Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

T

Tascherit

Såg på en annan tråd att man kan ge katter antidepresiva medel om de kissar innomhus. Vad kostar det? Skulle det hjälpa på min katt? Mamma har tröttnat på att torka kissfläckar och tvätta mattor. Jag bor inte hemma så ofta så det är hon som får städa upp allt.
Kom hem i går och mamma berättade att hon hade tröttnat och ville avliva katten. Tycker synd om katten, det är väl vårat fel att hon kissar inne, stressad, uttråkad?
Orkar ni läsa mer så har jag skrivit och berättat om henne, men annars kan ni sluta nu efter som min fråga står åvan.

Har 2 katter hemma, syskon, innekatter. Vi hade inte planerat att skaffa katt, men en jobbarkomis till min mamma hade hittat 2 övergivna kattungar som ville ha ett hem. Då bodde vi i hus men bestämde oss för att de skulle vara innekatter eftersom mamma inte ville ha bråk med grannarna om att de kissade i lekparken och rabatter. Allt gick bra, de fick gå ut i koppel och nöjde sig med det.

För några år sedan flyttade vi in till stan och lägenhet, katterna får fortfrande gå ut i koppel men inte lika ofta som innan. Den ena katten vill ut hela tiden, hon är inte så rädd av sig. Den andra nöjer sej med att ligga i soffan och gå ut på altanen och nosa ibland. Hon är väldigt lättskrämd. De har alltid bråkat så fort de setta andra katter, men det har blivit värre på senaste året. Nu kan de slåss blodiga! Efter slagsmål tar det väldigt lång tid innan de blir sams igen. De är 2 honor som går på p-piller.
Den lugna och rädda katten lever nu i ständig skräck verkar det som, hon spanar efter den andra katten, kryper förbi, fluffar upp svansen, rycker för minsta ljud eller rörelse som den andra katten gör.

Senaste året har även den ena katten (hon som vill ut hela tiden) kissat inne. Mest på mattor men också på väskor som står på golvet. Vi har försökt med massa olika saker, tvätta mattor och kisställen med klorin, spraya fy-spray, köpte ny kattlåda och ställde på ett av kisställerna, stö mat på kisställerna, köpa leksaker (bollar, tunnlar, klätterställningar, mynta mm) men ingenting funkar, hon bara fortsätter att kissa.
Det är inte varje dag hon kissar, men minst en gång i veckan.

Jag vill inte behöva avliva henne som sagt. Skulle det funka med antidepresiva medeciner på henne? Vad får det för biefekter? Är det snällt mot katten eller är det mest jag som mår bra av det? (Att få behålla henne för att jag inte vill döda henne)
Tack på förhand
//Madde
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Två bra tips som ni verkligen borde försöka innan avlivling är att 1) kastrera och 2) låta veterinären titta på henne för att se så hon inte har urinvägsproblem. Det är farligt för katter att gå på p-piller för länge då det kan ge juvertumörer efter endast en kort tids användande. Så för katternas skull se till att de blir kastrerade så fort som möjligt! Det bör även hjälpa mot deras bråk.

/Erica
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Jag sällar mig till kören: kastrera!
Att två fertila katter har problem med varandra och blir stressade är inte ovanligt. Det är direkt oschysst mot dem at hålla dem på p-piller, både för de medicinska biverkningarna och för att det ofta gör att de blir riktiga satmaror.

Jag skulle börja med att kastrera båda. Förmodligen har de gått så långt med konflikten att de inte kan bli vänner igen, så en kan behöva omplaceras. Under hela förloppen kan man använda ett praparat som heter Feliway, det är en dosa som sätts i vägen som utsöndrar syntetiska fermoner= ökar trygghetskänslan och minskar stressen. Om inget av detta (kan ta ett halvår till ett år innan de stabiliserar sig) hjälper kan man överväga antidepressiva, men då anser jag nästan att de är avlivningsläge ändå. (Dvs om man inte hittar ett nytt hem. Allt för många tar bor katten utan att ens ha försökt omplacera den. Ofta kan det bli "en helt ny katt" i en mljö där den trivs bättre)
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Tack för era svar. =)
En veterinär som vi pratade med för ett tag sedan, när kisserierna började, sa att det nog inte skulle hjälpa med en kastrering utan att det var ett beteende som inte gick att ändra på (som Sassy skriver). Veterinären tyckte att det inte var några problem med att de fortsatte gå på p-piller, trotts att det kan bli biverkningar.
Men jag får väl ta ett snack med mamma om kastrering.
Den där Feliway-dosan, vart får man tag på en sån?
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Kastrering är det första man ska ta till om fertila katter har någon form av stressproblem, 90% av all stress och osämja hos katter beror på att de är fertila. Att vet. inte tycker att p-piller är något problem ser jag som ett stort varningstecken, en vet. som kan katt ska alltid råda till kastrering om någon vill sätta sin hona på piller. Biverkningarna är allvarliga och mycket, mycket vanliga. Både juvertumörer och livmoderförändringar kräver stora operationer, och juvertumörerna återkommer ofta även om man opererar bort dem och kastrerar katten.
Det är direkt oansvarigt att råda någon att ha sin hona på piller om inte katten ska gå i planerad avel.

Feliway köper man hos vet, kostar dessvärre ca 400:- för dosan och sedan 100:- för refill (jag byter varannan månad när jag behöver använda den)
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Hur länge vågar man låta katten gå på p-piller? Min har ätit i några månader nu eftersom hon inte gick att kastrera direkt pga kattpesten och hon blev riktigt stressad och mådde inte alls bra under löpen. Jag ska kastrera henne snart men vill att hon ska återgå till sin normalvikt först så det kommer dröja kanske en-två månader till, behöver jag oroa mig?
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Det tvivlar jag på. Så vitt jag vet ska man bara inte låta katten gå på piller år ut och år in.

Jättefin avatar:love:
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Man vet aldrig hur snabbt juvertumörerna kan komma, ibland kan det dröja flera år och ibland bara ett par månader. :( Det är ju alltid en avvägning. Men jag hade nog väntat om jag var du. Min hona går på p-piller nu och har gjort det i ungefär ett halvår. Men hon kommer kastreras så fort som möjligt ifall uppfödaren bestämmer sig för att inte ta någon kull på henne. Min hona är dock på gränsen till för fet. :crazy:

/Erica
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Då kan jag andas ut litegrann i alla fall! :bow:

mandalaki: Visst är bilden på det lilla djuret alldeles ljuvlig? :love:

Chesserica: Min kisse kan gärna låna några hekton av din kisse ;) Hon föll ur rejält när hon hade kattpest och hon tar god tid på sig att gå upp fastän hon äter rätt mycket för sin vikt. Men hon går upp, sakta men säkert. Nåt hekto till, sen blir det kastrering.
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Det är svårt att omplacera en "kisse"katt, jag har en som nu har börjat äta antidepp. Hittills verkar det fungera men, får jag inte tag på ett nytt hem till henne så lär hon nog få vandra vidare...:(
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Ska man inte använda katten i avel finns det ingen anlednining att sätta den på p-piller.Det är bättre för katten att kastreras.Man slipper oron för tumörer och katten mår bättre.:idea: :bow:
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Det är ju bra om hon är i kondition vid operationen, så det är ju en prioriteringsfråga. De flesta biverkningarna kommer efter en längre period, me har man otur går det fort. Jag vet en katt som fick cancer efter några månader, och ett par som har fått sämre psyke. Har man ingen vettig anledning att vänta ska man inte göra det, men det har ju du. Hon är vansinnigt söt förresten! :love:

Min går ju på piller, men förhoppningvis minskar risken för biverknngar eftersom hon bara får halva året. Hon ska inte gå i avel så länge, tre-fyra kullar max.
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Min huskatthona slutade pinka på fel ställen omedelbart efter att hon hade kastrerats.
 
Sv: Antedepresiva medel till kisskatt? Långt...

Jo, veterinären sa också att är bra om hon är i normalhull - det är inte bra för en underviktig katt att sövas och opereras, speciellt inte om de är såna som lätt faller ur vid påfrestningar och har svårt att gå upp. Tänkte försöka få tid för kastrering när jag har semester så jag kan vara hemma och vakta på henne efteråt, har blivit en sån hönsmamma efter kattpesten... :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 208
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 474
Senast: Aviello
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 517
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp