Antal semineringar per brunst,

B

bettan1

vad är det normala? Mitt sto är seminerad tis, tors och skall semineras i morgon då ägget inte släppt ännu. Sedan kollas hon på måndag igen.
Är chansen mindre för dräktighet då det, som jag tycker, drar ut på tiden?
Hälsningar Elizabet
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Egentligen inte. Släpper hon bara ägget normalt så...
Däremot ökar ju alltid risken för infektion när man seminerar/betäcker ofta.
3 skick på en brunst är inte onormlat, men inte optimalt.
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Jag vet inte vad medeltalet är, men skulle gissa på två semineringar per brunst. Jag frågade faktiskt en gång på stationen vi åker till, och de sa då att de trodde att två var det vanligaste om man kom dit precis när stoet var i semineringsbart skick.
En gång hade vi ett sto som seminerades 5 gånger och blev dräktig på det, hon stod på stationen med brunst i 12 dagar, men jag vet inte vad rekordet är. Jag har hört att man kan spruta dem, precis som man kan spruta igång brunsten, för att få ägget att släppa, men vet ej om det används så ofta eller om det är bra att göra.
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Tackar för svaren!
Ok, då var jag inte helt fel ute då.
Bara att hålla tummarna att ägget släppt till måndag och att det tar sig.
Hälsningar Elizabet
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Det har varit många långa brunster i år med stora ägg som inte släpper! Vi har flera som inseminerats 3 gånger dessvärre både på station och på skick!
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Jo, det händer att man sprutar för att ågget ska släppa.
Då ska det släppa inom 36h.
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Ja, det här året har verkligen varit lite speciellt i det hänsseendet...
Men nu verkar det ändå som om det börjar rulla på lite mer enligt planerna...
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Det är nog ingen fara för blivande dräktighet, det är väl mer ett tecken på att ni inte vet vilken cykel hon har. Mitt sto hade jättelång brunstcykel så vi började förtidigt varje gång förra året och fick därför inseminera flera ggr. Tillslut tog vi en odling och gav antibiotika. Hon fick då en spruta för att brunsta sista gången, själv tyckte hon att hon var färdigbrunstad för det året. Allt gick bra hon ska föla om tre veckor. ( tio insemineringar hann vi med, skam den som ger sig).Lycka till:banana:
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

stall lyckered skrev:
Det är nog ingen fara för blivande dräktighet, det är väl mer ett tecken på att ni inte vet vilken cykel hon har. Mitt sto hade jättelång brunstcykel så vi började förtidigt varje gång förra året och fick därför inseminera flera ggr. Tillslut tog vi en odling och gav antibiotika. Hon fick då en spruta för att brunsta sista gången, själv tyckte hon att hon var färdigbrunstad för det året. Allt gick bra hon ska föla om tre veckor. ( tio insemineringar hann vi med, skam den som ger sig).Lycka till:banana:

Jag antar att det var tio semineringar utslaget på flera brunster. Jag tar alltid bakt.prov i förebyggande syfte på första brunsten jag seminerar på efter att ha råkat ut för ett liknande fall ett år, det fölet föddes den 31/7 året efter, lite väl sent tycker jag. Jag har också hört att stoet försöker "rena" sig med långa brunster om hon är infekterad, men oftast hjälper inte det.
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Hoppas på att det skall räcka med dessa 3;)
Har noll koll på hennes brunstcykel då jag fick henne i slutet av januari. Hon är dessutom 23 år... Hon hade dock sista fölet -05 och har totalt haft 4 föl - har aldrig varit problem att få henne dräktig.
Men någon gång skall det kanske krångla...
Enda nackdelen är att hon inte tycker om att åka transport (vill absolut inte) så stationsägaren fick hämta henne med buss - så nu känns det som att det enklaste är att låta henne gå kvar tills (om) hon blir dräktig. Trodde i min enfald att hon skulle vara lättlastad då hon tävlat mycket, tills jag fick veta att hon alltid åkt lastbil:crazy:
Hälsningar Elizabet
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

Hade mitt sto på station under 20 dagar med brunst hela tiden i maj månad. Ägget var mellan en 3:a och 4:a under de första 14 dagarna men växte till sig på slutet och blev en 5:a innan hon släppte det. Hon han alltså med att bli seminerad 5 gånger. Tyvärr tog detta inte sig utan nu ska hon semineras igen. Borde egentligen ha brunstat nu men han är väldigt seg så nu har vi beslutat att spruta igång henne...
Hoppas det tar nu bara. Håller tummarna!
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

elle12 skrev:
Jag vet inte vad medeltalet är, men skulle gissa på två semineringar per brunst. Jag frågade faktiskt en gång på stationen vi åker till, och de sa då att de trodde att två var det vanligaste om man kom dit precis när stoet var i semineringsbart skick.
En gång hade vi ett sto som seminerades 5 gånger och blev dräktig på det, hon stod på stationen med brunst i 12 dagar, men jag vet inte vad rekordet är. Jag har hört att man kan spruta dem, precis som man kan spruta igång brunsten, för att få ägget att släppa, men vet ej om det används så ofta eller om det är bra att göra.


Förra året sprutades mitt sto för att släppa ägget, hon blev dräktig:) I vårat fall sprutades hon därför att hon inseminerades strax innan midsommar..
 
Sv: Antal semineringar per brunst,

KL
Äntligen har ägget släppt:rofl:
Blev 3 semineringar, i måndags hade det släppt, så nu hålls tummarna. Den 21/6 skall hon kollas.
Hälsningar Elizabet
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: athena
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Skola & Jobb Skriver i nytt namn för att inte bli igenkänd. Jag har under några år jobbat med arbetsuppgifter som kräver att jag kan ta betalt för...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: workoholic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp