Antalet hundar

Red_Chili

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Sitter och funderar på hur många hundar som är lagom många... :cautious: Är det stor skillnad på att ha tre och att ha fyra..?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sitter och funderar på hur många hundar som är lagom många... :cautious: Är det stor skillnad på att ha tre och att ha fyra..?
Tre eller fyra har jag inte upplevt som så stor skillnad, däremot att gå från en till två och sedan två till tre. I helgen hade jag bara med mig Lyra och herregud vad enkelt det är med bara en :o:nailbiting:
 
Tre eller fyra har jag inte upplevt som så stor skillnad, däremot att gå från en till två och sedan två till tre. I helgen hade jag bara med mig Lyra och herregud vad enkelt det är med bara en :o:nailbiting:
Jag har ju "alltid" haft två, eller ja, när jag sedan haft en i kort period så har det känts helt fel. Ensamhund vägrar jag. Sedan finns det risk/chans att det dyker upp intressant valp om något år, så intressant att jag inte kan låta bli att ha en. Då blir det tre här hemma. Meeen så råkade jag få syn på en fin omplacering nu :angel: (å andra sidan vet jag inte alls om ägaren vill sälja till mig)
 
Jag har ju "alltid" haft två, eller ja, när jag sedan haft en i kort period så har det känts helt fel. Ensamhund vägrar jag. Sedan finns det risk/chans att det dyker upp intressant valp om något år, så intressant att jag inte kan låta bli att ha en. Då blir det tre här hemma. Meeen så råkade jag få syn på en fin omplacering nu :angel: (å andra sidan vet jag inte alls om ägaren vill sälja till mig)

Har hört att största skillnaden är två till tre och att efter det så kan man ha hur många som helst. Typ. :p
 
Sitter och funderar på hur många hundar som är lagom många... :cautious: Är det stor skillnad på att ha tre och att ha fyra..?
Min erfarenhet är att det inte är dubbelt så jobbigt att ha två hundar som att ha en ensam hund. Om man däremot skaffar en tredje hund blir det jobbigare än tre gånger ansträngningen för en ensam hund. Det rörde sig om välartade hundar, men det är svårt att ge alla tre den uppmärksamhet de förtjänar eller behöver, om det finns andra måsten i livet som t. ex. förvärvsarbete. Alltså tycker jag att det optimala antalet hundar är två.
 
Jag har ju "alltid" haft två, eller ja, när jag sedan haft en i kort period så har det känts helt fel. Ensamhund vägrar jag. Sedan finns det risk/chans att det dyker upp intressant valp om något år, så intressant att jag inte kan låta bli att ha en. Då blir det tre här hemma. Meeen så råkade jag få syn på en fin omplacering nu :angel: (å andra sidan vet jag inte alls om ägaren vill sälja till mig)
Vill man så kan man :) kör på bara :up:
 
Sitter och funderar på hur många hundar som är lagom många... :cautious: Är det stor skillnad på att ha tre och att ha fyra..?

Min erfarenhet är att om hundarna bara funkar tillsammans är det inte så himla mycket jobbigare att ha tre eller fyra, men om man däremot har hundar som alltid måste rastas separat och som man inte kan ha tillsammans inomhus så blir det betydligt jobbigare - mer tid, mer dåligt samvete etc.

Sen kan det ju ändå bli lite jobbigare om man måste ha hundvakt nån gång, de tar mer plats i bilen och liknande, men det är ju mer tillfälliga problem, inte så mycket i det dagliga livet om man säger så.
 
Sitter och funderar på hur många hundar som är lagom många... :cautious: Är det stor skillnad på att ha tre och att ha fyra..?

Jag tycker 2 till 3 kändes mindre än 3 till 4 hundar. Däremot när det går över 4 så tycker jag det blir lite krångligt med koppel, få plats i trapphus och bil osv. Men, det beror också på vad det är för hundar. Lättsamma och lydiga hundar är ju såklart alltid lättare. En stökig hund kan ju göra allt mycket svårare och dra igång resten.

Så, passar hunden in i flocken och är hyfsat väluppfostrad så kvittar det nästan om man har 2 eller 4. Tycker jag iaf :D
 
Lugnare med tre hundar :D..
På fullt allvar hemma hos oss iallafall, Nessies aktivitetskrav gick ner när Nano kom och hon hade en hund hon kunde få igång till att leka. De två drar fullt ös medvetslös ute när de jagar varandra ute och gör av med en hel del överskottsenergi på det sättet när det behövs. Det enda Nike är intresserad av att springa efter är en boll annars så ligger hon helst i soffan så hon kanske räknas mer som prydnadsdjur än som hund.
Jag har fått för mig att salukis är rätt lugna och timida varelser så då är det kanske inte så himla stor skillnad på två eller tre hundar?
 
För oss är två lagom, de har sällskap och utbyte av varandra men vi har bara vars en hund att rodda när vi är ute, sambon har ansvar för sin och jag har ansvar för min. Så på sätt och vis är det som att man har ensamhund, men man råkar bo med en annan som också har ensamhund, typ...
 
Jag har fem. Inte alla svårare än typ tre eller två. Men förstås bökigt om man ska resa bort eller om en är skadad och måste rastas skilt. Jag tror att typ sju kan vara lagom, men då är det främst kostnaden som styr.

Om jag hade bott så att hundarna behövde rastas i koppel kanske tre hade varit max. Nu har jag olika rum med grindar så det är smidigt att stänga av om man inte vill att alla ska flamsa runt tillsammans.
 
Tre eller fyra har jag inte upplevt som så stor skillnad, däremot att gå från en till två och sedan två till tre. I helgen hade jag bara med mig Lyra och herregud vad enkelt det är med bara en :o:nailbiting:

Här håller jag helt med. Men det beror också en del på hundarna. Från två till tre var en enorm skillnad första gången, som natt och dag. Medan det andra gången (när jag var förberedd och dessutom valde enklare hundar) var betydligt mindre stök än första gången.

Mellan tre och fyra kan jag dock inte uttala mig om, jag kommer göra vad som står i min begränsade makt att hindra att det upplevs ;)
 
Jag tycker att det beror helt på hund. Tre wachtelhundar är mycket hund, två wachtelhundar och en jaktlabbe är betydligt enklare. Jag planerar för en labbe till om 1-2 år, och jag tror inte att det kommer göra någon större skillnad i flocken. Hade jag tänkt mig en wachtel till som nästa hund hade jag nog försökt lasta över huvudansvaret på den till sambon.
 
Det beror helt på vilken typ av hundar. Jag kunde ha en väns två labbetikar hemma med Benji och Tinja i flera dagar, det märktes knappt att jag hade fyra hundar.

Nu har jag en mer... Komplicerad skala hundar, och det märks definitivt. Längtar tills Asni lär sig lite koppelvett och taggar ner valpbusandet :p
 
Jag tycker det är väldigt varierande skillnad beroende på vilka individer och raser man har.
När skägget är borta från flocken märks det inte alls. Men när Jarla försvann från flocken var det som om vi inte hade några hundar kvar fast vi hade två till :D

Sen tycker jag att här spelar faktiskt storleken roll. Lilla Skägget får alltid plats i bilar osv. Men frakta med sig 3 Schäfrar är omständigare.
Tre brukshundar är också avsevärt dyrare att triva runt i form av mat, träning, utrustning osv än tex 3 små sällskspshundar.
 
Beror helt på hur man bor och vilken typ av hundar det handlar om.
Vi har just nu sex hundar och det är mycket jobb. De kan inte rastas ihop utan man måste gå i två omgångar. Fördelen är att vi bor på landet och behöver inte bry oss om hundmöten, cyklister och folk i allmänhet.
Svårare att skaffa hundvakt också ju fler hundar man har.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 202
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp