

Och hur hanteras hästar med "okänt födelseår"? "Gamla förfäder" (ibland inte så värst gamla), även bland NSV Brukshäst, anges ofta med "okänt födelseår", trots att jag kan slå upp dem i mina stamböcker, och utläsa födelseåret där?
Dessutom så är det mest hästar (NSV Brukshäst), där det finns en serie avkommor, som finns med. Vad avser Nordsvensk Brukshäst, så fattas det en hel del valacker i Blå Basen, som är levande, men födda tidigt under 2000-talet och där man slarvat med att lägga in dem i Blå basen. Jag har själv kontaktat registratorn, för att få valack-avkommor till mina (levande) ston tillagda så de syns i Blå basen.


Mitt råd till TS är att skriva ett mail till den/de som är registrator för respektive ras, för att därigenom få rasansvarigas uppfattning om antalet levande hästar i respektive ras.
 
Hej alla!

Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige?

Jag är mest nyfiken på Nordsvenska Brukshästar och Halvblod, Svenska Varmblod. Som inte är travare, alltså.

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga den här frågan, men jag provar här! Flytta gärna på den ifall den är fel! Tack!
Kan du inte kontakta respektive rasförening?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 332
Senast: thoora
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Whirlie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp